Marketing i Biznes Start-up zone Umowa między założycielami startupu – Founder’s Agreement

Umowa między założycielami startupu – Founder’s Agreement

Umowa między założycielami startupu – Founder’s Agreement

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Rozpoczynając pracę nad nowym projektem, startupem, podstawową do rozstrzygnięcia kwestią będzie to, w jakiej formie podjąć współpracę. Najczęściej będzie to działalność gospodarcza prowadzona przez jednego z pomysłodawców.

Inną bardziej zaawansowaną formą prowadzenia takiej współpracy jest spółka prawa handlowego np. z ograniczoną odpowiedzialnością.

Rozwiązaniem pośrednim może być umowa założycielska (founder’s agreement) i to właśnie nią zajmiemy się w artykule.

Umowa między założycielami

Founder’s agreement to nic innego jak umowa , która ma na celu uregulowanie kwestii prawnych i praktycznych między współpracującymi ze sobą przy jednym projekcie (startupie) założycielami. Sugeruję spisać taką umową  w początkowej fazie współpracy, nie jest to obowiązkowe, ale na pewno będziecie do tego zmuszeni podczas poszukiwań inwestora.

Podpisanie umowy założycielskiej nie wpłynie na waszą przyjaźń, a z pewnością uchroni Was przed ewentualnymi późniejszymi nieporozumieniami w relacjach biznesowych.

Co powinno znaleźć się w takiej umowie?

Opisywaną w artykule umowę pomysłodawcy mogą spisać samodzielnie, co do podstawowych kwestii. Warto jednak wcześniej przygotowane założenia lub projekt umowy skonsultować z prawnikiem.

Jak na co dzień lubię zwięzłe i rzeczowe pisma oraz umowy, tak jest kilka takich, w których stosuje zasadę „im więcej, tym lepiej”. Taką umową jest właśnie founder’s agreement, gdzie powinno zostać wyjaśnione co najmniej kilka istotnych kwestii, o których poniżej.

A) Określenie wniesionych wkładów.

Każdy z założycieli wnosi coś do startupu. Jeden z Was zrobił oprogramowanie, drugi layout, a trzeci grafikę i stronę www. Istnieje możliwość zaliczenia tego jako wkładu do Waszej działalności. Wkładem mogą być także nieruchomości, samochód lub pieniądze. Warto określić jak najbardziej precyzyjnie warunki współpracy, aby uniknąć w następstwie nieporozumień.

B) Określenie udziałów założycieli.

Wielkość udziałów często uzależniona jest od nakładu pracy i wysokości wkładu włożonego w startup. W fazie początkowej wielkość udziałów najczęściej jest stała, jednakże później może się to zmienić, to gdy do gry zaczną wchodzić inwestorzy.

Na początku możesz uregulować to w bardzo prosty sposób np. X 50%, Y 30%, Z 20%.

C) Wzajemne obowiązki stron.

Istotną kwestią, która nie podlega dyskusji, jest podział obowiązków oraz odpowiedzialności w każdej firmie. Jako że będąc partnerami, zapewne wyspecjalizowanymi z różnych dziedzin i z innymi umiejętnościami, każdy z was odpowiedzialny będzie za inne elementy wspólnego startupu. Warto uszczegółowić to właśnie w tej umowie. W przypadku nienależytego wykonywania swoich obowiązków każda ze stron będzie mogła sprawnie i skutecznie egzekwować potwierdzone w umowie warunki.

D) Określenie procesu decyzyjnego.

Gdy w startupie występuje dwóch i więcej założycieli, podczas pierwszej różnicy zdań może wystąpić problem z podjęciem decyzji. Należy zatem w pierwszej kolejności ustalić zasady ich podejmowania oraz reprezentowania startupu.

Warto także uregulować, czy decyzja musi być podejmowania zgodnie przez wszystkie strony umowy, czy wcześniej muszą być zorganizowane spotkania, czy wystarczy podjęcie decyzji drogą e-mailową.

E) Uregulowanie własności intelektualnej.

Podczas powstawania produktu istnieje duże prawdopodobieństwo powstania utworów, co również warto uregulować zawczasu w umowie. Zatem rozpisz kto, jakie będzie miał prawa do know-how, grafik, oprogramowania, designu strony www oraz oczywiście logo i nazwy start-upu. W tym przypadku warto uregulować te kwestie wykorzystując regulacje dotyczące własności intelektualnej.

F) Inne.

Kolejną ważną sprawą jest cel, w jakim zawieracie umowę. Pamiętaj, że przedmiotem umowy nie będzie tylko powstanie produktu, ale także prowadzenie późniejszych działań marketingowych w celu jego sprzedaży.

Dodatkowymi formalnościami, które muszą zostać zawarte w umowie, będą sposoby np. rozwiązania umowy lub wykluczenia jednego z założycieli.

Liczę, że po zapoznaniu się z całym artykułem już wiesz, dlaczego powinieneś zawrzeć taką umowę ze swoim wspólnikiem oraz to, co powinno znaleźć się w jej treści.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/biznes/rozne-oblicza-motywacji-obecnych-i-przyszlych-pracownikow

Wywiad z Agnieszką Skupieńską (biznesoweinfo.pl) o selfpublishingu

Wywiad z Joanną Drabent – Prowly.com

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl