Marketing i Biznes E-commerce Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Jak zwiększyć sprzedaż w małym sklepie internetowym?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W biznesie często to początki decydują o dalszych jego losach. Kiedy branża w e-commerce została wybrana, zatowarowanie zapewnione, a sklep skonfigurowany, mogłoby się zdawać, że większość pracy już za Tobą. Tymczasem prawdziwe wyzwanie zaczyna się dopiero teraz! Poznaj skuteczne sposoby na zwiększenie sprzedaży w nowym sklepie internetowym.

Co zasada Pareta ma wspólnego ze sklepem internetowym?

Zasada Pareta określana jako 80 na 20 opisuje zjawiska znane zarówno z ekonomii, jak i zarządzania. Jej obecność zauważalna jest nie tylko tam, gdzie są zasoby, ale także w życiu codziennym, przykładowo:

  • 20% swojej garderoby nosisz przez 80% dni tygodnia,
  • rozwiązanie 20% zadań egzaminacyjnych zajmuje 80% dostępnego czasu.

Rozkład obserwowany w sklepie internetowym może przejawiać się w:

●     generowaniu 80% zysków przez 20% klientów,

●     obecności 20% towarów, z których pochodzi 80% wartości transakcji.

Oczywiście, jest to zależność statystyczna, która uwidacznia się przy zestawieniu dużej ilości danych. W związku z tym, pojedyncze obserwacje (jak np. sprzedaż w konkretnym sklepie internetowym) mogą od niej odbiegać. Niemniej jednak to świadomość istnienia zasady Pareta pomoże Ci spojrzeć na biznes nieco inaczej niż dotychczas i priorytetyzować zadania, które dotychczas traktowane były jako równorzędne.

Nie wszystko na raz, czyli wybierz produkty główne

Szeroki asortyment będący niewątpliwą zaletą dla klientów, często okazuje się koszmarem początkującego sprzedawcy. Nowe sklepy internetowe, zwłaszcza te działające w dropshippingu, chwalą się dostępnością licznych akcesoriów i modeli produktów, które łączone są ze sobą na zasadzie cross-sellingu.

  • Zagrożeniem, z którego początkujący właściciele sklepów mogą nie zdawać sobie sprawy jest próba skupienia się na sprzedaży każdego z oferowanych produktów. W praktyce promocja dziesiątek czy setek artykułów okazuje się nie tylko trudna, ale przede wszystkim zupełnie nieskuteczna, często prowadząc do niskich wyników sprzedażowych. – mówi Aleksandra Batko, specjalista ds. marketingu i PR w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl.

Kluczem do sukcesu nie jest – jak mogłoby się zdawać – ograniczanie sprzedawanych towarów, a wybór produktów głównych, na których skupią się działania promocyjne. W zależności od branży oraz ilości dostępnych artykułów może to być 5, 10 bądź 20 produktów, które:

  • najlepiej sprzedają się na rynku,
  • stanowią ofertę niedostępną w konkurencyjnych sklepach,
  • wpasowują się w aktualne piki sprzedażowe np. baseny latem.

Powstała na bazie obserwacji rynku grupa produktów powinna być przez Ciebie stale udoskonalana. Zanim rozpoczniesz działania promocyjne obejmujące reklamę w wyszukiwarce, social mediach i blogach, zadbaj o wysokiej jakości opisy produktów i zdjęcia, które będą w stanie oddać wszystkie najważniejsze cechy wybranych artykułów.

Reklama w małym sklepie internetowym

Podczas gdy rozpoznawalni na rynku gracze mogą liczyć na polecenia dotychczasowych klientów, Ty sprzedaż w swoim sklepie internetowym zaczynasz od zera. Zobacz, w których kanałach reklamowych warto postawić pierwsze kroki!

Google Ads na start

Najchętniej wybieraną przez nowe sklepy internetowe płatną formą promocji są reklamy Google Ads. Propozycje stron i produktów wyświetlane zarówno w wyszukiwarce, jak i poszczególnych stronach internetowych zna każdy, kto kiedykolwiek szukał idealnych wakacji, które w późniejszym czasie towarzyszyły mu podczas przeglądania Internetu.

Fenomen systemu tkwi w docieraniu do klientów potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Skupienie działań reklamowych sklepu z akcesoriami górskimi na osobach wpisujących w wyszukiwarkę „damskie buty w góry” maksymalizuje ilość sfinalizowanych transakcji przy jednoczesnym zminimalizowaniu kosztów prowadzonej kampanii.

Szerokie możliwości konfiguracji Google Ads to nie tylko płatność za efekt (np. wyświetlenie reklamy bądź kliknięcie w nią), ale przede wszystkim personalizowanie docierających do konsumentów komunikatów, co przekłada się na większą szansę konwersji.
Jako właściciel niewielkiego sklepu internetowego, posiadający już grupę produktów, na których oprze swoją początkową sprzedaż, musisz pamiętać o tym, że koszty kampanii Google Ads będą rosły wraz z zainteresowaniem klientów poszczególnymi artykułami i konkurencją w branży.

Pamiętaj! Podczas poszukiwania najbardziej optymalnych ustawień promocyjnych warto wypróbować kilka wersji reklamy i kanałów jej dystrybucji. Na podstawie obserwacji określisz CPA (koszt wykonania akcji) np. kliknięcia w baner, który pomoże Ci na dalszych etapach – głównie podczas ustalania budżetu reklamowego.

Nie zapomnij o pozycjonowaniu

Równolegle do prowadzenia kampanii Google Ads, warto skupiać się na systematycznych działaniach związanych z pozycjonowaniem sklepu internetowego. Przygotowane przez Ciebie autorskie opisy produktów powinny nieść w sobie wartość dla klientów, ale także zostać dostosowane do wymagań stawianych przez przeglądarkę.

Działania, o które możesz zadbać samodzielnie to nie tylko opisy i zdjęcia ale także:

  • Logiczna i intuicyjna struktura kategorii w sklepie kobiety → obuwie → sandały. Wątpliwości dotyczące łatwości odnajdywania poszczególnych artykułów warto rozwiewać, prosząc osobę, która nie uczestniczy w konfiguracji sklepu o odnalezienie któregoś z artykułów.
  • Linkowanie sklepu oraz wybranych wcześniej produktów we wpisach gościnnych na portalach branżowych.
  • Dbałość o możliwość wystawiania opinii o towarach.

Oczywiście, na Twoje wyniki wpływ będzie miało wiele czynników np. historia domeny, wielkość portalu, szybkość ładowania strony i struktura linków, które są zależne od wybranego przez Ciebie oprogramowania.

Media społecznościowe

Nowoczesny sklep internetowy jest obecny w mediach społecznościowych. Zwiększanie sprzedaży umożliwia wysokiej jakości content. Jeśli jesteś w stanie podzielić się wiedzą ekspercką – obejmującą porównania oferowanych przez Ciebie produktów, będącą wsparciem w jego konserwacji bądź samym użytkowaniu – zrób to! Klienci nie tylko chętnie korzystają z filmików i blogów, ale także trafiają na nie wpisując nurtujące ich pytania w wyszukiwarkę.
A gdy uda Ci się zachęcić do interakcji, warto rozważyć założenie sklepu na Facebooku, który umożliwia oznaczanie produktów w postach i ułatwia sfinalizowanie transakcji.

Współpraca z influencerami

Niewielki sklep internetowy powinien wziąć pod uwagę różnorakie metody promowania – w tym współpracę z influenceramiprogramy partnerskie skupiające w jednym miejscu wielu wydawców.
Niezależnie od tego, jaki asortyment oferujesz, szukaj osób posiadających dostęp do Twojej grupy docelowej. Sprzedajesz narzędzia? Szukaj majsterkowicza. Oferujesz akcesoria dla dzieci? Młoda mama doskonale przetestuje Twoje produkty!

Wykorzystanie marketingu efektywnościowego, jakim jest afiliacja jest bezpieczną strategią, która może przynieść oczekiwane rezultaty. Jako że wynagrodzenie influencera uzależnione jest od sprzedaży, jaką uda mu się wygenerować w Twoim sklepie – masz pewność, że dołoży wszelkich starań by jak najlepiej wykonać powierzoną mu pracę.

3 sposoby na zwiększenie wartości koszyka

Pamiętaj, że za wzrost sprzedaży w sklepie internetowym odpowiada nie tylko większa ilość nowych klientów, ale także zwiększenie wartości koszyka tych, którzy już u Ciebie kupują. Kilka prostych trików pozwoli Ci bez inwestowania znaczących nakładów pieniężnych skłonić klientów do powiększenia swojego koszyka zakupowego!

  1. Darmowa dostawa od progu cenowego
    Dane z 2018 roku przedstawione w raporcie Gemius wskazują, że niskie koszty doręczenia towaru są drugim z najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas wyboru sklepu internetowego.

Sprawa jest jasna: bezpłatna wysyłka jest atrakcyjna dla konsumentów, a Ty możesz wykorzystać ją do zwiększenia efektów sprzedażowych. Jako osoba początkująca nie musisz rzucać się na głęboką wodę i oferować bezpłatnej dostawy każdemu z klientów. Wprowadź darmową dostawę od progu cenowego!

Jak się za to zabrać? Pierwszym krokiem powinno być określenie średniej wartości koszyka Twojego klienta. Przykładowo, jeśli ludzie zostawiają u Ciebie nieco ponad 200 zł, oferuj wysyłkę gratis przy zakupach nie mniejszych niż 250 zł. Dlaczego to działa? Bo jako konsumenci wolimy zapłacić za produkt niż przesyłkę. Co więcej, jeśli osiągnięcie progu cenowego nie jest w zasięgu naszego portfela – zachęcamy znajomych do złożenia wspólnego zamówienia.

2. Cross-selling

Dołóż wszelkich starań, by Twój klient w trakcie robienia zakupów w Twoim sklepie internetowym miał szansę zapoznać się z produktami komplementarnymi do kupowanego artykułu. Dobrą praktyką jest umieszczanie dodatkowych towarów w polach „Inni kupili również” bądź zbliżonych.

3. Rabat za pozostawienie danych

Newsletter marketing od lat ma się dobrze. Jego skuteczne prowadzenie wymaga jednak dostępu do adresów mailowych, które najlepiej zbierać samodzielnie na stronie internetowej. Osoba dobrowolnie zostawiająca swoje dane chętniej zapozna się z przesłaną ofertą niż przypadkowy internauta, którego skrzynka zaśmiecana jest niechcianymi wiadomościami będącymi wynikiem sprzedaży bazy mailingowej.

Sklepy internetowe coraz częściej zachęcają klientów do zostawienia swojego kontaktu rabatami. Jako sprytny sprzedawca ponownie możesz wykorzystać trik z progiem cenowym. Oferowany 15% rabat za zapis do newslettera może obowiązywać jedynie dla zamówień powyżej 200 zł.

Wraz z rozwojem Twojego sklepu internetowego powinieneś interesować się coraz szerszymi możliwościami reklamowymi, jakie daje Internet. Pamiętaj, że wspomniane sposoby to dopiero początek pracy nad zwiększeniem sprzedaży!

Ten artykuł powstał we współpracy ze Sky-Shop. Jeśli chciałbyś założyć sklep internetowy i zacząć własną przygodę z e-commerce, zajrzyj na stronę www.sky-shop.pl i sprawdź jakie możliwości daje autorskie oprogramowanie sklepów internetowych. Załóż sklep i testuj jego funkcje przez 14 dni bez żadnych zobowiązań! Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się ze specjalistami Sky-Shop pod numerem 12 386 01 30 lub napisz mail na info@sky-shop.pl.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl