Jak ocenić i poprawić jakość kampanii AdWords w wyszukiwarce?

23.05.2016 AUTOR: Marta Piotrowiak

Pod koniec lutego branżą SEM wstrząsnęła informacja o zmianie sposobu wyświetlania reklam w wyszukiwarce Google. Zniknęła prawa kolumna reklam AdWords, a co za tym idzie liczba dostępnych miejsc reklamowych zmniejszyła się z 11 do 7 pozycji. W dodatku na górze strony widoczne są tylko 4 reklamy. Eksperci jednogłośnie stwierdzają, że skutkuje to wzrostem konkurencji wśród reklamodawców oraz wymusza na specjalistach AdWords skupienie się na poprawie jakości kampanii w wyszukiwarce. Sprawdź więc, jak poprawić jakość reklam.

Jakość reklam może znacząco wpłynąć na zwrot inwestycji z AdWords. Jest to ważne nie tylko z punktu widzenia systemu reklamowego, który w określony sposób ocenia nasze działania, ale przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika. Reklama jest bowiem narzędziem pomagającym przekształcić użytkownika wyszukiwarki w naszego klienta. Musi więc być zauważona, wywołać zainteresowanie i pomóc w wywołaniu intencji zakupu, która zostanie zrealizowana na naszej stronie internetowej. Odpowiednio zoptymalizowana kampania w wyszukiwarce pozwala generować wartościowy ruch na stronie po stosunkowo niższym koszcie niż w przypadku reklamy o niższej jakości.

Jak Google ocenia jakość kampanii?

Google na bieżąco ocenia kampanie AdWords za pomocą tzw. Wyniku Jakości. Jest to ocena punktowa w skali 1–10 przypisana do każdego słowa kluczowego na koncie. Na jej wysokość mają wpływ 3 aspekty:

  • przewidywany współczynnik klikalności,
  • trafność reklamy,
  • opinia o stronie docelowej.

Ocenę każdego z tych aspektów możemy zobaczyć po najechaniu kursorem myszy na „dymek” w kolumnie „Stan” na karcie „Słowa kluczowe” w panelu AdWords. Przykładowa ocena słowa kluczowego poniżej:

google adwords

Jeśli ocena któregoś z aspektów brzmi „Poniżej średniej”, jest to obszar, w którym powinniśmy dokonać zmian. Generalna zasada jest taka, że słowo kluczowe, treść reklamy i strona docelowa powinny sobie odpowiadać, czyli np. dotyczyć tego samego produktu. Przyjrzyjmy się zatem powyższym składnikom Wyniku Jakości.

Historia kampanii jest ważna

Przewidywany współczynnik klikalności to obliczone przez system prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy dla danego słowa kluczowego. Przy tej ocenie brana jest pod uwagę skuteczność słowa kluczowego w przeszłości. Jeśli ocena tego aspektu jest niska, należy zastanowić się przede wszystkim, czy dane słowo kluczowe jest odpowiednie dla naszej kampanii. Jeśli historycznie osiągało ono niskie współczynniki CTR, to istnieje prawdopodobieństwo, że jest niedopasowane do naszej reklamy i oferty. Być może jest zbyt ogólne i wieloznaczne, co powoduje, że reklama nie spełnia oczekiwań użytkownika. Na przykład w kampanii dla sklepu sportowego słowo kluczowe „piłki” będzie prawdopodobnie nisko ocenione ze względu na jego dużą ogólność (nie wiemy, o jaki sport chodzi) oraz wieloznaczność (– „piłki” to również narzędzia). Jeśli jednak stwierdzamy, że dane słowo kluczowe jest odpowiednie dla naszej kampanii i chcemy poprawić jego jakość w tym aspekcie, musimy zadbać o podwyższenie wskaźnika klikalności, np. poprzez odpowiednie zmodyfikowanie treści reklamy.

Dopasuj treść reklamy

Trafność reklamy to odpowiednie dopasowanie słowa kluczowego do tekstu reklamy. W tym przypadku dobrą praktyką jest, aby słowo kluczowe znalazło się w nagłówku. Należy również pamiętać o odpowiednim podziale kampanii. Jeśli bowiem w jednej grupie reklam wprowadzimy dużą liczbę różnych słów kluczowych, to trudno będzie do nich wszystkich dopasować przekaz reklamowy. Jeśli więc chcemy promować w sklepie sportowym piłki do koszykówki, siatkówki, piłki nożnej itp., to dla każdego sportu należy stworzyć osobną grupę reklam i odpowiednią treść.

Skieruj użytkownika na odpowiednią stronę

Doświadczenie strony docelowej to bardzo ważny wskaźnik obejmujący takie aspekty jak:

  • trafność (w kontekście słów kluczowych kampanii) i użyteczność treści na stronie,
  • przejrzystość witryny,
  • wygoda nawigacji,
  • szybkość wczytywania.

Są to także aspekty ważne dla użytkownika, które zatrzymają go na stronie i zachęcą do zapoznania się z ofertą. W przypadku sklepu sportowego grupa reklam dotycząca piłek do koszykówki powinna kierować użytkownika do kategorii, gdzie znajdzie tego typu piłki, a nie np. do strony głównej sklepu.

Podsumowując, jakość kampanii AdWords w wyszukiwarce jest kluczowa zarówno w aspekcie odpowiedniej oceny reklam przez system, jak i ułatwienia użytkownikowi znalezienia produktu lub usługi, której szuka. Mimo że przedstawione kwestie stanowią niewielki ułamek zagadnienia optymalizacji kampanii, to stanowią odpowiednią podstawę do bardziej zaawansowanych działań.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/seosem/jakie-rozwiazanie-jest-lepsze-seo-czy-sem

Efekt ROPO, wyszukaj online, kup offline

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail