Marketing i Biznes E-commerce Jak powinna wyglądać wiadomość powitalna w Twoim e-sklepie?

Jak powinna wyglądać wiadomość powitalna w Twoim e-sklepie?

Jak powinna wyglądać wiadomość powitalna w Twoim e-sklepie?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Zapisując się na listę mailingową, użytkownicy oczekują obsługi klienta na takim samym poziomie, jaki otrzymaliby w sklepie stacjonarnym.

Dotyczy to zarówno dostępu do informacji na temat akcji promocyjnych czy polityki zwrotów towaru, ale również na pierwszy rzut oka nieistotnych aspektów, takich jak zwykłe „dzień dobry” wypowiedziane przez sprzedawcę. Tę – i jak się zaraz przekonasz – wiele innych funkcji pełni właśnie wiadomość powitalna.

Dlaczego warto stosować wiadomości powitalne?

Maile powitalne to nic innego jak automatyczne wiadomości przesyłane subskrybentom, którzy dołączyli do listy mailingowej. Podobnie do innych wiadomości transakcyjnych, podczas ich tworzenia możesz ustawić regułę, która sprecyzuje kiedy dany email zostanie wysłany.

Logika przemawiająca za korzystaniem z tych wiadomości jest wbrew pozorom bardzo prosta. Użytkownik, dokonując zapisu do newslettera pokazuje, że jest zainteresowany ofertą i informacjami na temat wybranej firmy. Zainteresowanie to dotyczy nie kolejnego dnia czy tygodnia, ale tego konkretnego momentu, w którym potencjalny klient poświęcił czas, aby wejść na Twoją stronę internetową i uzupełnić formularz zapisu.

To właśnie w momencie zapisu jego ciekawość jest największa. Z tego powodu, realizując kampanie email marketingowe z wykorzystaniem wiadomości powitalnych nierzadko obserwuje się wskaźnik otwarć (ang. Open Rate) na poziomie wyższym niż 50%.

Dlaczego zatem miałbyś nie wykorzystać tej chwili, aby przekazać użytkownikowi coś wartościowego, rozpocząć rozmowę, a może nawet coś sprzedać?

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Zacznij od ustalenia celu

    Nim przejdziesz do tworzenia wiadomości, która powita klientów Twojego e-sklepu, zastanów się przede wszystkim co chcesz w danym momencie osiągnąć. Gdy masz do dyspozycji zaledwie kilka sekund uwagi swojego odbiorcy, jakiej akcji od niego oczekujesz? Czy chcesz, aby przeszedł do Twojego sklepu internetowego i dokonał pierwszego zakupu? A może uzupełnił dane kontaktowe, wypełnił ankietę lub polubił Twój fanpage?

    Ustal cel Twojej wiadomości powitalnej, a następnie przejdź do jej tworzenia. Ułatwi Ci to pracę zarówno podczas fazy planowania jak i analizowania całej kampanii.

    Co powinna zawierać wiadomość powitalna?

    Pozostaje zatem zastanowić się nad tym, co warto umieścić w pierwszym emailu, który otrzymają od Ciebie nowo zapisani subskrybenci. Aby Cię zainspirować, przygotowaliśmy listę 9 najczęściej spotykanych rozwiązań, które już na dzień dobry pomogą Ci zbudować relacje z Twoimi subskrybentami.

    1. Podziękowanie i powitanie

    Niezależnie od tego jaki jest cel Twojej wiadomości powitalnej, powinieneś zacząć od podziękowania subskrybentom za dołączenie do listy mailingowej oraz społeczności marki. To co właśnie dla Ciebie zrobili tj. pozostawili cenną informację jaką jest adres email, oznacza że darzą Cię w pewnym stopniu zaufaniem, nie możesz więc tego zaprzepaścić.

    Dodatkowo warto w treści wiadomości ponownie (mam nadzieję, że pierwszy raz to zrobiłeś w formularzu zapisu) wymienić zalety pozostawania w kontakcie i regularnego odczytywania przesyłanych przez Ciebie emaili. Aby ułatwić subskrybentom ten proces i upewnić się, że nie przegapią żadnej wiadomości, podpowiedz im, aby dodali Twój adres email do swoich kontaktów. W ten sposób unikniesz mylnego przefiltrowania Twoich mailingów do spamu, a zawarte w ich treści grafiki będą się automatycznie pobierały.

    wiadomość powitalna

    Wiadomość powitalna marki Crate & Barrel. Źródło: Smileycat.com

    2. Przydatne informacje na temat sklepu lub zamówienia

    Skoro już podziękowałeś swoim nowym subskrybentom za ich zaufanie warto dodać elementy, które mogą pomóc zmotywować ich do dokonania zakupów lub poprawić Waszą współpracę.

    Możesz tego dokonać przekazując w wiadomości powitalnej wszelkie istotne dane na temat sklepu lub zamówionego towaru tj. numer kontaktowy, link do polityki zwrotów oraz zasad korzystania ze sklepu. Popularnym rozwiązaniem jest zastosowanie tzw. metody 1-2-3, która krok po kroku omawia jak wygląda proces zakupów w ich sklepie.

    wiadomość powitalna

    Wiadomość powitalna marki Nomorerack. Źródło: Smileycat.com

     3. Dane logowania do e-sklepu

    Jeżeli zapis do Twojej listy mailingowej wymagał również rejestracji w e-sklepie, to kolejnym elementem, który możesz chcieć umieścić w swoim pierwszym autoresponderze będą dane logowania. W ten sposób unikniesz problemów technicznych, które mogą stanowić barierę dla nowych użytkowników. Dodatkowo oszczędzisz sobie kłopotów związanych z dużą liczbą nieaktywnych kont.

    Choć możesz myśleć, że lepiej jest mieć więcej subskrybentów niż mniej, pamiętaj, że w email marketingu to nie działa w ten sposób. To w jakim stopniu dostarczają się do skrzynek odbiorczych wysyłane przez Ciebie emaile również zależy (i to w dużym stopniu) od tego, jak wielu subskrybentów regularnie je otwiera i klika w zawarte w nich linki.

    4. Rekomendacje

    Wiadomość powitalna to również idealne miejsce, aby przedstawić użytkownikom rekomendacje spośród oferowanych przez Ciebie produktów lub innych przydatnych treści, takich jak artykuły na blogu, poradniki czy ebooki.

    Oprzyj rekomendacje o dane, które posiadasz już na temat swoich subskrybentów lub innych użytkowników o podobnych zainteresowaniach (np. dokonali zakupu tego samego produktu oraz innych dodatkowych). Jeśli nie wiesz jeszcze co ich interesuje, to odpowiednim rozwiązaniem mogłoby być zaproponowanie dwóch całkowicie odmiennych ofert. Odnotowane kliknięcia mogą posłużyć Ci jako podstawa przyszłej segmentacji i spersonalizowanych kampanii mailingowych.

    wiadomość powitalna

    Wiadomość powitalna marki Adidas

     5. Linki do mediów społecznościowych

    Poza sprzedażą produktów możesz być zainteresowany budowaniem silnej relacji z odbiorcami i poszerzaniem zasięgu prowadzonych akcji promocyjnych. Być może na pierwszy rzut oka nie przyniesie Ci to wielu sprzedaży, ale patrząc długoterminowo podejście to może okazać się jeszcze bardziej skuteczne niż jednorazowe motywowanie do złożenia zamówienia.

    Aby osiągnąć wspomniany cel dodaj ikony mediów społecznościowych, dzięki którym subskrybenci będą mogli śledzić Twoje wiadomości również na innych portalach. Dodatkowo, możesz zasugerować im, aby podzielili się informacją o dokonanym zapisie ze znajomymi za pomocą maila lub np. Facebooka.

    wiadomość powitalna

    Wiadomość powitalna Timberland

     6. Link do aplikacji mobilnej

    Jeśli posiadasz aplikację mobilną, dzięki której użytkownicy mogą jeszcze łatwiej obserwować i zamawiać produkty w Twoim sklepie, wiadomość powitalna będzie idealnym miejscem, aby ich o tym poinformować.

    Zaproponuj im, aby pobrali ją na swoje urządzenie i pozostawali w kontakcie z marką również w drodze. Dodatkowo, aby zwiększyć skuteczność realizowanych kampanii mailingowych możesz wykorzystać push notyfikacje, które przypominają subskrybentom o oczekujących na nich mailach.

    wiadomość powitalna

    Wiadomość powitalna Mention. Źródło: Smileycat.com

    7. Historia firmy i przedstawienie zespołu

    Jeśli na wstępie nie chcesz jeszcze informować klientów o prowadzonych akcjach promocyjnych, to być może przedstawienie zespołu i historii firmy może być dobrą strategią dla Ciebie.

    Chcąc zbudować prawdziwą relację z subskrybentami musisz się otworzyć i pokazać, że tworząc sklep kierowałeś się pasją, a nie tylko chęcią generowania zysków. Pokaż w jaki sposób powstawała Twoja marka, kto ją tworzył i dlaczego w taki, a nie inny sposób funkcjonujecie. Z pewnością doda to wiarygodności Twojemu przekazowi.

     

    8. Ankieta

    Również w wiadomości powitalnej (choć najczęściej w kolejnej wiadomości wysyłanej parę dni później) możesz umieścić ankietę, o której wypełnienie poprosisz nowych subskrybentów. Jeśli nie udało Ci się zebrać pełnych danych, albo chciałbyś poznać swoich odbiorców jeszcze dokładniej, ankieta konsumencka będzie idealnym rozwiązaniem.

    Twoja ankieta może przybrać formę tzw. listy życzeń. Użytkownicy, którzy ją wypełnią przekazują Ci de facto informację o tym, o czym chcą z Tobą rozmawiać i jakie produkty ich interesują. Innymi słowy odpowiedzi te posłużą Ci jako podstawa przyszłej segmentacji.

    Oczywiście mało osób lubi wykonywać tego typu działania za darmo. W tym celu wykorzystać możesz kupon rabatowy, którego specjalnie dotychczas na liście nie wymieniłem. Unikalny kod na pierwsze zakupy lub darmową dostawę nie musi być koniecznie podstawą Twojej wiadomości. Może to być dodatek, który subskrybenci dostaną, tylko jeśli włożą trochę wysiłku i uzupełnią dane w ankiecie. Jeżeli to zadziała, to mamy do czynienia z typową sytuacją, w której każdy wygrywa.

    9. Informacja o konkursie

    Jeśli chcesz od razu zaangażować swoich subskrybentów i sprawić, że będą współpracowali z Twoją marką pomyśl o zorganizowaniu konkursu np. na najlepszą stylizację lub zdjęcie z produktem.

    Warunkiem wzięcia udziału w konkursie będzie np. umieszczenie stworzonych zdjęć na Twoim fanpage’u lub stronie internetowej, a liczba głosów zadecyduje o wygranej. Możesz być pewien, że jeśli zaoferowana przez Ciebie nagroda będzie wyjątkowa, użytkownicy sami wypromują Twój konkurs wśród przyjaciół i rodziny, którzy również mogą chcieć dołączyć do listy mailingowej.

    Kilka słów na zakończenie

    Wymienione wyżej pomysły pomogą Ci w stworzeniu wiadomości powitalnej, która przyniesie Ci zyski nie tylko pod względem sprzedaży, ale również większego zaangażowania użytkowników oraz dostarczalności przyszłych kampanii mailingowych.

    Znasz inne ciekawe elementy, które warto umieścić w wiadomości powitalnej? Podziel się nimi w komentarzach.

     

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl