Afiliacja, czyli przewodnik po marketingu partnerskim

24.07.2017 AUTOR: Radek Borzym

Marketing partnerski widziany z dwóch perspektyw: E-commerce oraz partnera.

Marketing partnerski inaczej afiliacyjny (affiliate marketing) jest odmianą marketingu w Internecie, która często jest pomijana na rzecz bardziej popularnych działań takich np. jak poprawianie SEO, czy kupowanie kliknięć za pomocą AdWordsów.

Czym jest marketing partnerski? Jeżeli kiedykolwiek będąc na YouTubie usłyszeliście zdanie w stylu: „Jeżeli chcecie kupić coś na Amazonie, to skorzystajcie z mojego linku” albo „Jeżeli rejestrując się na Crunchyroll wpiszecie mój kod, to dostaniecie zniżkę” to mieliście do czynienia z marketingiem partnerskim. Czy warto zastosować go w naszym e-commerce?

Jak działa marketing partnerski?

Wszystkie sklepy internetowe chcą sprzedać jak najwięcej towaru w jak najkrótszym okresie. Żeby to osiągnąć chętnie pozbędą się części zysku i zainwestują w działania marketingowe. Zwiększona ilość sprzedanych dóbr ma w zamiarze zrekompensować wydatki poniesione na promocję.

Marketing partnerski jest jedną z dróg, które mają to zapewnić. Jaka jest jego specyfika?

Właściciel sklepu korzysta z usług zwykle kilku partnerów, którzy na różne sposoby promują jego markę. Partnerzy posiadają specjalne linki afiliacyjne prowadzące do sklepu oraz spersonalizowane kody rabatowe. Starają się zachęcić potencjalnych klientów do kupna produktu lub usługi. Otrzymują prowizję za każdą sprzedaż, która dzięki nim doszła do skutku. Ilość sprzedaży mierzona jest na podstawie liczby wykorzystanych przez klientów kodów rabatowych lub liczby kupionych towarów przez osoby, które weszły na stronę sklepu poprzez link afiliacyjny.

Sprzedawca wybiera towary, które chce promować. Czasem są to pojedyncze przedmioty, czasem cały asortyment. Korzystając z sieci afiliacyjnej sprzedawca zamieszcza ofertę swojego programu partnerskiego w Internecie. Osoba zainteresowania programem wybiera dogodną dla niego ofertę i jeżeli spełnia kryteria wymagane przez osobę sprzedającą, to dochodzi to rozpoczęcia współpracy. 

Marketing partnerski – korzyści

W marketingu partnerskim zawsze bierze udział sprzedający oraz partner afiliacyjny, przyjrzyjmy więc się sprawie, z obu istniejących perspektyw.

Marketing partnerski: Perspektywa sprzedającego 

Olbrzymią zaletą marketingu afiliacyjnego jest to, że sprzedający nie marnuje funduszy na bezowocne działania promocyjne. Łatwo można wyobrazić sobie inwestycję w marketing, której koszta przewyższają uzyskane dodatkowo zyski. Przykładem może być tutaj wynajęcie bilbordu w centrum miasta, który wygeneruje tylko kilka dodatkowych sprzedaży.

Jeżeli korzystamy z marketingu partnerskiego, to problem ten znika całkowicie. Liczba zmarnowanych środków wyniesie dokładnie zero złotych. Z góry będziemy wiedzieli ile kosztować będzie nas promocja pojedynczej sztuki danego towaru, jaki procent ceny, za którą go sprzedamy pójdzie na cele marketingowe.

Korzystanie z marketingu partnerskiego zapewni nam stabilność i zminimalizuje szansę, że parę mniej udanych działań promocyjnych odbierze naszemu sklepowi stabilność finansową.

Kolejną zaletą tego rozwiązania jest możliwość dotarcia do zróżnicowanego grona odbiorców. Korzystając z tradycyjnych metod marketingowych tworzy się obraz idealnego klienta, pod którego kieruje się materiały promocyjne. Obraz ten zawsze jest tylko mniej lub bardziej dokładnym przybliżeniem rzeczywistości i tworzenie opartych na nim reklam często prowadzi do zignorowania części potencjalnych klientów.

Dzięki programom partnerskim możliwe jest dotarcie do osób znajdujących się w różnorodnych niszach. Partnerzy sami dostosują przekaz do swoich odbiorców, co zaoszczędzi czas i pieniądze na badaniach rynkowych i pozwoli uniknąć wpadki, jeżeli źle zrozumiemy potrzeby klientów.

Marketing partnerski: Perspektywa partnera

Marketing afiliacyjny jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które posiadają pasję i chcą trochę dodatkowo zarobić, albo nawet utrzymać się z niej. Nie uda się tego dokonać korzystając z reklam, jeżeli strona, blog czy kanał przez nas prowadzony nie jest odwiedzany regularnie przez sporą liczbę osób. Na szczęście, jeżeli nasz blog tworzy dobre jakościowo treści, to nawet jeżeli jest mały,  afiliacja może przynieść mu pewne dochody. Ważne jest to, żeby odbiorcy byli zaangażowani i korzystali z naszych linków.

Zaletą marketingu afiliacyjnego jest jego stosunkowa nienachalność. Nikomu nie będzie przeszkadzało, jeżeli pod koniec Waszego posta, lub w opisie filmiku na YouTubie pojawi się link afiliacyjny umożliwiający zakup produktu związanego z omawianym tematem. Lub oferta rabatowa pozwalająca na jego zdobycie produktu po obniżonej cenie.

Ważne są tutaj dwie rzeczy. Po pierwsze, trzeba koniecznie ujawnić przed czytelnikami, że jest się partnerem afiliacyjnym danego sklepu e-commerce. Po drugie, nie można zawalać swoich stron dziesiątkami przypadkowych linków. Powinny się one pojawiać w kontekście, w którym ich obecność ma sens. Nie można pozwolić na to, żeby blog przeobraził się w tablicę reklamową, ponieważ nie po to czytelnicy go odwiedzają, żeby czytać teksty pisane pod reklamę.

Zostanie partnerem afiliacyjnym jest darmowe oraz łatwe. Wystarczy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej, wybrać odpowiednią dla nas ofertę i wstawić linki w odpowiednie miejsca na prowadzonym przez nas medium. Nie trzeba zdobywać wiedzy ponad tę co się już posiadło podczas tworzenia publikowanych przez nas treści. Zostanie partnerem marketingowym nie wiąże się z żadnym ryzykiem z naszej strony, przynajmniej pod warunkiem, że będziemy działać rozsądnie.

Marketing partnerski – jakie błędy są najczęściej popełniane?

Perspektywa sprzedającego

Wiele osób wyobraża sobie, że skorzystanie a marketingu partnerskiego nie wymaga dużych nakładów pracy, że wystarczy założyć profil w sieci afiliacyjnej i pieniądze zaczną same napływać na nasze konto. Jednak bez solidnej pracy nad swoim sklepem nie osiągniemy zbyt wielkich korzyści.

Nasi partnerzy afiliacyjny będą w stanie kierować ludzi na prowadzoną przez nas stronę e-commerce, ale bez naszego wysiłku nie uda się przekonać ich do dokonania zakupu. Sam dodatkowy ruch na stronie nie zwiększy sprzedaży, jeżeli sklep nie będzie dobry. Musimy oferować dobre jakościowo produkty za rozsądną cenę. Nasza strona powinna być czytelna dla nowo odwiedzających ją osób. Layout powinien być intuicyjny, użytkownik nie może być zmuszany do wykonania zbyt wielkiej, niepotrzebnej liczby kliknięć przed dokonaniem zakupu.

Ważne jest też, żeby zadbać o markę naszego sklepu. Marketing afiliacyjny najlepiej działa, jeżeli wsparty jest tradycyjnymi metodami promocji, jak np. kampanie brandingowe. Klient, który zna już nasz sklep, chętniej dokona w nim zakupu, niż klient, który odwiedził nas po raz pierwszy. Silna marka sprawi, że zwiększy się ilość przekierowań od partnerów afiliacyjnych, które zakończą się konwersją. Drugą jej zaleta jest to, że więcej osób będzie chciało promować  nasz e-commerce, jeżeli będzie się on dobrze kojarzył.

Częstym błędem jest myślenie, że nasza działalność jest zbyt niszowa i że nie znajdziemy osoby, które nadawałyby się na naszych partnerów afiliacyjnych. Jest to myślenie błędne. Obojętnie czym Twój biznes by się nie zajmował, z pewnością znajdą się ludzie, którzy piszą i komentują na pokrewny mu temat. Można do nich dotrzeć, można zaproponować im współpracę.

Nawet jeżeli okaże się, że nikt nie prowadzi kanału na YouTube, ani nie pisze bloga w Twojej branży, to zawsze można znaleźć odpowiednią osobę poprzez odwołanie się do szerzej, bardziej popularnej kategorii, w której znajduje się nasz produkt. Przykładowo, jeżeli prowadzimy sklep zoologiczny specjalizujący się w sprzedaży owadów, to możemy do współpracy zatrudnić kogoś, kto pisze bloga poświęconego wszystkim rodzajom zwierząt, nie tylko tych, jakie są dostępne w naszym sklepie. Nie ma tematu na tyle niszowego, że nie dałoby się go podczepić pod coś bardziej popularnego.

Większość nowych klientów będzie kierowana do Waszego sklepu internetowego przez kilkunastu najbardziej skutecznych partnerów marketingowych. Często nie będą to osoby posiadające bardzo popularne blogi, lecz ludzie, których profil będzie idealnie wpasowywał się w mentalność Twoich klientów.

Jeżeli jesteście w stanie przewidzieć, jacy partnerzy afiliacyjni będą idealni w Waszej branży, to warto jest samodzielnie wyjść do nich z propozycją zostania waszym promotorem. Kontaktując się z nimi, powinno się stworzyć ofertę kierowaną indywidualnie do nich. Może, warto jest im zaproponować stawkę wyższą niż tę, którą otrzymaliby od konkurencji? Nie powinno się być nachalnym ze swoją ofertą dla nich, nie warto ich spamować, jeżeli nas zignorują. Każda propozycja współpracy powinna być napisana w sposób, który dla danej osoby będzie zrozumiały i naturalny. Trzeba także czasem przygotować się na negocjację i pewne ustępstwa z naszej strony.

Ważne jest to, żeby nasza oferta zostania partnerem marketingowym trafiła do sieci afiliacyjnej dzięki, czemu wielu mniejszych autorów blogów czy kanałów na YouTubie po nią sięgnie. Nigdy nie wiadomo, kto okaże się być dobry w sprowadzaniu klientów do naszego sklepu. Poza tym większa liczba, nawet mniej skutecznych partnerów, jest w stanie skierować do sklepu sporą liczbę nowych konsumentów.

Jeżeli udało nam się znaleźć kilku naprawdę dobrych partnerów, to trzeba o nich dbać. Warto jest zwiększyć im prowizję, żeby przypadkiem nie uciekli do konkurencji. Powinno się nawiązać z nimi  przyjazne stosunki i zadbać, żeby czuli się dobrze będąc naszymi partnerami afiliacyjnymi. Trzeba każdego z nich traktować indywidualnie.

Perspektywa partnera

Niektóre osoby kompletnie nie rozumieją na czym polega rola partnera w marketingu afiliacyjnym. Podchodzą do sprawy wyjątkowo cynicznie, traktując swojego bloga, czy kanał na YouTube jako wielką reklamę sprzedawanych produktów. Sprzedaż jest celem samym w sobie.

Jeżeli zamierzacie założyć swoje medium tylko w celach zarobkowych, to lepiej od razu zrezygnujcie. Możliwość zostania partnerem marketingowym przeznaczona jest dla ludzi z pasją, którzy szukają sposobu na monetyzację tej pasji, na utrzymanie się z niej. Mamy tutaj klasyczny przykład „życia po to, aby jeść” kontra „jedzenia po to, aby żyć”. Jeżeli głównym celem mają być pieniądze, to najlepszym wyborem byłoby znalezienie innego sposobu na ich zdobycie, ponieważ marketing afiliacyjny nie dość, że się nie uda, to jeszcze Was wypali.

Ważne jest, żeby z perspektywy odbiorcy prześledzić jak wyglądać będzie jego wędrówka od naszej strony do e-commerce należącego do naszego partnera. Czy doświadczenie użytkownika będzie dobre? Czy reklama nie będzie nachalna lub denerwująca? Istotne jest, żeby linki prowadzące do sklepu nie przeszkadzały odbiorcy. Trzeba także uniknąć nieszczerości i w jasny sposób ujawnić, że promujesz dany sklep lub usługę w zamian za prowizję. Większość ludzi jest w stanie zrozumieć, że chcesz przy okazji tworzenia swoich treści trochę zarobić, ale mało kto będzie wyrozumiały dla kogoś, kto próbuje nim manipulować.

Wydaje się to być dosyć oczywiste, ale ważnym jest, żeby nie zapomnieć podczas wybory sklepu, z którym będziemy partnerować, że oferta danego e-commerce ma być zbieżna z zainteresowaniami naszych odbiorców. Inaczej ciężko będzie namówić ich na odwiedzenie strony i dokonanie zakupu. Jeżeli np. piszemy o filmach, to niech naszym partnerem zostanie sklep mający je w swojej ofercie. Promowane przez nas produkty powinny w sposób logiczny wynikać z artykułów, które piszemy.   Linki powinni prowadzić bezpośrednio do produktu, jaki pojawia się w naszym artykule, a nie do samego sklepu.

Dobrze jest wiedzieć, z których stron w naszym blogu największa liczba odbiorców klika w linki prowadzące do sklepu. Można to sprawdzić poprzez zastosowanie unikalnych linków na każdej podstronie. Dzięki temu zabiegowi będzie nam łatwiej zanalizować, w jaki sposób prawidłowo należy promować nasz zaprzyjaźniony biznes.

Ważne jest, żeby pamiętać, że skuteczność naszego programu zależy od ruchu na naszej stronie. Trzeba regularnie tworzyć treści, które przyciągną nowych użytkowników i sprawią, że będą chętnie wracali po więcej. Trzeba pamiętać,  że w razie zmniejszenia liczby odwiedzin, także nasze wpływy spadną. Niestabilność dochodów jest głównym powodem, który sprawia, że dla znacznej większości osób zostanie partnerem afiliacyjnym będzie tylko dodatkowym zajęciem, a nie głównym źródłem utrzymania.

Przykłady firm, które oferują możliwość zostania ich partnerem afiliacyjnym

Najpopularniejszym programem partnerskim na zachodzie jest Amazon. Sklep sprzedaje niemalże wszystkie możliwe kategorie produktów i dlatego zostanie jego partnerem jest korzystne dla blogerów, obojętnie jaką tematyka by się nie zajmowali. Wcześniej sklep oferował równą marżę za każdy sprzedawany produkt, niestety od pewnego czasu ustanowił on osobne stawki na różne kategorie. Wielu partnerów straciło na tym rozwiązaniu część swoich dochodów.

afiliacja

https://affiliate-program.amazon.com/help/operating/policies#Associates%20Program%20Fee%20Statement

W Polsce nie istnieje żaden gigant, który dominowałby na rynku afiliacji. Jeżeli chcecie znaleźć odpowiedniego partnera, to warto jest skorzystać z sieci afiliacyjnej, które posiadają bazy dostępnych programów partnerskich. Oto (https://getbuybox.com/programy-partnerskie/#ffb-id-ppc0fhc-*) przykład, ale na polskim rynku istnieje więcej sieci. Istnieją nawet rankingi (http://www.programy-afiliacyjne.com.pl/) dostępnych do wyboru sieci.

Poszukajmy przykładowego programu partnerskiego. Załóżmy, że posiadamy bloga recenzującego książki. W takim razie, powinniśmy, znaleźć program, który umożliwi nam pobieranie prowizji za każdą sprzedaną dzięki nam pozycję.

Znaleźliśmy, program Taniej Książki. Co nam oferuje? Jeżeli czytelnik naszego bloga, po przeczytaniu wpisu kliknie w link afiliacyjny, który zabierze go do strony Taniej Książki, kupi w sklepie  jakąkolwiek pozycję, to otrzymamy od 3% do 5% wartości dokonanego zakupu.

afiliacja

Partnerem merytorycznym artykułu jest:

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam