Wykorzystanie social media do promocji studia tatuażu

23.03.2020 AUTOR: Robert Marczak

Social Media z roku na rok zyskują na popularności. Szacuje się, że około 80% polskich internautów korzysta z nich regularnie. Podobnie sytuacja wygląda w kontekście tatuaży. Z każdym rokiem, coraz więcej osób decyduje się na tatuaż. Rosnące zainteresowanie tatuażami, sprawiło, że z każdym rokiem powstaje coraz więcej studiów tatuażu.

O prowadzeniu studia tatuażu w mediach społecznościowych rozmawiamy z Marzeną Stałanowską ze Studia Czarne Złoto Tattoo.

Zwykło się mówić, że social media nie sprzedają, jednak w przypadku salonu tatuażu stanowią idealny kanał do promocji i dotarcia do nowych klientów, i w konsekwencji do sprzedaży. W końcu najlepszą wizytówką tatuatora są zrobione tatuaże, które na profilach społecznościowych można doskonale zaprezentować. 

Czy łatwo jest prowadzić studio tatuażu w 2020?

W dzisiejszych czasach nowo otwarte studia mają zdecydowanie trudniej niż marki, które są obecne na rynku od wielu lat. Trzeba szukać innych dróg niż dotychczas. Wcześniej wystarczyło wrzucić prace na Facebooka i klienci sami pisali. Jednak platformy typu Facebook czy Instagram ucinają zasięgi, co jest widoczne gołym okiem. Dodatkowo jest coraz więcej pracowni tatuatorskich, które niestety nie zawsze konkurują jakością prac. W konsekwencji klienci, którzy trafiają tam na pierwszy tatuaż, nie zawsze wychodzą zadowoleni, co rzutuje na wizerunku całej branży. Jednak pomimo dużych brandów i konkurencji da się wypromować nowe studio, aby dobrze prosperowało. Oczywiście potrzeba do tego dużo cierpliwości i czasu.

Od czego zacząć?

Gdy prowadzisz studio tatuażu, musisz skupić się na kreatywności w prowadzeniu profili w social mediach. Nietuzinkowość pomysłów i nieco szalone, aczkolwiek odpowiedzialne podejście do tematu, pomoże Ci wybić się na tle konkurencji. Wykorzystuj dobre ujęcia swoich prac i pokazuj je w nowym świetle.

Media społecznościowe obecnie służą wielu firmom jako sposób nawiązywania relacji z nowym potencjalnym klientem. Widać to zresztą nie tylko w przypadku salonów tatuażu, ale szerzej w branży urodowej. Do bólu nudne wrzucanie zdjęć paznokci, fryzur czy makijaży przestało kogokolwiek interesować. Odbiorcy poza możliwością nawiązania bezpośredniego kontaktu z salonem, chcą lepiej poznać tatuatorów, zobaczyć studio itd. I to jest coś, co każde studio tatuażu powinno wykorzystywać. Możliwość wykorzystania formatów takich jak live czy relacja  jest świetną okazją, aby przybliżyć naszą pracę obserwującym. Social media dają poczucie bliskości i są świetną okazją do budowania relacji, zwłaszcza z osobami, które zastanawiają się nad pierwszym tatuażem.

W jaki sposób korzystać z kanałów społecznościowych, aby działania były efektywne a uzyskane rezultaty zadowalające?

Każdemu, kto zaczyna, w pierwszej kolejności proponuję zająć się Instagramem. Dobór odpowiednich hashtagów wpływa na odbiór w sieci, jak również wybór klientów. Dzięki możliwości obserwowania hasztagów można dotrzeć do grupy odbiorców, która jest zainteresowana tatuażem realizowanym w określonym stylu. Jeżeli często publikujesz, dodajesz atrakcyjne projekty, masz dużą szansę zostać zauważonym. Kolejna kwestia to zasięg posta, z którym teraz trzeba „walczyć”. Wiele osób zraża się przez lajki, a nikt nie zadał sobie pytania „Ile rzeczy JA polubiłem, przewijając tablicę na Facebooku i Instagramie. Czy to są wszystkie posty, które mi się podobają?”. Zapewne nie. Dlatego nie patrzmy tylko przez pryzmat lajków.

Instagram, podobnie jak Pinterest, w przypadku osób planujących tatuaż to kopalnia inspiracji i informacji. Mądrze prowadzone konto, szybko zyska dużą ilość obserwatorów. Dbałość o kontakt z odbiorcami gwarantuje, że chętnie skorzystają z usług Twojego studia. 

Instagram umożliwia zamieszczanie zarówno zdjęć jak i krótkich filmów. Dzięki temu w przyjazny a przede wszystkim ciekawy sposób możesz pochwalić się, jak twoje prace prezentują się na ciałach klientów. Budowanie własnej społeczności jest czasochłonne, ale bardzo opłacalne. Niezwykle ważna jest regularność wrzucania postów na profil i ciągłe angażowanie odbiorców do interakcji.

Jeśli zależy Ci na przyciągnięciu nowych odbiorców, możesz zorganizować konkurs. Jest to bardzo ciekawa opcja, która pozwoli na dotarcie do nowych ludzi. Pamiętaj o tym, aby konkurs, który planujesz, nie naruszał regulaminu Facebooka i nie był grą losową w rozumieniu „Ustawy o grach hazardowych”.

Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem do sukcesu w mediach społecznościowych jest ustalenie grupy docelowej, do której chce się dotrzeć ze swoją ofertą. To pomoże dopasować treści umieszczane na profilu, które zachęcą odbiorców do pozostania na dłużej. Dla wielu osób, które robią pierwszy tatuaż, social media są źródłem informacji i często na podstawie zdjęć podejmują decyzję.

Oprócz zdjęcia kluczowe są również opisy. Dobrej jakości zdjęcie przyciąga uwagę, ale obecnie to treści są najbardziej interesujące. Opisuj, jakich tuszy używasz, z jakich technik korzystasz. To wszystko pozwoli na jeszcze bliższe poznanie Twojej pracy przez odbiorców.

Profil biznesowy daje Ci dostęp do statystyk, które ułatwią prowadzenie profilu. Dzięki nim dowiesz się, o jakiej porze odwiedza Cię najwięcej osób. Umiejętnie korzystaj z hashtagów, dopasuj je do tego, co przedstawia zdjęcie. To one są kluczem do dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców. Potraktuj swój profil jako portfolio, do którego masz dostęp przez cały czas. Pokaż ludziom swoją twórczość i zdobądź ich zaufanie.

Jak zatem podchodzisz do działań w mediach społecznościowych?

To, co jest celem działań w mediach społecznościowych, to zapełnienie grafiku i umożliwienie tatuatorom robienia tego, w czym są najlepsi. Ale wracając do zasięgu, pamiętajmy, że jest dużo profili i grup społecznościowych, na których możemy się pokazać, przez co zwiększamy własną rozpoznawalność oraz przyciągamy potencjalnych klientów.

Jak wykorzystać Instagram Stories?

Instagram Stories to opcja, która pozwala na umieszczanie treści znikających po upływie 24 godzin. To świetna opcja, żeby zaciekawić widza, a jednocześnie nie psuć sobie feed’u na profilu (oczywiście jeśli zależy Ci na spójności klimatu umieszczanych zdjęć, co jest obecnie bardzo popularne). Na Insta Stories możesz umieszczać treści np. z backstage’u swojej pracowni i wykonywania tatuażu.

Zadawanie pytań i tworzenie ankiet to kolejne opcje, które można wykorzystać. Dzięki nim w lepszy sposób można poznać preferencje odbiorców konta jak również dowiedzieć się wielu istotnych rzeczy. Dopasowywanie publikacji do oczekiwań i potrzeb klientów to gwarancja ich zadowolenia i jednocześnie pewność, że chętniej skorzystają z proponowanych usług.

Dzięki mediom społecznościowym możesz przenieść swojego odbiorcę w nieznany mu dotąd świat. Daj się poznać i polubić a z pewnością zyskasz grono stałych klientów.

Fanpage na Facebooku

Facebook swojego czasu miał mały spadek aktywności, jednak nie należy rezygnować. Nie wszyscy korzystają z Instagrama. Dodatkowo Facebook umożliwia tworzenie reklam, które pomogą Ci w zwiększeniu rozpoznawalności studia. Stosowanie remarketingu, wyświetla reklamę odbiorcom, którzy odwiedzili Twoją stronę wcześniej, jednocześnie przypominając im o studiu i zachęcając do ponownych odwiedzin. 

Udostępnianie zdjęć i widoczność w Stories

Możliwość udostępniania postów znacząco zwiększa zasięgi. Często dzieje się to organicznie – zadowolony klient chętnie udostępnia rezultat pracy tatuatora na jego skórze. A także w trakcie tatuowania coraz częściej klienci dzielą się „na żywo” trwającą sesją. Wykorzystaj tą sytuację i angażuj się w tego typu działania – komentuj, lajkuj, a w miarę możliwości odwdzięcz się i udostępnij relację na profilu studia czy tatuatora.

Nieobecność w mediach społecznościowych to strata potencjalnych klientów. Wykorzystanie z mediów społecznościowych to niejako wymóg prowadzenia skutecznych działań marketingowych w studiu tatuażu. Jednak nie traktuj tego jak obowiązku. Social media to przede wszystkim możliwość dotarcia do nowych ludzi i bliższego poznania swoich odbiorców.

Do góry!

Polecane artykuły

28.09.2020

Jak efektywnie kosztowo zapewnić organizacji stały dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań ...