Dlaczego White Hat SEO?

12.04.2016 AUTOR: Łukasz Jaworski

Współcześnie Polacy coraz częściej świadomie korzystają z wyszukiwarek internetowych, poszukując towaru, producenta lub lokalnego usługodawcy. Minęły już bezpowrotnie czasy używania popularnych katalogów firm typu PKT czy PF. Wzrasta także świadomość przedsiębiorców w zakresie marketingu internetowego, choć jak na warunki społeczeństwa internetowego nadal dzieje się to dosyć powoli. Dla wielu właścicieli firm pozycjonowanie w wyszukiwarce Google jest jedną z podstawowych form pozyskiwania klientów. Warto postarać się, by osoby te wiedziały również, że pozycjonowanie jest procesem, który – podobnie jak kampanie marketingowe  czy inne działania – może przynieść zarówno dobre, jak i niepożądane efekty.

Pozycjonowanie obejmuje wszystkie działania związane z osiągnięciem wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Wyróżniamy dwie formy prowadzenia działań związanych z pozycjonowaniem: White Hat SEO, zwane także etycznym pozycjonowaniem, i Black Hat SEO. Działania White Hat SEO są zgodne z zasadami Google dla webmasterów, natomiast działania niedozwolone określa się jako Black Hat SEO. Oczywiście istnieją formy pokrewne, które można nazywać strategiami GRAY HAT SEO.

White Hat SEO w skrócie

Wspomniane wyżej White Hat SEO jest szeregiem działań zewnętrznych i wewnętrznych mających na celu zapewnienie pozycjonowanej stronie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania zgodnie z wytycznymi Google. Do działań zewnętrznych możemy zaliczyć naturalne pozyskiwanie linków, w tym contentindoundmarketing. Czynności wewnętrzne to optymalizacja, czyli dostosowanie witryny pod pozycjonowanie, tak by analiza jej zawartości przez narzędzia Google pozwoliła zakwalifikować stronę jako bezpieczną i wartościową – to zapewni jej lepszą pozycję. Optymalizacja według White Hat SEO opiera się na przygotowaniu witryny przyjaznej zarówno robotom wyszukiwarki, jak i użytkownikom.

Co to jest Black Hat SEO

Strategia niezgodna z wytycznymi Google to Black Hat SEO – polega na pozyskiwaniu linków w sposób spamerski: zdobywaniu setek linków przychodzących z bezwartościowych stron, koncentrowaniu się na pozycjonowaniu dla dwóch, trzech fraz, tworzeniu linków tekstowych ściśle dopasowanych pod dane frazy, stosowanie popularnych w Polsce SWL (System Wymiany Linków) oraz kupowaniu linków. Black Hat SEO to także niewłaściwa optymalizacja witryny, która charakteryzuje się bezmyślnym używaniem tekstów z innych witryn, przesycaniem strony słowami kluczowymi, ukrywaniem linków czy stosowaniem automatycznych przekierowań. Black Hat SEO obejmuje również zjawisko cloakingu, czyli prezentowania innej treści użytkownikom, a innej robotom wyszukiwarki.

Czym skutkuje Black Hat SEO

Google wprowadza kary za stosowanie nieetycznych metod, dlatego wybór tego typu działań jest de facto nieopłacalny, tym bardziej, że usunięcie skutków kary za niewłaściwe praktyki może potrwać nawet kilka lat. Mimo to w latach poprzednich taktyka Black Hat SEO funkcjonowała w Polsce jako prosty i tani sposób osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce, chętnie wykorzystywany przez wiele agencji obiecujących szybkie efekty. Z doświadczenia mogę stwierdzić, że stosowanie działań określanych jako Black Hat SEO na tak szeroką skalę jest zauważalne jedynie w Polsce. Przeprowadzając strategie pozycjonowania w Norwegii, Niemczech, Austrii i Szwajcarii, zauważyliśmy znikomą ilość domen stosujących tę taktykę.

Dobre pozycjonowanie = white hat seo

Dokonując wyboru agencji SEO warto zapytać specjalistów z danej firmy o metody pozycjonowania. Taktyka White Hat SEO jest opłacalna, pomimo dłuższego okresu potrzebnego do osiągnięcia pozycji na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. Strona, której reputacja w wyszukiwarce była budowana w oparciu o White Hat SEO będzie stabilniej utrzymywała się w Top 10, uniknie kar nakładanych przy okazji kolejnych aktualizacji algorytmu oraz przyniesie znaczne dochody właścicielowi dzięki pozyskiwaniu ruchu nie tylko z wyszukiwarek, lecz także ze stron polecających.

Skoro jest White Hat SEO, dlaczego ludzie korzystają z Black Hat SEO?

Część pozycjonerów stosuje działania Black Hat SEO świadomie, licząc na osiągnięcie wysokich pozycji niewielkim nakładem czasu i kapitału. Co gorsza, niektóre agencje SEO wykorzystują do technik Black Hat SEO witryny swoich klientów – traktują wówczas strony nie jako istotny element mający wpływ na pozycję w wynikach Google, ale jako przestrzeń do pozycjonowania innych stron. W sieci można znaleźć wiele przykładów takiego postępowania.

Część pozycjonerów może być nieświadoma stosowania działań Black Hat SEO, dlatego też apelujemy do właścicieli stron, sklepów i innych witryn – nie wybierajcie agencji SEO jedynie na podstawie kryterium ceny. Sprawdźcie także propozycje działań, metody osiągnięcia wysokich pozycji oraz dotychczasowe sukcesy. Zgodnie z zasadą, że nie zawsze „tanio” oznacza „dobrze”, nie warto wybierać ofert na portalach ogłoszeniowych typu Allegro. Można tam znaleźć ogłoszenia o treści: 11300 LINKÓW MIX PIRAMIDA POZYCJONOWANIE SEO HIT!!! – w cenie 99 zł. Pamiętajmy – dobre pozycjonowanie ma swoją wartość. Nie muszą to być stawki wysokie, lecz odpowiednie do konkurencyjności fraz i pozycji wyjściowej domeny.

Podsumowując – White Hat SEO jest jedynym skutecznym sposobem na bezpieczne i długoterminowe pozycjonowanie. Nie koncentrujmy się na krótkoterminowych działaniach, nie weryfikujmy agencji SEO na podstawie szybkości osiągniętych pozycji, lecz na podstawie efektów długoterminowych. Obecność na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google to prawdziwy skarb – zadbajmy więc o dobrą kampanię pozycjonowania.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/seosem/rzeczy-ktore-odeszly-do-lamusa-w-seo

Wywiad z Martą Gryszko – często patrzyłam na zegarek czując presję, aby jak najszybciej usiąść do pracy!

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...