Making of spotu reklamowego – do czego jest potrzebny?

04.11.2016 AUTOR: Łukasz Wołek

Co jakiś czas można znaleźć w Internecie kolejne filmy pokazujące, w jaki sposób tworzono produkcje wideo. Czy jednak ktoś wie, jak powstają i czemu służą?  

Making of to nagrany zza kulis film dokumentalny, który pokazuje, jak wyglądała produkcja materiału. Jego zadanie polega przede wszystkim na ociepleniu wizerunku głównych bohaterów oraz zapewnieniu wsparcia promocyjnego głównego spotu. Dla agencji stanowi swego rodzaju dokumentację i uzasadnienie kosztów poniesionych przez zleceniodawcę.

Making of czy off?

Trudność z poprawną nazwą wynika przede wszystkim z niezrozumienia angielskich słówek ofoff. Warto wiedzieć, że choć różnią się tylko jedną literą, mają odmienne znaczenie. Of pełni funkcję podobną do polskiego dopełniacza, a w języku angielskim można go znaleźć w takich wyrażeniach jak Game of Thrones czy Kings of Leon. W obu przypadkach of odpowiada na pytania dopełniacza, czyli kogo? czego? Idąc tym tokiem myślenia, rozwinięciem making of byłoby making of a film.

Według translatica.pl off oznacza w pewnej odległości, z dala, poza. Widzimy to, patrząc na popularne angielskie wyrażenia typu: Keep off the grass (trzymaj się z dala od trawy), czy Be off the map (być daleko, w dużej odległości). Tak więc zapamiętajmy, że używamy tylko making of.

Może after sceny?

Wśród wielu osób panuje przekonanie, że produkcja z zaplecza powstaje z tzw. “surówki”, z której montowano właściwy film. Wybierane są wówczas śmieszne albo mniej udane fragmenty gry aktorskiej albo „wpadki” na planie. I tak i nie. Czasem może się zdarzyć, że podczas nagrywania spotu niektóre elementy są tak zabawne, że twórcy filmu decydują się na pokazanie ich w dodatkowym materiale. Produkcję wpadek zazwyczaj nazywamy after scenami. Making of to najczęściej jednak osobne wideo, którego stworzenie wymaga zaangażowania nowej ekipy, kolejnej kamery albo nawet dwóch. Do takich filmów powstają również osobne scenariusze i nie są to przypadkowo sklejone ze sobą zabawne sceny. Tak wyreżyserowane wideo może zdobyć dużą popularność, zwiększając tym samym zasięg kampanii.

W niektórych przypadkach film z backstage’u na stałe wpisał się w typ treści wideo, które proponuje dany kanał. Właśnie tak wygląda to w przypadku grupy Abstrachuje. Co prawda ich produkcja to tak naprawdę after sceny, ale to nie ma znaczenia, gdyż liczba wyświetleń filmików dobija do kilkuset tysięcy.

spot reklamowy

Link: https://www.youtube.com/watch?v=aaVv5l6I6tc

Wirusowy charakter

Dobrze zrealizowane video może przybrać wirusowy charakter i osiągnąć ogromną popularność. Kluczem do jej zdobycia jest udostępnienie odbiorcom czegoś naprawdę wow np. poprzez pokazanie, jak w rzeczywistości wyglądała produkcja niestandardowej reklamy. Właśnie taki sposób na zwrócenie uwagi odbiorców wykorzystała marka Old Spice:

spot reklamowy

Link: https://www.youtube.com/watch?v=32TZSXG2y7E

Podsumowując, filmy z zaplecza realizowane są w różnych celach. Pokazując zaplecze produkcji filmowych, mogą być niespodzianką dla klienta, pokazywać ludzką twarz marki a niekiedy zwiększać zasięgi kampanii, stając się viralem. Nie zawsze ich produkcja wiąże się z dużymi kosztami, można je stworzyć, posiadając niewielki budżet. A czasami nawet samemu.

Czytaj również:

Wymogi Andrzeja Gruszki – Mistrzostwa w Content Marketingu

E-commerce od podstaw, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

Do góry!

Polecane artykuły

18.09.2020

Fotel gamingowy – zbędny ...