Jak zadbać o ruch w sklepie internetowym na początku?

25.03.2019 AUTOR: Kinga Tobała

Początkujący sprzedawca staje przed szeregiem wyzwań związanych z wyborem asortymentu, rozwiązań logistycznych i oprogramowania. Kiedy zdaje się, że najbardziej wymagająca praca już za nim, a asortyment jest już dopracowany, przychodzi czas na chłodne spojrzenie na statystyki wizyt na stronie i sprzedaży. Z kolei te mogą nie okazać się satysfakcjonujące. Podpowiadamy, jak w 4 krokach zadbać o ruch w sklepie internetowym na początku jego działania!

1. Sprzedawaj tam, gdzie chcą kupować Twoi odbiorcy

Wiele działań marketingowych ukierunkowanych jest na zaciekawienie asortymentem sklepu i wzbudzenie potrzeby zakupowej u klienta. Nie sposób ukryć, że generują one koszty, które jako początkujący sprzedawca z pewnością chcesz ograniczać – i możesz to robić!

– Docieranie do klientów, którzy zainteresowali się konkretnym artykułem pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze przeznaczone na realizację kampanii skupionych w górnej części modelu lejka sprzedażowego. W praktyce oznacza to, że Twoje siły zostaną ukierunkowane na zachęcenie do finalizacji transakcji. – mówi Maciej Cebertowicz, manager ds. sprzedaży i rozwoju produktu w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl.

Jako że nowo otwarte sklepy nie mogą liczyć na najwyższą pozycję w wyszukiwarce (zwłaszcza przy bardzo konkurencyjnych frazach kluczowych związanych z popularnymi towarami), powinieneś skupić się na portalach gromadzących konsumentów w jednym miejscu. Szczególną uwagę warto poświęcić portalom takim jak:

Allegro i inne marketplace’y

Polskiego giganta chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, bowiem dobrze znany jest nie tylko sprzedawcom, ale przede wszystkim konsumentom.

Niekwestionowaną popularność potwierdza raport Gemius z 2018 roku, w którym Allegro zostało wymienione przez 72% respondentów w badaniu spontanicznej znajomości serwisów e-handlu.

Miażdżącą przewagę serwisu nad konkurencją (drugie w zestawieniu OLX wskazane zostało przez 33% badanych) warto przekuć we własny sukces. Prezentowanie swojej oferty na Allegro zwiększa sprzedaż, ponieważ:

  • zrzesza osoby zainteresowane asortymentem,
  • możliwość kupienia niemalże wszystkiego sprawia, że Allegro jest jednym z pierwszych miejsc poszukiwania konkretnych artykułów,
  • wielkość serwisu korzystnie wpływa na pozycjonowanie poszczególnych ofert,
  • Program Ochrony Kupujących oraz wieloletnia działalność daje konsumentom poczucie bezpieczeństwa.

Duża ilość prężnie działających na Allegro firm wskazuje, że jest ono nie tylko ogromnym skupiskiem potencjalnych konsumentów, ale przede wszystkim miejscem przynoszącym zyski. Jako osoba dywersyfikująca swoją sprzedaż powinieneś zwrócić uwagę także na marketplace Empik, który szturmem wdarł się na rynek.  

Ceneo, Opineo oraz inne porównywarki cen i opinii

Działające na rynku od 13 lat Ceneo zrzesza przeszło 15 milionów użytkowników, którzy aktywnie poszukują ofert najlepiej odpowiadających na ich aktualne potrzeby. Serwis umożliwia porównywanie ofert nie tylko pod względem ceny, ale także:

  • czasu dostawy,
  • ceny dostawy,
  • możliwości płatności ratalnej,
  • dostępności produktu od ręki,
  • otrzymanych opinii.

I choć ofert w porównywarkach cen jest naprawdę dużo, nie wszyscy Twoi konkurenci są w nich obecni.To dla Ciebie ogromna szansa – zwłaszcza jeśli jesteś w stanie wysłać produkt szybciej lub taniej niż pozostali, albo po prostu masz go w magazynie np. przed świątecznym pikiem sprzedażowym.

Porównywarki cen i opinii to jedne z podstawowych kanałów pozwalających dotrzeć do nowych klientów.

Kupowanie na Facebooku

Facebook stanowiący centrum życia w sieci od dłuższego czasu wykorzystywany jest nie tylko do celów prywatnych, ale także firmowych. Dziś sklepy internetowe idą o krok dalej i prócz budowania wizerunku marki i działań marketingowych, sprzedają na Facebooku. Zyski napędzane są przez wyjątkową komunikację marki oraz grafiki i zdjęcia, które wyróżniają się spośród innych treści na tablicach internautów. To one intrygują i wzbudzają potrzebę zakupową, którą powinieneś jak najszybciej przekuć w finalizację transakcji. Jako że wymagający odbiorca przywykł do łatwego dostępu do treści, nie możesz zmuszać go do samodzielnych poszukiwań towaru. Z tego względu powinieneś maksymalnie uprościć proces zakupowy stosując:

  • Sklep na Facebooku. Funkcja ta umożliwia katalogowanie i opisywanie produktów, a także oznaczanie ich w publikowanych postach. Użytkownicy zainteresowani wymienionym artykułem zostaną przekierowani bezpośrednio do karty produktu w Twoim sklepie, gdzie będą mogli go kupić.
  • Linki w postach. Rozwiązanie stosowane jest skutecznie od dawna. Każdy ze sprzedawców musi mieć jednak świadomość, że stosowanie linków wychodzących może zmniejszać zasięgi postów, co jest związane z polityką serwisu.

Wysokość konwersji, jaką uda Ci się uzyskać przy użyciu wymienionych sposobów sprzedaży jest uzależniona od branży, w której działasz i Twoich odbiorców. Nie ma jasnej recepty na sukces, toteż wielu sprzedawców decyduje się na stosowanie obydwu działań. Co więcej, klienci przekierowani na konkretną kartę produktu mogą zrezygnować z wybranego towaru na rzecz innego, o czym warto pamiętać.

Musisz mieć jednak świadomość, że „przyjście na gotowe” i pozyskanie już zdecydowanych na zakup klientów nie jest dla każdego. Większość sklepów internetowych oferujących produkty handmade oraz rzadko poszukiwane towary niszowe, będzie musiała obejść się smakiem i rozpocząć sprzedaż od przedstawienia autorskich propozycji np. w social mediach. Porównywarki cen i opinii oraz marketplace’y są w stanie wygenerować największą sprzedaż w e-sklepach skupiających się na handlu popularnymi produktami rozpoznawalnych marek, bowiem to oferty ich dotyczące poszukiwane i porównywane są najczęściej.

2. Daj się znaleźć, czyli pozycjonowanie e-sklepu

Jednym z najbardziej pożądanych przez sklepy internetowe źródeł ruchu są wyniki organiczne, czyli klienci trafiający na ofertę bezpośrednio po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę (przeważnie Google, bo to z niej korzysta najwięcej użytkowników).

Choć pozycjonowanie e-sklepu jest procesem złożonym i długotrwałym, nie oznacza to, że nie mogą z niego korzystać niewielkie firmy i początkujący sprzedawcy! SEO, które wygeneruje ruch w sklepie na początku powinno opierać się o:

  • mniej popularne frazy obejmujące zapytania z długiego ogona,
  • zoptymalizowane opisy produktów i zdjęcia, które będą wartościowe nie tylko dla algorytmów, ale przede wszystkim dla konsumentów,
  • prowadzenie bloga firmowego uwzględniającego asortyment sklepu,
  • oprogramowanie SEO friendly, takie jak Sky-Shop.pl (wśród czynników mających wpływ na pozycję w wyszukiwarce wymienia się m.in.: obecność certyfikatu SSL, szybkość ładowania strony czy możliwość edycji nagłówków).

Korzyści przyniosą nie tylko działania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej, ale także linki zamieszczane na portalach zewnętrznych, o czym warto pamiętać. Wartościowe okaże się tworzenie contentu zarówno w sklepowych social mediach (YouTube, Facebook, Instagram), jak i udzielanie komentarzy eksperckich oraz wpisy gościnne u partnerów.

3. Doceń moc influencerów

Influencer marketing jest trendem, który przez wielu uznawany jest za rozwiązanie dostępne jedynie dla największych graczy. Tymczasem kluczem do sukcesu nie jest sam zasięg, a docieranie i komunikacja z grupą docelową Twojego sklepu.

– Pamiętaj, że największe korzyści przyniesie Ci pojawienie się w kanałach branżowych. Jeśli sprzedajesz narzędzia – postaraj się znaleźć kanał na YouTube skupiony wokół majsterkowania, bo to jego odbiorcy są potencjalnie zainteresowani asortymentem Twojego sklepu. – mówi Aleksandra Batko, specjalista ds. marketingu i PR w Sky-Shop.pl

Współpracę z influencerami i blogerami możesz rozpoczynać na własną rękę, a także przy pomocy programów partnerskich. Popularnym rozwiązaniem jest także wysłanie spersonalizowanej paczki niespodzianki, którą być może któryś z twórców zechce się pochwalić. W ferworze kolejnych działań marketingowych nie możesz zapomnieć o mierzeniu ich skuteczności. Jednym z prostszych rozwiązań jest stworzenie unikalnego kodu rabatowego dla odbiorców danej osoby, który pozwoli Ci w prosty sposób zmierzyć ilość zakupów poczynionych dzięki niemu.

4. Płatna promocja i remarketing

Sklepy internetowe nie mogą zapominać o płatnych kampaniach promocyjnych, wśród których najbardziej popularne okazują się reklamy na Facebooku oraz Google Ads. Dodatkową możliwość płatnej promocji stanowią wszelkiego rodzaju wpisy gościnne, lokowanie produktu na stronach internetowych i filmach.

A gdy w Twoim sklepie pojawi się większy ruch – nie możesz zapominać o remarketingu. W końcu pozyskanie klienta jest znacząco droższe niż jego utrzymanie!

Czy większy ruch w sklepie to większa sprzedaż?

Intuicyjnie uznajemy, że większy ruch w sklepie internetowym jest równoznaczny ze wzrostem wyników sprzedażowych. Prawdą jest, że wiąże się on ze zwiększoną ilością potencjalnych klientów jednak kluczowym wskaźnikiem powinna być dla Ciebie konwersja. W końcu po to określasz grupę docelową swojej działalności, by docierać do osób, które nie tylko obejrzą, ale i kupią produkty. W optymalizacji działań pomogą Ci wszelkie statystyki związane z danymi demograficznymi, zainteresowaniami oraz płcią klientów. Być może konwersja w którejś z grup okaże się znacząco wyższa i to w nią opłaca się dalej inwestować?

Pamiętaj, że kluczową kwestią w rozwoju biznesu jest dywersyfikacja działań i pozyskiwanie wartościowego ruchu do sklepu z wielu źródeł. Na początku prowadzenia własnego biznesu może wydawać się to trudne, jednak z pomocą przychodzą integracje, które pozwolą zarządzać sprzedażą z jednego miejsca. To ogromna oszczędność czasu i szansa na pozyskanie nowych klientów już na starcie.

 

Ten artykuł powstał we współpracy ze Sky-Shop. Jeśli chciałbyś założyć sklep internetowy i zacząć własną przygodę z e-commerce, zajrzyj na stronę www.sky-shop.pl i sprawdź jakie możliwości daje autorskie oprogramowanie sklepów internetowych. Załóż sklep i testuj jego funkcje przez 14 dni bez żadnych zobowiązań! Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się ze specjalistami Sky-Shop pod numerem 12 386 01 30 lub napisz mail na [email protected]
Do góry!

Polecane artykuły

13.09.2019

AMA: Aplikacje Google bez tajemnic, czyli wszystko co musisz wiedzieć o pracy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam