Outsourcing magazynowy sklepu internetowego. Dla kogo i na jakich warunkach?

25.04.2018 AUTOR: Paweł Rzekanowski

Minimalizacja formalności administracyjnych, niższe koszty w porównaniu do własnej inwestycji, możliwość wybrania lokalizacji idealnie odpowiadającej potrzebom i gwarantującej szybką logistykę – lista zalet, jakie daje outsourcing magazynu w e-commerce staje się coraz dłuższa.

Owa lista zalet rośnie równie szybko jak i zainteresowanie polskiego biznesu zewnętrzną opieką magazynowo-logistyczną. Outsourcing kusi szczególnie małe i średnie sklepy internetowe. Nie bez powodu: z tej perspektywy jest idealnym wręcz połączeniem wysokiej jakości obsługi, akceptowalnych kosztów, braku zobowiązań i szerokich możliwości dostosowania usług do konkretnych wymagań.  

I ciasno, i drogo

Gdy rynek e-commerce w Polsce rośnie, magazyny sklepów internetowych – niekoniecznie. Jest i ciasno, i drogo. Powierzchnie, które całkowicie wystarczały jeszcze przed dekadą, stopniowo stają się coraz większym ograniczeniem dla rozwijającego się e-handlu. Tworzenie i budowa własnych magazynów brzmi dla przeciętnych graczy na rynku nierealnie. Jednak nieustanny komercyjny wyścig zbrojeń – na szybkość obsługi, wysokie stany magazynowe, błyskawiczne tempo wysyłki – wymusza na sklepach internetowych regularne podwyższanie standardów logistycznych. I – wbrew powszechnej opinii – nie ogranicza się to do samego systemu dostarczenia przesyłek.

Inwestycje w profesjonalny magazyn – być albo nie być w dzisiejszym e-commerce – to również rosnące koszty osobowe, nowoczesne rozwiązania IT, różnorodne warianty analizy stanu. Do tego, by obecnie liczyć się w świecie e-handlu, nie wystarcza atrakcyjny asortyment i konkurencyjne ceny; dadzą one niewielki efekt jeśli przesyłka będzie opóźniona, odbiorca nie będzie w stanie sprawdzić jej  lokalizacji lub zostanie nieodpowiednio zabezpieczona. Walka toczy się przecież nie o jednorazową transakcję, ale o lojalność – przekonanie odbiorcy do tego, by skorzystał z oferty wielokrotnie w przyszłości.

Struktura zamówień – rosnąca liczba transakcji, rosnący zasięg obsługi – powoduje, że platformy handlowe nie mogą pozwolić sobie na ograniczenie natychmiastowego dostępu do towaru. Ma być tu, teraz, natychmiast! Za tą nieuchronną polityką idą jednak rosnące koszty obsługi zamówień.

Wielcy gracze e-commerce mogą w takiej sytuacji pozwolić sobie na inwestycję w rozbudowę własnego zaplecza logistycznego, coraz bardziej zaawansowane systemy IT czy rozwój zasobów ludzkich. Mniejsze platformy do handlu w internecie takich perspektyw nie mają. Stąd zyskujące na popularności przemodelowanie procesów magazynowych – outsourcing i ich przeniesienie na zewnętrzny, wyspecjalizowany podmiot.

Outsourcing magazynu niczym mini-rewolucja

Taka reorganizacja nie ogranicza się wyłącznie do typowej zmiany magazynu; na zewnętrzną obsługę w zakresie logistycznej nie można patrzeć wyłącznie przez pryzmat przechowywania asortymentu czy jego wysyłki. Outsourcing magazynowy dla branży e-commerce to dziś raczej mini-rewolucja w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, kompleksowej realizacji zamówień czy obsługi księgowej w zakresie pozyskania i wydania towarów. Operator logistyczny staje się więc odpowiedzialny za kluczowy segment działalności: uruchomienie i organizację przedsięwzięcia e oraz pełen nadzór nad przepływem dóbr oraz informacji. W efekcie, outsourcing logistyczny sklepu internetowego to dziś pełne zestawienie procesów takich jak :

  • obsługa dostaw
  • magazynowanie
  • pakowanie
  • wysyłka
  • obsługa zwrotów
  • zabezpieczenie transakcji i danych od strony IT

W sprzedaży internetowej produktów o określonej charakterystyce coraz większe znaczenie ma np. konkretna lokalizacja magazynu. Towary o potencjalnym przeznaczeniu do innych krajów lokalizowane są w pobliżu lotnisk; asortyment bieżący – jak najbliżej końcowego odbiorcy. I choć trudno w tym zakresie o swobodę z jakiej zasłynął chociażby Amazon – stworzył odrębny magazyn w centrum Manhattanu tylko dla towarów objętych maksymalnie szybką dostawą do konkretnych klientów lokalnych – to outsourcing przestrzeni magazynowej w atrakcyjnych lokalizacjach pozwala na zdecydowanie szybszą reakcję.

Korzyści nie ograniczają się wyłącznie do sfery stricte finansowej. Rozwiązujemy problem związany z deficytem powierzchni; nie generujemy nadmiernych kosztów, które dla niewielkich i średniej wielkości podmiotów byłyby nie do zaakceptowania. Co więcej – wydatki są w pełni elastyczne. Oferty operatorów zajmujących się magazynowaniem i wysyłką towaru oraz przesyłek coraz bardziej zmierzają w stronę całkowitej elastyczności. Nie ma więc wynajmu konkretnej stałej przestrzeni. Jest ona dostosowywana do konkretnych stanów magazynowych. Operatorzy kuszą również dodatkowymi rozwiązaniami – np. uzależnieniem ceny swoich usług od ilości realizowanych wysyłek.

Magazyn i logistyka? Nie tylko!

Wyzwaniem dla małych i średnich sklepów internetowych jest również sfera IT – wymogi e-commerce wymuszają pełną automatyzację procesów magazynowych,począwszy od przyjęcia dostaw przez wszelkie kwestie podatkowo-celne, aż po realizację zamówień, wysyłkę asortymentu oraz późniejszą analizę ich lokalizacji. Model SaaS – Software as a Service – w hostingu danych oraz ich zabezpieczeniu może być na wagę złota.

Outsourcing powiązany z zabezpieczeniem IT powoduje, że kwestia przechowywania i ogólna obsługa informatyczna jest po stronie operatora. A te kwestie – w kontekście chociażby popłochu, jakie wywołują wśród małych przedsiębiorców zmiany związane z wprowadzeniem Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych – nabierają szczególnego znaczenia w e-commerce.

Outsourcing nie ogranicza się jednak wyłącznie do samego RODO oraz całej sfery ochrony personaliów klientów. Operatorzy magazynowi oferują – i to w standardowym pakiecie swoich ofert – rozwiązania, które w e-commerce powinny być już standardem. Weryfikacja statusu zamówienia, obsługa on-line, szczegółowy tracking przesyłki, analiza obecnych stanów magazynowych, ustalenie statusu zwrotów – wszystko to dziś można otrzymać wraz z dostępem do panelu klienta firm oferujących outsouring dla sklepów internetowych.  

Cennik takich usług to pochodna wielu zmiennych – od charakterystyki przechowywanego towaru przez lokalizację magazynu czy częstotliwość obsługi. Operatorzy – wyraźnie kierując się w stronę maksymalnie szczegółowych cen – oferują więc zarówno magazynowanie na miejscu paletowym (miesięczna stała opłata to np. 45 zł w Cloudpack) i na półce na regale (9 zł w Cloudpack); dodatkowo trzeba liczyć się jednak z opłatami za poszczególny asortyment. Cloudpack szacuje, że magazynowanie na palecie jednej pary obuwia to koszt ok. 26 groszy; koszulka na regale wyceniana jest przykładowo na 10 groszy. Ceny nie obejmują oczywiście dodatkowych usług – pakowania czy obsługi zwrotów. Z kolei jeden z dużych magazynów w Wielkopolsce wycenia miesięczne składowanie towaru na 13 zł netto za paletę; przy czym odrębnymi ustaleniami regulowane są wszelkie usługi związane z rozpakowaniem, zapakowaniem i wysyłką towarów. Dodatkowa obsługa – np. w zakresie IT – coraz częściej bywa promocyjnie pakietowana w zależności od długości zawartej umowy.

Kilka wad w morzu zalet

Symboliczną łyżką dziegciu wśród korzyści jakie daje outsourcing magazynowy jest brak fizycznej kontroli nad towarem. To bolączka np. w przypadku, gdy e-handel łączony jest z tradycyjnym – dodatkowo prowadzonym w kilku lokalizacjach. Może to wiązać się np. z brakiem precyzyjnych informacji o terminie realizacji zamówienia, a więc – w dalszym etapie – negatywnie wpływać na wizerunek marki. Warto również pamiętać o szerszej perspektywie finansowej. O ile w którymi etapie czasu – i np. fazie eksperymentalnego traktowania e-commerce (choć kto jeszcze patrzy na e-handel w takich perspektywach?) – zewnętrzne magazynowanie i logistyka towarowa jest bardzo opłacalna, tak w wizji wieloletniej  jest nieco inaczej. Outsourcing niejako przypomina pod tym względem dylematy młodych kredytobiorców mieszkaniowych – czy wieloletni wynajem będzie lepszy niż kilkadziesiąt lat spłaty hipoteki zakończonych konkretnym majątkiem w zasobach?

Logistyka istotna jak marketing

Fizyczny przepływ towarów, kompleksowe zarządzanie gospodarką magazynową i płynność tych działań bywa – niestety – w sferze e-commerce lekceważona. Schodzi na drugi plan; szczególnie wobec rozwijanych nieustannie planów e-marketingowych i działań skierowanych na pozyskiwanie kontaktów czy potencjalnych klientów. To błąd. Logistyka w szerszej perspektywie stanie się – a raczej: już staje – kluczowa dla rozwoju handlu w internecie. Szybkość, pewność, jakość – to obecnie słowa-kluczowe dla biznesu internetowego. Zarządzanie logistyczne jest dla e-sklepu równie istotne jak zdobycie klienta i jego późniejsze usatysfakcjonowanie ofertą czy remarketing.

W te założenia outsourcing magazynowy wpisuje się idealnie. Daje swoistą możliwość logistycznego wyrównania szans. Nawet mały gracz jest w stanie obsługiwać zdobytych klientów równie szybko, skutecznie i komfortowo pod względem dostępu do informacji jak potentaci. A bez tego, w e-komercyjnym wyścigu szanse ma tylko teoretyczne.

 

Paweł Rzekanowski

Menedżer e-marketingu i e-commerce; certyfikowany doradca reklamowy Google.

 

Korzyści z outsourcingu magazynowego:

    • niższe koszty infrastruktury logistycznej; brak wydatków związanych z wyposażaniem magazynu
    • obniżenie kosztów pracy
    • możliwość koncentracji na podstawowym zakresie działania
    • skromniejsza struktura organizacyjna
    • zwiększenie konkurencyjności: szybsza realizacja zamówień, skuteczniejszy kontakt z klientem
    • usprawnienie łańcucha dostaw
    • centralizacja działań logistycznych
    • stabilizacja wydatków w szerszej perspektywie
    • większe bezpieczeństwo IT

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail