Jak w ciągu 30 dni sprawić, by Twoje strony produktów odwiedzało więcej klientów?

24.10.2017 AUTOR: Anna Korolekh

Nabywcy ery cyfrowej – zarówno indywidualni jak i biznesowi – preferują wyszukiwanie produktów za pośrednictwem Internetu. Sukces firm zajmujących się sprzedażą internetową w dużej mierze zależy od umiejętnego zaprezentowania produktów potencjalnym kupującym. Już sam fakt, że niemal połowa (39%) wszystkich klientów branży eCommerce trafia do sklepów poprzez wyszukiwarki powinien zachęcić sprzedawców do zrewidowania strategii w zakresie pozycjonowania, co pozwoli im utrzymać konkurencyjność na rynku B2B i B2C. Choć optymalizacja samych tylko stron produktów wydaje się zadaniem dość przytłaczającym (zwłaszcza w przypadku segmentu B2B), przynosi sprzedawcom oczywiste korzyści, takie jak wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, lepsza widoczność strony w wyszukiwarkach, wzmożony ruch na stronie oraz większe zaangażowanie klientów.

Inwestycję w pozycjonowanie często postrzega się jako długoterminową i przynoszącą namacalne rezultaty nie wcześniej niż po sześciu miesiącach. Istnieją jednak pewne niedoceniane techniki dające efekty już po 4 tygodniach. Artykuł ten omawia najlepsze rozwiązania w zakresie optymalizacji stron, które pomogą Ci zrewidować i usprawnić Twoją strategię SEO.

Dlaczego sprzedawcy internetowi powinni ulepszać swoje strony produktów?

Jak pokazuje poniższa krzywa popytu na wyszukiwanie, 70% wszystkich zapytań stanowią określenia z tzw. długiego ogona (tj. zwroty związane z konkretnym produktem, usługą lub tematem, składające się z kilku słów, np. biały kitel lekarski z długimi rękawami lub platforma eCommerce B2B).

W odróżnieniu od najczęstszych zapytań, hasła z długiego ogona są bardziej ukierunkowane i najprawdopodobniej przełożą się na sprzedaż. Zapytania tego typu nie są tak konkurencyjne ani kosztowne, dlatego też najlepiej pasują do stron produktów Twojego sklepu zawierających opisy oferowanych artykułów.

pozycjonowanie sklepu

Podstawy pozycjonowania stron produktów

Skorzystaj z poniższej instrukcji, by poprawić pozycjonowanie swoich stron produktów:

  • Stwórz oryginalne opisy produktów

Opis produktu (tj. tekst wyeksponowany na stronie, nie mylić z meta opisem) dla każdego artykułu powinien być jedyny w swoim rodzaju. Nie korzystaj z gotowych opisów oferowanych przez producentów, gdyż wielu sprzedawców, w tym Twoich konkurentów, mogło już wpaść na ten pomysł. Wyszukiwarki są bardzo wrażliwe na powielane treści i Twoja strona może zostać za to ukarana. Stworzenie niepowtarzalnych opisów zapewne zajmie Ci dłuższą chwilę, ale na pewno poprawi pozycjonowanie Twojej strony produktu.

  • Dodaj recenzje klientów

Podobno już jedna recenzja klienta zamieszczona na stronie produktu skutkuje 58% wskaźnikiem konwersji i 10% wzrostem liczby zamówień. Recenzje tego typu umożliwiają zwiększenie konwersji sprzedaży ze względu na swoją wiarygodność. Co więcej, recenzje produktów zamieszczane przez faktycznych nabywców pomagają zapełnić strony produktów bezpłatną, oryginalną treścią i poprawić Twoją pozycję w wynikach wyszukiwarki Google. Google pochwala regularnie aktualizowane strony zawierające istotne, unikatowe treści z recenzji klientów.

  • Oferuj zdjęcia i nagrania produktów, by zwiększyć ich widoczność

Przykuwające wzrok, opisowe zdjęcia stanowią kluczowy element stron sklepów internetowych zarówno z segmentu B2B jak i B2C. Przy zdjęciach zastosuj tekst alternatywny (alt-text), by wyszukiwarki były w stanie rozpoznać, czego dotyczy dane zdjęcie. Przynajmniej główne zdjęcie zawierające nazwę artykułu lub hasło kluczowe powinno posiadać tekst alternatywny. Zapewne dodałeś już nagrania prezentujące praktyczne zastosowanie produktów, jeśli jednak jeszcze tego nie zrobiłeś, nie zwlekaj. Dopilnuj, by wszystkie tytuły nagrań, tagi i opisy zawierały odpowiednie słowa kluczowe.

  • Stwórz unikatowe i zwracające uwagę metadane

Metadane strony produktu (tj. tytuły i opisy) powinny być zwięzłe i przyciągające wzrok. To one tworzą pierwsze wrażenie u odwiedzających stronę i to na ich podstawie odwiedzający podejmują decyzję, czy strona jest warta przejrzenia. Postaraj się, by przykuwały uwagę i odróżniały Twoje produkty od oferty konkurencji. Meta opisy nie wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwarki Google, jednak informują odwiedzających, czego dotyczy strona produktu, a tym samym zwiększają liczbę kliknięć. W przeciwieństwie do opisów, meta tytuły są uwzględniane w wynikach Google’a. Powinny zatem zawierać nazwę produktu, a także odpowiednie, kluczowe słowa lub frazy.

  • Optymalizuj strony produktów w oparciu o faktyczne zapytania

Jeśli chcesz przyciągnąć klientów, musisz zacząć myśleć tak, jak oni. Dokładnie przejrzyj kluczowe hasła i frazy, a także inne kombinacje słów wpisywane przez nabywców w czasie poszukiwania Twoich – i podobnych – produktów w Internecie. Przeanalizuj zwyczaje klientów związane z wyszukiwaniem, a następnie stwórz tytuły i opisy produktów na swojej stronie, które wpasują się w te wzorce. Prześledź, jakie hasła są wpisywane przez odwiedzających, gdy szukają Twojej strony i odpowiednio dostosuj swoje słowa i frazy kluczowe.

  • Używaj przyjaznych adresów URL

Stwórz niepowtarzalne i łatwe do wyszukania adresy URL dla swoich stron produktów, gdyż to może im pomóc osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak metadane adresy URL ze zrozumiałymi tytułami informują zarówno szukających nabywców jak i wyszukiwarki o tym, czego dotyczy strona, do której prowadzą. Nie obciążaj nadmiernie struktury adresu URL, jednak uwzględnij w nim słowa kluczowe. Aby uniknąć klonowania stron produktów, nie dodawaj do adresu ani kategorii, ani podkategorii, gdyż ten sam artykuł może należeć do różnych kategorii. Platforma eCommerce z funkcją chroniącą przed tworzeniem powtarzalnych adresów URL byłaby tu bardzo przydatna.

  • Zwiększ szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania Twojej strony to kolejny czynnik wpływający na jej pozycję w wynikach wyszukiwarki Google. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego strony sklepów internetowych powinny się szybko otwierać. Jeśli ładowanie strony trwa dłużej niż kilka sekund, potencjalni klienci zapewne zrezygnują z czekania, a konsekwencją tego będą niskie wskaźniki konwersji. Według analiz KissMetrics działanie strony internetowej w znaczący sposób wpływa na zachowanie nabywcy. Zaledwie jednosekundowe opóźnienie w otwieraniu strony może obniżyć wskaźnik konwersji o 7%.

pozycjonowanie sklepu

Źródło

Zaawansowane wskazówki dla sklepów internetowych dotyczące pozycjonowania stron

Może się wydawać, że powyższe porady dotyczące pozycjonowania przeznaczone są dla początkujących (co jednak nie umniejsza ich wartości).

Jeśli jesteś doświadczonym właścicielem sklepu internetowego, który wypróbował już te wszystkie wskazówki w praktyce, i potrzebujesz bardziej zaawansowanych porad, czas zagłębić się w temat. Dzięki poniższym wskazówkom jeszcze szybciej poprawisz pozycjonowanie swojej strony.

  • *Zablokuj indeksowanie spersonalizowanych katalogów w wyszukiwarce 

Skonfiguruj swój plik robots.txt w taki sposób, by nie był w stanie indeksować spersonalizowanych katalogów i cenników i udostępnij je na mapie strony. Indeksowane powinny być tylko ogólnodostępne katalogi i cenniki.

*ważne zwłaszcza dla sklepów internetowych B2B

  • Nie dezaktywuj stron wyprzedanych produktów

Nie dezaktywuj stron wyświetlających produkty niedostępne w magazynie, nie zastępuj ich, ani nie usuwaj. Możesz je zmodyfikować w taki sposób, by potencjalny klient mógł z nich skorzystać, np. zamieścić tam propozycje zamienników lub artykułów o podobnych cechach czy funkcjach. Udostępnij opcję zamówienia oczekującego lub przynajmniej podaj dokładną datę uzupełnienia towaru w magazynie.

  • Korzystaj z map stron w formacie HTML, by usprawnić indeksowanie

Mapy stron w formacie HTML wpływają na poprawę pozycjonowania, gdyż przyśpieszają indeksowanie, co umożliwia stronom produktów zajęcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Stwórz mapy stron w formacie HTML z prostymi odnośnikami typu anchor link, by wyszukiwarki mogły dotrzeć do najdalszych stron. W odróżnieniu od formatu XML, mapy stron w formacie HTML pomijają tzw. link juice i budują kontekst dla treści strony za pomocą odpowiednich odnośników anchor link. Dobrze wykonane mapy stron w formacie HTML utrzymują strony produktów końcowych w centrum uwagi i ułatwiają ich szybkie indeksowanie przez Googlebota. Staraj się również stale aktualizować swoją mapę strony w formacie HTML adresami URL nowych produktów. Zapoznaj się z tą przykładową mapą strony ukazującą umiejętnie stworzoną strukturę, która zapewnia natychmiastowe indeksowanie nowo dodanych profilów systemowych. Jest to mapa strony witryny internetowej zaliczanej do 4000 najczęściej odwiedzanych stron amerykańskich, co potwierdza skuteczność tej taktyki.

Podsumowanie

Korzystaj z opisanych strategii SEO optymalizując swoje strony produktów i poprawiaj widoczność swojego sklepu internetowego za pomocą różnych wyszukiwarek. Choć wdrożenie niektórych z tych rozwiązań (np. wyróżnienie wszystkich stron produktów przy użyciu oryginalnych treści i unikatowych opisów) wymaga czasu i wysiłku, Twoja firma na pewno na tym skorzysta. Niektóre korzyści będą odczuwalne niemal natychmiast.

Wybieraj platformy i oprogramowanie eCommerce z funkcjami umożliwiającymi kontrolę pozycjonowania i spraw, by Twoja strona była przyjazna wyszukiwarkom. Dopasuj swoje kryteria wyboru do poniższej listy funkcjonalności SEO, jakie powinna posiadać platforma eCommerce:

  • Kontrola przekierowywania;
  • Kontrola metadanych;
  • Kontrola tworzenia i konfigurowania adresów URL;
  • Automatyczne rozwiązywanie problemów z adresami URL;
  • Tworzenie map stron w formacie XML i HTML.

Gdy tylko zoptymalizujesz swoją stronę dla wyszukiwarek internetowych, nie trzeba będzie długo czekać na wzrost sprzedaży i dochodów z tego tytułu.

Do góry!

Polecane artykuły

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam