E-commerce: Jak sprzedawać na Amazonie?

27.07.2017 AUTOR: Radek Borzym

Dzięki międzynarodowym sieciom takim jak Amazon, możliwe stało się handlowanie swoimi produktami na skalę niemalże światową bez potrzeby zakładania własnego sklepu, czy zapewnienia logistyki. W jaki sposób powinno się rozpocząć współpracę z gigantem e-commerce?

Około połowy sprzedanych przez Amazon produktów pochodzi obecnie od jego partnerów. Nic więc dziwnego w tym, że gigant zainteresowany jest zwiększeniem liczby współpracujących z nim przedsiębiorstw. Poza tym model współpracy Amazonu wspiera także małe firmy, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby otworzyć nawet mikrosklep.

Rodzaje kont

Na Amazonie możemy sprzedawać teoretycznie wszystko, ale żebyśmy mogli handlować przedmiotami znajdującymi się w pewnych kategoriach potrzeba wykupić konto przeznaczone dla profesjonalistów. Na tej liście mamy spis wszystkich kategorii dostępnych u giganta e-commerce oraz informacje, w których z nich można handlować posiadając jedynie konto podstawowe. Ważne jest, żeby wiedzieć, że nawet po wykupieniu droższego konta i tak będziemy potrzebowali zgody obsługi Amazonu, żebyśmy mogli handlować towarami znajdującymi się w kategoriach dotkniętych restrykcjami.

e-commerce

Poza tym, w niektórych kategoriach handlować można tylko produktami nieużywanymi. W większości wypadków wybór Amazonu jest logiczny, ciężko znaleźć dobre argumenty za zezwoleniem na handel używanymi kosmetykami, ale powinno się dokładnie przyjrzeć tabelce zanim zdecyduje się na otwarcie sklepu. Przykładowo, sklep e-commerce zabrania wystawiania na sprzedaż używanych ubrań.

Zwykły użytkownik może sprzedawać tylko 33 przedmiotów miesięcznie, a użytkownik z kontem pro może sprzedawać tyle ile chce. Posiadacz konta podstawowego musi płacić koło funta za każdy sprzedany przedmiot, zaś posiadacz konta pro płaci z góry 25 funtów miesięcznie, ale za to nie musi uiszczać opłaty przy sprzedaży pojedynczych sztukach towaru.

Prowizje Amazonu oscylują zwykle pomiędzy 10%, a 15%, a ich wysokość zależy od kategorii sprzedawanego produktu.

e-commerce

 

Logistyka

Nie musimy się martwić w jaki sposób poradzimy sobie z logistyką przewozu naszych towarów ponieważ będziemy korzystać z infrastruktury Amazonu. Amazon przewiezie nasze produkty oraz załatwi także ich pakowanie przed wysyłką. Cena tej usługi,w zależności od wielkości paczki, będzie różna, ale nawet za duże przesyłki nie zapłacimy więcej niż 5 euro. Nasze przedmioty magazynowane będą przez giganta, więc nie będziemy musieli przejmować się potrzebą znalezienia miejsca na ich przechowywanie. Przesyłki będą wysyłane do wszystkich sklepów w Europie, w których znajduje się amerykańska sieć, co umożliwi nam dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Są to: Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Francja i Hiszpania.

Dzięki Amazonowi nie będziemy musieli stawiać własnej strony, ani kupować miejsca na serwerze. Sprawy techniczne naszego biznesu będą załatwione już na starcie. Dotyczy to także technologii umożliwiającej dokonywanie transakcji.

Kolejną zaletą jest posiadanie przez sklep e-commerce wyrobionej przez siebie marki. Przedmioty sprzedawane przez nas u giganta będą lepiej widoczne niż wypadku jeżeli będziemy handlowali nimi w małym, dopiero co powstającym sklepie.

Amazon ciągle ulepsza narzędzia dostępne dla sprzedawców. Ostatnio umożliwił tworzenie promocji w trybie błyskawicznym. Innym nowym ułatwieniem, jest możliwość automatycznej zmiany cen swoich produktów według ustalonych wcześniej zasad. Można np. ustawić sobie, że ceny będą automatycznie dostosowane do najniżej oferty, jaką posiada konkurencja za dany produkt. Niestety nowe narzędzia najczęściej przeznaczone są dla osób posiadających profesjonalne konto.

Możliwość skorzystania z rozbudowanej infrastruktury jaką zapewni nam Amazon w zamian za podzielenie się częścią naszego zysku z pewnością jest atrakcyjnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że samo wejście na platformę jest darmowe, nie trzeba więc rozważać, ile produktów powinniśmy sprzedać minimalnie, żeby wyjść na zero. Dlatego też nasz e-commerce zarobi już przy pierwszej sprzedaży.

Wady Amazonu

Było już o zaletach, teraz pora pomówić o wadach robienia interesów z gigantem. Kiedy Amazon zostanie naszym partnerem staniemy się od niego uzależnieni. Nie jest to problem jeżeli pasują nam warunki, na których zawieraliśmy umowę, ale prędzej czy później korporacja może zmienić swoją politykę i postawić nas przed wyborem akceptacji nowych warunków lub opuszczeniem platformy. Jedna decyzja Amazonu może zniszczyć cały nasz budowany latami biznes, więc nawet jeżeli podpiszemy umowę o współpracy, lepiej jest mieć przygotowany plan B, na wypadek zaistnienia problemów. A problemy prędzej czy później zaistnieją, wystarczy, żeby firma nagle uznała, że jakaś zmiana modelu biznesowego przyniesie jej większe zyski. Nigdy nie wiadomo, czy kategoria towarów w której sprzedajemy nagle nie zacznie wymagać akceptacji obsługi Amazonu, a my tej akceptacji nie dostaniemy.

Oferta Amazonu wydaje się być dobrym rozwiązaniem dla tych co dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce i nie planują sprzedawać dużej ilości towarów, czy zainwestować więcej czasu i pieniędzy w swój własny sklep. Gigant w zamian za prowizję zrobi za nasz dużą część roboty. Jeżeli jednak myślicie o związaniu swojej przyszłości z handlem w sieci na poważnie, to warto rozważyć stworzenie swojego własnego serwisu.

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail