PR DLA FREELANCERA

28.05.2016 AUTOR: Justyna Poluta

PR to inaczej zarządzanie wizerunkiem publicznym i tożsamością. Pozornie działania PRowe przypominają działania reklamowe, chociaż w efekcie są mniej nachalne i służą budowaniu marki i wzmacniania obecności.

Przełożenie tożsamości freelancerskiej marki

Czy freelancer powinien prowadzić swoje działania PRowe, być swoim własnym PRowcem? Oczywiście, że tak! Co więcej – powinien wykazać się szczególnym wyczuleniem na okoliczności, z których może skorzystać, wzajemne powiązania i przychylności losu. Zanim jednak wykonasz pierwszy ruch, szczegółowo przyjrzyj się tożsamości swojej marki. Każdy komunikat, który idzie w świat implikuje reakcje. Przemyśl go dokładnie, zastanów się w jaki sposób możesz zdobyć klientów działaniami pozornie nie związanymi z bezpośrednią sprzedażą.

Indywidualizacja działań, przemyślana obecność

Internetowe publikacje, obecność w mediach, lekki “szum kontrolowany” – te składniki mają szansę przełożyć się na postrzeganie freelancera. Od postrzegania, do kojarzenia. Od kojarzenia do współpracy.  PR to najprościej mówiąc – Public Relations, relacje publiczne. Publiczne, czyli jakie? Takie, które pozwalają freelancerowi nawiązać odpowiednie kontakty z klientami, czy środowiskiem, w którym funkcjonuje. Te, które zidentyfikują jego markę na tle innych.

Przychodzę znikąd, ale mam ciekawą ofertę 😉

Freelancer szczególnie powinien troszczyć się o swój PR, ponieważ przychodzi jakoby “z zewnątrz”, jako wolny talent i niesprawdzony potencjał. Indywidualizując materiały, którymi się dzielisz i starannie dobierając media masz szansę naprawdę zainspirować grupę docelową, do której kierujesz swoje działania. Za ową inspiracją pójdzie przekonanie do Twojej oferty. Jeśli klient zetknie się z Twoją ofertą w luźniejszych okolicznościach, pewnie będzie chętniejszy do poznania szczegółów, niż gdybyś otwarcie chciał mówić o korzyściach ze współpracy.

Kilka propozycji konkretnych działań, które możesz podjąć

Relacjonuj wydarzenia, bądź częścią branży

Jeśli w Twoim mieście organizowana jest konferencja z tematyki, w której podejmujesz aktywność zawodową – pójdź na nią i zrób z tego notkę na blogu. Relacjonuj wydarzenie na FB, na bieżąco dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami.

Połącz siły

Znajdź stowarzyszenie bądź inny kolektyw ludzi Twojego pokroju, którzy systematycznie zapraszają gości na swoje wykłady i w jakiś sposób się organizują. Wstąp do takiej organizacji. Odważ się też wystąpić, albo opublikuj tekst pod jej patronatem.

Zostań ekspertem

Masz lekkość formułowania myśli? Zadbaj o to, by na portalu tematycznym okazywały się Twoje eksperckie artykuły.

Zadbaj o obecność w blogosferze, która staje się opiniotwórczym medium

Pomyśl o współpracy z blogerami. Może napiszesz post gościnny, albo opiszesz jakiś case?Interesująca treść powinna obronić się sama.

Pilnuj social mediowej dynamiki

Opracuj swoją komunikację w social media i zastanów się, jak będziesz reagował na sytuacje kryzysowe. Prędzej, czy później ktoś się zwyczajnie “doczepi”. Trudno też, byś za bardzo rozwodził się np. Na FB o swoim stylu życia, pełnym wolności i swobody.

Każdy komunikat publikowany na FB czy wysyłany w świat poprzez inne social mediowe źródło publikuj pod takim kątem, jakby od jego przeczytania przez właściwą osobę, wiele zależało.

Przekształć content marketing w szczerą i osobistą opowieść

Kolejną działką PRowską jest content marketing. Blogi, filmy i zdjęcia nie muszą od razu przełożyć się na zysk. Postaraj się zbudować więź ze swoimi potencjalnymi klientami, a z czasem zyskasz reakcję na to, co wysyłasz światu i Twoje newstellery nie będą lądowały w koszu.

Po co freelancerowi odpowiedni PR?

Działania PRowe dadzą Ci przestrzeń do komunikowania się z potencjalnie zainteresowanymi Twoim biznesem, jak i z otoczeniem biznesowym. Dzięki temu poznasz realne potrzeby klientów, możliwości środowiska i okrzepniesz w działaniach, które z czasem wypracowują sprawdzone drogi aktywności przekładające się już na zysk.

Swobodniejsze poruszanie się po branży, w której funkcjonujesz na co dzień, pozwoli Ci spojrzeć na nią z innej, lżejszej perspektywy.

W omówionych w tekście działaniach, najważniejsze jest dostosowanie strategii do taktyki, na którą się decyduje.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/start-up-zone/wyeliminuj-fundamentalny-blad-w-prowadzeniu-kampanii

Czas na Z-miany, czyli jak skutecznie komunikować się z pokoleniem Z

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail