Wszystko, co chcecie wiedzieć o kontaktach z mediami, ale o co wstydzicie się zapytać…

24.03.2016 AUTOR: Alina Stasiak

Co najbardziej ożywia gazetę? Trup na pierwszej stronie – ten żart słyszą studenci dziennikarstwa już na pierwszym roku studiów. Czy jednak na pewno jest to tylko żart? Może raczej reguła, którą kierują się współczesne media? Afery, morderstwa, wojny, gwałty… Codziennie oglądając wiadomości, czytając gazety i przeglądając informacyjne portale internetowe, mamy nieodparte wrażenie, że coraz trudniej jest być dziennikarzem i obiektywnie przedstawiać rzeczywistość.

Dziennikarz to ciekawy, ale także ważny zawód, ponieważ ma ogromny wpływ na opinię publiczną. Jak każda artystyczna i twórcza profesja, wymaga jednak pewnego poświęcenia i wiary w to, co się robi. W przeciwnym razie, jest się tylko zwykłym rzemieślnikiem, wykonującym po prostu swoją robotę. Nie zapominajmy również o tym, że o tematach, którymi zajmują się dziennikarze, decydują często nie oni sami, ale ich przełożeni, wydawcy, sekretarze redakcji czy też redaktorzy naczelni. Kto ostatecznie – zależy od stylu pracy i polityki danego medium oraz od tego, kto jest aktualnie jego właścicielem.

Biorąc pod uwagę fakt, że – szczególnie w naszych czasach – dziennikarz to zawód trudny i nie zawsze cieszący się dobrą opinią, warto pamiętać, że stworzenie i utrzymanie dobrych relacji z mediami na pewno nam nie zaszkodzi.

Szacunek do dziennikarzy to ważny element media relations, czyli zasad obowiązujących w kontaktach z mediami

Każda szanująca się firma, instytucja czy też zabiegająca o uwagę mediów osoba publiczna powinna pamiętać, że media mogą zarówno być drabiną do sukcesu, jak i zniszczyć reputację w jednej chwili. Dlatego nie należy lekceważyć znaczenia i siły rażenia mediów, a raczej starać się zrozumieć charakter i styl pracy dziennikarzy.

Traktuj dziennikarza nie jak zagrożenie, ale jako szansę

Dziennikarz potrzebuje ciekawego materiału, bo na tym polega jego praca. Dobry news to „mięso” mediów. Jeśli masz naprawdę wartościowe informacje i chcesz się nimi podzielić ze światem, wówczas skontaktuj się z dziennikarzem. Nie wydzwaniaj do niego, gdy nie masz nic istotnego do powiedzenia.

Buduj sieć kontaktów z właściwymi dziennikarzami

Dbaj o dobre relacje, ale nie zasypuj każdego dziennikarza informacjami, którymi nie będzie zainteresowany. Każdy z nich dostaje codziennie wiele maili i tylko te wartościowe, zawierające naprawdę ważne informacje, mają szansę nie znaleźć się w koszu. Staraj się budować swoją bazę dziennikarzy tak, aby wiedzieć, w jakich tematach dany dziennikarz się specjalizuje. Nie wysyłaj informacji prasowych na chybił trafił, tylko staraj się dopasować temat do zainteresowań danego dziennikarza.

Bądź otwarty, gotowy do współpracy, rzetelny i wiarygodny

Jeśli dziennikarz będzie wiedział, że może na ciebie liczyć i że twoje informacje są rzetelne i prawdziwe, chętniej będzie współpracował. Bądź wiarygodnym źródłem informacji (szczególnie branżowych), a nie tylko promotorem swojej firmy. Pamiętaj, że teksty reklamowe i peany na cześć firmy czy też jej produktów nie zainteresują dziennikarza. Możesz natomiast liczyć na uwagę mediów, jeśli przedstawisz im ciekawe dane, wyniki badań, nietuzinkowe rozwiązania wprowadzone w twojej firmie. Zainteresuje ich też ważna społecznie akcja, którą twoja firma właśnie rozpoczęła lub zakończyła z sukcesem.

Bądź konkretny i przekazuj informacje na czas

Pamiętaj, że dzisiejsza wiadomość jutro będzie przestarzałym newsem i nikogo już nie zainteresuje.

Poznaj zasady pracy dziennikarza, a będziesz miał z nim wspólny cel – zainteresować (czytelnika, telewidza)

Wczuj się w rolę tego, kto jest odbiorcą informacji. Mów i pisz o tym, o czym sam chciałbyś przeczytać lub usłyszeć. Dopilnuj, aby materiały o tobie lub twojej firmie były profesjonalne z dziennikarskiego punktu widzenia.

Bądź przygotowany do spotkania z dziennikarzem

Twoje informacje powinny być przekazywane w sposób zwięzły i klarowny. Dziennikarze pracują zazwyczaj w biegu i w permanentnym niedoczasie. Zawsze zaczynaj od najważniejszej informacji, bo więcej możesz nie zdążyć powiedzieć.

Posługuj się prostym językiem

Nie próbuj zabłysnąć, używając żargonu technicznego i skomplikowanych szczegółów omawianego projektu. Chodzi przecież o to, aby czytelnik lub słuchacz zrozumieli to, co chciałeś im przekazać. Pamiętaj, że nie wszyscy pracują w twojej branży i wiele używanych przez ciebie słów może być dla nich zupełnie niezrozumiałych.

Dziennikarz to też człowiek

Staraj się ze spokojem przyjąć krytykę, a nawet czasem niekompetencję dziennikarza. Jeśli zdarzy się nieścisłość w ukazującej się w mediach informacji, nie zawsze jest to powód, żeby zepsuć relacje z danym dziennikarzem. Może warto najpierw się z nim skontaktować, aby wyjaśnić sprawę?

Podsumowując te zasady, jedno jest pewne – współpraca z dziennikarzami nie zawsze bywa łatwa. Jeśli jednak dostarczymy im treści ciekawe, pouczające, rozrywkowe, ważne społecznie, interesujące dla odbiorców i krzewiące konkretne idee, mamy szansę na to, że zainteresujemy ich tematem i wówczas wszyscy będą zadowoleni.

Wywiad z Andrzejem Świderskim (Euroflorist Polska) – czy kwiaciarnia ma szanse na powodzenie w e-commerce?

E-commerce od podstaw, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail