Marketing i Biznes Biznes Jak marketer może dbać o swój rozwój?

Jak marketer może dbać o swój rozwój?

Jak marketer może dbać o swój rozwój?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Prof. Kolter powiedział kiedyś do swojego rozmówcy, że „teorii marketingu nauczy go w jeden wieczór, ale marketerem będzie stawał się całe życie”. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Konieczność samodoskonalenia wynika po części z praktycznego charakteru zawodu, ale również z nieustannych zmian zachodzących w obszarach wiedzy wpływających na marketing. By nie pozostać w tyle, dobry marketer musi być nastawiony na ciągłe podnoszenie wiedzy i kompetencji zawodowych. Wbrew pozorom nie musi to kosztować milion dolarów. Czasem wystarczy tylko dobrze poszperać w Internecie.

O edukacji marketera słów kilka
W Internecie oraz w świecie offline znajdziemy olbrzymią ilość materiałów oraz okazji na poszerzenie wiedzy bez ponoszenia żadnych kosztów (inwestujemy tylko swój czas).
Do wyboru mamy m.in.: kursy internetowe (w tym MOOC’s), magazyny internetowe
(np. „Marketing i Biznes, „Marketing Progress”), branżowe media i blogi (np. „Nowy Marketing”, „Marketing przy Kawie”, blog „Marketing XXI wieku”), specjalistyczne materiały (np. raporty, infografiki, case studies, webinary) oraz wydarzenia offline’owe
(np. szkolenia, warsztaty, konferencje). Wartościowej lektury, formalnej edukacji, a przede wszystkim praktyki zawodowej na pewno nie zastąpią, ale mogą stać się ich cennym uzupełnieniem. Oczywiście, jeżeli podejdziemy do tego z głową!

Dla wszystkich poszukujących dodatkowej wiedzy marketingowej mam 2 wskazówki. Pomogą one uniknąć błędów, które sam niejednokrotnie popełniałem.
1. Skoncentrujcie się na zdobyciu wiedzy, której najbardziej potrzebujecie. Unikajcie nawet najciekawszych tematów, jeżeli nie wnoszą realnej wartości do Waszego życia zawodowego.
2. Polegajcie tylko na sprawdzonych źródłach. Nie wszystko co znajdziecie w Internecie jest warte Waszego czasu oraz uwagi.

Dzisiaj skoncentruję się na sprawdzonych źródłach kursów internetowych, które uważam za najlepszą (obok offline’owych wydarzeń) formę uzupełniania wiedzy marketingowej.

Bezpłatne kursy internetowe

Słyszeliście już o kursach typu MOOC (z ang. Massive Open Online Course)? To bezpłatne konferencje internetowe prowadzone przez uczelnie z całego świata. Skorzystać z nich może każdy zainteresowany. Po ukończeniu kursu zazwyczaj można otrzymać oficjalne potwierdzenie uczestnictwa.  Jedyne ograniczenie to wymóg znajomości języka angielskiego (większość kursów jest prowadzonych w języku Szekspira).

Gdzie szukać najlepszych MOOC’s marketingowych?

  • Coursera – amerykańska platforma edukacyjna oferująca kursy prowadzone przez dziesiątki uczelni z całego świata. Zdecydowanie największy wybór specjalizacji. Polecam kursy „Introduction to marketing” (The University of Pennsylvania Wharton School), „Content Strategy for Professionals” (Northwestern University) oraz „Marketing in a Digital Word” (The University of Illinois at Urbana–Champaign ).
  • EdX – amerykańska platforma edukacyjna stworzona przez Harvard University oraz Massachusetts Institute of Technology (słynny MIT). Rekomenduję kurs “User Innovation: A Path to Entrepreneurship” (MIT Sloan School of Management).  
  • iversity – europejska platforma edukacyjna ze sporym zasobem kursów. Sprawdźcie koniecznie „Store Design, Visual Merchandising and Shopper Marketing” (University of Vienna) oraz „Gamification Design”.
  • Open2Study – australijska platforma edukacyjna udostępniana przez organizację Open Universities Australia. Korzystałem z 3 kursów: „User Experience for the Web”, „Online Advertising” oraz „Writing for the Web”. Ciekawe zajęcia, ale tylko dla początkujących.

Inne kursy internetowe:

  • HubSpot Academy – program amerykańskiej firmy specjalizującej się w inbound marketingu. Obecnie można skorzystać z 2 rodzajów kursów certyfikujących: „Inbound Certification” oraz „HubSpot Design Certification”.
  • Akademia PARP – portal edukacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw
    z systemem bezpłatnych szkoleń internetowych. Oferuje mnóstwo szkoleń, ale zdecydowana większość z nich jest na poziomie podstawowym tj. dla osób rozpoczynających przygodę z danym tematem. Przykładowe szkolenia marketingowe: „Media społecznościowe w biznesie”, „Komunikacja marketingowa i public relations” oraz „E-commerce i marketing internetowy w MŚP.

Zastrzegam, że to jest tylko subiektywny wybór platform oraz kursów. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej (np. Udemy, FutureLearn, Stanford Online). Na potrzeby niniejszego artykułu starałem się wybrać tylko te, które miałem okazję zaliczyć lub chociaż krótko przetestować.
Zdecydowanie polecam waszej uwadze kursy typu MOOC. To niepowtarzalna okazja, by choć przez chwilę zetknąć się z wykładowcami z najlepszych uczelni świata, a także by móc popracować w międzynarodowym środowisku (wspólne projekty i fora dyskusyjne dla uczestników kursów, itp.).

Czytaj również:

Marketer. Człowiek renesansu czy ekspert w wąskiej dziedzinie?

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl