Nowe spojrzenie na e-sprzedaż

07.11.2016 AUTOR: Dominika Posełek

Postęp technologii pociąga za sobą zmiany w obszarze komunikacji z potencjalnym klientem. Szybki rozwój mediów, coraz łatwiejszy dostęp do Internetu i nowe trendy w IT wpłynęły na zmianę nawyków zakupowych i wzrost popularności sprzedaży wielokanałowej. Największym wyzwaniem dla sprzedawców stało się zapewnienie spersonalizowanego, spójnego i wygodnego procesu obsługi w trakcie całej ścieżki zakupowej, niezależnie od wybranego kanału.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak zbudować pozytywny wizerunek Twojej marki i przełożyć go na doświadczenia konsumenta,
  • Jak osiągnąć spójność pomiędzy światem online i offline,
  • Jak wykorzystać nowoczesne technologie i wesprzeć Twój biznes innowacją.

Rosnąca świadomość konsumentów ma bezpośredni wpływ na strategię sprzedaży, a co za tym idzie – na model komunikacji marki. Według badań przeprowadzonych przez ekspertów firmy Gartner, już za trzy lata aż 85% klientów będzie w relacji z marką bez interakcji z człowiekiem. Wyłania się zatem wniosek: pozytywne doświadczenia konsumenta w jego kontaktach z marką są gwarancją jej rynkowego sukcesu.

Wiele marek decyduje się na obecność na rynku zarówno w formie sklepu bądź sieci sklepów stacjonarnych, jak również sklepu internetowego. Firmy dodatkowo inwestują w działania online (e-mail marketing, social media, angażujące aplikacje i gry mobilne) oraz niestandardowe formy offline (promocje w punktach sprzedaży, promocje konsumenckie, sampling, media tradycyjne). Działania te umożliwiają marce dotarcie ze swoim produktem lub usługą do potencjalnych klientów. Wydaje się przy tym, że im więcej możliwości, tym większa szansa na wzrost sprzedaży. Trzeba jednak zaznaczyć, że o sukcesie strategii wielokanałowej decyduje przede wszystkim spójna i przenikająca się komunikacja, zmierzająca do integracji wszystkich kanałów i zatarcia granicy między zakupami online i offline. Taki model sprzedaży określamy mianem omnichannel.

Strategia omnichannel i jej udane wdrożenie umożliwia marce kreowanie spójnego wizerunku. Swobodna interakcja z konsumentem – od teraz możliwa niemal w każdym momencie – przekłada się na jego pozytywne doświadczenia, niezależnie od kanału czy urządzenia, z jakiego korzysta. Wdrażanie strategii omnichannel wymaga jednak konsekwencji i odpowiedniej optymalizacji działań, szczególnie w zakresie komunikacji, która powinna być indywidualnie dopasowana do każdego z kanałów.

Jakie są zalety sprzedaży wielokanałowej?

  • większa ekspozycja marki,
  • swobodny dostęp do kontaktu z marką,
  • zwiększony zasięg medialny,
  • spójny wizerunek marki,
  • integracja kanałów online i offline

Istotą omnichannel marketingu jest umiejętne wykorzystanie każdego z etapów ścieżki zakupowej, podczas których konsument, wprowadzony w świat marki, zanurza się w nim, „zaliczając” kolejne punkty styku. Jego zainteresowanie marką powinno być nieprzerwane, dlatego opracowanie strategii musi uwzględniać analizę zachowania konsumentów – w jaki sposób wchodzą w interakcje z marką, w którym momencie podejmują decyzje o zakupie, które formy promocji mają największy potencjał, by zwiększać zasięg medialny i skutecznie wspierać sprzedaż. Treści zawarte w poszczególnych kanałach powinny uzupełniać się i nawzajem do siebie odsyłać, a jednocześnie prezentować tę samą jakość.

Strategia omnichannel ma na celu ułatwić proces sprzedaży, uwzględniając zmieniające się potrzeby klientów. Konsument ma więcej możliwości, by dokonać zakupu, a sprzedawca – więcej opcji, by dobrać touchpointy i skutecznie dotrzeć do klienta. Aktywność marki w wielu kanałach dostarcza więcej danych na temat zachowań konsumenckich – aby lepiej je zrozumieć i zoptymalizować działania należy sięgnąć do narzędzi analitycznych, które pomogą ustalić, które kanały przynoszą największe dochody firmie, bądź generują najwyższą konwersję.

Zmieniające się warunki funkcjonowania biznesu wymagają modyfikacji dotychczasowych modelów sprzedaży. Decyzja o przyjęciu i realizacji strategii sprzedaży wielokanałowej stawia przed firmą wiele wyzwań – m. in. zapewnienie jednolitej polityki cenowej na wszystkich kanałach i zmiany wewnątrz organizacyjne, związane z nową wizją działań sprzedażowych w firmie. Idea omnichannel zakłada, że udane przeprowadzenie klienta przez cały proces zakupowy staje się integralnym elementem działań operacyjnych z obszaru logistyki, zarządzania polityką cenową i strategią promocyjną czy obsługą klienta. Tym, co umożliwia firmie realizację strategii handlu wielokanałowego jest przede wszystkim odpowiednia technologia i dobór narzędzi wspierających sprzedaż.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznej sprzedaży w sieci i poza nią, poznać narzędzia i metody analizy i optymalizacji działań w Internecie lub rozwinąć swoją wiedzę z obszaru marketingu i technologii w biznesie, dołącz do grona uczestników konferencji #e-biznes festiwal i zmień swoje spojrzenie na e-marketing! Podczas wydarzenia, które odbędzie się w dniach 16-17 listopada na Stadionie Cracovii w Krakowie, zdobędziesz najświeższą wiedze branżową, poznasz najnowsze trendy z obszaru IT i nowych mediów oraz najskuteczniejsze rozwiązania dla codziennej pracy e-marketerów, które można zastosować we własnym zakresie. Wiedzą i doświadczeniem dzielą się najlepsi eksperci z dziedzin pokrewnych e-marketingowi z całej Polski.

Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź stronę www.ebiznesfest.pl!

Czytaj również:

E-commerce od podstaw, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć w jednym miejscu!

Pokolenia X, Y, Z – różnice w zachowaniu. Co to oznacza dla marketera?

Do góry!

Polecane artykuły

09.10.2019

Grupa SARE zmienia nazwę na Digitree Group i przedstawia nowy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam