Jakimi zasadami kierować się podczas aranżowania witryny sklepowej?

30.10.2018 AUTOR: REDAKCJA

Sklepowa witryna ma w zaledwie kilka sekund przykuć uwagę konsumenta oraz wpłynąć na niego w taki sposób, by ten zechciał przekroczyć próg punktu sprzedażowy oraz rzucić okiem na oferowany asortyment.

 

Aranżacja witryn sklepowych podlega wielu precyzyjnie określonym zasadom narzucanym przez Visual Merchandising. Zasady te pozwalają na takie wykreowanie wyglądu witryny, oddziaływała ona w sposób marketingowo-sprzedażowy na określoną grupę odbiorców.

Aranżowanie witryn sklepowych to wymagający i skomplikowany proces

Profesjonalna aranżacja witryn sklepowych – np. realizowana w ramach oferty firmy Canvas, to złożony i wielopoziomowy proces, na który składa się m.in.: sprecyzowanie grupy odbiorców, wybór odpowiedniej stylistyki, designu, orientacji przestrzennej, prawidłowe dobranie materiałów POS, czy stworzenie klimatycznej scenerii świetlnej.

Nierzadko wygląd wystawy sklepowej planowany jest już podczas kreowania kolekcji asortymentu. Bardziej wymagające i nowatorskie projekty wymagają bowiem o wiele więcej czasu na stworzenie dedykowanych materiałów POS, czy elementów scenograficznych lub mebli sklepowych.

Dzisiejsze witryny sklepowe to przede wszystkim sztuka przekazu, kreacji oraz różnorodność form, które urzekają, zachwycają, intrygują, a przede wszystkim – sprzedają. Ponad 70% zakupowych decyzji w stacjonarnych sklepach podejmowana jest pod wpływem impulsu. Dobrze zaprojektowana witryna sklepowa to idealny początek zakupowej drogi klienta, a także niezwykle skuteczny booster, który napędza impulsowe zakupy.

4 kluczowe pryncypia projektowania witryn sklepowych

Chcąc zapewnić sobie komercyjny sukces w sektorze retailowym, nie należy bagatelizować psychologiczno-marketingowej potęgi odpowiednio zaprojektowanych witryn sklepowych, które dla wielu marketerów stanowią najistotniejsze miejsce w sklepie. Jakimi zasadami należy kierować się podczas projektowania sklepowych witryn?

Określenie grupy docelowej i sposobu komunikacji

Fundamentalnym elementem każdej merchandisingowej kreacji jest sprecyzowanie grupy docelowej. Inną aranżację wytworzymy w przypadku promocji asortymentu sklepu dla dzieci, a zupełnie inną podczas promowania sklepu sportowego. Poza tym, produkty wybrane do promowania w witrynie nie mogą być zbyt różnorodne.

Design powinien współgrać z asortymentem, a jego ograniczenie do minimum zapewni jasny przekaz oraz spójność całej ekspozycji. Należy pamiętać, by aranżować wystawę sklepową wyłącznie jedną, wybraną grupą produktową. Aby przedstawić pełny asortyment, warto regularnie rotować wystawianym towarem. W ten sposób możliwe będzie uniknięcie chaosu oraz zachowanie klarownej komunikacji.

Zachowanie estetyki kreacji

Zachowanie przemyślanej oraz zgodnej z wizerunkiem sklepu estetyki jedynie wzmocni skuteczność przekazu zaaranżowanej witryny. Prezentowany asortyment powinien być wyeksponowany schludnie. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na prawidłowo dobraną kolorystykę witryny, a także odpowiednio doświetlić piedestały, meble sklepowe lub inne elementy będące scenografią sklepowej wystawy.

Gra światła i cieni połączona z doskonale dopasowaną kolorystyką pozwala uzyskać nieziemskie efekty wizualne skutecznie przyciągające uwagę, intrygujące i hipnotyzujące konsumentów.

Eksponowanie podobnych i komplementarnych produktów

Wybór asortymentu, który będzie promowany na wystawie sklepowej, powinien być poprzedzony odpowiednią analizą potrzeb i charakterystyki grupy docelowej. Prezentując asortyment odzieżowy, warto wyeksponować produkty reprezentujące ten sam styl – np. styl uliczny. W przypadku przyborów szkolnych na witrynie sklepowej powinny znaleźć się plecaki, zeszyty, czy piórniki.

Z kolei prezentując sprzęt sportowy, warto skupić się na określonej dyscyplinie, eksponując np. kaski rowerowe, bidony i odzież rowerową. W ten sposób możliwe będzie łatwiejsze zaprezentowanie, jak bogatym asortymentem dysponuje sklep. Dzięki regularnej – np. cotygodniowej rotacji asortymentu na wystawie możliwe będzie sprawniejsze oraz bardziej estetyczne wyeksponowanie całości oferty sklepu.

Witryna ma współgrać z wystrojem sklepu

Stworzenie witryny sklepowej, która nie będzie zgodna z główną komunikacją sklepu oraz jego wystrojem sprawi, że klient zaintrygowany aranżacją wystawy sklepowej, po wejściu do wnętrza, będzie zagubiony oraz zacznie czuć się niekomfortowo. Trudniej będzie mu również odnaleźć we wnętrzu produkty promowane na wystawie.

Dlatego też tak ważne jest, by podczas aranżacji kierować się główną komunikacją marki oraz zachować spójność z wystrojem powierzchni sprzedażowej.

Przyszłość witryn sklepowych

Już teraz możemy przewidywać kierunki rozwoju aranżacji sklepowych wystaw. Coraz częściej bowiem pojawiają się w nich elementy digitalowe jak multimedialne standy, czy meble sklepowe. Coraz chętniej implementowane są również wszelkie kreacje cyfrowe dopełniane odpowiednimi scenami świetlnymi, interaktywnymi rozwiązaniami technologicznymi, czy ekranami projekcyjnymi.


Ten artykuł powstał przy współpracy z canvas.pl

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail