Marketing i Biznes Zdrowie Jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku? Krok po kroku

Jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku? Krok po kroku

Jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku? Krok po kroku

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Wypadek przy pracy lub wypadek komunikacyjny to stresująca sytuacja dla wielu z nas. Warto jednak, jak najszybciej po tym pechowym zdarzeniu, zacząć starać się o sprawiedliwe odszkodowanie. W tym artykule dowiesz się, jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku i jakie formalności trzeba spełnić, żeby je otrzymać.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny? 

Jednym z rodzajów odszkodowania jest to należne za wypadek komunikacyjny. Jak w przypadku wielu tego typu zdarzeń losowych, wiąże się ono z wieloma procedurami. Niestety często minimalna wiedza na ten temat nie wystarczy, by otrzymać uczciwą wysokość zadośćuczynienia od sprawcy. Przez swoje niedopatrzenie w związku z ubieganiem się o odszkodowanie za wypadek, poszkodowany może popełnić błąd, dlatego dobrze jest zwrócić się o pomoc do specjalistów w tej dziedzinie, takich jak www.ofn.com.pl. Ważne, aby wybrać kancelarię odszkodowawczą, która ma doświadczenia w tego typu sprawach i będzie wiedziała, jak przebiegają formalności przy konkretnym rodzaju wypadków. Znajomość poniższych procedur pomoże ci obeznać się z tematem przed spotkaniem ze specjalistą.

1. Złożenie wniosku o odszkodowanie po wypadku 

Pierwszym krokiem jest zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela, u którego sprawca wypadku wykupił ubezpieczenie OC. W sytuacji, gdy nie znamy nazwy danego ubezpieczyciela, to dobrą opcją jest jej sprawdzenie w bazie UFG.

2. Przygotowanie dokumentacji o odszkodowanie po wypadku

Ubezpieczycielowi trzeba dostarczyć również dokumentację, czyli protokół sporządzony przez policję lub oświadczenie podpisane przez sprawcę wypadku. Oba te dokumenty powinny zawierać informacje dotyczące wypadku, jego daty oraz poniesionych szkód.

3. Wypłacenie przez ubezpieczyciela odszkodowania po wypadku

Po zgłoszeniu szkody oraz dostarczeniu niezbędnej dokumentacji zdarzenia, ubezpieczyciel ma 7 dni na rejestrację szkody, a 30 dni na wypłatę odszkodowania. W momencie, gdy uważamy, że kwota wypłacona przez ubezpieczyciela jest za niska lub dostaniemy odmowną decyzję dotyczącą odszkodowania, to mamy prawo odwołać się od jego decyzji, a w ostateczności nawet zgłosić sprawę do sądu.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za wypadek przy pracy?

O odszkodowanie można ubiegać się także w przypadku wypadku przy pracy. Cała procedura wygląda jednak inaczej niż przy wypadku komunikacyjnym. Poniżej opisujemy ją krok po kroku.

1. Złożenie wniosku o odszkodowanie za wypadek przy pracy

Wniosek o odszkodowanie za wypadek przy pracy możemy złożyć do ZUS lub przekazać go pracodawcy. Wniosek musi zawierać dane płatnika naszych składek (pracodawcy) – numer NIP oraz REGON. Jeżeli płatnik nie posiada tych numerów, to możemy podać jego PESEL oraz numer paszportu lub dowodu osobistego. Wniosek o odszkodowanie musi zawierać również nasze dane, czyli PESEL oraz NIP, a jeśli ich nie posiadamy, to możemy wpisać numer serii dowodu osobistego lub paszportu.

2. Dokumentacja do wniosku o odszkodowanie po wypadku przy pracy

Samo złożenie wniosku nie wystarczy, żebyśmy mogli starać się o przyznanie odszkodowania za wypadek przy pracy. Do wypełnionego wniosku musimy dołączyć także niezbędne dokumenty, a zaliczają się do nich:

  • Protokół powypadkowy lub karta wypadku razem z kopią lub oryginałem naszych wyjaśnień po wypadku oraz informacjami świadków tego zdarzenia;
  • Zaświadczenie o stanie zdrowia – wypełnia je lekarz, który zajmował się nami po wypadku, dokument ten zawiera informacje o tym, że leczenie oraz rehabilitacja zostały zakończone;
  • Karta informacyjna z udzielenia pierwszej pomocy;
  • Wyjaśnienia, czy osoba poszkodowana odbyła szkolenie BHP w miejscu pracy;
  • Oświadczenie osoby, której poszkodowany zgłosił wypadek (pracodawcy lub jego zastępcy).

3. Oczekiwanie na decyzję ZUS o przyznaniu odszkodowania

ZUS po dostarczeniu mu wniosku podejmuje decyzję dotyczącą odszkodowania. Jeżeli jest ona pozytywna, to ZUS wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni od jej wydania. Gdy decyzja jest odmowna lub kwota, którą nam przyznano jest za niska, to wtedy możemy odwołać się w czasie 14 dni od jej wydania. Jeżeli i ten krok nie zakończy się dla nas sukcesem, to sprawę rozstrzygnąć można w sądzie.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl