Kampania Facebook Ads – jak mierzyć efekty w Google Analytics?

25.05.2016 AUTOR: Dagmara Nowatkowska

System reklamowy Facebooka daje nam coraz większe możliwości w zakresie promocji produktów i usług. Oprócz standardowych formatów możemy tworzyć reklamy wspierające sprzedaż produktów w sklepach internetowych, reklamy biznesów lokalnych, zbierające leady oraz wiele innych. Niezależnie od tego, jaki rodzaj kampanii prowadzimy, bardzo ważną częścią naszych działań jest analiza ich efektywności. Mamy tutaj dwie możliwości mierzenia efektów. Pierwszą daje nam sam Facebook. Panel analityczny Facebooka pozwala nam badać liczbę działań, które odbiorcy podejmują w związku z reklamą tj.: polubienia, komentarze, kliknięcia. Ponadto sprawdzamy tutaj elementy tj.: wskaźnik trafności, koszt (CPM, CPC lub za polubienie), CTR, realizację celu, a także przekierowania na stronę zewnętrzną. Aby prowadzone na Facebooku działania poddać głębszej analizie, możemy skorzystać z możliwości drugiej, czyli z narzędzia Google Analytics.

Wyznaczamy cele

Za pomocą Google Analytics możemy badać, czy prowadzona przez nas kampania realizuje ważne dla klienta cele. Przykładem takiego celu może być wypełnienie formularza i wyświetlenie strony podziękowania. W narzędziu Google Analytics, w zakładce Administracja -> Cele, konfigurujemy właściwy temu cel.

facebook ads

Źródło grafiki: analytics.google.com

Innym przykładem celu może być dokonanie zakupu. Aby zmierzyć ten cel, należy w Google Analitycs, w zakładce Administracja -> Cele, skonfigurować właściwy temu cel.

facebook ads

Źródło grafiki: analytics.google.com

Stosujemy UTM-y

Google udostępnia nam narzędzie, które pozwala na tworzenie unikalnych adresów URL. Jest to doskonałe rozwiązanie, jeżeli chcemy rozróżnić efektywność poszczególnych zestawów reklam lub samych reklam. Przykładowo możemy zmierzyć skuteczność reklam ze względu na ich lokalizację (newsfeed lub prawa kolumna na desktopie czy też  newsfeed lub sieć odbiorców na mobile) bądź ze względu na rodzaj grupy odbiorczej. Dowiemy się w ten sposób, które kreacje reklamowe są najskuteczniejsze. Ponadto UTM-y pozwalają na sprawdzenie, ile osób zrealizowało cel kampanii, a także jak przebiegało zachowanie użytkowników po wejściu na stronę www klienta.

Badamy zachowanie użytkowników

Jedną z możliwości, które daje nam Analytics, jest badanie zachowania użytkowników na stronie klienta. Przykładowo możemy sprawdzić, ile osób, które weszły na stronę z kampanii Facebook Ads, weszło do ścieżki zakupowej. Aby wykonać tę czynność, musimy oczywiście znać adres podstrony, która odpowiada tej ścieżce na stronie klienta. Następnie wybieramy opcję Zachowanie -> Zawartość witryny -> Strony docelowe. Przyjmując, że adresem ścieżki zakupowej jest: /checkout/cart/, wybieramy ten właśnie adres, a następnie tworzymy wymiar dodatkowy (źródło/medium), po czym sprawdzamy, ile osób odwiedziło ten adres z kampanii facebook cpc.

facebook ads

Źródło grafiki: analytics.google.com

Konwersje i ścieżki wielokanałowe

Analizując ścieżkę konwersji, warto sprawdzać różne elementy, które mają wpływ na efektywność naszej kampanii. Przykładowo warto wybrać opcję Konwersje -> Ogółem-> Źródło/medium. Skupiając się na kampanii facebook cpc, możemy ustawić wymiar dodatkowy, np. słowo kluczowe, i tym samym otrzymamy informacje, które rodzaje czy też zestawy reklam konwertowały. Trzeba jednak pamiętać, że elementy te będą widoczne wyłącznie wtedy, gdy poprawnie przygotujemy UTM-y.

facebook ads

Źródło grafiki: analytics.google.com

Poza zbadaniem konwersji bezpośredniej możemy także sprawdzić, czy reklamy facebookowe wspomogły inne źródła, za pomocą których doszło do konwersji. Służy temu opcja Ścieżki wielokanałowe –> Konwersje wspomagane. Wybieramy płatne wyniki wyszukiwania i tym samym otrzymujemy informacje, ile dokładnie było takich przypadków, gdzie kampania reklam facebookowych wspomogła konwersję zrealizowaną z innego źródła.

facebook ads

Źródło grafiki: analytics.google.com

facebook ads

Źródło grafiki: analytics.google.com

Realizując kampanię reklamową, zawsze warto pamiętać o tym, że czynności analityczne stanowią niezwykle ważną jej część. Pozwalają nam nie tylko na mierzenie realizowanych celów, ale i na dokładne zbadanie efektywności poszczególnych elementów kampanii. Jednocześnie mamy możliwość dokładnego sprawdzenia zachowania użytkowników, którzy po kliknięciu w nasze reklamy, przenieśli się na stronę klienta. Wszystkie te dane pozwalają nam na dokładną optymalizację naszej kampanii reklamowej, a co za tym idzie wykluczenie mniej efektywnych rozwiązań i skupienie się wyłącznie na tych, które prowadzą do konwersji.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/social-media/jak-facebook-zmienia-sposob-myslenia-o-e-commerce-facebook-dla-e-commerce-lekcja-1

Wywiad z Szymonem Słowikiem – Takaoto.pro

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail