Marketing i Biznes Biznes Rozwój własnego biznesu w dziesięciu krokach

Rozwój własnego biznesu w dziesięciu krokach

Rozwój własnego biznesu w dziesięciu krokach

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Często spotykam się pytaniem, jak rozwinąć swój biznes. Problem jest na tyle obszerny, że trudno znaleźć jedną prawidłową odpowiedź. Zapewne też każdy przedsiębiorca udzieliłby innych rad.

Przedstawiam Ci 10 kroków, które pozwoliły mi rozwinąć swoją firmę. To subiektywne rady, dlatego pamiętaj, że co jest skuteczne w moim przypadku, nie zawsze musi być dobre dla Twojego biznesu. Mam jednak nadzieję, że tych kilka rad będzie wartościową inspiracją.

  1. Zacznij od małych kroków. Nic z dnia na dzień się nie wydarzy. Tak jak budowę budynku zaczynamy zawsze od wylania fundamentów, tak Ty zacznij od podstaw i małymi krokami zrób dla swojego biznesu to, co możesz, i co ważniejsze – z tego, co masz. Pamiętaj o efektywności, czyli zasadzie Pareto, która mówi, że 20% czynności, które wykonujesz, gwarantuje Ci 80% rezultatu. Skup się zatem na tym, co daje najwięcej efektów.
  2. Zacznij budować biznes na stabilnym i silnym fundamencie. Najsilniejszym wsparciem jesteś Ty sam. Twoje przekonania, możliwości, umiejętności i wiedza dają Ci silne podstawy pod wznoszenie biznesu. Pamiętaj, aby najpierw „zbudować” siebie, a dopiero potem, na tej stabilnej podstawie, tworzyć biznes. To Ty jesteś tu głównym dowodzącym. Musisz więc mieć zaufanie i wiarę w siebie oraz przekonanie, że to, co robisz jest dobre i służy innym ludziom. Jednocześnie działasz na własną korzyść i efektywnie zarządzasz sobą w czasie. Przykro mi kiedy widzę ludzi tak bardzo chcących osiągnąć jakiś cel, a sabotujących się wewnętrznie. Często jesteśmy dla siebie najgorszym „przyjacielem”, ponieważ sami sobie podkładamy kłody pod nogi. Jak zbudować zaufanie do samego siebie? Buduj wiarę i pewność siebie każdego dnia, ponieważ jest to fundament, na którym będziesz stawiał swój budynek, czyli firmę. A każda budowla, nawet wykonana z najlepszych cegieł, w momencie kiedy będzie miała słabe fundamenty – sama się zawali.
  3. Delegowanie. Nie staraj się robić wszystkiego sam, bo nie dasz rady. Jest tyle ludzi na świecie, którzy są ekspertami w dziedzinach, na których Ty się nie znasz, a mogą Ci bardzo pomóc w rozwoju biznesu. Zacznij więc delegować zadania i korzystać z wiedzy innych ludzi, którzy są mądrzejsi od Ciebie, a nie z tych, którzy mają tanie usługi i sami do końca nie wiedzą, co mają robić. Skup się na jakości i korzystaj z umiejętności osób, jakie mają doświadczenie i efekty w dziedzinie, w której się rozwijasz. Na przykład jeżeli zależy Ci na rozpowszechnieniu swoich działań w Internecie, skorzystaj z rady ludzi, którzy już działali w marketingu internetowym. Oni mają duże doświadczenie, ale przede wszystkim – klientów.
  4. Modeluj strategię najskuteczniejszych ludzi swojej branży. Raz jeszcze powtarzam – nie musisz wszystkiego robić sam. Jest wielu ludzi, którzy wykonują zawód podobny do Twojego. Czerp więc z ich rad i wskazówek. Zwróć uwagę na ich działania i zastanów się, jak Ty możesz je wykorzystać u siebie.
  5. Poproś o wskazówki innych ludzi. Znajdź trzy osoby w Twojej branży, które Cię inspirują. Osoby rozwijające biznes podobny do Twojego, ale w nieco innym obszarze – nie są Twoją bezpośrednią konkurencją i mają swoją bazę klientów. Warto takie osobę zaprosić na kawę i poprosić o wskazówki. Zapytaj, jakie błędy popełniały, aby nie robić tego samego. Wszyscy jesteśmy po to, by się wspierać i pomagać sobie wzajemnie. Konkuruj jedynie ze sobą, aby być lepszym od samego siebie z poprzedniego dnia.
  6. Zyskaj jak najwięcej wiedzy. Dowiedz się możliwie najwięcej o Twojej branży, o jej zagrożeniach, możliwościach, o tym, ile czasu może zająć dojście do sukcesu. Bądź wytrwały w poszerzaniu swojej wiedzy i nie zniechęcaj się szybko. Zdobywanie wiedzy zawsze wymaga czasu.
  7. Znajdź ludzi, przy których możesz rosnąć. Ludzi, przy których będziesz się rozwijać. Dołącz do grupy osób, w której wzajemnie pomożecie sobie odnieść sukces. Korzystaj z rady mentorów. Przytoczę Ci historię pewnym fryzjerze, który w małym miasteczku od 15 lat miał swój salon fryzjerski i strzygł mężczyzn za 50 złotych. Bardzo się przykładał do swojej pracy, klienci go uwielbiali, każdemu poświęcał możliwie najwięcej czasu. Nagle w tym miasteczku, dokładnie naprzeciwko jego zakładu otworzył się drugi salon z wielkim szyldem „ Strzyżemy za 25 zł!”. Właściciel pierwszego salonu nie mógł się poddać , dlatego postanowił skorzystać ze wsparcia trenera biznesu, którego polecili mu znajomi. Trener biznesu powiedział, że da mu pewną radę, dzięki której zyska zdecydowanie więcej klientów, o ile zapłaci za usługę 1 000 złotych. Zrozpaczony fryzjer wzruszył ramionami stwierdziwszy, że nie ma takiej kwoty do wydania, więc trener biznesu zaproponował poradę bez żadnych opłat, jednak jeśli jego rada zadziała fryzjer zapłaci 1 500 złotych. Zadowolony fryzjer nie zastanawiał się długo i zgodził się. Trener biznesu szepnął mu coś do ucha i wyszedł. Fryzjer zrealizował polecenia trenera biznesu i kilka dni później jego sprzedaż poszybowała w górę.  Co takiego doradził mu trener? Doradził mu, aby zrobił większy szyld niż konkurencja i umieścił na nim napis „Poprawiam po strzyżeniu za 25 zł”. Jaki z tego morał? Zastanów się, czy to, co robisz służy innym czy rozwiązujesz ludzkie problemy i czy spełniasz potrzeby innych. Każdy biznes oparty o chęć wspierania i pomagania innym ludziom ma większe szanse odnieść sukces.
  8. Wprowadź codzienne rytuały, czyli pytania i wnioski z każdego dnia. Zawsze rano planuj jedną małą rzecz, którą możesz zrobić dzisiaj, aby zrealizować swój cel. Każdego dnia, wieczorem spisuj wnioski. Czego nauczył Cię mijający dzień, jakich błędów nie popełniać więcej i co należy poprawić?
  9. Minimalizm. Usuń wszystko, co nie służy Twojemu rozwojowi. Kieruj się zasadą „Mniej znaczy więcej”. Miej mniej znajomych, ale bardziej wartościowych. Pracuj krócej, ale na najwyższym poziomie i z lepszymi efektami. Mniej paplaniny i owijania w bawełnę, a więcej konkretnych wniosków i działań.
  10. Cierpliwość. Każdy rybak wychodząc łowić ryby zarzuca wędkę i cierpliwie czeka. Myślisz, że złowiłby cokolwiek, gdyby co pięć minut sprawdzał haczyk? Myślisz, że rolnik siejąc ziarno grzebie w ziemi, sprawdzając czy już zaczęło kiełkować? Myśl, planuj, działaj i cierpliwie czekaj.

Mam nadzieję, że w tych kilku krokach znalazłeś coś dla siebie. Pamiętaj – działaj, bo nic działania nie zastąpi.

https://marketingibiznes.pl/start-up-zone/15-cytatow-ktore-pozwola-ci-zrozumiec-prowadzenie-biznesu

Od startup’u do korporacji – czyli sztuka skalowania biznesu

https://marketingibiznes.pl/biznes/rozmowa-z-mc-silkiem-najszybszym-raperem-swiata

 

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl