Marketing i Biznes Biznes Jak być eko w biznesie? Rozmowa z Michałem Kruszyńskim [znika.pl]

Jak być eko w biznesie? Rozmowa z Michałem Kruszyńskim [znika.pl]

Z czym wiąże się biznes eko? Czy ekologiczne podejście do życia wynosi się z domu? W jaki sposób można praktykować tę ideę, aby stała się częścią naszej codzienności? Na te oraz inne pytania odpowiada Michał Kruszyński, CEO Znika, firmy, która walczy z zanieczyszczeniem środowiska przez plastik.

Jak być eko w biznesie? Rozmowa z Michałem Kruszyńskim [znika.pl]
Startup ZNIKA zmniejsza szkodliwy wpływ człowieka na środowisko. W jaki sposób? Wiele osób dopiero teraz zaczyna rozumieć skalę problemów środowiskowych oraz klimatycznych, dzięki czemu żyje bardziej ekologicznie Planet-A Foundation to think tank komunikacyjny, który zajmuje się kryzysem klimatycznymi i dotychczas wydał 3 darmowe podręczniki o naszej planecie W jaki sposób można łączyć aktywizm z biznesem?

Nieformalne spotkanie dla przedsiębiorców

Sprawdź Founders Beer!

Pełnisz funkcję CEO w ZNIKA.pl. Czy możesz opowiedzieć, jakie usługi oferujecie i do kogo są kierowane?

Michał Kruszyński: W Znika walczymy z zanieczyszczeniem środowiska przez plastik. Nasz startup zajmuje się opakowaniami i etykietami ekologicznymi, które tworzymy z różnych materiałów.

Większość naszych opakowań jest kompostowalna, a zatem ma te same właściwości co opakowania plastikowe, ale na sam koniec może się rozłożyć do substancji organicznych (biohumusu, wody i dwutlenku węgla). 

Używamy też innych materiałów, takich jak papier z trawy, makulatura z odzysku, czy materiały z odpadów roślinnych, którym dajemy drugie życie, tym samym działając w duchu gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Współpracujemy z tymi firmami, które rozumieją problem zanieczyszczenia plastikiem i chcą zredukować swój wpływ na środowisko. Poza tym zrównoważone opakowania niosą za sobą nowych klientów oraz wartości marketingowe.

Jakie wartości są związane z Waszą kulturą organizacji?

Przede wszystkim wszyscy chcemy działać na rzecz naszej planety. Każdy z nas wybrał Znika, żeby nasza codzienna praca miała pozytywny wpływ na środowisko.

Poza tym stawiamy na młode talenty, otwartą komunikację w zespole i na budowanie efektywnych procesów w firmie.

Czy uważasz, że ekologiczne podejście do życia wynosi się z domu? W jaki sposób można praktykować tę ideę, aby stała się częścią naszej codzienności?

To zależy. Wydaje mi się, że wiele osób dopiero teraz zaczyna rozumieć skalę problemów środowiskowych oraz klimatycznych, dzięki czemu żyje w sposób bardziej świadomy i ekologiczny.

Ważne jest, żebyśmy podejmowali lepsze wybory dla planety, ale przede wszystkim, żebyśmy popierali systemowe zmiany i reformy nakierowane na redukcję zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych. 

Jakie są Wasze plany do wejścia na inne rynki poza Polską?

Jesteśmy na etapie wyboru kolejnych rynków. Przede wszystkim interesują nas bardziej rozwinięte kraje takie jak Francja, Wielka Brytania i kraje Skandynawii. 

 

Wypłyń na szerokie wody i zbuduj globalną organizację. Wyjedź w gronie 30 innych founderów i przygotuj się na wyzwania związane z budowaniem skutecznego zespołu, marketingu oraz sprzedaży na szeroką skalę. SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY OFERTY.

 

W jaki sposób podchodzisz do rozwiązywania problemów w firmie, co robisz, aby te problemy Cię nie paraliżowały?

Staram się rozbić problemy na mniejsze zadania lub na kwestie, nad którymi mam kontrolę. W świecie startupów rzadko jest tak, że kontrolujemy wszystko, a raczej jest wręcz przeciwnie. W związku z tym staram się priorytetyzować wyzwania i układać wykonalny plan działania. 

Najważniejsze, że mam wspaniałą wspólniczkę i cudowny zespół, więc nigdy nie jestem w tym sam.

Czy w biznesie jest miejsce na emocje?

Wszyscy jesteśmy ludźmi, więc moim zdaniem tak. 

Emocje są naturalną częścią naszego człowieczeństwa, a więc i biznesu. 

Myślę, że spora część relacji biznesowych oraz komunikacji w biznesie opiera się na emocjach. Oczywiście to trzeba często rozgraniczać, ale jestem zwolennikiem szczerości i prawdziwości, więc jeśli emocje są prawdziwe, to wolę je niż zakładanie “maski”.

Jesteś również prezesem i współzałożycielem Planet-A Foundation. Jaki jest charakter tej inicjatywy?

Planet-A Foundation to think tank komunikacyjny, który zajmuje się kryzysem klimatycznym. Wydaliśmy 3 podręczniki o naszej planecie (o klimacie, bioróżnorodności i zrównoważonym rozwoju), które są dostępne za darmo na planet-a.pl.

Staramy się łączyć aktywizm z biznesem, ponieważ zmiana społeczna może zajść tylko przy kooperacji całego społeczeństwa.

Co Cię najbardziej inspiruje w biznesie?

Możliwość zmiany. Weszliśmy na rynek opakowań, ponieważ jest on odpowiedzialny za największą część zanieczyszczenia plastikiem.

Widzimy, że jesteśmy w stanie innowacjami oraz odpowiednią promocją znacząco zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko całej branży.

Jeśli pod koniec tej przygody będziemy mogli powiedzieć, że dzięki nam rynek się zmienił, to chyba będzie najbardziej satysfakcjonujący efekt naszej pracy.

W jaki sposób odpoczywasz, aby być maksymalnie efektywny?

Wypoczynek jest dla mnie wyzwaniem. Zazwyczaj, żeby się wyciszyć, włączam podcast o polityce lub biznesie i dodatkowo odpalam skomplikowaną grę strategiczną. Więc chyba jestem nieodpowiednią osobą, żeby dobrze odpowiedzieć na to pytanie 🙂

Najważniejszy dla mnie jest sen. 8 godzin dziennie to podstawa.

Jak wygląda przykładowy Twój dzień roboczy?

W poniedziałek rozpoczynam od 30-minutowego spotkania całego zespołu, gdzie podsumowujemy poprzedni tydzień i rozdzielamy zadania. 

Potem robimy rozgrzewkowy turniej w rzutki (polecam! najlepsza aktywność na 5 minut dla całego zespołu) i zaczynam proces około 3-4 godzin pracy z klientami. 

Druga część dnia jest poświęcona na spotkania i zadania bardziej koncepcyjne. 

Z biura wychodzę około 17-18, ale najczęściej w domu spędzam jeszcze dodatkową godzinę lub dwie, jeśli jakieś zadanie nie zostało dokończone i wymaga mojej uwagi. 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl