Rzecz o tematach blogowych

27.05.2016 AUTOR: Sylwia Cegieła

Możliwości zarobku w sieci jest w obecnych czasach więcej niż nam – zwykłym użytkownikom Internetu – się wydaje. Jednak aby działanie przyniosło spodziewany skutek, należy precyzyjnie określić oczekiwania. Skupmy się więc na blogu i jego potencjale. Sukces finansowy zależy bowiem od ilości odwiedzin oraz tematyki. Jak to mówią: „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Tę samą zasadę należy stosować przy prowadzeniu bloga. Pamiętajmy zatem, że nie jest sztuką założyć bloga wielotematycznego bez konkretnych założeń marketingowych. Większe powodzenie czeka nas, gdy stargetujemy własną grupę docelową, do której warto będzie kierować treści spełniające ich oczekiwania. Służy temu analiza typologiczna narzędzia.

Jaki typ bloga prowadzić? Odpowiedzi na to pytanie trzeba poszukać, kierując się zainteresowaniami oraz umiejętnościami w danej dziedzinie. Nie jest przecież sztuką pisanie tylko „o czymś”. Należy wziąć pod uwagę szereg czynników, które pomogą usystematyzować i sprecyzować działania tak, aby nie zatonąć w gąszczu oferowanych przez Internet informacji.

Jak wybrać bloga?

Zanim zaczniemy cokolwiek publikować, zastanówmy się, jakiego rodzaju treści chcemy przekazać, ponieważ mogą być to nie tylko artykuły, ale też materiały multimedialne, jak zdjęcia, muzyka czy filmy. W tym miejscu na uwagę zasługują następujące rodzaje narzędzi blogerskich: vlog – pełniący rolę bardziej bloga wizerunkowego czy instruktażowego; photoblog – wykorzystywany m.in. w branży modowej czy turystycznej; coraz bardziej popularny w dziennikarstwie – audioblog, czy linklog będący zbiorem odnośników – bardzo dobry pomysł na zarabianie. Ten ostatni stanowi pewnego rodzaju bazę interesujących, według publikującego, odnośników do innych blogów dotyczących jednego zagadnienia, które mogłyby również zainteresować jego czytelników. W tym miejscu należy jednak podkreślić, że nie jest to zwyczajna baza danych, jaką można znaleźć na stronach www. Poszczególne linki poukładane są chronologicznie, zaczynając od najnowszego, i traktowane są jako osobne wpisy. Autor sam dokonuje subiektywnej selekcji publikowanych hiperłączy, dbając o jednolitą tematykę linkloga. Każdy link opatrzony zostaje również odautorską notatką związaną z treścią zawartą w odnośniku.

Bierzmy także pod uwagę podejmowane tematy. Blogi mogą być monotematyczne lub wielowątkowe, choć oscylujące wokół jednego wybranego przez nas tematu. Jak wiadomo, najchętniej czytane są treści będące kontynuacją poprzedniego wątku, jak jest np. na blogach specjalistycznych. Stąd wniosek, że lepiej nie poruszać wielu tematów w jednym miejscu (chyba że mamy do czynienia z blogiem informacyjno-publicystycznym lub dziennikarskim), ponieważ ryzykujemy spadek czytelnictwa, a tym samym – potencjalnego zarobku. Tutaj wyróżniamy szerokie spektrum wykorzystania, gdyż blogi piszą zarówno biznesmeni, jak i publicyści, dziennikarze czy politycy, ale też twórcy niezależni. Autor sam określa częstotliwość ukazywania się artykułów, stąd mamy do czynienia z blogami statycznymi lub dynamicznymi.

Zastanówmy się następnie, czy będzie to blog redagowany przez jednego twórcę czy kilku (czyli tzw. blog kolektywny). To bardzo ważna kwestia w przypadku, gdy chcemy uniknąć dublowania treści lub dopilnować regularności wpisów. W tym gronie rozróżniamy dwa rodzaje blogów kolektywnych: otwarte i zamknięte. W tych pierwszych publikować może każdy spełniający jedynie drobne kryteria (najczęściej jest to zwykłe założenie konta eksperckiego). Przykładem może być otokoclub.pl. Decydujące zdanie o przyjęciu kogoś do tego grona ma jedynie administrator serwisu. Blog kolektywny zamknięty, np. natemat.pl, musi mieć własne grono ekspertów zapraszanych do dyskusji najczęściej przez samego administratora. Tutaj również wymagane są pewne kroki formalne w postaci rejestracji użytkownika. Jednak w obu przypadkach tematyka nie jest jednorodna, gdyż każdy piszący zajmuje się własną dziedziną.

Nie bez znaczenia jest też, kto redaguje bloga – autor niezależny czy może ktoś, komu zlecono jego prowadzenie? Tutaj mogą powstawać blogi komercyjne bądź nie – w zależności od oferowanej treści i grupy docelowej. Możemy np. promować w sposób subiektywny wizerunek firmy, produktu (blogi specjalistyczne) czy osoby (popularne wśród niezależnych twórców różnych form artystycznych – poetów, prozaików, malarzy). Oba mogą być wsparciem działań sprzedażowych, natomiast te drugie dodatkowo służą jako miejsce wyrażenia siebie poprzez sztukę (w tym aspekcie mogą być rozumiane jako blogi nie komercyjne, lecz wizerunkowe). Ten typ bloga specjalistycznego uwiarygodnia człowieka jako autora wykwalifikowanego z ogromnym talentem przekazywania np. słowa pisanego, co stanowi cenne źródło informacji dla potencjalnych pracodawców czy wydawców.

Zaistnieć w sieci

Cel i motywacja to kolejny ważny czynnik determinujący do zakładania bloga. Możemy przecież nie tylko komentować rzeczywistość, ale też edukować odbiorców, np. blogi szachowe, marketingowe czy prozdrowotne. Są także takie, które powstają z czystej pasji, np. popularne obecnie blogi kulinarne czy modowe. Motywacją do redakcji tegoż jest też chęć zarabiania na reklamach lub artykułach sponsorowanych. Siłą sprawczą zainicjowania twórczości blogerskiej może być również np. pragnienie sprawdzenia się w roli początkującego dziennikarza. Opublikowane teksty stanowią wtedy portfolio piszącego, który – jeśli ma szczęście – może liczyć na to, że w końcu zostanie zauważony, a jego kariera nabierze rozpędu ze względu na to, że zyska stałe grono czytelników. Istnieje też cel tworzenia dla samego tworzenia – dla tzw. zabicia czasu. Blogi często zakładają także osoby chcące jedynie prowadzić pamiętnik internetowy, który dla szerszego grona odbiorów nie stanowi jednak wielkiej wartości. Wpisy mają wyłącznie charakter czysto osobistych przemyśleń związanych z życiem bohatera-blogera. Stawia się on wówczas w roli komentatora rzeczywistości lub opowiadacza o własnym życiu.

Jeśli zaś chcemy jedynie mieć mikrobloga traktowanego jako miejsce wpisów od czasu do czasu, teksty muszą być krótkie, treściwe, niekoniecznie tworzone w trybie ciągłym, ponieważ częste pisanie wymaga samodyscypliny i dostarczania nieustannie nowych, interesujących treści. Zastanówmy się zatem poważnie, czy taka forma ekspresji odpowiada naszemu trybowi życia.

Nie bez znaczenia jest też wybór narzędzia dla blogera. Może to być ogólnodostępny serwer (jak blogger.com) czy miejsce w serwisie społecznościowymi dla tych, którzy nie lubią inwestować pieniędzy w pasję. Dla osób chcących jednak budować własną markę dla jej skomercjalizowania proponujemy zakup domeny.

Reasumując, dobrze pisane blogi stanowią nieocenione źródło informacji, wiedzy bądź sposób na poznanie opinii innych na wiele ważnych tematów. Do tego dążą blogi informacyjno-reportażowe. Tutaj ważna jest szybka reakcja – autor zazwyczaj prędzej niż media tradycyjne stara się zaopiniować wydarzenie.

Warto zauważyć, że dobór tematów ściśle określa preferencje blogera. Stosuje on zazwyczaj narrację pierwszoosobową. Brak zysków z powyższej twórczości powoduje, że czytelnik podchodzi przychylniej do przekazywanych treści. Autor staje się bardziej autentyczny, ponieważ bezinteresownie publikuje artykuły, nie oczekując przy tym profitów, które z pewnością i tak nadejdą, gdyż w chwili obecnej reklamodawcy coraz przychylniej postrzegają tę formę ekspresji. Ważna jest więc pasja tworzenia, rzetelność oraz chęć nieustannego rozwoju twórczego. Przedsiębiorcy oraz firmy coraz odważniej zmieniają bowiem swoje podejście do blogosfery i pozwalają sobie na inwestycje w powierzchnie reklamowe. To wszystko jednak jest w fazie rozwoju, gdyż w miarę tego, jak będzie rozwijał się biznes, powstaną ciekawe treści – wzrośnie czytelnictwo, zaczną się okazje do zdobywania korzyści finansowych.

Czytaj również:

5 rzeczy, o których według prawnika musisz pamiętać decydując się na start z własnym biznesem

Łódź to nie tylko szare miasto. Poznaj najciekawsze startupy i inicjatywy!

Startupy z Krakowa, które warto znać!

 

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail