Marketing i Biznes Luźne Jak prowadzić sklep online?

Jak prowadzić sklep online?

Jak prowadzić sklep online?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i wyjedź w gronie innych przedsiębiorców na Founders Camp

Wypełnij niezobowiązujący formularz już teraz

Coraz więcej osób decyduje się na wejście do branży e-commerce. Zanim podejmie się taką decyzję, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jak wieloma obszarami należy się zająć, prowadząc własny sklep internetowy. Istnieje kilka sposobów sprzedaży online i kwestii, o których nie wolno zapomnieć. Oto krótki poradnik!

Różne sposoby prowadzenia e-sklepów

Każdy sklep e-commerce może działać na innych zasadach. Całość zależy od preferencji właściciela, a także przyjętego modelu sprzedażowego. Jedną z opcji stanowi własna produkcja towarów. W takim przypadku sprzedawca musi zająć się wszystkim od A do Z – projektowaniem artykułów, pozyskiwaniem surowców, linią produkcyjną, handlem i reklamą.

Samodzielna produkcja towarów pozwala na pełną kontrolę nad ich jakością, ale też na ukazanie wartości ważnych dla brandu. Wiąże się to jednak z wysokimi kosztami początkowymi i ogromną odpowiedzialnością związaną m.in. z kontrolowaniem pracy wielu zespołów pracowników.

Druga warta uwagi opcja to współpraca z hurtownią. Na takich zasadach działają nierzadko np. drogerie internetowe, które pozyskują towary od różnych producentów, a następnie gromadzą je na własnym magazynie i dystrybuują stamtąd do klientów. W takim modelu sprzedażowym ważny staje się staranny dobór artykułów, a także kontrola cen oferowanych przez konkurencję. Wymaga to niższych kosztów początkowych niż uruchomienie własnej linii produkcyjnej.

Kolejna propozycja dla osób zainteresowanych wejściem do branży e-commerce to dropshipping. Ten model sprzedażowy polega na pośredniczeniu między producentem a klientami. Właściciel sklepu udostępnia na stronie produkty od hurtowników bez konieczności ich samodzielnego magazynowania. Prowadzi działania marketingowe i dba o ofertę, natomiast wszelkie procesy logistyczne leżą po stronie dostawców.

Aby rozpocząć sprzedaż w ramach dropshippingu, trzeba nawiązać współpracę z hurtownikami. Bazę producentów można znaleźć na platformie Sky-Shop, która stanowi źródło wiedzy i pomocne narzędzie dla wszystkich zainteresowanych osób. Taki model działania pozwala na prowadzenie e-sklepu z jakiegokolwiek miejsca na świecie.

Kto powinien zdecydować się na poszczególne formy działania w e-commerce?

  • Własna produkcja – dobra opcja dla osób, które chcą budować markę bazującą na unikalnych produktach, a także realizować własne pasje związane nierzadko z konkretnymi surowcami czy wiedzą produkcyjną.
  • Pozyskiwanie towarów od dostawców – to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy pragną oferować klientom bardzo szeroki zasób produktów od różnych marek, a także są gotowe na zarządzanie magazynem i logistyką.
  • Dropshipping – idealna propozycja dla początkujących sprzedawców bez dużych oszczędności i osób doceniających możliwość pracy zdalnej i brak konieczności dbania o zapasy czy martwienia się ryzykiem finansowym.

Niezależnie od sposobu prowadzenia sklepu trzeba pamiętać także o kwestiach formalnych. Sprzedawca powinien założyć firmę (można to zrobić zdalnie bez wychodzenia z domu) i nawiązać współpracę z działem księgowości. Należy uruchomić firmowe konto w banku, co usprawni zarządzanie finansami i pozwoli na rozliczenia z ZUS-em czy urzędem skarbowym.

Marketing sklepu internetowego

Aby cieszyć się satysfakcjonującymi słupkami sprzedaży, trzeba zadbać o promocję swojego asortymentu. Podstawą budowania swojego miejsca w sieci jest content marketing. Na stronie sklepu powinny pojawiać się wartościowe treści, takie jak opisy produktów i kategorii, blog czy zakładka „O nas” prezentująca historię i wartości firmy. Teksty muszą być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO, by pomagały zdobywać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Ważną rolę odgrywają także kampanie reklamowe online, które przeprowadza się zarówno w wyszukiwarce, jak i w mediach społecznościowych. Powinno się je planować według strategii dopasowanych do potrzeb grupy docelowej. Istnieje mnóstwo opcji targetowania odbiorców pod względem m.in. ich wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania czy preferencji zakupowych. Wszystko po to, by jak najskuteczniej docierać do osób mogących być zainteresowanymi określonym asortymentem.

Bardzo wartościowym narzędziem marketingowym jest również newsletter. Sprzedawcy powinni tworzyć bazę e-mailową swoich odbiorców, by móc wysyłać im m.in. wyjątkowe oferty czy komunikaty o nowościach. To także idealna okazja do nadawania spersonalizowanych komunikatów marketingowych. Mogą do nich należeć m.in. unikatowe kody rabatowe z okazji urodzin konsumentów. Warto w ten sposób zachęcać do zakupów klientów, którzy już dawno nie korzystali z asortymentu e-sklepu.

Dbałość o procesy logistyczne

Wysoka jakość obsługi klienta i dobrze zaplanowane procesy logistyczne są bardzo istotne w budowie zadowolenia konsumentów. Kupujący powinni mieć łatwy dostęp do kanałów komunikacji ze sklepem, w tym za pomocą czatu, e-maila czy telefonicznie. Na stopień ich satysfakcji wpływają takie aspekty jak:

  • szybkie dostawy;
  • atrakcyjne ceny doręczeń;
  • sprawna obsługa zwrotów.

Sprzedawcy mogą zapewnić klientom to wszystko poprzez podjęcie współprac z cenionymi firmami kurierskimi. Warto zapoznać się z ofertami różnych dostawców, a następnie wybrać najlepiej dopasowaną propozycję z atrakcyjnymi cenami. Godny uwagi jest także system fulfillmentu, czyli oddanie procesów logistycznych, łącznie z magazynowaniem, w ręce firmy zewnętrznej.

Budowanie wizerunku marki w oczach klientów

Aby prowadzić dobrze prosperujący sklep internetowy, należy dbać o relacje z kupującymi i to, jak odbierają markę nowi potencjalni konsumenci. Warto zatroszczyć się o spójną identyfikację wizualną, szerzenie swoich wartości czy zbieranie recenzji dotychczasowych klientów, by inni mogli łatwo znaleźć realne opinie o brandzie, gdy zastanawiają się nad skorzystaniem z jego oferty.

Prowadzenie sklepu internetowego to zajęcie bardzo zróżnicowane i wymagające kompleksowego podejścia. Warto korzystać z pomocy specjalistów z różnych dziedzin, w tym marketingu, księgowości czy logistyki.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl