Marketing i Biznes E-commerce Jak założyć sklep internetowy? 7 kroków do własnego biznesu w sieci

Jak założyć sklep internetowy? 7 kroków do własnego biznesu w sieci

Jak założyć sklep internetowy? 7 kroków do własnego biznesu w sieci

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Skoro czytasz ten artykuł prawdopodobnie myślisz nad założeniem własnego biznesu. Sklep internetowy? Świetny pomysł! Zanim jednak zaczniesz sprzedawać w sieci czeka Cię trochę formalności, nieco czasu spędzonego nad opracowaniem strategii i zrozumieniem, o co w tym wszystkim chodzi. Ale nie zniechęcaj się! W tym poradniku znajdziesz mnóstwo wiedzy i wskazówek, które pomogą Ci założyć e-sklep i krok po kroku zbudować dochodowy biznes online.

 

Krok #1 Opracuj strategię

Bez biznesplanu ani rusz! Jeśli wiesz, że chcesz otworzyć sklep internetowy, wcześniej powinieneś mieć pomysł na to, co będziesz w nim sprzedawać. Rynek e-commerce rozwija się obecnie niezwykle dynamicznie i wciąż nie jest nasycony, co z jednej strony umożliwia znalezienie własnej niszy, ale z drugiej – sprawia, że konkurencji jest coraz więcej. Musisz mieć zatem pomysł na to, jak się wyróżnić spośród innych sklepów z podobnym asortymentem.

Jak założyć sklep internetowy? Zakładasz sklep, ponieważ chcesz przekuć swoją wieloletnią pasję w rentowny biznes? Bingo! Możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom ekspercką wiedzę na temat sprzedawanych produktów, której nie uzyskają gdzie indziej. A może dostrzegłeś niszę na rynku, którą masz zamiar wypełnić? Skup się na zgromadzeniu towarów niedostępnych w innych sklepach lub zaprezentuj je w oryginalny i zaskakujący sposób. Zrób wszystko, aby Twój sklep nie stał się jedną z wielu witryn, obok której konsumenci przechodzą obojętnie. Bądź „jakiś”!

  • Przygotowanie dobrego biznesplanu wymaga od początkującego przedsiębiorcy sporo pracy. Należy w nim zawrzeć zakres prowadzonych działań, opisać rynek i konkurencję, przeprowadzić analizę SWOT, a także zaplanować budżet oraz najważniejsze aspekty strategii marketingowej. Jednak gra jest warta świeczki. Solidny i szczegółowy biznesplan będzie doskonałym punktem wyjścia do dalszych działań. – mówi Aleksandra Batko, specjalista ds. marketingu i PR w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl.

 

Biznesplan sklepu internetowego powinien zawierać:

● opis i charakterystykę formalną przedsięwzięcia

● opis usług oraz przedstawienie oferty

● opis struktury pracowniczej firmy

● analizę rynku i konkurencji

● strategię marketingową

● plan finansowy

 

Jak założyć sklep internetowy i co jeszcze zrobić na początku? Oczywiście – wybrać nazwę sklepu! To ona będzie jednym z najważniejszych elementów identyfikujących Twoją firmę. Warto poświęcić na jej opracowanie czas i nie pozostawić tej decyzji przypadkowi. Dobrze, aby nazwa sugerowała branżę, w której zamierzasz działać. Dodatkowo powinna być łatwa do zapamiętania, a także prosta w wymowie i pisowni. A może już od dawna chodzi Ci po głowie pomysł na unikalną nazwę? Jeśli tak – nie czekaj i wykup domenę. W późniejszym etapie połączysz ją ze sklepem. Zastanów się też nad logo. Modny ostatnio trend minimalizmu sprawia, że identyfikacja wizualna sklepów w branży e-commerce staje się coraz prostsza, co nie znaczy, że mniej ciekawa. Może Ty też wybierzesz ten kierunek?

 

Krok #2 Otwórz firmę

Czas na formalności. W 2018 roku Konstytucja Biznesu wprowadziła nieco zmian, które miały za zadanie ułatwić świeżo upieczonym przedsiębiorcom prowadzenie własnej firmy. Tak zwana działalność nierejestrowana lub nieewidencjonowana to rozwiązanie, które zwalnia przedsiębiorcę z rejestracji w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz składek ZUS. Jednym słowem – nie trzeba mieć firmy, aby prowadzić sklep internetowy. Musisz pamiętać jednak, że aby skorzystać z tego rozwiązania Twój przychód nie może przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia brutto obowiązującego w danym roku. W 2019 roku możesz zatem zarobić nie więcej niż 1125 zł brutto w każdym z miesięcy w roku. Dodatkowo, prowadząc działalność nierejestrowaną, jesteś zobowiązany do rozliczenia swoich przychodów w corocznym zeznaniu podatkowym. Należy je umieścić w formularzu PIT-36 w rubryce „inne źródła”. Działalność nierejestrowana jest zatem świetnym rozwiązaniem na początek, jeśli chciałbyś spróbować swoich sił w e-biznesie.

Jeśli uznasz, że nadszedł odpowiedni moment, aby wypłynąć na szerokie wody – załóż własną firmę. Pamiętaj, że jeżeli nie prowadziłeś własnej działalności w ciągu ostatnich 60 miesięcy, możesz skorzystać z Ulgi na Start – innego rozwiązania wprowadzonego przez Konstytucję Biznesu, które zwalnia przedsiębiorcę z obowiązkowych opłat na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze pół roku prowadzenia własnej firmy. Po tym czasie, jeśli będziesz chciał dalej rozwijać swój biznes, wciąż będziesz mógł skorzystać z tzw. „małego ZUSu”, obowiązującego przez pierwsze dwa lata.

Na starcie będzie Ci potrzebne także firmowe konto bankowe, dzięki któremu sprawnie rozliczysz się z Urzędem Skarbowym oraz pieczątka.

Jak założyć sklep internetowy? Nie zapominaj również o możliwościach dofinansowania swojej działalności. Pomoc finansową możesz otrzymać w ramach różnorodnych programów mających na celu promocję przedsiębiorczości i wspierających rozwój małych firm. Odwiedź swój Urząd Pracy, sprawdź dostępne programy, zweryfikuj czy spełniasz warunki i złóż wniosek. Zastrzyk gotówki pozwoli Ci na rozkręcenie biznesu w początkowej fazie rozwoju firmy, kiedy dodatkowe środki są szczególnie potrzebne.

Krok #3 Wybierz platformę e-commerce

Po sformalizowaniu biznesu, czas wcielić plany w życie i przejść do wyboru platformy, poprzez którą będziesz prowadził sprzedaż. Na rynku mamy wiele rozwiązań różniących się między sobą pod względem różnorodnych czynników. Jednym z nich jest cena. Czy istnieje rozwiązanie darmowe? W teorii tak, jednak w praktyce odpowiedź na to pytanie może okazać się nieco bardziej skomplikowana. Co mamy do wyboru?

Podstawowy podział platform umożliwiających prowadzenie sprzedaży przez internet wskazuje na:

● platformy typu open source (np. PrestaShop, WooCommerce, Magento)

● platformy abonamentowe typu SaaS (Software as a Service, np. Sky-Shop.pl)

● rozwiązania dedykowane

Która z nich jest najlepsza? Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ wiele zależy od typu i wielkości Twojego biznesu, budżetu oraz umiejętności technicznych. Jeśli sklep internetowy to Twój pierwszy biznes i nie jesteś programistą bardzo prawdopodobne, że samodzielne skonfigurowane sklepu będzie wymagało od Ciebie sporych nakładów pracy. Będziesz musiał kupić serwer, zadbać o szatę graficzną, zintegrować system z hurtowniami, kurierami i bramkami płatniczymi, a dodatkowo na bieżąco czuwać nad aktualnością wtyczek. Oczywiście, jeśli jesteś gotów podjąć to wyzwanie, w zamian otrzymasz większą swobodę działania i dostęp do kodu, co pozwoli Ci na szersze możliwości modyfikacji i dostosowania sklepu do indywidualnych preferencji.

Jeśli jednak pragniesz skupić się na sprzedaży, a kwestie techniczne zostawić komuś innemu z pomocą przychodzą platformy typu SaaS, takie jak Sky-Shop.pl. Jak to działa? Do wyboru masz kilka pakietów abonamentowych – od najbardziej podstawowych, przeznaczonych dla startujących i mniejszych biznesów, aż po bardzo zaawansowane z mnóstwem dodatkowych funkcji i modułów. Ceny pakietów zaczynają się już od kilkunastu złotych miesięcznie, zatem nie musisz posiadać dużego kapitału na początku, a zgromadzone środki przeznaczyć na zatowarowanie sklepu bądź działania marketingowe. Co ważne – w razie jakichkolwiek problemów z konfiguracją systemu lub pytań dotyczących oprogramowania masz dostęp do obsługi technicznej.

Najważniejszą zaletą jest jednak łatwość obsługi i brak konieczności posiadania umiejętności z zakresu programowania czy grafiki. O prawidłowe i stabilne funkcjonowanie Twojego sklepu troszczy się zespół wykwalifikowanych specjalistów, który na bieżąco aktualizuje oprogramowanie i nieustannie wzbogaca system o nowe, przydatne funkcje. Masz również dostęp do dedykowanych modułów, dzięki którym w łatwy sposób zintegrujesz swój sklep z hurtowniami, co pozwoli zaoszczędzić Ci mnóstwo czasu na ręcznym dodawaniu produktów. Oprogramowanie daje też możliwość łatwego zarządzania sprzedażą nie tylko w sklepie, ale również na zewnętrznych serwisach, takich jak Allegro czy marketplace’y. A co z szatą graficzną sklepu? Tutaj do wyboru masz dwa rozwiązania. Możesz zdecydować się na dostosowanie jego wyglądu za pomocą intuicyjnego kreatora opartego o zasadę drag&drop lub zlecić wykonanie indywidualnej grafiki. Wybór należy do Ciebie!

 

Krok #4 Skonfiguruj sklep

Czas na skonfigurowanie kilku aspektów technicznych. O czym będziesz musiał pamiętać?

  • domena sklepu – jest Twoją wizytówką. Zadbaj o profesjonalny wizerunek firmy i zastosuj ją również w adresie e-mailowym, poprzez który komunikujesz się ze swoimi klientami.
  • parametry wysyłki i integracje z kurierami – zapewnij swoim klientom najpopularniejsze formy dostawy, tak aby mogli otrzymać swoje zamówienie najwygodniejszym dla nich sposobem. Niezbędne formy dostawy w sklepie internetowym to wysyłka kurierem, Pocztą Polską oraz możliwość odbioru zamówienia w Paczkomacie.
  • różne formy płatności – czy wiesz, że brak ulubionej formy płatności jest jedną z najczęstszych przyczyn rezygnacji z zakupu? Nie pozwól, aby klient opuścił sklep na etapie finalizacji transakcji. Zadbaj o to, aby w Twoim sklepie była możliwość wykonania zwykłego przelewu na konto bankowe, opłaty przy odbiorze zamówienia oraz za pomocą szybkich płatności.
  • certyfikat SSL -w 2018 roku jedna z najpopularniejszych przeglądarek internetowych – Google Chrome, zaczęła oznaczać strony, które nie posiadają certyfikatu SSL jako niezabezpieczone. Nic dziwnego – w końcu w sklepach internetowych zostawiamy swoje dane osobowe i dokonujemy płatności. Zadbaj, aby Twoi klienci mieli pewność, że dokonywane przez nich transakcje są bezpieczne.

 

Krok #5 Dodaj produkty

Założyłeś sklep, więc czas dodać produkty! To kolejny ważny krok – w końcu towar będzie fundamentem Twojego sklepu. Skąd go wziąć? Masz do wyboru kilka możliwości.

 

  • Sprzedawaj własne produkty

Unikalne produkty handmade cieszą się niesłabnącą popularnością. Klienci poszukują oryginalnych dekoracji do domu, akcesoriów czy ubrań, których nie posiada nikt inny. Jeśli zdecydujesz się sprzedawać swoje autorskie produkty, prawdopodobnie Twój sklep będzie charakteryzował się stosunkowo wąskim asortymentem. W takim przypadku warto skupić się na dopracowaniu opisów i zdjęć produktów – w końcu każdy z nich jest niepowtarzalny i wyjątkowy.

  • Nawiąż współpracę z hurtowniami

To jedna z najpopularniejszych form zaopatrywania sklepu w towar. Nawiązujesz współpracę z wybranymi hurtowniami, ustalasz warunki i zaczynasz sprzedaż. Pamiętaj, że dobre warunki współpracy musisz wynegocjować. Często ceny produktów w hurtowniach zależą od ilości zamawianych towarów, długości współpracy czy terminowości wpłat. Jeśli sprzedaż w sklepie zamierzasz oprzeć o towary z wybranych hurtowni bardzo ważnym krokiem będzie integracja z hurtownią, która pozwoli oszczędzić mnóstwo czasu na ręcznym dodawaniu poszczególnych produktów. Dzięki niej w krótkim czasie możesz zapełnić wirtualne półki swojego sklepu, jednocześnie pobierając opisy, zdjęcia, informacje dotyczące stanów magazynowych czy aktualnych cen towarów.

  • Sprowadzaj produkty prosto od producenta

Jeśli masz zamiar zaopatrywać się w duże ilości towaru możesz spróbować zamawiać go prosto u producenta. W takim przypadku szczególnie ważne jest dokładne prognozowanie sprzedaży, aby uniknąć zalegania asortymentu na półkach magazynu. 

  • Nie kupuj – wybierz dropshipping

Ostatnia opcja stanowi alternatywę dla kupowania towaru, a jednocześnie jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie chcą inwestować w wynajem lub kupno powierzchni magazynowej. Dropshipping, bo o nim mowa, jest modelem logistycznym, w którym towar zamawiany jest w Twoim sklepie, ale wysyłany jest do klienta prosto z hurtowni. W ten sposób koszt prowadzenia sklepu internetowego zmniejsza się, co może być rozwiązaniem dla tych przedsiębiorców, którzy nie dysponują dużym wkładem początkowym.

Realizacja zamówienia w modelu dropshipping

 

Krok #6 Zadbaj o wersję mobilną sklepu

Najnowsze dane zgromadzone przez IAB wskazują, iż smartfony obecne są w życiu aż 90% internautów w wieku powyżej 15 lat. Coraz częściej użytkownicy wykorzystują je do aktywności, które do tej pory były typowe dla środowiska desktopowego, np. płatności online czy e-zakupów. Nie możesz zapomnieć o tym, aby Twój sklep był dostosowany do wygodnego przeglądania na smartfonach. Przejrzyste kategorie, duże przyciski, wyraźne zdjęcia oraz krótki koszyk zakupowy to absolutna podstawa, którą powinieneś zapewnić swoim klientom. Technologia RWD w e-sklepie pozwoli na jego automatyczne dopasowanie do każdego urządzenia, niezależnie od rozmiaru ekranu. Warto również wiedzieć, że Google premiuje strony dostosowane do urządzeń mobilnych, dlatego możesz liczyć na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Zakładając sklep na Sky-Shop Twoja witryna będzie od razu gotowa do sprzedaży przez urządzenia mobilne.

 

Krok #7 Zadbaj o kwestie prawne

Prowadząc sklep internetowy powinieneś zadbać również o kwestie prawne. Szczególnie, że wdrożone w maju 2018 roku Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) narzuciło kilka ważnych zasad, których jesteś zobowiązany przestrzegać. O czym musisz pamiętać, otwierając własny e-sklep?

  • Regulamin sklepu – to jeden z najważniejszych dokumentów prawnych w sklepie internetowym. Powinien zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące rodzajów, zakresu i warunków świadczonych usług. Właściciel sklepu ma obowiązek zapewnienia do niego łatwego dostępu oraz przygotowania go w taki sposób, aby był jasny, przejrzysty i zrozumiały dla kupującego. Jeśli czujesz się na siłach, możesz napisać regulamin sam lub zwrócić się o pomoc do profesjonalnych firm, zajmujących się przygotowywaniem tego typu dokumentów.
  • Polityka prywatności – to dokument, który pozwala właścicielowi sklepu internetowego wypełnić obowiązek informacyjny w zakresie ochrony danych osobowych. Należy zebrać w nim informacje mówiące m.in. o tym, kto jest administratorem danych osobowych, jaki jest zakres przetwarzania danych oraz w jaki sposób są zabezpieczane i udostępniane.
  • Checkboxy i zgody – musisz pamiętać, że wszelkie zgody (np. marketingowe), które wyraża klient powinny być zawarte w osobnych checkboxach oraz domyślnie odznaczone. Cofnięcie zgody powinno być równie proste, co jej wyrażenie. Pamiętaj, że możesz gromadzić tylko takie dane swoich klientów, które są niezbędne do przeprowadzenia konkretnych czynności, to znaczy, że jeśli chcesz wysłać klientowi newsletter, możesz wymagać podania adresu e-mail, ale nie numeru telefonu.

Zgodnie z RODO wszystkie przechowywane dane powinny być też odpowiednio zabezpieczone i przechowywane. Musisz zadbać o bezpieczny serwer, szyfrowanie danych na stronie, instalację certyfikatu SSL, czy przechowywanie dokumentów w miejscach niedostępnych dla postronnych osób.

 

Do sprzedaży jeden krok!

Twój sklep jest gotowy do sprzedaży. Pamiętaj, że na dynamicznie rozwijającym się rynku e-commerce nie ma miejsca na „bylejakość”. Musisz podążać za aktualnymi trendami, odpowiadać na potrzeby swoich klientów i nieustannie obserwować rynek. Nieodzownym elementem prowadzenia sklepu internetowego jest również marketing i jego optymalizacja pod względem wyszukiwarek. To jednak materiał na osobny poradnik, który pojawi się już niedługo w ramach tego cyklu. Mamy nadzieję, że lektura artykułu usystematyzowała Twoją wiedzę, wyjaśniła najważniejsze aspekty związane ze startem własnego biznesu i… przekonała Cię, że przekucie swoich marzeń w rzeczywistość wcale nie jest takie trudne!

 

Ten artykuł powstał we współpracy ze Sky-Shop. Jeśli chciałbyś założyć sklep internetowy i zacząć własną przygodę z e-commerce, zajrzyj na stronę www.sky-shop.pl i sprawdź jakie możliwości daje autorskie oprogramowanie sklepów internetowych. Załóż sklep i testuj jego funkcje przez 14 dni bez żadnych zobowiązań! Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się ze specjalistami Sky-Shop pod numerem 12 386 01 30 lub napisz mail na info@sky-shop.pl.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl