Wywiad z Piotrem Rutkowskim (pilotydobram.pl) – równie ważne jest wsparcie posprzedażowe

22.09.2017 AUTORZY: Piotr Rutkowski, Marta Bąk-Kamińska,

Piotrze, od 2004 roku działacie w branży bram i automatyki. Kiedy i dlaczego zdecydowaliście się wejść w e-commerce?

Piloty do bram to wbrew pozorom bardzo ważne przedmioty. Nie doceniamy ich na codzień, lecz gdy ich zabraknie, czujemy się jak „bez ręki”, bo po prostu nie możemy dostać się do swojego domu. Gdy zgubimy pilota, upierzemy w pralce, pogryzie pies czy dziecko wrzuci do klozetu gorączkowo zaczynamy przeszukiwać krańce internetu. Powstają wówczas pytania: czy każdy pilot będzie pasował do mojej bramy? Czy jak otrzymam pilota od razu będę mógł nim otworzyć swoją bramę? Itp. W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie postanowiliśmy dwa lata temu stworzyć sklep pilotydobram.pl, miejsce w sieci gdzie szybko i sprawnie można dobrać odpowiedniego pilota do swojej bramy, zamówić go i po otrzymaniu uzyskać jeszcze wsparcie w jego zakodowaniu, w myśl naszej zasady i hasła reklamowego: „Piloty do bram – kup pilota i zakoduj go sam :)”.
 

Co było największym wyzwaniem, kiedy zaczynaliście? Jak sobie poradziliście z tym problemem?

Paradoksalnie największym wyzwaniem było po prostu zrozumienie tego, że by zaistnieć w sieci z naszą ofertą nie wystarczy być ekspertem w dziedzinie pilotów do bram jak na wstępie sądziliśmy. Myśleliśmy tak: wiemy wszystko o automatyce, pilotach i samych bramach, staniemy się więc szybkim czasie poważnymi graczami w tej branży. Jednak okazało się, że nic bardziej mylnego, dziś już wiemy, że by być kimś w e-commerce trzeba mieć gruntowne przygotowanie marketingowe, lub korzystać ze wsparcia kompetentnych specjalistów. Min. dlatego trafiliśmy też do Was, bo czytając marketing & biznes możemy zwiększać swoją wiedzę i pracować nad udoskonalaniem naszego sklepu.

W jaki sposób dbacie o komunikację sklepu pilotydobram.pl? Nie każdy przecież rozumie zagadnienia z zakresu automatyki.

Faktycznie to prawda. Jeden z najbardziej popularnych mitów na temat pilotów do bram o którym już wspomniałem powyżej: jak dostanę zamówionego pilota i wyjmę z opakowania od razu będę mógł otworzyć swoją bramę. Zdarzały nam się również pretensje i reklamacje z tego powodu. W odpowiedzi możemy jedynie zapytać: czy każdy po zakupie takiego samego pilota będzie mógł otworzyć moją bramę i dostać się do mojego domu? Złodziej również? Stykamy się na co dzień z takimi i czy podobnymi pytaniami. O komunikację dbamy przede wszystkim cierpliwie rozmawiając z klientami i przedstawiając im w przystępny sposób fakty techniczne, staramy się tłumaczyć z języka technicznego „na nasze”. Nieporozumienia czasem oczywiście się zdarzają, ktoś np myśli, że może dobrać pilota do bramy kierując się gustem i wybierając ten ładniejszy, a okazuje się, że nie ma wyboru w danym przypadku i jest skazany na konkretny model pilota. W takiej sytuacji można oczywiście zwrócić czy wymienić towar na właściwy.

Sprzedajecie również na Allegro. Czy było łatwo zaistnieć na tej platformie? Czy pamiętacie jak długo od startu mieliście pierwsze zamówienie?

Tak, mamy swój sklep na tej platformie, jednak ze względu na ich obecną politykę oraz niewspółmierne do zysków marże, będziemy się powoli wycofywać z handlu na Allegro, bo po prostu nam się to nie opłaca. Już w tym momencie wygaszamy część aukcji i zostawiamy tylko sprzedażowe bestsellery. Mamy oczywiście wielki szacunek i podziw dla Allegro, to przecież pionier e-handlu w Polsce. Dla każdego początkującego sprzedawcy jest to platforma, która zapewnia bardzo duży ruch. Pamiętam jak dziś, że pierwszy zakup wskoczył nam praktycznie od razu po wystawieniu pilotów na aukcjach, byliśmy oczywiście tym bardzo podekscytowani. W ty momencie jednak wolimy nie przepalać środków na promocję i znaczne kwoty z marży zainwestować w inne bardziej perspektywiczne formy marketingu.
 

Obecnie wykonujecie usługi na terenie Warszawy oraz województwa mazowieckiego. Czy planujecie skalować swój biznes i planujecie wyjść poza granice Mazowsza?

Piloty i akcesoria do bram sprzedajmy z wysyłką na terenie całego, kraju oraz co raz częściej zdarza się do niektórych Europejskich krajów. Można u nas zamówić usługę zakup pilota z dowozem i zakodowaniem, jednak z oczywistych względów dotyczy to tylko Warszawy i okolic. W tym temacie nie planujemy zmian i rozszerzenia oferty. Zapewniamy za to pełne wsparcie posprzedażowe w zakresie pomocy telefonicznej w zakodowaniu pilota oraz przesyłamy emailem każdą instrukcję do napędu czy odbiornika radiowego jakiej klient potrzebuje.

Jakie macie plany rozwoju sklepu na najbliższy czas? Nad czym będziecie się głównie skupiać, jeśli chodzi o promocję Waszego sklepu?

Plan mamy jeden, chcemy być „królami pilotów do bram;)”, chcemy by co drugi pilot w Polsce kupowany w sieci pochodził z naszego sklepu. Naszym zdaniem najlepszą formą promocji jest pomoc klientowi w odpowiednim doborze i zakodowaniu sprzętu. Zazwyczaj klient nie wie, że ma zamkniętą ścieżkę do danego produktu. Nie ma żadnego wyboru, ze względów technicznych jest niejako skazany na konkretny typ i model i żaden inny nie będzie działał z jego napędem do bramy. My tworzymy profesjonalną bazę wiedzy, którą dzielimy się z naszymi odbiorcami udzielając im wsparcia. W tym celu uruchomiliśmy blog piloty.pro na którym będziemy aktywnie doradzać. Nagrywamy filmiki instruktażowe z konkretnymi instrukcjami by zobrazować jak koduje się danego pilota. Filmy są do obejrzenia na naszej stronie przy konkretnych produktach oraz na serwisie YouTube na naszym kanale „433MHz”.
W dobie dzisiejszego e-commerce wg nas jest to najlepsza forma promocji i związania odbiorcy na trwałe ze swoją marką.

W jaki sposób rozwijasz się w dziedzinie e-commerce? Gdzie szukasz inspiracji?

Oczywiście podglądam lepszych od siebie, staram się analizować poczynania konkurencji, wyciągać wnioski i wdrażać je w swoim sklepie. Podczas swoich zakupów w sieci zawsze z ciekawością klikam przez wszystkie etapy zakupu i porównuję do nas, to już trochę takie zboczenie zawodowe. Dodatkowo chociaż wiem, że to nie moja branża i nigdy nie będę dobrym marketingowcem, ukończyłem dla pogłębienia własnej świadomości szkolenie z marketingu internetowego. Szkolenia to świetny moment by dowiedzieć się czegoś nowego, porównać doświadczenia kolegów z innych branży, nawiązać kontakty. Dlatego już planuję kolejne w przyszłości.
Do góry!

Polecane artykuły

28.09.2020

Jak efektywnie kosztowo zapewnić organizacji stały dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań ...