Jakiego koloru jest Twój biznes?

15.06.2015 AUTOR: Artur Smolicki

O czym myślisz, gdy widzisz kolor czerwony? Jakie odczucia budzi w tobie kolor niebieski? Kolor zielony wpływa na ciebie pozytywnie czy negatywnie? Element, do którego na co dzień nie przywiązujemy szczególnej wagi, w kontekście działań marketingowych okazuje się być jednak jednym z najważniejszych czynników wpływających na nasze decyzje zakupowe. Odpowiedni dobór barw jest w stanie nie tylko poprawić odbiór estetyczny naszej witryny internetowej lecz także znacząco wpłynąć na poziom sprzedaży naszych produktów i usług. Aż 93% kupujących skupia się na wizualnych aspektach produktu, warto więc przyjrzeć się bliżej psychologii barw.

Kolor ma znaczenie. Ten truizm niesie za sobą  możliwości kreacji naszego wizerunku, jak również wpływu na decyzje naszych potencjalnych klientów. Istnieją kolory, dzięki którym czujemy się komfortowo i bezpiecznie. Inne sprawiają, że mamy chęć działać i wykorzystywać zgromadzoną w nas energię. O ile odbiór poszczególnych kolorów może się nieznacznie różnić w zależności od narodowości czy osobistych preferencji, o tyle wyróżnić możemy kilka schematów, dzięki którym lepiej zrozumiemy bodźce, jakimi sterują poszczególne barwy.

Zielony – kolor od zawsze stosowany w kontekście przyrody oraz ochrony środowiska. Stosowany najczęściej, by podkreślić spokój i rozsądny charakter, a także zdrowie i siły witalne. Najczęściej spotykany w przypadku wykorzystania różnego typu przycisków potwierdzających podejmowane przez nas decyzje. Kolor bardzo pozytywny, bez którego trudno wyobrazić sobie skuteczną optymalizację naszej witryny.

Czerwony – zupełne przeciwieństwo koloru zielonego. Najczęściej używany by podkreślić moc, siłę, gotowość do działania. Kolor czerwony pobudza, zwraca uwagę. Według wielu teorii kolor ten ma istotny wpływ na nasz apetyt, przez co tak często i chętnie wykorzystywany jest przez restauracje, bary oraz sieci fast-food. Bardzo często stosowany jest także jako kolor ostrzegawczy, informacyjny, dzięki któremu możemy przekazać klientowi najważniejsze dla niego wiadomości.

Czarny – kolor niezwykle często używany, by podkreślić jakość, ekskluzywność i wyższy standard oferowanych produktów, szczególnie w branży związanej z modą oraz jubilerstwem. Kojarzony jest z siłą oraz autorytetem, jak również pewną dozą tajemnicy, którą pozostawiamy do odkrycia. Jest to również jeden z tych kolorów, których używać musimy z niezwykłą rozwagą. Zbyt duża ilość może wywoływać w potencjalnym kliencie poczucie niepokoju, niepewności, oraz stać się elementem zbyt przytłaczającym, by pozostać na stronie przez dłuższy czas.

Biały – najbardziej sugestywny z całej palety dostępnych barw. Sugeruje poczucie czystości i bezpieczeństwa, przez co jest chyba najczęściej wykorzystywanym kolorem w  trakcie projektowania większości sklepów internetowych. Zdecydowanie stosowany jako tło do wszelkich podejmowanych działań.

Niebieski – kolor wyjątkowo często akceptowany przez mężczyzn, dla kobiet mający o wiele mniejsze znaczenie. Stosowany jest jako atrybut produktywności, pozytywnego działania oraz odnoszonego sukcesu. Budzi zaufanie, przez co stosowany jest przez marki wymagające tego typu emocji, takie jak Oral-B, Oreo czy Walmart. Także Facebook wykorzystał kolor, który dla większości osób stanowi uzupełnienie spokoju i niezawodności.

Fioletowy – najbardziej kreatywny z całej palety dostępnych barw. Wymagający odwagi w stosowaniu, lecz  przynoszący największe korzyści gdy zostaje właściwie użyty. Idealnie sprawdza się z sklepach internetowych z produktami przeznaczonymi dla kobiet oraz dzieci. Biorąc pod uwagę nawiązania koloru fioletowego do inspiracji oraz osiągania wyznaczonych celów, często stosowany jest także jako element motywacyjny, również w działaniach naukowych.

Warto pamiętać, że kolory dostrzegamy zanim jeszcze zwrócimy uwagę na jakąkolwiek treść. To one decydują o pozytywnym bądź negatywnym odbiorze naszej oferty i nie zmienimy tego nawet najlepszymi treściami reklamowymi. Projektując witrynę internetową dla naszej firmy, bądź w trakcie projektowania produktu, warto zwrócić uwagę na rodzaj emocji, jakie chcemy wywołać u potencjalnego klienta. Czy mamy odwagę, by prezentować się zdecydowanie i konkretnie, okazując naszą siłę, jak również pewność siebie? A może zdecydowanie wolimy spokój, rozsądek oraz harmonię?

Planując działania marketingowe, warto przeanalizować działania największych firm w naszej branży, dzięki którym jesteśmy w stanie wyciągnąć właściwe wnioski. Przygotowanie wizualnej części naszej działalności niezgodnej z obranymi przez nas wartościami bardzo szybko zweryfikowane zostanie przez naszych potencjalnych klientów.

Czytaj również:

#15 Prasówka e-commerce – już 13% Polaków robi zakupy spożywcze w sieci, jest coraz więcej skarg na zagranicznych sprzedawców!

Do góry!

Polecane artykuły

16.07.2019

Wyróżnij się na tle konkurencji! 6 typów wiadomości w e-mail ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam