Kierujesz własną firmą, regularnie ją rozwijasz, jednak masz wrażenie, że to nie ty, lecz twoja konkurencja pociąga za sznurki, sterując klientami niczym marionetkami. Próbujesz ich doścignąć, lecz każdy kolejny krok w przód, to wciąż za mało. Na szczęście rozwiązanie jest na wyciągnięcie ręki.
Czy zdarzało ci się zastanawiać, jaki obraz twojej firmy kreuje się w głowach konsumentów? Na pewno nie raz. Znajomość wyobrażeń klientów stanowi fundament pod budowę pożądanego wizerunku firmy. Wszystkie działania powinny dążyć do tego, aby całkowicie uwolnić się od tego uzależniającego pytania – naszym celem jest zyskać pełną świadomość i władzę nad obrazem przedsiębiorstwa w opinii konsumentów.
Wizerunek firmy – pierwsze kroki
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest wizerunek firmy. To jej osobowość, zespół niepowtarzalnych cech decydujących o indywidualności i rozpoznawalności na rynku. Umożliwia niełatwe wybicie się z szarej masy konkurencji oraz zyskanie przewagi w ciągłej rywalizacji. Z tego względu warto jak najwcześniej profesjonalnie podejść do tworzenia wizerunku firmy, gdyż na dłuższą metę przyniesie to nieocenione efekty.
Zanim przystąpisz do działania musisz ułożyć plan. Nie będziesz w stanie stworzyć obrazu firmy w głowie klienta, jeśli nie będziesz miał jasno określonej wizji, jak ma on wyglądać i do czego przedsiębiorstwo ma dążyć. Każdy drobny szczegół, który będziesz chciał wprowadzić w życie powinien być uprzednio zaplanowany. Wiesz nie od dziś, że w świecie biznesu nie ma miejsca na błędy, gdyż sporo one kosztują. Jasne określenie celów oraz pożądanego wizerunku to przepis, który uchroni cię przed porażką. Masz już strategię, wiesz jak chcesz być postrzegany i jesteś gotowy do działania? Doskonale. Czas zagłębić się w największe tajniki dobrego wizerunku firmy.
Wpływ identyfikacji wizualnej na wizerunek firmy
Zapewne obiło ci się o uszy stwierdzenie, iż jak cię widzą, tak cię kupują. Przyczynia się do tego fakt, iż 80% bodźców odbieramy za pomocą wzroku. Bez dwóch zdań jest to najbardziej wykorzystywany przez nas zmysł. W takim wypadku warto poświęcić czas na główny czynnik wpływający na wizerunek, czyli identyfikację wizualną. W tych dwóch kluczowych słowach zawierają się logo, symbole, kolory, kształty i czcionki. Wszystko wydaje się zrozumiałe, ale zastanawiasz się, jak niby kształt czy też kolor mają pomóc ci w kształtowaniu wizerunku firmy. Wcielimy się na chwilę w rolę typowego konsumenta. Przypomnij sobie swoją ostatnią wizytę z dziale ze słodyczami w sklepie spożywczym. Już z daleka dostrzegasz na półce grupę jasno-fioletowych opakowań i zanim zdążysz z bliska przeczytać czy jest to czekolada, baton czy ciastka, wiesz jedno – tam znajdziesz produkty od Milki. Jest to doskonały przykład, jak lojalność wobec jednej charakterystycznej cechy może wyróżnić twoją firmę od innych. Zdawałoby się, że to tylko kolorystyka, jednak wykorzystana z głową może stać się przepustką do rozpoznawalności.
W temacie identyfikacji wizualnej zostawię cię z cenną radą, a mianowicie inspiruj się najlepszymi. Nie bez powodu liderzy dyktują warunki w swoich branżach. Do perfekcji panują nad wizerunkiem swojej firmy. Każdy kojarzy logo McDonald’s. Jest proste i przejrzyste, a przez to łatwo zapadające w pamięć. Tworząc logotyp własnej firmy, poświęć mu dużo uwagi, gdyż jest to znak na lata, a odpowiednio stworzony będzie stanowił dla ciebie nieocenioną pomoc.
Dlaczego warto zainwestować w nazwę i slogan?
Jesteś zapewne świadomy, że sam kolor opakowania czy ciekawe logo to nie wszystko. Z perspektywy klienta obraz firmy to całokształt wrażeń, jakich doświadcza stykając się z nią. Błędem byłoby więc skupienie się tylko na kwestii wizualnej, ponieważ elementy werbalne także mogą czynić cuda. Chwytliwe nazwy, slogany i hasła zostawiają długotrwały ślad w ludzkiej pamięci. Nie są tworzone tylko dla samego istnienia, ale mają w różnych okolicznościach przypominać konsumentowi o produkcie. Stanowią pewnego rodzaju obietnicę zaspokojenia potrzeby klienta. Budują relacje z konsumentami, zyskują ich zaufanie oraz lojalność wobec marki. Wymyślając kolejne slogany, pamiętaj, że chaos i brak spójności to twoi najgorsi wrogowie. Często spotyka się firmy, które twierdzą, że intensywnie pracują nad swoim wizerunkiem, jednak w rzeczywistości jest to tylko ich zdanie. „Wizerunek”, który tworzą to tak naprawdę tylko niełączące się w całość, przypadkowe elementy. Trzymanie się głównej idei, pomysłu pozwoli szybciej wywierać wpływ na rozpoznawalność firmy wśród konsumentów poprzez wykorzystywanie wizerunku.
Badanie Satysfakcji Klienta
Wiemy już, że wszystkie elementy, które wcielamy w życie muszą być spójne. Spełniając ten warunek, jesteśmy w stanie stworzyć skuteczną kampanię marketingową, która jest ścieżką prowadzącą bezpośrednio do obrazu firmy powstającego w głowie klienta. Jeśli taki obraz zacznie zakorzeniać się w świadomości konsumenckiej, mówimy o relacji między firmą a klientem. Pielęgnowaniem tych relacji zajmują się działania marketingowe. Wiele firm za cel stawia sobie pozyskiwanie nowych nabywców, zapominając o obecnych, którzy nie będąc odpowiednio doceniani, nie zostaną długo lojalni i uciekną w szeroko otwarte ramiona konkurencji. Dobrym pomysłem jest przeprowadzanie badań satysfakcji klienta i dostosowywanie się do ich oczekiwań. Takie działanie nie tylko da sugestię, które elementy działania firmy należy dostosować do zmieniających się potrzeb konsumentów, ale również zapewni klientom poczucie, że firma liczy się z ich zdaniem. Badania satysfakcji klientów mogą zostać wykorzystane również jako reklama. Zacytowana pozytywna opinia Pana X, może skłonić potencjalnych klientów do przysłowiowego wypróbowania produktu na własnej skórze. Jeśli towar trafi w oczekiwania konsumenta, zostanie on z nami na dłużej. A o to nam właśnie chodzi.
Ważny jest każdy szczegół
Są jeszcze dwa elementy, często idące ze sobą w parze, które determinują sposób postrzegania firmy. Są to jakość i cena. Bylibyśmy kłamcami, gdybyśmy zapierali się, że kupując nawet podstawowe produkty nie zwracamy uwagi na te dwa czynniki. Jeśli chcemy być postrzegani jako solidna i godna zaufania firma, nie możemy zaniedbywać jakości naszych produktów. Wystarczy małe niedopatrzenie i na zawsze stracimy klienta, który zawiódł się na nabytym towarze.
Czas uzbroić się w cierpliwość
Droga, jaką trzeba pokonać przy tworzeniu obrazu firmy tylko pozornie wydaje się prosta. Mamy mnóstwo pracy, elementów do poprawy, przeszkód do pokonania, a tylko jeden wizerunek. Nasuwa się prosty wniosek. Kreowanie wizerunku firmy, który wyróżni cię spośród konkurencji to nie jednodniowy proces. To zabieg wielomiesięcznych, a nawet wieloletnich działań i tylko dzięki cierpliwości oraz wytrwałości może przynieść pożądane skutki. Dlatego też chwyć za notes i długopis, spisz pomysły, zaplanuj działania i postaw krok w stronę unikalnego wizerunku twojej firmy. Pamiętaj, najwięksi gracze na rynku zbudowali swoją potęgę pokonując te same przeszkody, które teraz są postawione przed tobą. Skoro im się udało, to nie ma powodu, dla którego w twoim przypadku miałoby być inaczej. Powodzenia!
Agnieszka Długosz
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/pr/pomoc-cieszy-sie-dobrym-pr-em
https://marketingibiznes.pl/marketing/sposoby-na-konwersje-z-e-mail-marketingu
Zostaw komentarz