Marketing i Biznes Luźne Projektant doświadczeń. Jak zostać UX designerem?

Projektant doświadczeń. Jak zostać UX designerem?

Projektant doświadczeń. Jak zostać UX designerem?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

UX to określenie, którego nie może bagatelizować żadna firma. Bez dobrze zaprojektowanego doświadczenia użytkownika produkt ma marne szanse na sukces rynkowy. To dobra wiadomość dla osób poszukujących możliwości rozwoju w branży User Experience. Dowiedz się, na czym polega praca UX designera, jak zdobyć kwalifikacje „uiksowca” i ile można zarobić w tym zawodzie.

UX design to wymarzona dziedzina dla osób, które łączą w sobie wrażliwość estetyczną ze zdolnością analitycznego myślenia. Ważna jest również empatia i znajomość psychologii. Potocznie uważa się, że UX jest dla humanistów, którzy szukają dla siebie miejsca w IT. Choć to uproszczenie – jest w nim sporo prawdy. „Uiksowcem” może być właściwie każdy, kto czuje się dobrze w świecie nowych technologii i potrafi korzystać z jej narzędzi, a przy tym posiada intuicję dotyczącą potrzeb użytkowników.

Jak zostać UX designerem?

Oczywiście do branży nie można wejść prosto z ulicy. Znalezienie płatnego zatrudnienia w obszarze UX designu wymaga odpowiedniego doświadczenia i przygotowania, np. w postaci ukończenia kursu dla UX designerów. Teoretycznie w lepszej pozycji startowej znajdują się:

– graficy,

– pracownicy marketingu,

– osoby, które miały do czynienia z projektowaniem interfejsów użytkownika, np. programiści frontendowi

– czy absolwenci kierunków artystycznych.

W praktyce jednak o możliwości odniesienia sukcesu w branży w mniejszym stopniu decyduje dotychczasowa specjalizacja, a w większym – indywidualne predyspozycje i zainteresowania odpowiadające specyfice branży UX oraz determinacja w rozwijaniu umiejętności z tego zakresu.

Ile zarabia UX designer, czyli dlaczego warto się starać

Ale czy w ogóle warto zaczynać je rozwijać? Cóż, jeśli gwarancja zatrudnienia i wysokie zarobki należą do twoich priorytetów – na pewno tak. Jak wynika z raportu płacowego firmy Hays za 2019 r., mediana zarobków na stanowisku UX designera w Polsce wynosi 8000 zł brutto. Za granicą jest znacznie lepiej.

W Wielkiej Brytanii UX designerzy zarabiają najczęściej równowartość 18 000 zł brutto, a w Niemczech – aż 23 000 zł brutto. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by polski specjalista od UX znalazł pracę w zagranicznej firmie. Stacjonarnie lub zdalnie – bo to coraz częstsza forma zatrudnienia w branży IT.

Dobry „uiksowiec” nie powinien mieć z tym problemu. 87 proc. managerów ankietowanych przez firmę Adobe wymienia zatrudnienie większej liczby specjalistów od UX wśród priorytetów swojej organizacji.

O co właściwie chodzi w UX designie?

UX to skrót od określenia user experience, czyli doświadczenie użytkownika. To pojęcie, które w ostatnich latach mocno zyskało na popularności, choć jego znaczenie dla wielu wciąż jest enigmatyczne. W najbardziej ogólnym znaczeniu odnosi się ono do całokształtu wrażeń związanych z korzystaniem z produktu lub usługi przez konsumenta. W tym sensie UX wiąże się np. z siedzeniem w fotelu biurowym czy korzystaniem z ekspresu do kawy. To w końcu sprzęty, które mogą być lepiej lub gorzej zaprojektowane, bardziej lub mniej wygodne w użyciu, intuicyjne w obsłudze itd.

Zazwyczaj jednak termin UX odnosi się do produktów i usług cyfrowych, w szczególności stron internetowych oraz aplikacji mobilnych i webowych. Podobnie jak meble czy roboty kuchenne, również one mogą być estetycznie zaprojektowane, wygodne w obsłudze, budzące pozytywne emocje. Mogą, jeśli zadba o to UX designer, czyli projektant doświadczenia użytkownika.

Kim naprawdę jest UX designer?

Tu sprawa się nieco komplikuje. Bo definicji UX designu i UX designera nie da się w prosty sposób wywieść z opisu tego, czym jest doświadczenie użytkownika. Zagadnienie jest w pewnym sensie płynne, ponieważ zmienia się wraz z rozwojem szeroko pojętej branży digitalowej.

Zgodnie z uproszczoną charakterystyką UX designer to osoba, która zajmuje się całokształtem procesów związanych z projektowaniem UX. Sugerują to niekiedy ogłoszenia o pracę, które zawierają obfitą listę wymagań wobec kandydatów na to stanowisko. Na podstawie tego typu ofert łatwo wyrobić sobie przekonanie, że UX designer to interdyscyplinarny magik, który musi łączyć w sobie kompetencje grafika, programisty, copywritera, projektanta i analityka. Tak jednak nie jest.

W praktyce UX design to praca zespołowa, w której uczestniczą specjaliści z różnych działów. Dodatkowo w ostatnich latach w obrębie UX design wykształciło się kilka specjalności. Należą do nich m.in.:

UX manager – osoba zarządzająca działaniami z zakresu UX w danej organizacji i definiująca jej strategię UX,

UX researcher – osoba prowadząca wywiady i badania UX w oparciu o określone metodyki

UI designer – to grafik, który zajmuje się projektowaniem interfejsu użytkownika (ang. user interface, w skrócie UI)

UX interaction designer – specjalista od interakcji, projektujący funkcjonalne aspekty interfejsu użytkownika

UX writer – zajmuje się pisaniem dokumentacji technicznej oraz pisaniem microcopy, czyli elementów treści na stronę

Zakres obowiązków UX designera

Specjalności w obszarze projektowania user experience jest więcej. Niektóre z nich to w zasadzie nowe zawody w zarodkowej fazie rozwoju. Trzeba jednak zaznaczyć, że szczegółowy podział obowiązków w zakresie UX designu jest charakterystyczny dla dużych organizacji, realizujących zaawansowane projekty. W mniejszych firmach zadaniami z tego obszaru często zajmują się małe zespoły lub nawet pojedyncze osoby, co faktycznie oznacza nacisk na multidyscyplinarność. Jednak UX design nie może się obejść również bez współpracy programistów, grafików, a często również copywriterów –  w końcu o doświadczeniu użytkownika decydują również słowa.

By zbytnio nie komplikować sprawy, spróbujmy pokusić się o zestawienie najważniejszych zadań należących do UX designera lub zespołu zajmującego się UX designem. To między innymi:

– określanie wymagań i potrzeb użytkowników,

– dostosowanie projektu do celów biznesowych,

– tworzenie strategii UX,

– tworzenie makiet i prototypów w programach takich jak Sketch, Invision czy Axure,

– projektowanie interakcji, czyli sposobu działania produktu w kontakcie z użytkownikiem,

– projektowanie architektury informacji,

– prowadzenie wywiadów, badań i testów UX (z użytkownikami i ekspertami),

– ocena estetyczna projektu i wsparcie w projektowaniu UI,

– przygotowywanie wskazówek dla deweloperów,

– koordynowanie projektu w porozumieniu ze zwierzchnikiem lub klientem.

Dlaczego w ogóle firmy potrzebują UX designerów?

Rywalizacja na rynku cyfrowych produktów i usług jest zacięta. W efekcie o ich sukcesie lub porażce często decydują niuanse. Drobne niedoróbki mogą skazać projekt na niepowodzenie. Często to właśnie doświadczenie użytkownika – jego wrażenia związane z posługiwaniem się danym narzędziem – jest czynnikiem przesądzającym o przyszłości produktu. Doświadczone firmy nie mogą sobie więc pozwolić na pominięcie roli UX w swoich przedsięwzięciach. A to napędza zapotrzebowanie na specjalistów od UX designu.

Badania wskazują, że wdrożenie strategii UX przekłada się na wzrost kluczowych wskaźników efektywności (KPI) przedsiębiorstw średnio o 84 proc., a firmy, które postawiły na wysokiej jakości UX zwiększyły swoje obroty o 37 proc. Inwestowanie w rozwój działów user experience przynosi im zatem konkretne zyski. Jest ono istotne tym bardziej, że po złych doświadczeniach klienci często porzucają dany produkt na rzecz konkurencyjnego rozwiązania. Tak jest w 40 proc. przypadków – wynika z badań firmy PointSource.

W jakich branżach znajdą pracę UX designerzy?

Dbałość o UX jest ważna niezależnie od skali czy rodzaju działalności, choć niektóre branże przykładają do tej dziedziny większą wagę. Specjalistów od projektowania doświadczenia użytkownika zatrudniają przede wszystkim firmy z obszaru:

– nowych technologii,

– e-commerce,

– reklamy,

– mediów,

– bankowości,

– ubezpieczeń,

– a także instytucje publiczne.

Potencjał rozwoju branży UX jest praktycznie nieograniczony. Tak jak potencjał rozwoju internetu i jego kolejnych generacji. Doświadczenie użytkownika dotyczy i będzie dotyczyć nie tylko stron internetowych czy aplikacji, ale również narzędzi z zakresu rozszerzonej czy wirtualnej rzeczywistości – dziedzin, które mają przed sobą ogromne perspektywy rozwoju. Atrakcyjnych ofert pracy dla „uiksowców” nie powinno więc zabraknąć w przewidywalnej przyszłości. Tym bardziej warto stawiać na rozwój w tej dziedzinie, decydując się np. kurs w szkole programowania.


Artykuł sponsorowany

obraz_1.jpg – Źródło: pixabay.com Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl