Marketing i Biznes E-commerce Dropshipping vs. własny magazyn – za i przeciw

Dropshipping vs. własny magazyn – za i przeciw

Dropshipping vs. własny magazyn – za i przeciw

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Własny sklep internetowy to biznes wymagający od przedsiębiorcy dość szerokich kompetencji – od poznania technicznych aspektów oprogramowania e-sklepu, poprzez znajomość prawideł rządzących światem marketingu aż po zarządzanie magazynem. I choć na zbudowanie dochodowego biznesu ma wpływ wiele czynników, to właśnie sprawna wysyłka zamówień do klientów wydaje się kluczowa. Czy własny magazyn to zawsze dobre rozwiązanie? Jak poradzić sobie na początku przygody z e-commerce, kiedy nie posiadamy środków na inwestycję w dodatkową powierzchnię magazynową? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Własny magazyn czy dropshipping?

Profesjonalna i szybka obsługa spływających od klientów zamówień to podstawowa kwestia związana z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Opóźnienie wysyłki lub brak zakupionego towaru na stanie może okazać się dla raczkującego biznesu sporym problemem, prowadzącym do utraty pozyskanych klientów. Jak temu zapobiec?

Może się wydawać, że idealne rozwiązanie stanowi własny magazyn po brzegi wypełniony towarem – w końcu cały asortyment masz na wyciągnięcie ręki i nic nie zakłóci sprawnej realizacji zamówienia. Ale co zrobić, kiedy Twoje fundusze nie pozwalają na budowę lub wynajem powierzchni magazynowej? Co  w sytuacji, kiedy handlujesz unikatowym towarem, którego po prostu nie opłaca Ci się przechowywać przez długi czas? Z pomocą przychodzą inne modele logistyczne, które z powodzeniem stosują sprzedawcy internetowi. W ostatnich latach szczególną popularność zyskał dropshipping, który pozwala na wysyłkę zamówień bezpośrednio z hurtowni współpracującej ze sklepem. Przyjrzyjmy się bliżej obu rozwiązaniom.

Własny magazyn w sklepie internetowym

Tradycyjny model logistyczny zakłada, że cały asortyment sklepu internetowego znajduje się w magazynie i stamtąd też jest wysyłany do klientów. Nie da się ukryć, że takie rozwiązanie ma wiele zalet i znacznie ułatwia obsługę zamówień. Warto jednak dobrze przemyśleć kluczowe kwestie zanim podejmiesz decyzję o budowie lub wynajmie powierzchni magazynowej. Na co szczególnie powinieneś zwrócić uwagę?

  • Dopasowanie odpowiedniej powierzchni. Właściwa wielkość magazynu ma ogromne znaczenie – w końcu nie chcesz płacić za niewykorzystane miejsce, a z drugiej strony – myśleć o przeprowadzce do większego lokum po kilku miesiącach. Weź pod uwagę gabaryty sprzedawanych towarów, liczbę zwrotów, szybkość rotacji asortymentu, a także spodziewany wzrost liczby zamówień w przyszłości.
  • Wyposażenie magazynu. Wbrew pozorom, kompletne umeblowanie i wyposażenie magazynu może pochłonąć spore zasoby pieniężne. Musisz zadbać o regały, półki, szafy, stoły do pakowania, podstawowe meble do pomieszczenia socjalnego, komputery, drukarki i wiele innych!
  • Stałe opłaty. To koszty, które będziesz musiał ponosić niezależnie od dochodu. Weź pod uwagę czynsz za wynajem powierzchni magazynowej, opłaty za media (mogą dochodzić nawet do kilku tysięcy złotych miesięcznie!), wypłaty dla pracowników magazynu i inne.
  • Pracownicy. Zastanów się, czy Twój biznes wymaga zatrudnienia tylko jednej osoby, czy kilku. Pamiętaj, że niespodziewana absencja jedynego pracownika może skutecznie zakłócić płynność obsługi zamówień, a nawet wstrzymać ich wysyłkę. Weź pod uwagę również piki sprzedażowe i wcześniej zaplanuj zatrudnienie dodatkowej pomocy, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  • Ochrona towaru w magazynie. Zastanów się, jak zadbasz o choronę zakupionego towaru. W Twoim magazynie będą potrzebne odpowiednie zamki w drzwiach oraz oknach, a także system przeciwpożarowy. Rozważ również instalację monitoringu lub wynajęcie firmy ochroniarskiej.
  • Odpowiednie warunki przechowywania towarów. Magazyn musi być dostosowany do rodzaju asortymentu, który się w nim znajduje. Jeżeli sprzedajesz np. kosmetyki, musisz zadbać o optymalną temperaturę czy wilgotność, które zagwarantują świeżość i pożądane właściwości produktów.
  • Kontrola stanów magazynowych. Prowadząc magazyn musisz umiejętnie zapobiegać chaosowi i skrupulatnie kontrolować swój asortyment. Dbaj o to, aby na półkach nie zalegały nierotujące produkty i twórz listy bestsellerów, których nie powinno zabraknąć w magazynie. Tutaj świetnie sprawdzi się analiza XYZ, która pozwala podzielić asortyment przechowywany w magazynie na towary szybko, średnio oraz słabo rotujące.

Własny magazyn to dla początkującego sprzedawcy przede wszystkim znaczący koszt, z którym musi liczyć się już na starcie swojego biznesu. Mimo wielu niezaprzeczalnych zalet magazynu – nie każdy właściciel sklepu internetowego może sobie na niego pozwolić. Przyjrzyjmy się raz jeszcze plusom i minusom tego rozwiązania.

Dropshipping – jak sprzedawać bez magazynu w sklepie?

Sklep internetowy bez magazynu? To jak najbardziej możliwe! Dropshipping jest to model logistyczny, w którym to hurtownia jest odpowiedzialna za wysyłkę zamówień złożonych w Twoim sklepie. Takie rozwiązanie znacząco ułatwia start w biznesie i sprawia, że możesz rozpocząć przygodę z e-commerce o wiele niższym kosztem.

Konieczność budowy lub wynajmu własnego magazynu odstrasza wielu początkujących sprzedawców. Często okazuje się jednak, że do sprawnego zarządzanie biznesem magazyn wcale nie jest konieczny i z powodzeniem można wykorzystać inne modele logistyczne, takie jak np. dropshipping. – mówi Maciej Cebertowicz, manager ds. sprzedaży i rozwoju produktu w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl.

Podstawą do rozpoczęcia sprzedaży bez magazynu jest znalezienie partnera biznesowego, który w Twoim imieniu będzie wysyłał zamówienia do klientów. Hurtownie dropshipping znajdziesz na liście integracji w Sky-Shop.pl, forach internetowych, grupach na Facebooku lub po prostu wpisując wybraną frazę w wyszukiwarkę Google. Więcej informacji znajdziesz w tym artykule.

Realizacja zamówienia w dropshippingu nieco różni się od procesu wysyłki z własnego magazynu i wygląda następująco:

1.    Klient składa zamówienie w sklepie internetowym.

2.    Zamówienie wraz z danymi do wysyłki pojawiają się w panelu administracyjnym sklepu.

3.    Składasz zamówienie w hurtowni dropshippingowej – możesz zrobić to np. poprzez e-mail lub w specjalnym panelu przygotowanym przez hurtownię.

4.    Hurtownia wysyła produkt do kupującego.

5.    Kupujący odbiera wybrane artykuły.

6.    Wysyłasz klientowi fakturę imienną poprzez e-mail.

7.    Rozliczasz się z hurtownią.

Dzięki zastosowaniu modelu dropshippingowego za czynności, takie jak drukowanie etykiet przewozowych, pakowanie przesyłek oraz ich wysyłka odpowiedzialna jest hurtownia.

Jakie oprogramowanie do dropshippingu wybrać?

Ze względu na to, że prowadząc sprzedaż w dropshippingu nie masz bezpośredniego dostępu do towaru znajdującego się w magazynie, szczególną uwagę powinieneś zwrócić na mechanizmy, które połączą Twój sklep z hurtownią. Jakie funkcje powinno posiadać oprogramowanie przystosowane do dropshippingu?

  1. Dwukierunkowa automatyczna integracja z hurtownią. Łączy sklep z hurtownią i pozwala na automatyczne zatowarowanie sklepu dropshippingowego. Dzięki niej w krótkim czasie pobierzesz do sklepu produkty wraz z parametrami, takimi jak nazwy, zdjęcia, opisy czy ceny. Dodatkowo, dzięki automatycznej aktualizacji nawet do 8 razy na dobę, będziesz mieć kontrolę nad aktualnymi stanami magazynowymi poszczególnych produktów.
  2. Integracja z Allegro. Dropshipping na Allegro jest popularną formą sprzedaży, na którą decyduje się coraz większa liczba przedsiębiorców. Moduł integracji pozwoli Ci z łatwością wystawiać aukcje na portalu i pobierać zamówienia do panelu administracyjnego Twojego sklepu internetowego.
  3. Integracja z marketplace’ami i porównywarkami cen. Dywersyfikacja sprzedaży i prezentacja swojej oferty w różnych kanałach pozwala dotrzeć do nowych grup klientów. Integracja z popularnymi portalami pozwala w łatwy sposób zarządzać sprzedażą w wielu kanałach z poziomu e-sklepu.
  4. Integracje bramkami płatności i kurierami. Pamiętaj, aby zapewnić swoim klientom dostęp do ich ulubionych form dostawy i płatności – szybkich przelewów, transakcji kartą, tradycyjnego przelewu oraz pobrania.
  5. Narzędzia SEO. Łatwy dostęp do edycji opisów i parametrów produktów, przejrzysta struktura drzewa kategorii, możliwość zmiany linków i indywidualnego ich dopasowania oraz szybkie ładowanie się witryny to tylko niektóre z funkcji, które pozwalają na zdobycie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Szukaj systemu, w którym będziesz mógł w łatwy sposób zoptymalizować swój sklep.

Dla kogo jest dropshipping?

Dropshipping to przede wszystkim duża oszczędność i sposób na biznes z niskim ryzykiem inwestycyjnym. Sprawdzi się idealnie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-commerce i chcą sprawdzić swoje siły na rynku sprzedaży internetowej. To również dobry pomysł dla osób, które pragną pracować w zaciszu własnego domu.

Ale czy dropshipping to biznes tylko dla początkujących? Zdecydowanie nie! Możesz wykorzystać go, prowadząc już dobrze prosperujący sklep z własnym magazynem. Jak to zrobić?

  • Rozszerz swój asortyment o produkty słabo rotujące lub sezonowe – dzięki temu odpowiesz na potrzeby różnych grup klientów, nie ryzykując zakupu towarów, które mogą się nie sprzedać.
  • Badaj rynek. Dzięki dropshippingowi możesz oferować produkty, kórych do tej pory nie sprzedawałeś. Jeśli okażą się strzałem w dziesiątkę – możesz bez wahania sprowadzić je do swojego magazynu.
  • Uzupełnij swój asortyment o produkty drogie lub unikalne. Pozwoli Ci to być o krok przed konkurencją, dla której przechowywanie tego typu produktów w magazynie jest nieopłacalne.

Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie ma swoje mocne i słabsze strony. Decyzja o wyborze konkretnego rozwiązania musi być poprzedzona dokładną analizą rynku i konkurencji, potrzeb klientów, rodzaju asortymentu a także planem wykorzystania budżetu, którym dysponujesz. Dropshipping może być zarówno sposobem na start, pomysłem na długofalowy biznes w e-commerce, a także uzupełnieniem klasycznego modelu sprzedaży.


Artykuł został opublikowany przy współpracy ze sky-shop.pl

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl