Rynek e-commerce w Polsce – liczby, użytkownicy, trendy

27.06.2017 AUTOR: Urszula Poszumska

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się z werwą od kilkunastu lat. Ostatni rok przyniósł lekkie spowolnienie w dynamice wzrostu sprzedaży i stabilizację, ale mimo wszystko tendencja jest dalej wzrostowa, a liczby określające wielkość rynku robią wrażenie. Na podstawie raportu „E-commerce Standard 2015” wydawanego przez Internet Standard , raportu Gemius dla e-Commerce Polska „E-commerce w Polsce 2016”raportu Sociomantic Labs „Barometr e-commerce 2016” oraz obserwacji własnych aktualnych trendów, spróbuje nakreślić stan faktyczny handlu internetowego w Polsce na koniec zeszłego roku.

Liczby w e-commerce

Sklepów internetowych jest w Polsce 23,5 tysiąca, z czego 69% przynosi zysk netto. Dynamika wzrostu sprzedaży w 2016 roku wyniosła 17%. Rynek e-commerce był wart na koniec roku około 35,8 miliardów złotych, o 8% więcej niż w roku ubiegłym. Może się to wydawać sporo, ale w porównaniu ze światowymi potęgami e-commerce jesteśmy jeszcze daleko w tyle.

W dolarach wartość polskiego rynku wynosi około 9 miliardów, podczas gdy w Niemczech – 83 mld dolarów, w Wielkiej Brytanii – 104 mld dolarów, w Stanach Zjednoczonych – 394 mld dolarów, a w światowej potędze pod tym względem, Chinach – 715 mld dolarów. Nie odstajemy za to aż tak bardzo w kwestii udziału handlu internetowego w rynku detalicznym. Według przewidywań w 2016 ten wskaźnik miał wynieść 7,7% (raport  McKinsey), podczas gdy w Niemczech jest to  8,8%, a Wielkiej Brytanii – 14,5%. Według prognoz do 2020 roku w Polsce będzie 30 tysięcy sklepów online, a wartość rynku osiągnie 63 miliardy złotych, czyli o prawie 30 mld więcej niż obecnie.

rynek e-commerce w polsce

Specyfikacja sklepów online

Wśród badanych przez Internet Standard sklepów prym wiodły te z branży usługowej (19%). Popularne były także sklepy z dziedziny dom, ogród, hobby – 12%, sklepy z modą – 10%, wielobranżowe – 9%, tak samo, jak sklepy komputerowe, z elektroniką, RTV i AGD. Inne kategorie sklepów takie jak książki, muzyka i rozrywka, artykuły dziecięce, motoryzacyjne, sport i rekreacja, wiedza i szkolenia czy żywność stanowiły około 4-5% każdy.

Widać, że spektrum działalności jest dość spore, a reprezentacja poszczególnych branży w miarę wyrównana. Ponad połowa sklepów to małe (56%), jedną czwartą stanowią średniej wielkości, a duże – 19% rynku. Dynamikę rynku dobrze obrazują też dane na temat długości okresu działalności sklepów internetowych: 18% respondentów badania Internet Standard istniało krócej niż rok, o jeden procent więcej – między rok a dwa, największy odsetek – 27% – pomiędzy 3 a 5 lat, zaś weterani powyżej 6 lat i 10 lat stanowili odpowiednio 22% i 14%  firm.  Co warte podkreślenia, aż 36% dużych sklepów mogło pochwalić się historią ponad 10-letnią, to największy procent kategorii długości istnienia wśród dużych sklepów. Odwrotnie rzecz ma się z małymi sklepami – ciężko im utrzymać się ponad dekadę na rynku, większość to nowe koncepty.

Specyfikacja użytkownika

Liczba internautów w Polsce wynosi 25,8 mln na 38,5 mln mieszkańców, z czego 48% deklaruje, że kiedyś dokonało zakupów online. Większość w tej grupie stanowią kobiety, ponad połowę. Mieszkańcy średnich miast stanowią 40% konsumentów-internautów; dużych, czyli powyżej 200 tys. mieszkańców – 35%. Najgorzej z kupowaniem w sieci jest na wsi: mieszka tam  25% konsumentów. W kwestii wykształcenia: dominuje średnie (42%), potem jest wyższe (35%) i niskie (23%).

Tyle samo robiących zakupy online deklaruje dobrą i średnią sytuację materialną, po 46%, tylko 8% z nich określa swoją sytuację źle.  Jeszcze sprawa wieku: okazuje się, że wcale nie przewodzi najmłodsze pokolenie, a przynajmniej nie samodzielnie. Ex aequo z wynikiem 30% prowadzą grupy wiekowe 15-24 oraz 35-49. W grupie 25-34 jest 26 procent kupujących internautów i – co łatwe do przewidzenia – najmniej z e-commerce korzystają osoby po 50, tylko 14% z ich to użytkownicy sklepów online. Typowy klient sklepu e-commerce to zatem kobieta ze średniego miasta, o średnim wykształceniu, dobrej lub umiarkowanej sytuacji materialnej i w wieku 35-49 lat.

rynek e-commerce w polsce
Trendy

Co jest na topie na rynku? Jeśli chodzi o technologie, to na pewno omnichanel, czyli sprzedaż przez wiele kanałów, a także wzrost znaczenia wśród tychże kanałów, mobilnych urządzeń. Istotną rolę odgrywają media społecznościowe, a także wartościowy i ciekawy content na stronach i kanałach komunikacji z klientem. W e-commerce coraz wyraźniej stawia się na personalizację oferty oraz zwraca uwagę na bezproblemowy user experience, czyli aby użytkownik miał dobre doświadczenia z korzystania z usług naszego sklepu. W segmentach handlu internetowego pojawiają się i rozrastają  nowe kategorie, chociażby telemedycyna, akcesoria dla zwierząt, dobra luksusowe. Marketingowo opcji zrobiło się tyle, że albo ktoś stawia na marketing totalny obejmujący wszystkie dziedziny – e-mail, social media, content, mobile, video marketing, albo zmuszony jest – głównie przez budżet – wybrać jednen z nich i skupić się na jego rozwoju.

Czytaj również:

Jak przyciągnąć inwestorów w handlu detalicznym?

Jak zbudować (i utrzymać) zaufanie klientów online?

Franczyza – za, a nawet przeciw?

Do góry!

Polecane artykuły

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam