Marketing i Biznes Marketing Czy opłaca się być Lean?

Czy opłaca się być Lean?

Czy opłaca się być Lean?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Zastanów się przez chwilę, czy opłaca się być chudym? Jakie niesie to za sobą korzyści? Jesteś bardziej mobilny, elastyczny, czujesz, że potrafisz sprawniej wykonywać codzienne czynności. Jeszcze większa różnica odczuwalna jest wtedy, kiedy próbujesz zbijać na przykład nie dwa, trzy, a kilkanaście kilogramów nadwagi. Dopiero w tym momencie na własnej skórze odczuwasz, jak wiele zyskujesz. Jesteś szybszy, a sprawniejsze ciało, to także sprawniejszy umysł, przez co łatwiej podejmujesz decyzje. Stajesz się pewniejszy siebie. W konsekwencji spoglądasz już nieco dalej i jesteś w stanie sięgać po więcej. Co to ma wszystko z lean management?

Stajesz się głodny, lecz to nie jest już ten sam głód. To żądza kolejnych sukcesów, którą w sobie rozbudziłeś. Zwyczajnie zaczynasz funkcjonować na pełnych obrotach i otwierają Ci się oczy na to, ile jesteś w stanie osiągnąć po zrzuceniu tych kilkunastu kilogramów nadwagi. To nie są domysły, to fakty, które przemawiają za tym, aby coś ze sobą zrobić i postawić na zdrowsze podejście do życia.

Zdrowa organizacja jak zdrowy organizm

Jak to jest z organizacjami, firmami, czy one także odczuwają tego typu problemy? Wraz z rozwojem i rozbudowywaniem struktury, czy również potrzebują swoistej rewitalizacji? Czy nie powinniśmy w pewnym momencie, niezależnie od tego jak dobrze wygląda struktura przychodów, zastanowić się, co można usprawnić, aby wszystko funkcjonowało jeszcze płynniej? Podobnie jak z odchudzaniem u człowieka, nigdy nie jest za późno na trwałą transformację, a im szybciej, tym po prostu lepiej.

Zdrowy organizm można bowiem śmiało porównać do zdrowej organizacji, która to sprawnie zarządzania, potrafi dostosowywać się do zmieniającej sytuacji rynkowej, nie jest ociężała, a wszystkie tryby funkcjonują w niej doskonale, sprawnie współpracując na każdej płaszczyźnie.

Czy opłaca się być lean w zarządzaniu firmą?

Lean w kontekście zarządzania firmą to również analogia do zdrowego trybu życia, lecz Twojej organizacji. To koncepcja zarządzania firmą, która właśnie najbardziej przydatna jest w procesie restrukturyzacji, wewnętrznej przemiany, jaka niezbędna jest do zdrowego funkcjonowania. Zdrowie w tym wypadku, to podejście stricte pro klient, skupienie na jego korzyściach, na wartości dodanej, którą współtworzyć ma każdy z elementów organizacji.

 

Zdjęcie: Toyota jest fundamentalnym przykładem szczupłego zarządzania

Odchudzanie firmy, jej przemiana, czy też szczupłe zarządzanie jest niczym innym jak efektem autorefleksji, analizy stanu przedsiębiorstwa, rozłożenia jej elementów i procesów na części pierwsze, bo tylko wtedy można naprawdę zrozumieć, gdzie należy szukać zmian, które aspekty mogą, lub wręcz powinny być lean.

To dostarczanie klientom produktów i usług jakich oczekują, lecz w najprostszy z możliwych sposobów, bez rozbudowanych zespołów, procesów, czy generalnie nadmiernych zasobów. To skuteczność w dostarczaniu wartości, której wynikiem jest efektywne zarządzanie całą organizacją. Gdy mówimy o „szczupłej produkcji”, to właśnie to mamy na myśli. Tworzenie bardzo dobrej jakości towarów, generując przy tym możliwie minimalne koszty, eksploatując jak najmniejsze zasoby.

Po co przejadać więcej, niż wystarczy do zdrowego funkcjonowania. To dobrobyt ludzki sprawił, że człowiek zaczął spoglądać tylko na jedną stronę medalu, myśleć w sposób typowo konsumpcyjny, eksploatacyjny. To jest nieefektywne i o ile nie musi prowadzić w krótkim terminie do kryzysów, to jest co najmniej nieefektywne, a w konsekwencji sprawia, że Ty i Twoja firma przestajesz być konkurencyjny względem innych.

Gdy konsumujesz mniej, to z automatu generujesz mniejsze koszty, pochłaniasz i zużywasz mniejsze zasoby, zaczynasz być w tym lepszy niż inni. Bardziej ekonomiczna organizacja (w rozsądnych granicach) to w konsekwencji niższy próg wejścia na kolejne rynki, to także niższa minimalna stopa zwrotu z inwestycji. Innymi słowy, będąc lean możesz znowu sięgać dalej, patrzeć szerzej, rozwijać się sprawniej. W zdrowym ciele, zdrowy duch.

Aczkolwiek we wszystkim trzeba znać umiar. Nie tędy droga, aby każdego dnia katować się tylko po to, by mieć sześciopak na brzuchu. Tak samo dokręcanie śruby w nieskończoność w organizacji również mija się z celem, ale więcej za moment.

To wypracowanie zdrowego podejścia, tak jak to jest ze zdrowym trybem życia. Potrzeba ciągłego doskonalenia organizacji powoduje wypracowanie pewnych metod, które skupione wokół dostarczania wartości dodanej dla klienta przy optymalizacji wykorzystania własnych zasobów i ciągłym doskonaleniu organizacji – stanowi fundament zarządzania Lean.

Wdrażanie korzystnych zmian

Żadna trwała zmiana nie przychodzi łatwo, dlatego strategia działania powinna być długoterminowa, w myśl idei ciągłego doskonalenia organizacji. Wychodząc od takich podstaw, jak zrozumienie kontekstu biznesowego, precyzyjne określenie celu istnienia firmy, po wyznaczenie jej jasnego kierunku rozwoju. Wszystko na tyle proste, aby zrozumiałe było dla każdego, od „zwykłego” pracownika po menadżerów i członków zarządu.

lean

Zdjęcie: Od kilkudziesięciu lat Toyota pracuje na swój sukces zarządzając Lean

Identyfikacja z wartościami (tymi zdrowymi), które organizacja zaczyna kultywować i w które wierzy, to większe zaangażowanie ludzi na każdym szczeblu, co zwyczajnie wpływa na wzrost ich efektywności. Jest to jak bonus, gdyż Twoja organizacja funkcjonuje sprawniej, bez dodatkowych nakładów –  praktycznie za darmo.

Zarządzanie Lean może być celem samym w sobie, który wyznacza kierunek i definiuje podejście do pracy. Gdy wszyscy wiedzą, w jakim celu wykonują swoje zadania, to operacyjnie cały organizm jest sprawniejszy, wydajniejszy, a gdy działania skoncentrowane są na kreowaniu wartości dla klienta, to taki układ ma zdrową rację bytu.

Wszystko z wyczuciem

Każda z miana, zarówno ta w życiu człowieka, jak i samej firmy, musi być przeprowadzona z planem, którego założenia rzeczywistość zweryfikuje w praktyce. Z pewnością zarządzanie Lean musi być powiązane z celami strategicznymi przedsiębiorstwa, a ewentualny sceptycyzm pracowników należy traktować jako naturalną reakcję na zmianę.

Wiele zależy od kultury samej organizacji, od tego w jakiej sytuacji się znajduje oraz jak wielka jest chęć rzeczywiście do samej zmiany na lepsze. Niezależnie od wszystkich czynników należy pamiętać o jednym – dzięki zarządzaniu Lean stworzysz zdrowszą, bardziej konkurencyjną organizację, a korzyści z jej wprowadzenia będą procentować na lata.

Czytaj również:

Klauzule niedozwolone w sklepach internetowych

Jak przekuć jedną obietnicę w leada? – 7 reguł tworzenia konwertującego landing page’a

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl