Pojęcie audytu UX powinien poznać każdy przedsiębiorca, który prowadzi swój biznes w Internecie. Termin ten oznacza zbiór czynności, które umożliwiają wprowadzenie zmian w sklepie internetowym lub na stronie. Zmiany te mają pozytywnie wpłynąć na użyteczność dla klientów. Audyt UX pozwala poznać słabe i mocne strony witryny oraz wskazać, które elementy wymagają poprawy.
Aby przyciągnąć i utrzymać klientów na dłużej potrzeba czegoś więcej niż aktywne działania w social mediach czy pozycjonowania strony. Z uwagi na konkurencję serwisów z podobnych obszarów biznesowych, klienci poszukują rozwiązań, które spełnią ich oczekiwania względem jakości usługi. Aby móc stale ulepszać stronę internetową należy wiedzieć, co nie podoba się klientom. Audyt UX jest odpowiedzią na pytanie: „Jakie czynności mogę wykonać, aby poprawić jakość użytkowania witryny?”.
Czym jest audyt UX?
UX, czyli User Experience, to – najprościej mówiąc – wrażenia użytkownika, które dotyczą użytkowania strony internetowej. Z kolei audyt UX to testy i analizy, których celem jest wykrycie błędów lub niedogodności. Umożliwia wskazanie obszarów, przez które przedsiębiorstwa lub firmy nie mogą osiągnąć celów biznesowych oraz tych, które nie skłaniają użytkowników do ponownego odwiedzenia strony.
Audyt UX pozwala zbadać również użyteczność strony, czyli jakość dostarczania informacji istotnych dla odbiorców, pomaga w odnalezieniu interesujących ich usług lub produktów, zachęca również do wykonania konwersji. Na ostateczne odczucia internautów wpływa wiele czynników, m.in. responsywność, dostęp do najważniejszych informacji, niski stopień trudności obsługi serwisu, błyskawiczne ładowanie witryny, estetyczność wizualna oraz interesująca treść.
Audyt UX przeprowadzić można używając wielu metod. Wśród trzech najważniejszych znajduje się lista kontrolna, analiza heurystyczna oraz wędrówka poznawcza. Listą kontrolą jest rozpiska warunków, które musi spełnić strona www lub serwis internetowy. Wędrówka poznawcza to próba skorzystania z witryny tak, jak mógłby zrobić to potencjalny użytkownik, odwiedzając ją po raz pierwszy. Z kolei analiza heurystyczna to sprawdzenie użyteczności strony zgodnie z zasadami jej tworzenia. Polega na weryfikacji sklepu internetowego lub strony i wypisaniu każdego zauważonego błędu.
Dlaczego audyt UX jest tak ważny?
Aby wpłynąć na wzrost widoczności w Internecie należy działać zarówno na stronie, jak i poza nią, co pozwoli spełnić kryteria Google. Jednym z tych działań jest Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę stron. Celem SEO jest walka o najwyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To jednak nie wszystko – często zdarza się, że pomimo odpowiedniej pozycji strona ma wysoki współczynnik odrzuceń i znikomy współczynnik konwersji. Choć użytkownicy odwiedzają witrynę, nie chcą podjąć dalszych kroków. Dzięki audytowi UX właściciel strony lub pracownicy będą wiedzieć, co jest tego powodem.
A powodów może być wiele. Są to m.in. długa ścieżka zakupowa, nieintuicyjna nawigacja czy też estetyka strony. Konsumenci lubią dobrą jakość i profesjonalizm, nie tylko w kwestii samej usługi lub produktu, ale także w sposobie jej/jego pozyskania. Ponadto pozytywne odczucia klientów są jednym z czynników, które wpływają na użyteczność ze strony wyszukiwarki. UX to element, który w widoczny sposób wpływa na pozycjonowanie strony. Brak jego audytu może zakończyć się wysokim współczynnikiem odrzuceń, niskim – konwersji i zmniejszeniem widoczności w Internecie.
6 najczęstszych błędów, wykrywanych podczas audytu UX
Potencjalnych błędów, które mogą niekorzystnie wpływać na wrażenia użytkowników jest cała, długa lista. Istnieje jednak grupa chochlików, które pojawiają się nad wyraz często.
Skomplikowane formularze
Formularz na stronie powinien być na tyle prosty, na ile to możliwe. Najlepiej, aby zawierał tylko niezbędne pola do wypełnienia. Jeśli w procesie zakupowym pewne informacje się nie liczą – nie warto o nie pytać. Klient, znudzony i zirytowany podawaniem wielu danych, może zrezygnować w trakcie czynności nawet, jeśli jest zainteresowany nabyciem produktu. Formularzem użytecznym można nazwać taki, który wypełnia się szybko. Dobrze byłoby, aby zmieścił się na jednej stronie.
Niewygodne poruszanie się po witrynie
To kolejny błąd, który prawdopodobnie zniechęci użytkowników do korzystania ze strony. Nieintuicyjność, nieprzejrzysta struktura, nieprzemyślana nawigacja to duże utrudnienie dla klientów. Jeśli muszą oni dłuższy czas zastanawiać się jak dotrzeć do podstrony, która ich interesuje, nie będą odczuwać pozytywnych wrażeń z użytkowania serwisu. Problem tyczy się również nazewnictwa sekcji, kategorii lub podstron, które mogą być dla użytkowników niezrozumiałe. Dobrą praktyką jest tworzenie rozwiązań znanych przez klientów, czyli schematów zbliżonych do tych, które pojawiają się na stronach konkurentów.
Powolne ładowanie się strony
Użytkownicy stron internetowych czy sklepów narzekają często na ich responsywność, czyli wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, a także na długie ładowanie się serwisu. Problemem może być także długa treść. O ile na urządzeniach typu laptop czy komputer stacjonarny tekst czyta się dość wygodnie, o tyle na ekranie smartfona może nie być to problematyczne. Ponieważ ekran telefonu jest stosunkowo niewielki, długie akapity stanowią dla użytkowników niekończącą się ścianę treści.
Brak możliwości sortowania i filtrowania produktów
Użytkownicy nie lubią spędzać długich godzin na przewijaniu setek podstron, aby znaleźć to, czego szukają. Warto więc ułatwić im ten proces, umożliwiając wyszukanie towaru np. po cenie, kolorze, wymiarze, marce czy producencie. Odpowiedzią na potrzeby klientów są filtry i sortowanie. Najlepiej, aby mogli oni skorzystać z kliku opcji filtrów jednocześnie, co pomoże im jak najszybciej znaleźć towar, po który weszli na stronę.
Niepełny opis oferty i produktów
Dostępne na stronie internetowej treści powinny być wyczerpujące. Muszą odpowiadać na wszystkie pytania, które zadaje klient. Tylko wtedy zachęcą użytkowników do konwersji. Niepełne opisy produktowe mogą sprawić, że internauta będzie chciał znaleźć dokładniejsze informacje na innej stronie internetowej i całkiem prawdopodobne, że to właśnie tam dokona zakupu. Dla użytkownika ważna jest również cena produktu lub usługi bądź przynajmniej widełki cenowe. Jeśli takich danych nie znajdzie w serwisie, uda się do konkurencji.
Brak widocznych informacji o warunkach realizacji zamówienia
Wielu klientów, przed podjęciem decyzji dotyczącej zakupu, chce sprawdzić, jakie są możliwości dostawy, w jaki sposób mogą dokonać płatności za produkt, ile szacunkowo będzie trwała realizacja zamówienia i jaka jest cena wysyłki. Wszystkie te informacje powinny znaleźć się na stronie internetowej w miejscu, gdzie konsument będzie mógł szybko je znaleźć, np. w regulaminie sklepu lub w stopce.
Wszystkie powyższe błędy i niedociągnięcia sprawiają, że sklep lub strona internetowa stają się dla odbiorców nieintuicyjne i nieatrakcyjne. Pozyskiwanie nowych klientów jest utrudnione, a wiele stałych użytkowników może odejść do konkurencji. Część tych błędów należy usunąć jak najszybciej, ponieważ mają ogromny wpływ na proces zakupowy klientów. Audyt UX wraz z raportem analitycznym umożliwiają znalezienie problemów i wyróżnienie, które z nich muszą być naprawione niezwłocznie, a które można odłożyć na później.
Korzyści z przeprowadzenia audytu UX
Audyt UX daje możliwość dogłębnej oceny aktualnej strony lub sklepu internetowego. Pozwala poznać wrażenia, które odczuwają internauci podczas użytkowania serwisu. Analiza tego typu, wraz z raportem, ułatwia eliminację wszystkich błędów, które prawdopodobnie utrudniają uzytkownikom korzystanie z produktu.
To jednak nie wszystko – audyt UX to jedna z metod odnalezienia sposobu rozwiązania problemów. Dzięki niemu przedsiębiorca bądź właściciel strony może bez problemu stworzyć serwis, który spełni oczekiwania i wymagania użytkowników oraz zachęci ich do wykonania akcji. Prowadzi to do pozyskiwania nowych klientów, a co za tym idzie – realizacji kolejnych celów biznesowych i zwiększenia zysków.
Wyróżnienie błędów to jednak nie wszystko – w raporcie audytu UX znajdują się również informacje, dotyczące mocnych punktów i zalet strony internetowej. To także wykaz potencjalnych ścieżek rozwoju. Audyt witryny pokazuje co można zrobić, aby uczynić serwis jeszcze lepszym, jak działać, aby zdobywać kolejne konwersje i realizować zaplanowane cele.
Udoskonalanie strony internetowej pod względem użyteczności i pozytywnych wrażeń odbiorców to najlepsza droga do stworzenia pozytywnego wizerunku całej marki. Naprawa błędów i problemów, a także wprowadzenie zmian czyni produkt profesjonalnym pod względem estetyki i jakości wykonania. To sprawi, że firma będzie odbierana przez klientów jako rzetelna, a to może wpłynąć na pojawienie się pozytywnych opinii na jej temat w sieci. Audyt UX jest więc inwestycją, która szybko się zwróci, a ponadto przyniesie mnóstwo korzyści.
Regularność audytów UX – czy warto?
Z biegiem czasu trendy rynkowe i potrzeby użytkowników ewoluują. W związku z tym serwisy internetowe powinny być sprawdzane dość regularnie. Nawet, jeśli jednorazowy audyt UX oraz wprowadzenie koniecznych zmian przyczynią się do wzrostu konwersji, nie oznacza to, że za kilka miesięcy sytuacja nie powróci do punktu wyjścia.
Wymagania i oczekiwania klientów zmieniają się bardzo szybko. Istotne jest, aby na te zmiany reagować natychmiastowo. Jeśli przedsiębiorstwo nie podejmie próby modyfikacji, zrobi to konkurencja w swojej firmie, czym przyciągnie kolejnych klientów. Internauci doceniają chęć ulepszania serwisu i cieszą się, jeśli ktoś reaguje na ich potrzeby. Jeśli więc strona internetowa ma zachęcać użytkowników do podjęcia określonych czynności, musi być objęta regularnym audytem UX.
Każda firma, która chce być widoczna w sieci i zdobywać kolejnych klientów przez sklep lub stronę internetową, powinna wgłębić się w ten temat. Audyt UX daje możliwość pokazania się uzytkownikom z jak najlepszej strony. Dlaczego więc z tego rezygnować?
Artykuł sponsorowany
Zostaw komentarz