Jak zacząć zarabiać na marketingu afiliacyjnym? 10 porad dla e-commerce oraz trochę faktów

12.12.2018 AUTOR: Aleksandra Borodziuk

Marketing afiliacyjny należy do jednej z najszybciej rozwijających się gałęzi reklamy internetowej. Nie bez powodu – mimo niewielkich kosztów własnych i znikomego ryzyka inwestycji pozwala on wielu sklepom osiągać imponujące wyniki finansowe. Czym jest afiliacja i z jakimi formami współpracy możesz się spotkać?  O czym musisz pamiętać, zostając reklamodawcą? I wreszcie – kiedy opłaca się przystępować do programów afiliacyjnych? Dowiedz się z poniższego artykułu.

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to nic innego jak forma współpracy pomiędzy sprzedawcą a afiliantem, który ma za zadanie przyciągnąć na stronę reklamodawcy jak największą liczbę klientów. W odróżnieniu od tradycyjnych form reklamy, w których efekt końcowy zawsze wiąże się z pewną niepewnością, w przypadku afiliacji firma płaci jedynie za określone w umowie działania użytkowników. Klienci przechodzą na stronę reklamodawcy poprzez tak zwane „refferal linki”, które pozwalają zidentyfikować stronę, z jakiej miała miejsce konwersja. Do najpopularniejszych modeli rozliczeń we współpracy afiliacyjnej należą:

Cost Per Click, w którym wydawca dostaje określoną sumę za każdą osobę, która przejdzie na stronę z danym produktem lub dedykowany landing page.

Cost Per Sale, czyli procent od wartości dokonanego zakupu.

Cost per Lead – w tym przypadku afiliant zarabia na każdej osobie, która pozostawi swój numer telefonu, zapisze się do newslettera, wypełni formularz czy weźmie udział w promowanym konkursie.

Model mieszany, łączący kilka systemów jednocześnie. Pozwala on na największą swobodę przy doprecyzowywaniu warunków umowy.

W Polsce programy afiliacyjne nie są tak popularne jak np. w USA, gdzie ponad 80% firm e-commerce inwestuje w tego rodzaju działania, jednak i u nas wartość tego rynku stale się powiększa. Na chwilę obecną wynosi ona około 250 mln zł.

Gdzie można umieszczać reklamy partnerskie?

Jednym z problemów, z jakim muszą zmierzyć się dzisiejsi marketingowcy, jest tak zwane banner blindness, czyli mimowolne ignorowanie przez użytkownika tych elementów strony internetowej, które wyglądają jak reklamy (co coraz częściej stawia pod znakiem zapytania – nomen omen – sens programów takich jak AdSense). Marketing afiliacyjny, dzięki dopasowaniu treści ściśle pod zainteresowania czytelników danej strony czy witryny, nadaje się do tego znakomicie. Miejsc, gdzie nasz partner może umieścić linki prowadzące do naszej strony, jest bardzo wiele. Do najczęściej spotykanych form marketingu afiliacyjnego należą pojawiające się na blogu recenzje danego produktu, które zazwyczaj oparte są na umowie barterowej, i artykuły poradnikowe. Nienachalna forma oraz fakt, że reklamy są stargetowane pod odbiorców danej witryny, sprawiają, że linki afiliacyjne generują jedną z największych konwersji.

Świetnym miejscem, gdzie afilianci mogą zachęcać użytkownika do kupna naszego produktu lub odwiedzenia danego landing page’a, są również wszelkiego rodzaju social media. Ciekawy post na Facebooku, instagramowe zdjęcie z linkiem w opisie lub film na YouTubie sprawdzą się szczególnie wtedy, gdy Twoją grupą docelową są nieco młodsze roczniki.

Innym typem współpracy afiliacyjnej są porównywarki cenowe lub wyszukiwarki produktów, w których właściciele pobierają procent od dokonanego zakupu. Szansę nawiązania tego typu relacji z firmami mają także posiadacze rozbudowanych baz mailingowych, na przykład blogerzy wysyłający newslettery do swoich czytelników.

Jedną z droższych form afiliacji jest umieszczanie linków na dużych portalach newsowych lub opiniotwórczych. Mimo stosunkowo wysokich kosztów tego rodzaju działań mamy pewność, że nasz przekaz trafi do dużej grupy odbiorców.

Niezwykle popularną formą sprzedaży afiliacyjnej są również wszelkiego rodzaju kody zniżkowe, które klienci mogą znaleźć na serwisach informujących o aktualnych promocjach lub na profilach czy blogach cieszących się powszechnym zaufaniem influencerów.

Co zamiast klasycznego linku tekstowego?

Standardowe refferal linki, jakie pojawiają się np. w recenzji danego produktu, to nie jedyny sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów na Twoją stronę. Równie skuteczne okazać się mogą atrakcyjne graficznie bannery wszyte między akapitami, dedykowany landing page, filmy video czy dopasowane widżety.

Twój partner będzie najlepiej wiedział, jaka forma reklamy przyniesie efekt w przypadku jego grupy odbiorców, dlatego warto ustalić wspólnie, jak będą wyglądały poszczególne etapy współpracy.

Kto odnosi największy sukces w marketingu afiliacyjnym?

Afiliacja jest relacją win-win, z której obie strony mogą czerpać niezwykle wysokie profity. W przypadku afiliantów największe, bo nawet kilkudziesięciotysięczne, zyski miesięczne osiągają osoby, które mogą pochwalić się nie tylko szerokim gronem odbiorców, ale też kompleksową wiedzą o marketingu. Znajomość zasad SEO, umiejętność tworzenia atrakcyjnych treścinieszablonowe podejście do social mediów to ich najwięksi sprzymierzeńcy.

Do reklamodawców, którzy szczególnie chętnie przystępują do programów afiliacyjnych, należą firmy oferujące produkty i usługi wysokomarżowe, czyli na przykład banki, operatorzy komórkowi, producenci biżuterii oraz biura podróży. Na całkiem spore zyski mogą liczyć również sklepy internetowe, które specjalizują się w sprzedaży ubrań, elektroniki i AGD, czy księgarnie. Niektóre firmy potrafią dzięki afiliacji generować nawet kilkanaście procent całkowitego dochodu, dlatego gra jest zdecydowanie warta świeczki.

O czym nie możesz zapomnieć, inwestując w marketing afiliacyjny? Porady specjalistów

Rozpoczynające swoją przygodą z afiliacją firmy często popełniają wiele błędów, które mogą utrudniać współpracę z afiliantami, a w konsekwencji – przepalać część budżetu działu marketingu. Zapytałam więc kilku ekspertów affiliate marketingu o to, co poradziliby osobom, które chcą odnieść sukces właśnie w tej dziedzinie. Czego się dowiedziałam?

  1. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę – jeśli Twoja firma dopiero zastanawia się nad partnerstwem afiliacyjnym z wydawcami internetowymi, daj swoim pracownikom czas na zapoznanie się ze specyfiką działania tej branży. Dobrym pomysłem może być dołączenie do jednej z licznych sieci afiliacyjnych.
  2. Eksperymentuj z trendamidzisiejszy rynek zmienia się bardzo szybko, a ciągłe aktualizacje wyszukiwarek oraz zaostrzanie przepisów nie pozwalają żyć marketingowcom w spokoju – zauważa Illia Koliadiuk, Account&Affiliate Manager w NutriProfits. Świadomość, jakie techniki marketingowe są obecnie na czasie, oraz odwaga do wykorzystywania ich w swojej firmie pozwolą Ci przegonić o lata świetlne swoją konkurencję.
  3. Kontroluj i analizuj źródła ruchu – pomoże Ci to na szybką reakcję w razie wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości.
  4. Dbaj o swoich wydawców – utrzymuj regularny kontakt ze swoimi partnerami, nie tylko w momencie, gdy natraficie na chwilowe kłopoty. Doceniaj najskuteczniejszych wydawców, nagradzając ich dodatkowymi premiami lub prezentami. To jeden z najlepszych sposobów na zwiększanie ich zaangażowania i lojalności.
  5. Stosuj alternatywne modele rozliczeń – kto wie, może w przypadku danego partnera zamiast tradycyjnego CPC lepiej sprawdzi się np. Cost Per View?
  6. Dotrzymuj słowa – nieterminowe płatności czy kończenie kampanii reklamowych bez uprzedzenia to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zniechęcenie do siebie obecnych i przyszłych partnerów.
  7. Buduj sieć wydawców już na wczesnym rozwoju firmyim szybciej zaczniemy budować własną sieć wydawców, tym szybciej zacznie ona pracować na naszą markę i wzrost sprzedaży, przekonuje Ewa Dudek, CEO i Founder sieci afiliacyjnej webePartners.
  8. Doceń wartość nawet pojedynczego partnera – może się przecież okazać, że to właściciel niszowego bloga, a nie popularny portal tematyczny, generuje dla Ciebie największe zyski.
  9. Buduj rozpoznawalność i renomę marki – pamiętaj, że afiliacja jest jednym z elementów strategii marketingowej, która na nic zda się w sytuacji, kiedy Twoja firma boryka się z częstymi wpadkami wizerunkowymi lub niedostosowaną do potrzeb użytkownika stroną firmową.
  10. Bądź cierpliwy – jak mówi Paweł Bełtkiewicz, specjalista ds. marketingu afiliacyjnego Neo24.pl: afiliacja nie służy do osiągania spektakularnego efektu w krótkim czasie. Są to działania długofalowe i nastawione na budowanie trwałych relacji w dłuższej perspektywie czasu. Potrzebna jest zatem cierpliwość i zrozumienie, że muszą nastąpić etapy pośrednie, zanim pojawią się oczekiwane efekty.

Szanse i korzyści płynące z afiliacji – podsumowanie

Partnerstwo afiliacyjne to relacja, w której wygrywają zarówno firmy, jak i współpracujący z nimi wydawcy. Dla obu stron to świetna okazja nie tylko do zarobku, ale też poszerzania grona swoich klientów oraz odbiorców. Koszty, jakie muszą ponieść obie strony, są minimalne, zaś wyniki – nie tylko te finansowe – często bywają spektakularne.

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam