Outsourcing marketingu trafnym rozwiązaniem dla małych firm

29.05.2016 AUTOR: Justyna Poluta

Jeśli w Twojej firmie brakuje osoby odpowiedzialnej bezpośrednio za marketing, a jednocześnie zależy Ci na optymalizacji kosztów – idealnym rozwiązaniem jest outsourcing marketingu. To rozwiązanie dedykowane jest zarówno firmom, które mają długotrwałą strategię marketingową, jak i takim, od których wymaga się szybkiego dostosowania się do rynkowych zmian.

Zatrudnienie marketingowca na etat wiąże się z dodatkowymi kosztami dla firmy. A co w przypadku, gdy nie występuje zapotrzebowanie na kogoś, kto sprawowałby swoje obowiązki codziennie? Choć mówi się, że skuteczny biznes opiera się na dobrej reklamie, to zdarzają się przecież biznesy, które „kręcą się same” i tylko raz na jakiś czas potrzebują wsparcia w zakresie usprawnienia rozwiązań czy wytyczenia nowych ścieżek rozwoju.

W zaistniałej sytuacji trafnym wyborem jest skorzystanie ze wsparcia marketingowego w formie outsourcingu. Jest to możliwe poprzez współpracę z wyspecjalizowaną agencją lub freelancerem o określonych kompetencjach marketingowych.

Minimalizacja kosztów, koncentracja na efektach i dopuszczenie w (skostniałe) struktury firmy nowej, kreatywnej energii to tylko niektóre zalety wynikające z zaufania osobom specjalizującym się w outsourcingu marketingu.

Czym jest outsourcing marketingu?

Istotą outsourcingu marketingu jest przekazywanie realizacji zadań, funkcji i procesów na zewnętrz – pojedynczej osobie lub firmie specjalizującej się w tej dziedzinie.

Czy jest to rozwiązanie dla każdej firmy?

Jeśli tylko firma jest świadoma tego, jakie zamierza osiągnąć cele marketingowe, to tak – współpraca z firmą zapewniającą outsourcing marketingowy jest trafnym wyborem. Współpraca opiera się na określeniu potrzeb i oczekiwań, scharakteryzowaniu branży i wytyczeniu planów rozwojowych.

To rozwiązanie polecane jest szczególnie przedsiębiorcom, którzy nie chcą bądź nie mogą tworzyć własnego działu marketingu. Nie masz wystarczającej ilości czasu, możliwości organizacyjnych bądź dostępnych zasobów? Nie kombinuj, nie zdawaj się na prowizoryczne rozwiązania, tym bardziej nie opieraj się na przekonaniu, że sam/sama dasz sobie radę. Szukanie marketingowca na własną rękę też może okazać się ryzykowne ze względu na to, że jego doświadczenie lub poziom motywacji będą niewystarczające do realizacji powierzonych zadań.

Bardzo ważne jest także to, by potencjalny współpracownik spełniał pewne założenia, umożliwiające wypracowanie najlepszych rozwiązań. Ów klient powinien być:

  • świadomy celów długofalowych i krótkofalowych,
  • otwarty na nowe wdrożenia i propozycje,
  • wyposażony w wiedzę o działaniach i efektach marketingowych.

Jak wygląda proces wsparcia ze strony wyspecjalizowanej jednostki?

Proces wdrożenia outsourcingu można ująć w 5 etapach:

  1. Dokładna analiza zapotrzebowania i określenie zasadności wdrożenia proponowanych usług. Na tym etapie działań dookreśla się koncepcję i strategię.
  2. Planowanie procesu wdrożenia wraz z ustaleniem zasad współpracy.
  3. Realizacja.
  4. Monitorowanie efektów usługi.
  5. Ewaluacje i modyfikacje procesowe.

Plusy outsourcingu

Zatrudniając marketingowa przez zewnętrzną formę współpracy, nie podejmuje się inwestycji w zasoby ludzkie, specjalistyczny sprzęt itp. Jako właściciel/właścicielka firmy możesz swobodnie skoncentrować się na działaniach strategicznych i płynnym zarządzaniu firmą. Optymalizacja kosztów, za jakie prowadzona jest współpraca z zewnętrznym działem marketingu, zapewnia większą konkurencyjność na rynku, nie wspominając już o zwyczajnym zmniejszeniu liczby obowiązków.

W przypadku małych firm, w których liczy się każdy grosz, zatrudnienie marketingowca, który przygotuje rozwiązania szyte na miarę, to dobre posunięcie z punktu widzenia zarówno kosztów, jak i tworzenia kultury organizacji i dążenia do ciągłego doskonalenia.

Firma dostarczająca rozwiązania marketingowe nie posiada standardowych rozwiązań. Każdy realizowany przez nią projekt jest poprzedzony dokładną analizą konkretnej jednostki, dla której zlecono jej działania.

Konkretyzując, outsourcing marketingu zapewnia takie korzyści jak:

  • dynamika i elastyczność ustaleń i wdrożeń,
  • współpraca ze specjalistami, którzy razem ze swoją wiedzą do projektów wnoszą także kontakty,
  • minimalizacja kosztów.

Dla małych firm korzystnym rozwiązaniem będzie współpraca z zewnętrzną firmą dostarczającą rozwiązania marketingowe. W momencie, gdy wyzwania biznesowe firmy oscylują wokół pozyskania nowych klientów, stworzenia spójnej komunikacji czy działań służących animacji marki, warto rozważyć współpracę z freelancerem.

Potrzebujesz kompleksowej i długotrwałej opieki marketingowej? Zatrudnij agencję!

Agencja reklamowa bierze na siebie wszystkie działania związane z marketingiem: kreację wizerunku, usprawnienie procesu komunikacyjnego z klientem, czy koncepcje wzmocnienia sprzedaży. Niewątpliwym plusem jest z pewnością kompleksowość takiego rozwiązania, a co za tym idzie – spójność prowadzonego marketingu.

Dodatkowym atutem zatrudnienia agencji jest możliwość odliczenia podatku VAT od działań marketingowych. Zazwyczaj w takich firmach zatrudniony jest Project Manager, który dodatkowo koordynuje projekt i dba o to, żeby oddana praca miała najwyższą jakość.

Na plus działa również to, że nie zostaniesz nigdy bez odpowiedzi. Takie placówki mają osobę, która odpowiada za obsługę klienta. Żadna z agencji nie zaryzykuje bowiem negatywnych komentarzy na swój temat w sieci.

Wystarczy Ci sporadyczne wsparcie w działaniach marketingowych? Postaw na freelancera!

Freelancing pozwala łączyć różne doświadczenia, obserwacje i wnioski. To przekłada się na trafne i niepowtarzalne rozwiązania dla klienta potrzebującego wsparcia w marketingu. Wykonując projekty dla wielu różnych marek, inicjatyw czy klientów indywidualnych, freelancer nabywa umiejętności twórczego myślenia i sprawności adaptacyjnej. Wolny strzelec przywiązuje również większą wagę do jakości wykonywanych usług. Wie, że dobra ocena pójdzie dalej. Zatrudnienie freelancera jest dobrym posunięciem także z organizacyjnego punktu widzenia. Zapewnia elastyczność wsółpracy, kontrolę efektów i obniża koszty związane z zatrudnieniem.

Marketing jest dziedziną, w której można znaleźć wiele „freelancerskich perełek” odznaczających się nieszablonowym sposobem myślenia i wykazujących szczere zaangażowanie w pracę nad projektami. Dla małych firm często właściwa jest starannie dobrana strategia. To właśnie przemyślane działania i dopieszczone rozwiązania służą poruszaniu się na współczesnym konkurencyjnym rynku.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/biznes/agencja-czy-freelancer

Czy pieniądze wyjdą z obiegu? – wywiad z Grzegorzem Kucabą – First Data Polska

 

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail