Marketing i Biznes Marketing Jak skutecznie budować markę osobistą na Linkedin?

Jak skutecznie budować markę osobistą na Linkedin?

Jak skutecznie budować markę osobistą na Linkedin?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Największa na świecie platforma przeznaczona do biznesowej aktywności, czyli Linkedin, rozrasta się w niesamowitym tempie. Użytkownikom regularnie oferowane są nowe funkcjonalności, a statystki związane z liczbą zarejestrowanych kont gwałtownie wzrastają. W październiku 2020 roku na Linkedin było zarejestrowanych ponad 766 milionów kont (we wrześniu liczba aktywnych użytkowników wynosiła 310 mln). Z najnowszych, styczniowych, danych wynika, że w Polsce społeczność LinkedIn liczy sobie już ponad 3,7 mln osób. 

Uwzględniając fakt, że tylko około 2% użytkowników zarejestrowanych w Polsce regularnie publikuje treści – tu ciągle stosunkowo łatwo się przebić. Kluczem do sukcesu jest jednak skuteczna marka osobista.

Czym jest marka osobista?

Personal branding to ogół aktywności mających na celu profesjonalną komunikację na temat siebie, swoich umiejętności, przebiegu kariery, zainteresowań itp. W pewnym stopniu stajemy się produktem – zauważanym i rozpoznawanym przez konsumentów treści. Tak naprawdę markę osobistą buduje każdy z nas – nie każdy jednak robi to świadomie. 

Co zyskasz dzięki budowaniu marki osobistej?

Z rozwojem marki osobistej niezaprzeczalnie wiąże się budowanie zaufania wśród odbiorców. Dzięki temu znacznie łatwiej nawiązywać relacje biznesowe. Dobrze zbudowana marka osobista to “social proof” dający wiarygodność w oczach innych, który zazwyczaj wiąże się też z wizerunkiem eksperta w danej branży. 

Świadome rozpoczęcie budowania marki osobistej wymaga planu i strategii. Należy zacząć od autoanalizy. Można wykorzystać do tego np. metodykę SWOT (strengths – silne strony, weaknesses – słabe, opportunities – szanse, threats – zagrożenia). Następnie należy określić obszary działania (czyli swoje eksperckie specjalizacje) oraz grupy docelowe, do których chce się dotrzeć przez działania personal brandingowe. 

Później określ cele Twojej marki osobistej, zdefiniuj wykorzystywane narzędzia, a także kanały komunikacji. Dzięki temu w spójny sposób “opakujesz” markę w content wizualny i tekstowy. Finalnie? Zacznij działać, prezentować się, dywersyfikując płaszczyzny aktywności i poszerzając zasięgi. 

Czas na LinkedIn

Każdy z kanałów social media ma własną specyfikę, odbiorców, a co za tym idzie – wymaga innych typów aktywności. Nie inaczej jest w przypadku LinkedIn. Przed rozpoczęciem działań związanych bezpośrednio z tworzeniem treści, wchodzeniem w interakcje z innymi użytkownikami, czy – wreszcie – budowaniem własnego wizerunku, zajmij się własnym profilem i spraw, żeby był nienaganny. Wielu użytkowników tego nie docenia, czy wręcz zapomina o tym aspekcie.

Zadbaj o dobre zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle. Odbiorcy będą identyfikować Twoją markę także przez ten pryzmat. Jako cover photo warto wykorzystać grafikę zawierającą dane kontaktowe lub informacje o Twoich usługach, mocnych stronach itp.

Nagłówek i informacje

To kolejna treść, która będzie wyświetlać się od razu po wejściu na Twój profil, w panelu odkrywania nowych kontaktów czy w przypadku dodania lub skomentowania publikacji. Nie zapomnij o umieszczeniu słów kluczowych opisujących Ciebie i Twoją specjalizację. Wyróżnij się przez nagłówek, ale nie twórz sztucznych nazw opisujących swoje stanowisko pracy. W segmencie z informacjami napisz kilka (albo więcej) zdań o proponowanych usługach lub produktach, miejscu pracy, a także doświadczeniu. Możesz zamieścić tam również zachętę do kontaktu.

W miejscu zawierającym polecane odnośniki zamieść treści związane z Tobą lub Twoją firmą, prezentujące sukcesy. Od Ciebie zależy, czym chcesz się pochwalić. Linkedin pozwala na dodanie pięciu odnośników w postaci publikacji, artykułów, linków i multimediów.

Dobrym pomysłem jest stworzenie profilu w kilku językach.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, edytuj swój adres URL na skrócony. Linkedin automatycznie generuje subdomeny zawierające imię i nazwisko, a po nich ciąg liter i cyfr. Pamiętaj także o informacjach kontaktowych. Wyświetlać będą się na dole profilu. Linkedin oferuje możliwość dodania adresu e-mail, numeru telefonu, strony internetowej. Warto! 

Kluczowe jest uzupełnienie sekcji zawierającej informacje dotyczące doświadczenia zawodowego i wykształcenia. Potraktuj Linkedin jak swoją wizytówkę lub landing page, a nie CV, aczkolwiek warto tu zamieścić – poza nazwą firmy oraz stanowiskiem – także informacje o obowiązkach czy realizowanych projektach. 

Zadbaj także o pola opisujące Twoje umiejętności i rekomendacje. Będą niejakim dowodem zaufania społecznego i potwierdzeniem Twoich kompetencji. Jeśli dopiero zaczynasz swoje działania na Linkedin, udziel rekomendacji oraz potwierdź umiejętności osób, z którymi współpracowałeś. Dzięki temu istnieje szansa, że odwzajemnią Twoją aktywność. 

Profil zoptymalizowany? Zacznij działać!

Po stworzeniu dobrego, profesjonalnego profilu możesz rozpocząć dalsze działania personal brandingowe. Jak? Twórz eksperckie publikacje (LinkedIn umożliwia taką aktywność), pisz angażujące, skłaniające do dyskusji posty i sam  komentuj aktywności innych użytkowników – zwłaszcza te związane z obszarem, w którym chcesz budować swoją markę. Zacznij też rozwijać sieć kontaktów, nawiązuj relacje, otaczaj się ludźmi ze swojej branży. Jeśli dopiero rozpoczynasz działania na Linkedin, wykorzystaj funkcję odkrywania osób, które możesz znać, bądź też importowania adresów użytkowników ze swojej książki adresowej na skrzynce pocztowej. 

Pamiętaj:

  • Twoim zadaniem jest stworzenie profilu, a także realizowanie aktywności, które będą utożsamiane z profesjonalizmem i najwyższą jakością. 
  • Buduj swój wizerunek w sposób spójny.
  • Zadbaj o świetne zdjęcia profilowe, stwórz dobry i wyróżniający Cię nagłówek.
  • Pamiętaj o słowach kluczowych.
  • Opisz dokładnie zarówno swoje doświadczenie, jak i edukację. Pokaż, czym się zajmujesz. Nie każ potencjalnym odbiorcom się domyślać.
  • Buduj dobrej jakości sieć kontaktów.
  • Buduj swój wizerunek jako eksperta w danej branży. 
  • Zadbaj o autentyczność komunikacji.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl