47 pytań, które musi zadać sobie każdy founder (i na nie szczerze odpowiedzieć). Checklista foundera p.2

30.09.2019 AUTOR: Michał Bąk

Cashflow

  1. Czy wiesz jaką masz marże na produktach/ usługach, które świadczysz? (W wielu wypadkach wycena to wróżenie z palca, a co gorsze raz zbudowany „cennik” nie jest modyfikowany na wzgląd wzrost płat w firmie/ czy w ogóle cen w gospodarce)
  2. Czy w budowaniu cennika wyliczyłeś koszty zarządu, biura, czy pracowników, którzy nie przynoszą bezpośrednio zysku ale są ważni np. Project manager, asystentka etc. ? (Wielu founderów nie nakłada dodatkowego kosztu do wycen na klientów osób i kosztów, które nie biorą udziału w projekcie. To dobra droga do tego aby szurać po ziemi)
  3. Czy masz w portfolio klientów, którzy mają na tyle duże opóźnienia płatności, że np. Ty pokrywasz pracę zespołu i infrastruktury przez 2 okresy rozliczeniowe, a dopiero on reguluje jeden? (W ten sposób może się okazać, że masz nierentowne projekty przez zazębianie się płatności. Serio, policz to, chyba, że chcesz być sponsorem.)
  4. Jaki jest średnie opóźnienie płatności na każdym kliencie (warto to estymować, aby wiedzieć czego należy się spodziewać w finansach)
  5. Czy masz system windykacji miękkiej? (Przypomnienia mailowe, telefoniczne, procesy „przypominania się), a może robisz to ad hoc, dopiero gdy brakuje kasy w skarbcu?
  6. Czy Twoje opóźnienia płatności względem innych dostawców/kontrahentów nie wpływają na ich gorsze terminy/słabsze realizacje
  7. Czy aby poprawić kondycję finansową nie wpadasz w pułapkę zasypywania dołów, czyli nie bierzesz zleceń na prędko, po kosztach, aby zasypać chwilowe problemy finansowe co krótkoterminowo daje wrażenie poprawy finansowej ale najczęściej długofalowo wpycha nas w jeszcze większe problemy.
  8. Czy masz w ogóle plan finansowy i czy tworzysz miesięczne estymaty wpływów i wydatków?
  9. Czy biorąc finansowanie dłużne, masz dobry plan na co Ci to będzie potrzebne (oszukiwanie się, że to na rozwój spowodowało u mnie ponad 100k niepotrzebnych wydatków, a też miało iść na rozwój, a o mało nie zwinęło 😉
  10. Czy wiesz ile byłbyś wstanie przetrwać z obecnym zapasem gotówki na koncie, gdyby nagle klienci przestali płacić?

Zespół/HR

  1. Czy masz dobrze opracowany proces onboardingu nowych ludzi w zespole? Z doświadczenia wiem, że brak procesu to palenie czasu i pieniędzy
  2. Czy nie masz w zespole niesamodzielnych jednostek? (Jeżeli tak, powinieneś szybko odciąć pępowinę, to spore utrudnienie nie tylko dla Ciebie, ale także zespołu)
  3. Czy aktualnie potrzebujesz powiększyć zespół (wbrew pozorom bardzo ważne pytanie. Czasami rośniemy na siłę, bez potrzeby i konieczności, co długoterminowo doprowadza do czkawki)
  4. Czy w zespole nie ma jakiegoś zgrzytu komunikacyjnego? (multichanelowość komunikatów, zła nomenklatura, gubienie informacji, czy osoba, której się nie lubi w zespole, to z mojego doświadczenia najczęstsze przyczyny złej komunikacji)
  5. Czy zespół dobrze rozumie misję firmę, czy tylko przychodzi do pracy i „wystukuje” na klawiaturze zadania?
  6. Czy piłkarzykami i wspólnymi wyjściami na imprezy integracyjne nie próbujesz zagłuszać jakiegoś ważnego problemu (np. kiepsko zgrany/dopasowany zespół)
  7. Czy rekrutując na jakieś stanowisko, nie wydałeś werdyktu przed rozmową rekrutacyjną? (Chodzi o zatrudnianie na podstawie CV i wmawianie kandydatom słów czy deklaracji)
  8. Czy masz pomysł na rozwijanie ludzi w swojej organizacji? np. szkolenia/biblioteczka firmowa/kanał na slacku czy wewnętrzny newsletter z ciekawymi artykułami) S inspiracja do rozwoju powinna iść od lidera.
  9. Czy masz odpowiednie zabezpieczenia w umowie, które gwarantują Ci, że Twój kluczowy pracownik nie odejdzie z połową klientów?

Zdrowie/Odporność na stres/ Produktywność  (miksuję, bo te pytania się przenikają)

  1. Czy przez tempo rozwoju organizacji nie zacząłeś gorzej jadać/sięgać po szybkie jedzenie
  2. Czy właściwie regulujesz swój sen (wiem, że brzmi jak truizm, ale sen może nam tragicznie spierniczyć naszą odporność na stres i produktywność). Chodzi o zadbanie o kilka elementów jak: długość, nie opychanie się przed spaniem, czy rutynowe podejście do godzin snu (jak posiadasz dzieci, które się budzą w nocy to nici z planowania)
  3. Czy jesteś asertywny (mowa o wyjścia w ciągu dnia, nieustanne pomaganie ziomkom, którzy też przecież założyli biznes i im się należy za free, nowych cudownych propozycji biznesowych. P.S im idzie Ci lepiej, tym częściej dostajesz propozycje wspólnego biznesu, ja aktualnie minimum raz w miesiącu)
  4. Czy wyciąłeś wszystkie rozpraszacze? (pushe z social media, zbędnę rozmowy telefoniczne). Serio polub nie bycie na bieżąco.
  5. Czy w Twoim zespole nie ma jednostek, które są rozpraszaczami pracy. (np. rozbawiają cały zespół, non stop „porywają” kogoś na rozmowy etc
  6. Czy wiesz jakie obszary w prowadzeniu biznesu możesz wyoutscourcować (zabierają Twój czas, są zbyt drogie w utrzymaniu inhouse)
  7. Czy zdefiniowałeś sobie jakie aspekty prowadzenia biznesu są stresujące? Oraz czy rozpisałeś sobie jak możesz je niwelować/ograniczać czy możesz coś zrobić aby przejmować się nimi mniej?
  8. Czy z Twoją nie oszukujesz się jaki to jesteś pracowity siedząc w biurze 12h, ale efektywnie pracując wyłącznie przez 6?
  9. Czy wiesz z jakich osiągnięć jesteś zadowolony w firmie? (Warto abyś miał je spisane, zwłaszcza gdy przyjdzie po Ciebie syndrom oszusta i będziesz próbował sobie wcisnąć, że jesteś do niczego)

Marketing/Sales

  1. Czy generujesz odpowiednią liczbę leadów dla swojej organizacji? (zbyt mało = możesz mieć mniej pracy i mniej kasy, zbyt dużo prowadzi do podobnego zabiegu, palisz swój czas i kasę oraz informujesz klientów „oni kiepsko pracują bo nawet na zapytania nie odpowiadają)
  2. Czy określiłeś sobie cele sprzedażowe (miesięczne, kwartalne, roczne)
  3. Czy określiłeś sobie cele marketingowe (analogicznie + czy jedynym celem będzie dowożenie leadów)
  4. Czy znasz dobrze źródła swoich leadów i wiesz, które z nich są najbardziej wartościowe?
  5. Czy jesteś wstanie estymować liczbę zapytań miesięcznych oraz ich spadek/wzrost miesiąc do miesiąca i rok do roku? (To pozwala lepiej prognozować moce przerobowe i finanse)
  6. Czy mierzysz w CRM-ie skuteczność zapytań, ich konwersję oraz powody odmów? (Po roku dokładnego mierzenia będziesz królem estymowania, będziesz miał tyle danych, że będziesz czuł się dużo pewniej i przestaniesz się stresować)
  7. Czy Twoi handlowcy nie wciskają klientowi lipnych produktów, albo nie obiecują gruszek na wierzbie tylko po to, aby skasować prowizję bo i tak będzie się tym martwić produkcja/ dział realizacji/ ktokolwiek inny, na pewno nie oni. (Serio warto to mierzyć, bo potem możesz mieć spore problemy w stylu „A bo Pan Robert mi to obiecał”
  8. Czy masz opracowany do poziomu mistrzowskiego proces onboardingu klienta. (Ostatnio sporo nad tym myślałem i jestem więcej niż pewny, że większość klientów, których tracisz to właśnie przez złą procedurę onboardingową. Klient nie czuje się wystarczająco pewnie, czy wystarczająco poinformowany, bo np. proces onbordingu kończy się na przesłaniu draftu umowy. Proces onboardingu to też możliwość wytyczenia granic (godzin do kontaktu, sposobu kontaktu etc.)
Spotkaj się z przedsiębiorcami, którzy mają podobne problemy co Ty, na konferencji Founders Mind – sprawdź szczegóły pierwszej konferencji dla przedsiębiorców od Marketing i Biznes! Dziś ostatni dzień tańszych biletów

Administracja

  1. Czy Twoja umowa z klientami nie jest przestarzała albo nie jest to jakiś ulepek z Internetu? (Dokładnie przemiń umowę, to jest broń obusieczna, albo dobrze zabezpieczysz się na wypadek roszczeniowego klienta, albo wpi…sz się na minę.)
  2. Czy dokładnie analizujesz umowy przychodzące (nie swoje) lub masz w zespole zaufaną osobę, która dobrze i wnikliwie prześledzi wszystkie punkty (w dużych projektach najlepiej niech będzie to prawnik, ale nie oszukujmy się do projektu za kilkaset złotych nie będziesz wzywać prawnika)
  3. Czy Twój obieg dokumentów nie jest dziurawy (czy np. nie ma zgubionych dokumentów między poszczególnymi działami)
  4. Czy przekazywanie i księgowanie dokumentów między Twoją firmą, a firmami partnerskimi (klienci/podwykonawcy) jest płynne?

Proces decyzyjny

  1. Czy jesteś wstanie wydelegować podejmowanie części decyzji na członków zespołu? (jeżeli tak to w jakim zakresie, do jakiej odpowiedzialności)
  2. Czy jesteś wstanie ograniczyć liczbę podejmowanych decyzji w ciągu dnia?
  3. Czy decyzja, którą podejmujesz jest Twoim autonomicznym wyborem, a może podjąłeś ją pod wpływem kogoś kto nie rozumie kontekstu (Chodzi o to, że czasami słuchamy rad innych, albo próbujemy skserować jakiś model decyzyjny, który wystarczy, że różni się kontekstowo o dosłownie jeden drobiazg i może wysypać nam całość) P.S najgorsze są decyzje pod wpływem otoczenia

Rozwój

  1. Czy masz coś takiego jak budżet na własny rozwój? (Ja w tym roku zmierzam właśnie do pułapu 10.000 zł wydanych na różne formy edukacyjne głównie książki i szkolenia)
  2. Czy masz rozpisany plan swojego rozwoju/ samokształcenia (Ja aktualnie próbuję rozpisać sobie taką rzecz na 2020, dlatego, że takie spontaniczne uczenie się, nie przynosi takich rezultatów jakbym oczekiwał, albo inaczej można to robić w sposób bardziej zaplanowany przez co bardziej skuteczny)
  3. Czy wiesz w jakich obszarach biznesu jesteś dobry (które powinieneś pielęgnować i rozwijać) a w których jesteś słaby (które powinieneś albo doszkalać, albo zrozumieć, że nie chcesz/nie możesz ich rozwijać i nauczyć się je delegować)

Inne:

  1. Czy biznes, który aktualnie prowadzisz to biznes docelowy/ lifetime czy projekt na 2-3 lata (pozwoli Ci to podejmować decyzje jak rozkładać siły, inaczej pracujesz jak wiesz, że biegniesz maraton, a inaczej gdy mowa o sprincie)
Jeżeli interesuje Cię usprawnianie swojej firmy to koniecznie dołącz do naszej konferencji Founders Mind: https://marketingibiznes.pl/konferencja/founders-mind/  najlepsi polscy founderzy dzielą się swoim doświadczeniem, bez mówienia Ci jak masz żyć

 

Do góry!

Polecane artykuły

27.11.2019

Rynek whisky rośnie ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam