Marketing i Biznes Social media AMA: 19 pytań do Artura Jabłońskiego o skuteczne wykorzystanie Facebook Ads

AMA: 19 pytań do Artura Jabłońskiego o skuteczne wykorzystanie Facebook Ads

AMA: 19 pytań do Artura Jabłońskiego o skuteczne wykorzystanie Facebook Ads

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i wyjedź w gronie innych przedsiębiorców na Founders Camp

Wypełnij niezobowiązujący formularz już teraz

Jak wykorzystać niewielki budżet na reklamy na Facebooku? Do kogo je kierować oraz jakie formaty najlepiej prezentować swoim odbiorcom, by zachęcić ich do zakupu. Na te i na wiele innych pytań odpowiada Artur Jabłoński. 


AMA, czyli ask my anything na facebookowej grupie Marketing i Biznes to cykliczne spotkania z ekspertami z różnych branż, którym nasi czytelnicy zadają nurtujące pytania i otrzymują satysfakcjonujące odpowiedzi. Do udziału AMA zaprosiliśmy Artura Jabłońskiego z digitalk, który odpowiedział na Wasze pytania dotyczące reklamowania się na Facebooku.

Jeśli z jakiegoś powodu nie mogłeś uczestniczyć w AMA albo jeszcze nie jesteś członkiem naszej grupy na Facebooku, koniecznie do niej dołącz, by przy następnym spotkaniu móc zadawać pytania.

1. Jak budować lejek sprzedażowy Facebook Ads dla produktów za kilkadziesiąt lub kilkaset złotych, zakładając, że nie jestem znany i zbudowałem małą społeczność?

Jeżeli osoba nie jest znana, to przede wszystkim musi zacząć od zbudowania wiarygodności. Produkty oparte na wiedzy sprzedajesz w oparciu o zaufanie społeczności. Tego nie załatwisz w 5 minut. Potrzeba reklam pokazujących Twoje umiejętności, dowód społeczny itd. Długie podgrzewanie. Postawiłbym na sekwencje wideo (np. darmowa lekcja, fragment kursu itd.), a potem opinie pierwszych użytkowników i w tle reklamy prosprzedażowe (idealnie w remarketingu do tych, co wcześniej obejrzeli powyższe).

2. Jak prowadzić zagranicą skuteczne kampanie reklamowe na Facebooku (branża IT)?

IT B2B to ciężka branża jeśli chodzi o Facebook Ads, ale realna do promowania. Natomiast bardzo mocno trzeba ją połączyć z innymi kanałami. Traktowałbym tu social głównie w remarketingu oraz stosował reklamy zasięgowe, prezentujące case studies lub white papers.

3. Planuję wydać bezpłatny e-book dla osób zainteresowanych nowotworami. Jak go promować?

Skupiłbym się na podziale pod kątem regionów (np. województw) i postawił bardzo mocno na odpowiednią kreację. Nie szukałbym magicznych sposobów zawężania. Jestem wielkim fanem sprzedawania idei „produktu” w copy – ono samo stargetuje grupę.

4. Jak określić szerokość targetowania?

Nie ma reguły. Potrafimy puścić adsety na grupy po kilka tysięcy osób, a potem mieć adsety bez żadnego zawężenia i zgarniać najtańszy koszt leada (wartościowego, np. w branży rekrutacyjnej). Uważam, że Facebook coraz lepiej radzi sobie z szerokimi grupami. Idziemy więc w minimalne wielkości na poziomie kilkunastu tysięcy, chyba że branża lub zawężenie geograficzne wymaga innego podejścia.

5. Za pomocą jakich płatnych form reklamować na Facebooku firmę doradczą, która kieruje swoje usługi do CEO firm B2B i ma budżet do 1000 złotych miesięcznie? Jakie błędy firmy B2B najczęstsze robią w marketingu social? Od jakiego budżetu współpraca z twoją firmą ma sens dla firmy B2B?

1. Zakładam, że rozumiemy formy nie tyle jako formaty reklamowe, ile pomysły na akcje. Nastawiłbym się bardzo mocno na promowanie wartościowej treści w formie innej niż e-book (wszyscy mają e-booki). Najbardziej hot formaty moim zdaniem obecnie to:

– kursy e-mail

– wideo sekwencje w messengerze

Ponieważ budują dobrą bazę do wykorzystania na różnych platformach (szczególnie, że można je połączyć ze sobą). 

2. Walenie prostym remarketingiem bez cappingu na przykład „wróć pan do nas i kup wreszcie” serio jest powszechne i karygodne. Do tego brak pomysłu na komunikację. Brak sekwencjonowania komunikacji (dlaczego po 14 dniach pokazujesz mi to samo, co pokazywałeś mi tydzień temu? Zmień płytę, stary). 

3. Firma B2B powinna zbudować takie kompetencje wewnętrznie, więc to temat bardziej szkoleniowy niż obsługowy.

6. Czy promowanie branży profesjonalnej (księgowość/prawo) przez Facebook Ads ma sens?

Jak najbardziej. Sami pracujemy z jedną kancelarią prawną. Za pomocą Rocket Link, czy Magic Link od FastTony możesz zbudować grupy odbiorców z grup na Facebooku dla przedsiębiorców i zaserwować im lokalnie remarketing. Nie wyjdzie drogo, a sprowadzisz dobrą grupę na www. Plus, biura w ogóle nie prezentują swojej wiedzy, zwłaszcza sensownym językiem.

7. Gdy z perspektywy czasu spojrzysz na proces budowania swojej marki osobistej, to jakie zdarzenia określiłbyś jako kamienie milowe?

Nigdy nie myślałem o sobie w kontekście marki osobistej ani nie planowałem szczególnie akcji tego rodzaju. Robiłem rzeczy, nagle ktoś się zgłaszał z propozycją (książka) lub mnie zainspirował (znajomi robiący kursy/szkolenia) i tak to poszło. Jestem kiepskim przykładem do naśladowania, sporo tu szczęścia. Natomiast uważam, że najważniejszą cechą był upór (nie poddałem się, mimo długiego okresu bez żadnego wzrostu/zwrotu poza widocznością) + postawienie na wyraźne pozycjonowanie tematyczne (najpierw copywriting, a po latach już tylko Facebook Ads i tak w kółko (mimo że w firmie robimy milion innych rzeczy jeszcze).

Na pewno dużo dało przejście na domenę osobistą, co uczyniłem… uwaga… po 3 latach blogowania jako Jeszcze Jeden Blog oraz zmiana layoutu z czysto blogowego na „konsultancki” (świecenie twarzą na dzień dobry itd.)

8. Czy korzystasz z kampanii, których celem jest zasięg sam w sobie? Uważasz je ogólnie za skuteczne? Czy wiesz coś więcej na temat reklam na grupach? 

Tak, bardzo często jest to pierwszy etap kampanii, budujący widoczność, ale nie spodziewaj się po nim wejść i konwersji, nie do tego służy.

9. Czy będę mógł puszczać reklamy na swojej grupę (czy będą mogli robić to także inni)? 

Moim zdaniem nie da się wybrać grup konkretnych, jedyne, co będzie można to tematykę grup, a potem Facebook sam dobierze konkretne grupy. Jak to obejść, znajdziesz u mnie na stronie.

10. Dotychczas z różnych kampanii (post engagement / konwersje / ruch na stronę) dostawałem po 200-300 lajków miesięcznie (nie mam na myśli kampanii stricte na lajki). Zwiększyłem jedynie budżet (2x) i od 2 miesięcy dostaję po 10-15 lajków miesięcznie z działań płatnych. Doświadczyłeś może podobnego zjawiska? 

Musiałbym zobaczyć kampanię od środka, ale zakładam chwilowe zaburzenie algorytmu. Ustaw wszystkie kampanie od nowa.

11. Jaki jest Twoim zdaniem optymalny koszt polubienia strony? U mnie dość świruje, np. na grupie marketerów od 80 groszy w jednym tygodniu do 3 zł w drugim, przy zostawieniu tej samej grupy docelowej i sporego niewykorzystanego budżetu.

Mieścisz się w przedziale standardowym. Polubienia są coraz droższe na Facebooku. Pracuj nad kreacją, wprowadź kwadratowe rzeczy (pokazy slajdów) i wideo, zbijaj koszt w ten sposób, często je wymieniaj.

12. Jak zdobywałeś wiedzę i doświadczenie w reklamie na Facebooku?

Od pewnego poziomu wiedzy (myślę, że od średnio zaawansowanego) to jest bardziej poszukiwanie. Przebijasz się przez 50 blogpostów pełnych banałów, by przeczytać jedno mega zdanie, które Cię zainspiruje. Stąd ciężko o jedno źródło. Mam w codziennej prasówce kilkanaście serwisów i z nich wyłapuję pojedyncze kąski. Książek branżowych praktycznie nie czytam. Cierpią na amerykańską chorobę mówienia o sobie i rozwodnionej papki.

13. Dlaczego pierwszym krokiem w Facebook Ads często jest kampania zasięgowa?

Bardzo często walimy na początku wideo produktowe, a potem remarketingujemy do grupy „obejrzeli powyżej 75%” – najtańszy koszt dotarcia.

14. Jak wydać na Facebook Ads budżet na poziomie 50-100 zł miesięcznie (sklep internetowy, powiedzmy z kosmetykami albo ciuchami)?

Za mały budżet. Możesz odpalić prosty remarketing z katalogiem produktów lub promo posta produktowego z fajnym opisem i zdjęciami na aktywność. Jedna z tych dwóch dróg.

15. Jak Twoim zdaniem będzie rozwijać się Facebook?

Przede wszystkim wzrost kosztów. Miejsce jest ograniczone, chętnych coraz więcej. To, co jest teraz, to kosztowe Eldorado. Do tego większą rolę będzie mieć dobre podejście do narzędzi. Wpada do nas coraz więcej klientów, którzy prostymi metodami nie są w stanie już nic zdziałać i np. przychody spadły im o 80% (e-sklepy np.) i potrzebują wsparcia kogoś ze znajomością logiki systemu.

16. Fundacja z ograniczonym budżetem reklamowym, która chciałaby dotrzeć do osób z sektora IT (zainteresowanych nowymi technologiami), żeby zachęcić je do zostania wolontariuszami na zajęciach Fundacji. Jak ugryźć ten temat?

Temat na posadzenie kogoś przed LinkedInem i grupami na Facebooku i rozpisanie uczciwie stawiających sprawę postów, a więc bardziej organiczna praca. Na Facebooku branża IT jest bardzo ciężko. Inaczej: ogólnie jest ciężka.

17. Jak wykorzystać mały budżet? Zrobić zasięg dla nowej marki? Zrobić remarketing dla tych co odwiedzili? A może wydać jeszcze na co innego? 

Zależy jaki zasięg chcesz zrobić, aczkolwiek tysiąc złotych na miesiąć to dla mnie takie zdroworozsądkowe minimum na cokolwiek.

Mój kurs online miał budżet 7 tysięcy złotych, a sprzedaż wyniosłą blisko 100 tysięcy. To myślę punkt referencyjny. Natomiast tutaj ma wpływ kapitał społeczny budowany latami. Da się z tysiącem miesięcznie podziałać, tylko że sprzedaż będzie odwleczona w czasie. Niemniej produkty wiedzowe da się i po kilku tygodniach już sprzedawać, o ile tylko podejdziesz do tego odpowiednio. Przejrzyj materiały Amy Porterfield np., a w PL case Hakerki Sukcesu.

18. Chcę dotrzeć do firm B2B. Jakie formy reklamowe polecasz?

Z takim targetem idź na LinkedIn, a Facebooka ograj remarketingiem. Plus ponownie wraca wątek pomysłu na komunikację (co będę pokazywał), format reklamy jest rzeczą wtórną.

19. Czy wideo promocyjne, na którym nie ma gadającej głowy, ale jest na przykład podcast ma sens na Facebooku?

No pewnie. Zazwyczaj puszczamy takie wideo z napisami.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl