Marketing i Biznes Marketing Skuteczna komunikacja online dla nowo powstałego e-sklepu

Skuteczna komunikacja online dla nowo powstałego e-sklepu

Skuteczna komunikacja online dla nowo powstałego e-sklepu

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Blisko 26 milionów internautów w Polsce, a wśród nich 48 proc. internautów deklaruje zakupy online. Prawie połowa, bo aż 47 proc. internautów kupuje w polskich a 10 proc. w zagranicznych e-sklepach. Takie dane prezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” pokazują, że w internecie drzemie ogromny potencjał. Stąd coraz większa liczba podmiotów w branży e-commerce. Najważniejsze wyzwanie stojące przed nowym e-sklepem to wyróżnienie się spośród konkurencji i zaistnienie w świadomości e-konsumentów, co przełoży się na sprzedaż i budowanie dobrej relacji na poziomie klient – sklep internetowy. Na co więc zwrócić uwagę i jakie kanały komunikacji wykorzystać? Oto kilka inspiracji.

1.Nieśmiertelne mailingi do baz zewnętrznych

Badanie „E-commerce pulse by Custora” z listopada 2016 roku pokazuje, że e-mail jest numerem jeden wśród kanałów (25 proc.), które napędzają sprzedaż w e-commerce, drugie miejsce zajmuje adwords (19 proc.), a trzecie afiliacja (13 proc.). Tym samym co czwarta sprzedaż jest realizowana właśnie dzięki kampaniom e-mailingowym. Dla nas jako e-mailingowej sieci reklamowej takie wyniki nie są zaskoczeniem, ponieważ na co dzień widzimy, że e-mail sprzedaje. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że kampanie e-mailingowe wykorzystują kanał, który jest używany przez wszystkich. Ponadto, w dobie odbierania e-maili na urządzeniach mobilnych jest to bardzo bezpośredni sposób komunikacji, wręcz intymny, ponieważ mamy dostęp do poczty praktycznie 24 godziny na dobę i to wszędzie.

E-maile, choć są jednym z najstarszych kanałów komunikacji stale ewoluują i są efektywne ponieważ rozwój narzędzi pozwala docierać precyzyjniej do grupy docelowej. Myśląc o kampanii e-mailingowej pamiętaj o tym, by:

  • Działania były zaplanowane przynajmniej z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, a im dłuższy harmonogram, tym więcej akcji można zaplanować i zrealizować w komunikacji, przykładowo okres świąteczny, urodziny czy sezonowość.
  • Precyzyjnie dobierać grupę docelową. Istnieją narzędzia, które mogą zrobić to za Ciebie. Data Driven Mailing, wykorzystuje dane zgromadzone w 55 blokach marketingowych, które obejmują szerokie spektrum danych i pozwalają targetować odbiorców na podstawie zachowań w internecie, dotychczasowych intencji zakupowych, dobierać użytkowników podobnych do obecnych klientów.
  • Personalizować przekaz, wykorzystując w tym: imię, czas, treść kreacji w oparciu o feedy produktowe, urządzenie na którym jest otwierana wiadomość.
  • Docierać do użytkowników, którzy pozostawili pusty koszyk, czyli wykorzystując e-mail retargeting wrócić do użytkownika, który wrzucił do koszyka produkt, ale z różnych przyczyn (cena, inny mail, brak czasu) pozostawił zakup bez finalizacji.

2. Targetowane kampanie display

Display to najpopularniejsza forma reklam, bo charakteryzuje się mnogością formatów i możliwości technicznych. Efektywna kampania bannerowa buduje świadomość marki i wpływa na jej pozycję w internecie. Wydatki na kampanie display (jak pokazuje badanie IAB AdEx za 2016 rok) wzrosły o 17,5 proc. W 2016 umocniły swoją pozycję i ich udział w torcie reklamowym przekroczył połowę wydatków na reklamę online. Realizując kampanie display możesz wykorzystać:

  • Display behawioralny, czyli dotarcie do użytkownika, który ma konkretne zainteresowania w sieci oraz ma określone intencje zakupowe o czym dowiadujemy się dzięki danym cookies.
  • Display w RTB, gdzie kampanie kupowane są w modelu aukcyjnym, bo liczy się każdy pojedynczy użytkownik, a nie miejsce, w którym emitujemy reklamę.
  • Display mobile, który pozwala na targetowanie bannerów na aplikacje mobilne w oparciu o różne zainteresowania: czas wolny, rozrywka, zdrowie, moda oraz powiadomienia push a także geotrapping.

3. Ogromna liczba e-klientów w social media

Miesięcznie z Facebooka korzysta ponad 1,8 mld osób. Reklamując się między innymi na tym portalu społecznościowym bez trudu znajdziesz właściwych odbiorców, przyciągniesz ich uwagę i uzyskasz dobre wyniki działań. Pamiętaj, że za pomocą social media możesz:

  • Poprowadzić kampanię wizerunkową dzięki, której zwiększysz zasięg Twoich działań i dotrzesz do nowych odbiorców.
  • Generować wejścia na stronę www i leady, a co za tym idzie zwiększać sprzedaż.
  • Dotrzeć z contentem merytorycznym jak i sprzedażowym do precyzyjnej grupy docelowej.
  • Zaangażować odbiorców, przez tworzenie quizów czy konkursów z większymi bądź mniejszymi nagrodami.

Powyższe działania nie są jedynymi umożliwiającymi komunikację z klientami. Stosunkowo nowym rozwiązaniem jest Facebook Messenger bot i pozwala na stworzenie aplikacji (bota) i zaprogramować co ma robić. Taki bot staje się obsługą real time, rozpoznaje preferencje klientów, sprzedaje czy edukuje. Rozwiązanie to zastosowała marka zrabatowani.pl, która wykorzystuje Messegner bota do bieżącego kontaktu z klientami, informowaniu o aktualnych promocjach i wpisach na blogu. Każdy użytkownik otrzymuje na Messengerze informacje o aktualnych promocjach oraz najnowsze wpisy na blogu. Użytkownik ma także prawo zrezygnować z takiej formy kontaktu poprzez wpisanie „STOP”, gdy nie chce otrzymywać najnowszych promocji lub „STOP BLOG”, gdy nie jest zainteresowany contentem znajdującym się na blogu.

Oczywiście social media, to nie tylko Facebook, ale jest zdecydowanie najpopularniejszy wśród różnych grup docelowych, bez względu na wiek, wykształcenie, czy branże w której spełniają się zawodowo. Można na nim znaleźć praktycznie każdy typ użytkownika.

4. Kontakt z anonimowymi użytkownikami dzięki Web push

Web push to nowa forma komunikacji z użytkownikami, którzy choć raz odwiedzili Twoją stronę i wyrazili zgodę na otrzymywanie specjalnych powiadomień. W tym przypadku nie potrzebujesz adresu e-mail użytkownika bo Web push działa również dla kontaktów anonimowych. Użytkownik będąc na Twojej stronie internetowej może zgodzić się na otrzymywanie powiadomień i wówczas będąc na dowolnej stronie internetowej możesz mu wyświetlać najnowsze informacje o produkcie czy ofercie specjalnej. W przypadku wyżej cytowanego serwisu agregującego promocje i oferującego zwrot gotówki za zakupy – cashback (zrabatowani.pl) komunikacja Web push, ma na celu informowanie użytkowników o najnowszych promocjach i wysokości zwrotu gotówki, jakie mogą uzyskać w danym sklepie robiąc zakupy przez zrabatowani.pl.

Reklama w Google jako podstawowe działanie każdego e-sklepu

Prawie 65% kliknięć kierujących do stron firmowych i landing page pochodzi ze sponsorowanych wyników wyszukiwania. Reklama w Google to podstawowe działania jakie powinna realizować każda firma mająca swoją stronę internetową bądź e-sklep. Wśród palety oferty mamy do wyboru: AdWords, GSP, GDN, YouTube. Do największych korzyści wynikających z tych działań należą:

  • Targetowanie w oparciu o słowa kluczowe bądź tematykę, którą użytkownicy wyszukują w sieci Google.
  • Możliwość prowadzenia działań remarketingowych do osób, które miały styczność z naszą marką.
  • Reklama graficzna i tekstowa wyświetlana w poczcie Google – Gmail, co pozwala na dotarcie do użytkowników po analizie treści e-maili.
  • Emisja reklam bannerowych na witrynach YouTube, Blogger, Gmail, Google Maps, Google Finance oraz na platformie Doubleclick Ad Exchange oraz witrynach partnerów.
  • Targetowanie kontekstowe, tematyczne lub na konkretne witryny internetowe.
  • Wyświetlanie reklamy In-Stream, czyli pojawiającej się przed innymi filmami w YouTube lub w sieci reklamowej Google.

Podsumowując, tworząc sklep internetowy masz wiele narzędzi i kanałów dzięki, którym dotrzesz do swoich klientów, których w internecie są miliony. Ważne, byś odpowiedział sobie na pytanie kto jest Twoją grupą docelową i w jakich kanałach ona się znajduje. Istotne jest również to by tworzyć komunikaty dopasowane do Twoich odbiorców. Jeżeli nie masz doświadczenia w prowadzeniu działań online skorzystaj z pomocy ekspertów i firm specjalizujących się w marketingu online. Jeżeli trafisz na dobrego partnera wówczas masz pewność na realizację działań przynoszących efekty, które wspólnie założycie na początku współpracy.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl