Marketing i Biznes E-commerce Dlaczego e-commerce coraz mocniej stawia na UX design?

Dlaczego e-commerce coraz mocniej stawia na UX design?

W branży e-commerce atrakcyjna i sprawnie działająca strona internetowa to podstawa. Jej przedstawiciele coraz większy nacisk kładą jednak także na szybkość ładowania się witryny oraz jej intuicyjność i łatwość nawigowania. To sprawia, że dalszy rozwój e-commerce idzie w parze z dynamicznym rozwojem UX designu, którego zastosowanie znajduje bezpośrednie przełożenie na konwersję.

Dlaczego e-commerce coraz mocniej stawia na UX design?

Źródło: Unsplash/Amélie Mourichon

Nieformalne spotkanie dla przedsiębiorców

Sprawdź Founders Beer!

Czas ładowania strony to nie wszystko

Serwis analityczny Kissmetrics raportuje, że blisko połowa internautów chce, żeby strona uruchamiała się poniżej dwóch sekund, a 40% użytkowników opuszcza witrynę, jeśli ta ładuje się dłużej niż trzy sekundy. Dla tych, którzy dzięki stronie internetowej chcą zdobywać nowych klientów to cios, bo zaledwie jednosekundowe opóźnienie w załadowaniu strony w przypadku e-commerce może skutkować spadkiem konwersji o 7%. 

Zaprojektowanie szybkiej i wizualnie ładnej strony internetowej to jedno. Coraz rzadziej widzimy potworki, które nie zachęcają swoim wyglądem, a w przypadku stron internetowych wygląd zdecydowanie ma znaczenie, bo te niechlujne wzbudzają w nas dość naturalną reakcję polegająca na braku zaufania. Niezwykle istotnym czynnikiem jest jednak to, że nawet najpiękniej stworzony portal odrzuci użytkowników, jeśli korzystanie z funkcjonalności nie będzie intuicyjne i przyjemne. Strona może załadować się w ułamki sekund, ale jak nie będziemy mogli znaleźć tam tego, po co przyszliśmy, bo funkcje są ukryte, to klient szybko wybierze ofertę konkurencji – mówi Szeran Millo, Managing Director w Symetrii oraz trener międzynarodowego certyfikatu UX-PM, potwierdzającego znajomość narzędzi User Experience oraz metodyki projektowania doświadczeń użytkownika w organizacjach.

Na czym polega praca UX designera?

UX designer bada i analizuje doświadczenie użytkowników, a następnie wciela je w życie, projektując optymalne strony internetowe i aplikacje mobilne. Praca ta jest o tyle specyficzna, że nie polega na tym, z czym głównie kojarzy nam się dział IT firmy, bowiem UX designer nie spędza godzin nad tworzeniem kodu, który jest zrozumiały dla maszyn, a enigmatyczny dla zdecydowanej większości użytkowników internetu. 

UX designerzy przy pomocy aplikacji testowych, czy nawet narzędzi rozszerzonej rzeczywistości, mogą śledzić ruchy myszki i oczu testerów. Widzą, jak długo użytkownik szuka danej funkcji i ile wysiłku potrzeba, żeby „przeklikać” do zamierzonego celu. W ten sposób profesjonaliści tworzą intuicyjne i przyjazne systemy, aplikacje, strony internetowe, a nawet interfejsy maszyn czy kokpity samochodów 

UX design to obecnie podstawa e-commerce

Firmy zaczynają dostrzegać potencjał tkwiący w UX design. Szczególnie te działające na rynku e-commerce, który rozwija się w zawrotnym tempie. Sklep internetowy, żeby przyciągnąć użytkowników, musi się wyróżniać, ale żeby po jednorazowym zakupie klienci wracali, muszą odejść z przekonaniem: „Tu zakupy zrobiłem szybko, nie miałem problemu ze znalezieniem odpowiedzi na pytania, kontakt ze sprzedawcą był bezproblemowy” – zaznacza Millo i dodaje: – To co od dłuższego czasu obserwowaliśmy na rynkach zagranicznych, widzimy już w Polsce. UX się staje coraz bardziej powszechny i coraz więcej firm chce mieć swoje działy UX lub też korzystać z podwykonawców i firm zewnętrznych w tym zakresie – podkreśla.

UX – branża, która kusi zarobkami

Specjalistów ciągle jest niewielu, a wakatów i ofert pracy na tyle dużo, że branża otwiera rekrutacje również dla osób, które nie mają doświadczenia. Co może zwiększyć szansę na otrzymanie pracy? Warto rozważyć udział w kursach typu bootcamp, które trwają zazwyczaj kilka miesięcy. – Kurs tego rodzaju polega m.in. na poznaniu narzędzi, konkretnych programów, które później będzie wykorzystywać się w pracy. Kursant poznaje też mechanizmy procesu i dobre praktyki, które powinny charakteryzować pracę UX designera – opisuje Millo. 

Bootcamp dla UX designera składa się zazwyczaj z pracy warsztatowej i pracy samodzielnej. Na najlepszych kursach słuchacze mogą też korzystać z kilku godzin indywidualnych konsultacji z mentorem. Większość firm, które organizuje kursy, bacznie przygląda się uczestnikom i tak naprawdę już wtedy zaczyna się proces rekrutacji. Najlepsi zaraz po ukończeniu kursu mogą otrzymać ofertę pracy. Natomiast reszta może otrzymać cenne wskazówki podczas rozmowy z menadżerem HR.

Z siódmej edycji raportu „UX i Product Design w Polsce”, w którym autorzy przepytali blisko 700 osób (co jak sami podali stanowi „znaczną część” branży UX w Polsce), wynika, że najchętniej na zmianę branży decydują się kobiety. Świadczy o tym fakt, że blisko 75% osób, które mają staż krótszy niż dwa lata w zawodzie UX designera, stanowią właśnie kobiety.

Pandemia przyspieszyła wiele decyzji, zmusiła część osób na rynku pracy do zmiany branży, UX kusi szybkim rozwojem, a po zdobyciu niezbędnego doświadczenia naprawdę solidnymi zarobkami i przede wszystkim praca w tym zawodzie daje szansę na stabilizację – mówi Szeran Millo. 

Ile zarabia UX designer?

Raport wskazuje na ścisłą korelację ze średnimi zarobkami w sektorze przedsiębiorstw. Co do zasady UX designer zarabia dwa razy więcej w stosunku do tej „bazowej” kwoty. W 2021 roku było to więc ponad 8 tysięcy złotych, a mediana była tylko nieznacznie niższa, bo wynosiła ok. 7,5 tysiąca złotych. UX designer z kilkuletnim doświadczeniem może jednak spokojnie podpisać umowę z pensją na kilkanaście tysięcy złotych. Rekordziści? W Polsce mogą zarabiać już ponad 30 tysięcy. 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl