Marketing i Biznes E-commerce Rynek e-commerce w Polsce – liczby, użytkownicy, trendy

Rynek e-commerce w Polsce – liczby, użytkownicy, trendy

Rynek e-commerce w Polsce – liczby, użytkownicy, trendy

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się z werwą od kilkunastu lat. Ostatni rok przyniósł lekkie spowolnienie w dynamice wzrostu sprzedaży i stabilizację, ale mimo wszystko tendencja jest dalej wzrostowa, a liczby określające wielkość rynku robią wrażenie. Na podstawie raportu „E-commerce Standard 2015” wydawanego przez Internet Standard , raportu Gemius dla e-Commerce Polska „E-commerce w Polsce 2016”raportu Sociomantic Labs „Barometr e-commerce 2016” oraz obserwacji własnych aktualnych trendów, spróbuje nakreślić stan faktyczny handlu internetowego w Polsce na koniec zeszłego roku.

Liczby w e-commerce

Sklepów internetowych jest w Polsce 23,5 tysiąca, z czego 69% przynosi zysk netto. Dynamika wzrostu sprzedaży w 2016 roku wyniosła 17%. Rynek e-commerce był wart na koniec roku około 35,8 miliardów złotych, o 8% więcej niż w roku ubiegłym. Może się to wydawać sporo, ale w porównaniu ze światowymi potęgami e-commerce jesteśmy jeszcze daleko w tyle.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    W dolarach wartość polskiego rynku wynosi około 9 miliardów, podczas gdy w Niemczech – 83 mld dolarów, w Wielkiej Brytanii – 104 mld dolarów, w Stanach Zjednoczonych – 394 mld dolarów, a w światowej potędze pod tym względem, Chinach – 715 mld dolarów. Nie odstajemy za to aż tak bardzo w kwestii udziału handlu internetowego w rynku detalicznym. Według przewidywań w 2016 ten wskaźnik miał wynieść 7,7% (raport  McKinsey), podczas gdy w Niemczech jest to  8,8%, a Wielkiej Brytanii – 14,5%. Według prognoz do 2020 roku w Polsce będzie 30 tysięcy sklepów online, a wartość rynku osiągnie 63 miliardy złotych, czyli o prawie 30 mld więcej niż obecnie.

    rynek e-commerce w polsce

    Specyfikacja sklepów online

    Wśród badanych przez Internet Standard sklepów prym wiodły te z branży usługowej (19%). Popularne były także sklepy z dziedziny dom, ogród, hobby – 12%, sklepy z modą – 10%, wielobranżowe – 9%, tak samo, jak sklepy komputerowe, z elektroniką, RTV i AGD. Inne kategorie sklepów takie jak książki, muzyka i rozrywka, artykuły dziecięce, motoryzacyjne, sport i rekreacja, wiedza i szkolenia czy żywność stanowiły około 4-5% każdy.

    Widać, że spektrum działalności jest dość spore, a reprezentacja poszczególnych branży w miarę wyrównana. Ponad połowa sklepów to małe (56%), jedną czwartą stanowią średniej wielkości, a duże – 19% rynku. Dynamikę rynku dobrze obrazują też dane na temat długości okresu działalności sklepów internetowych: 18% respondentów badania Internet Standard istniało krócej niż rok, o jeden procent więcej – między rok a dwa, największy odsetek – 27% – pomiędzy 3 a 5 lat, zaś weterani powyżej 6 lat i 10 lat stanowili odpowiednio 22% i 14%  firm.  Co warte podkreślenia, aż 36% dużych sklepów mogło pochwalić się historią ponad 10-letnią, to największy procent kategorii długości istnienia wśród dużych sklepów. Odwrotnie rzecz ma się z małymi sklepami – ciężko im utrzymać się ponad dekadę na rynku, większość to nowe koncepty.

    Specyfikacja użytkownika

    Liczba internautów w Polsce wynosi 25,8 mln na 38,5 mln mieszkańców, z czego 48% deklaruje, że kiedyś dokonało zakupów online. Większość w tej grupie stanowią kobiety, ponad połowę. Mieszkańcy średnich miast stanowią 40% konsumentów-internautów; dużych, czyli powyżej 200 tys. mieszkańców – 35%. Najgorzej z kupowaniem w sieci jest na wsi: mieszka tam  25% konsumentów. W kwestii wykształcenia: dominuje średnie (42%), potem jest wyższe (35%) i niskie (23%).

    Tyle samo robiących zakupy online deklaruje dobrą i średnią sytuację materialną, po 46%, tylko 8% z nich określa swoją sytuację źle.  Jeszcze sprawa wieku: okazuje się, że wcale nie przewodzi najmłodsze pokolenie, a przynajmniej nie samodzielnie. Ex aequo z wynikiem 30% prowadzą grupy wiekowe 15-24 oraz 35-49. W grupie 25-34 jest 26 procent kupujących internautów i – co łatwe do przewidzenia – najmniej z e-commerce korzystają osoby po 50, tylko 14% z ich to użytkownicy sklepów online. Typowy klient sklepu e-commerce to zatem kobieta ze średniego miasta, o średnim wykształceniu, dobrej lub umiarkowanej sytuacji materialnej i w wieku 35-49 lat.

    rynek e-commerce w polsce
    Trendy

    Co jest na topie na rynku? Jeśli chodzi o technologie, to na pewno omnichanel, czyli sprzedaż przez wiele kanałów, a także wzrost znaczenia wśród tychże kanałów, mobilnych urządzeń. Istotną rolę odgrywają media społecznościowe, a także wartościowy i ciekawy content na stronach i kanałach komunikacji z klientem. W e-commerce coraz wyraźniej stawia się na personalizację oferty oraz zwraca uwagę na bezproblemowy user experience, czyli aby użytkownik miał dobre doświadczenia z korzystania z usług naszego sklepu. W segmentach handlu internetowego pojawiają się i rozrastają  nowe kategorie, chociażby telemedycyna, akcesoria dla zwierząt, dobra luksusowe. Marketingowo opcji zrobiło się tyle, że albo ktoś stawia na marketing totalny obejmujący wszystkie dziedziny – e-mail, social media, content, mobile, video marketing, albo zmuszony jest – głównie przez budżet – wybrać jednen z nich i skupić się na jego rozwoju.

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl