Marketing i Biznes E-commerce Kiedy ruszy Amazon.pl? Sprawdziliśmy, jaka data jest prawdopodobna

Kiedy ruszy Amazon.pl? Sprawdziliśmy, jaka data jest prawdopodobna

Kiedy ruszy Amazon.pl? Sprawdziliśmy, jaka data jest prawdopodobna

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Pod  koniec stycznia Amazon ogłosił, że uruchamia polską wersję platformy. Firma nie podała na razie konkretnej daty premiery, ale swoim komunikatem otworzyła rynek spekulacji.

Największy światowy marketplace w środę 27 stycznia oficjalnie ogłosił, że uruchamia Amazon.pl. Do tej pory klienci musieli korzystać z niemieckiej wersji serwisu, która – choć była przetłumaczona na język polski – to jednak nie oferowała wszystkich opcji. Na Amazon.de trudno np. szukać możliwości kontaktu telefonicznego z polskojęzycznym serwisem. 

Sprzedawcy mogą się już rejestrować na stronie sell.amazon.pl, ale kiedy będą mogli rozpocząć sprzedaż? Amazon stroni od podawania konkretnej daty. Co na to eksperci?

Kiedy start Amazon.pl?

Jak wynika z badania Gemius Polska, przeprowadzonego w marcu 2020 r. – Amazon nie jest (nie był) zbyt rozpoznawalną marką na polskim rynku. I to zarówno wśród sprzedawców, jak i konsumentów. W raporcie “E-commerce w Polsce 2020” dołączonym do badania widzimy, jak istotną marką dla polskiego rynku jest Allegro. Na prośbę o wskazanie trzech serwisów kojarzących się z zakupami w internecie, aż 86% ankietowanych odpowiedziało “Allegro”. Natomiast Amazon wymieniło tylko 8%.

– Amazon na pewno rozpocznie kampanię w internecie i klientów może czekać szereg promocji, np. na Amazon Prmie, Prime Video, Alexę czy inne produkty firmy. Spodziewam się szerokich działań, bo w końcu sam Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju w UE Amazon, mówi, że polski rynek jest ważny i warto na nim być – mówi Semp.

Skoro już o produktach Amazon mowa, to jeśli rusza polska wersja platformy, to może w końcu doczekamy się polskiej Alexy? Start jednego i drugiego w tym samym czasie, a co więcej – dodatkowa promocja na inteligentną asystentkę – z pewnością zawojowałyby polski rynek. 

Jak mówi Krzysztof Semp, choć serwis zdobywa serca konsumentów swoją prokliencką postaw, stając się nr 1 w Niemczech czy Francji, to na nowe rynki nie wchodzi już z tak dużym boomem. W Szwecji i Niderlandach (Holandii), marketingowe działania Amazon, miały raczej charakter standardowy.

– Dawniej Amazon miał w zwyczaju robić huczne otwarcia z mega promocjami na start. Obniżali ceny produktów, a różnice oddawali sprzedawcom. Teraz tego nie było – twierdzi.

Niderlandy to może i mały kraj, ale zamieszkiwany przez 17 mln ludzi i mieszczący się na 12. pozycji PKB per capita (56 383 dolarów międzynarodowych w 2018 r.) na świecie. Co więcej, Amazon w Niderlandach też ma silnego, krajowego konkurenta – bol.com.

Kiedy się możemy się spodziewać inauguracji Amazon.pl?

– Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią, że Amazon.pl wystartuje na przełomie marca-kwietnia – mówi Krzysztof Semp, współzałożyciel Profitcrew.pl, firmy która od 2019 r. zajmuje się m.in. zarządzaniem kontami na Amazon. – Będzie to raczej ostatni tydzień marca niż kwietnia – dodaje.

Czy Amazon ma szanse w konkurencji z Allegro?

Skoro już o konkurentach mowa… Nie możemy zapominać, że Amazon.pl będzie musiał liczyć się z walką o klientów Allegro. Serwis ten od lat ma w Polsce pozycję lidera i jest już zwyczajnie kultowy – kto nie zna Allegro? Krzysztof Semp uważa, że platforma może zabrać spory kawałek rynku krajowego lidera.

– Moim zdaniem osiągną 30% rynku Allegro w ok. 2-3 lata – mówi. Allegro jest bardzo rozpoznawalną marką w kraju, charakteryzuje ich większa przychylność wobec sprzedawców. Mają też wiele fajnych form dostawy, których Amazon dopiero się uczy [paczkomaty – przypis red.], a my jesteśmy bardzo nieufni wobec wszystkiego, co przychodzi zza granicy… To jednak w czym ustępują Amazonowi, to np. własne magazyny. Amazon już ma je w Polsce i dzięki temu może natychmiastowo wysłać towar do klienta, aby ten faktycznie otrzymał go na drugi dzień. Co więcej – jeśli konsument mieszka w pobliżu magazynu, to może odebrać produkt tego samego dnia. Polacy polubili paczkomaty, ale szybka dostawa zawsze wygra i możemy za nią nawet zapłacić więcej. Zresztą, ostatnio Amazon podpisał umowę z InPostem na pięć lat… – zaznacza Krzysztof Semp.

Podobał Ci się ten artykuł? Podyskutuj o nim też na Facebooku

Przyznajcie się: kto już się zarejestrował na Amazon i czeka w blokach startowych na uruchomienie platformy?

Opublikowany przez Marketing i Biznes Środa, 3 lutego 2021

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl