Przeczytaliśmy za ciebie raport Gemiusa o e-commerce w PL: 3 najważniejsze wnioski

02.10.2017 AUTOR: Marta Wujek

Przeanalizowaliśmy najnowszy raport „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”. Wiemy już kto kupuje w sieci, a kto wciąż nie ufa tej formie. Wiemy w jaki sposób wybieramy dany e-sklep i co najważniejsze – co można zrobić, by przekonać sceptyków zakupów online.


Kto kupuje w sieci?

Blisko 80 proc. Polaków w wieku od 7 do 75 lat korzysta z Internetu. Ponad połowa z nich (53 proc.) kupuje w polskich e-sklepach. Przy 38 milionowej populacji to niezła pula potencjalnych klientów. Najczęściej przez Internet zamawiają osoby ze średnim wykształceniem (47 proc.), z miast do 200 tys. mieszkańców (44 proc.) oraz o średnich i dobrych zarobkach (odpowiednio 41 proc. i 51 proc.).

Najczęściej kupujemy ubrania, dodatki i akcesoria. Natomiast uczestnicy badania pytani o to, co planują kupić w najbliższym czasie, najczęściej wymieniali książki, płyty i filmy. Warto dodać, że rynek e-commerce w Polsce zdążył się już na tyle mocno ugruntować, że osoby kupujące online są bardzo mocno świadome ofert, jakie pojawiają się w Internecie.

Jak wybieramy e-sklep?

Jesteśmy wygodni. Chcemy aby kurier wniósł nasze zakupy do domu, 67 proc. kupujących wskazuje takie udogodnienie, jako ważne przy wyborze e-sklepu. Natomiast 55 proc. osób przyznaje, że ceni możliwość darmowego odesłania towarów za pośrednictwem kuriera (door-to-door). Ważny jest również sposób płatności, 65 proc. kupujących wskazuje PayU, jako najwygodniejszy.

Jeśli prowadzimy sklep internetowy, warto zainwestować również w marketing szeptany. Połowa osób kupujących w Internecie wskazuje, że opinie o danym sklepie dostępne w sieci, są dla nich bardzo ważne.  Produkty, o których najczęściej szukamy opinii to sprzęty RTV AGD, samochody, materiały budowlane i telefony.

Ufamy tym sklepom, które mają dobre opinie (50 proc. osób wskazało ten czynnik, jako budujący zaufanie do e-sklepu), w których możemy płacić przy odbiorze (31 proc.) i które przedstawiają czytelną informację o zwrotach i reklamacjach (29 proc.). Natomiast to co nas najbardziej zachęca do wyboru danego sklepu to dobre ceny (47 proc.), niskie koszty dostawy (42 proc.) oraz dobre wcześniejsze doświadczenie z danym sklepem (40 proc.).

Czynniki, które najmocniej wpływają na naszą decyzję w wyborze e-sklepu w kolejności od najważniejszych:

  • opinie na forach,
  • wyniki z porównywarek cenowych,
  • możliwość odbioru np. w kiosku,
  • opinie w portalach społecznościowych,
  • kody rabatowe,
  • dane firmy na stronie,
  • sposób prezentacji produktów,
  • wygląd strony,
  • opinie poza Internetem,
  • obsługa klienta (call center),
  • dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny,
  • ciekawy blog lub fanpage.

Kto nie kupuje w sieci?

Wciąż 46 proc. internautów nie dokonuje zakupów online. To dużo, jednak z roku na rok takich osób jest coraz mniej (w 2016 roku 52 proc.).  Kim są te osoby? Aż 41 proc. niekupujących to osoby z niższym wykształceniem, pochodzące z miast do 200 tys. mieszkańców (42 proc.) i o średniej sytuacji materialnej (41 proc.).

Głównym problemem dla tych osób jest fakt, że nie mogą obejrzeć danego produktu przed kupnem.  Poza tym, osoby te nie chcą czekać na produkt i mają obawy o bezpieczeństwo zakupów w sieci.  Jak przekonać tę grupę do zakupów online? Osoby biorące udział w badaniu na pytanie, co by ich zachęciło do zakupów w e-sklepach, najczęściej wymieniały: niższą cenę produktów, niższe koszty dostawy oraz szybszą dostawę.

Postępująca smartfonizacja sprawiła, że jesteśmy konsumentami, dla których dostęp do oferty 24/7 już nie jest opcją, a coraz bardziej koniecznością. Wybrane miejsce i odpowiadający nam czas to czynniki, za które lubimy zakupy online z dostawą kurierską bezpośrednio do domu lub miejsca pracy. To jasny sygnał dla sprzedawców, którzy powinni skupić się na rozwoju modelu omnichannel, który gwarantuje optymalizację procesu zakupowego z maksymalizacją wygody dla klienta, który jak wiemy jest dziś wielokanałowy – komentarz z raportu, Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Podsumowując, rynek e-commerce w Polsce cały czas rośnie. Jednocześnie internauci są świadomymi konsumentami online, których oczekiwania są jasno określone. Prowadząc e-sklep musimy przede wszystkim dbać o jego opinie w sieci, które są dla internautów kluczowe. Jest o co powalczyć, bo wciąż blisko połowa internautów jeszcze się nie przekonała do zakupów online.

Do góry!

Polecane artykuły

13.01.2020

Rebranding Grupy SARE efektem finalizacji strategii rozwoju w kierunku kompleksowego ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam