PR to inaczej zarządzanie wizerunkiem publicznym i tożsamością. Pozornie działania PRowe przypominają działania reklamowe, chociaż w efekcie są mniej nachalne i służą budowaniu marki i wzmacniania obecności.
Przełożenie tożsamości freelancerskiej marki
Czy freelancer powinien prowadzić swoje działania PRowe, być swoim własnym PRowcem? Oczywiście, że tak! Co więcej – powinien wykazać się szczególnym wyczuleniem na okoliczności, z których może skorzystać, wzajemne powiązania i przychylności losu. Zanim jednak wykonasz pierwszy ruch, szczegółowo przyjrzyj się tożsamości swojej marki. Każdy komunikat, który idzie w świat implikuje reakcje. Przemyśl go dokładnie, zastanów się w jaki sposób możesz zdobyć klientów działaniami pozornie nie związanymi z bezpośrednią sprzedażą.
Indywidualizacja działań, przemyślana obecność
Internetowe publikacje, obecność w mediach, lekki „szum kontrolowany” – te składniki mają szansę przełożyć się na postrzeganie freelancera. Od postrzegania, do kojarzenia. Od kojarzenia do współpracy. PR to najprościej mówiąc – Public Relations, relacje publiczne. Publiczne, czyli jakie? Takie, które pozwalają freelancerowi nawiązać odpowiednie kontakty z klientami, czy środowiskiem, w którym funkcjonuje. Te, które zidentyfikują jego markę na tle innych.
Przychodzę znikąd, ale mam ciekawą ofertę 😉
Freelancer szczególnie powinien troszczyć się o swój PR, ponieważ przychodzi jakoby „z zewnątrz”, jako wolny talent i niesprawdzony potencjał. Indywidualizując materiały, którymi się dzielisz i starannie dobierając media masz szansę naprawdę zainspirować grupę docelową, do której kierujesz swoje działania. Za ową inspiracją pójdzie przekonanie do Twojej oferty. Jeśli klient zetknie się z Twoją ofertą w luźniejszych okolicznościach, pewnie będzie chętniejszy do poznania szczegółów, niż gdybyś otwarcie chciał mówić o korzyściach ze współpracy.
Kilka propozycji konkretnych działań, które możesz podjąć
Relacjonuj wydarzenia, bądź częścią branży
Jeśli w Twoim mieście organizowana jest konferencja z tematyki, w której podejmujesz aktywność zawodową – pójdź na nią i zrób z tego notkę na blogu. Relacjonuj wydarzenie na FB, na bieżąco dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.
Połącz siły
Znajdź stowarzyszenie bądź inny kolektyw ludzi Twojego pokroju, którzy systematycznie zapraszają gości na swoje wykłady i w jakiś sposób się organizują. Wstąp do takiej organizacji. Odważ się też wystąpić, albo opublikuj tekst pod jej patronatem.
Zostań ekspertem
Masz lekkość formułowania myśli? Zadbaj o to, by na portalu tematycznym okazywały się Twoje eksperckie artykuły.
Zadbaj o obecność w blogosferze, która staje się opiniotwórczym medium
Pomyśl o współpracy z blogerami. Może napiszesz post gościnny, albo opiszesz jakiś case?Interesująca treść powinna obronić się sama.
Pilnuj social mediowej dynamiki
Opracuj swoją komunikację w social media i zastanów się, jak będziesz reagował na sytuacje kryzysowe. Prędzej, czy później ktoś się zwyczajnie „doczepi”. Trudno też, byś za bardzo rozwodził się np. Na FB o swoim stylu życia, pełnym wolności i swobody.
Każdy komunikat publikowany na FB czy wysyłany w świat poprzez inne social mediowe źródło publikuj pod takim kątem, jakby od jego przeczytania przez właściwą osobę, wiele zależało.
Przekształć content marketing w szczerą i osobistą opowieść
Kolejną działką PRowską jest content marketing. Blogi, filmy i zdjęcia nie muszą od razu przełożyć się na zysk. Postaraj się zbudować więź ze swoimi potencjalnymi klientami, a z czasem zyskasz reakcję na to, co wysyłasz światu i Twoje newstellery nie będą lądowały w koszu.
Po co freelancerowi odpowiedni PR?
Działania PRowe dadzą Ci przestrzeń do komunikowania się z potencjalnie zainteresowanymi Twoim biznesem, jak i z otoczeniem biznesowym. Dzięki temu poznasz realne potrzeby klientów, możliwości środowiska i okrzepniesz w działaniach, które z czasem wypracowują sprawdzone drogi aktywności przekładające się już na zysk.
Swobodniejsze poruszanie się po branży, w której funkcjonujesz na co dzień, pozwoli Ci spojrzeć na nią z innej, lżejszej perspektywy.
W omówionych w tekście działaniach, najważniejsze jest dostosowanie strategii do taktyki, na którą się decyduje.
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/start-up-zone/wyeliminuj-fundamentalny-blad-w-prowadzeniu-kampanii
Czas na Z-miany, czyli jak skutecznie komunikować się z pokoleniem Z
Zostaw komentarz