Content marketing to inaczej marketing treści. To zupełnie inna forma docierania do klientów – nie poprzez bezpośrednie reklamy, ale przydatne artykuły cenne ze względu na swoją merytorykę, dedykowane konkretnym grupom odbiorców. Odchodzi się w nich od jednostronnego komunikatu w stronę klienta, a ma na celu budowanie relacji z nim. Angażujemy w ten sposób nie tylko odbiorców, ale również osoby, które promują nasze treści. Wśród form content marketingu możemy wyróżnić artykuły, e-booki, infografiki, poradniki, video czy webinary.
Dwa podstawowe zadania content marketingu
Przede wszystkim tworzenie ciekawych treści ma za zadanie dotarcie do klientów, pokazywanie swojej marki i poszerzanie grona odbiorców. W praktyce wygląda to tak, że tworząc na przykład interesujący artykuł, kolejne osoby, które go przeczytają, podzielą się nim z innymi. Tym samym nie tylko zobaczą, że jesteśmy w danej dziedzinie ekspertami, ale również więcej osób zobaczy, że nasza firma istnieje i ma ciekawe treści do przekazania. Kluczem do sukcesu jest bowiem stworzyć taki content, aby inni rzeczywiście chcieli się nim dzielić. Oprócz tego drugim ważnym aspektem dobrego content marketingu jest fakt, że zwiększa ruch na stronie. Tutaj bardzo ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z tego, że Google promuje dobre treści i mają one szansę być wyżej w wyszukiwarce. Poza tym kolejne osoby przekazujące sobie linki sprawiają, że jest w sieci coraz więcej odwołań do naszej strony. Dzięki temu jest ona bardziej widoczna. To na pewno sposób czasochłonny i wymagający zaangażowania, ale wart swojej ceny, ponieważ dzięki temu nasza strona stanie się wartościowa dla Google i szybciej wyszukiwana przez potencjalnych klientów.
Dla kogo dobry content marketing?
Niewątpliwie, żeby tworzyć dobry content marketing trzeba mieć dobre treści do przekazania odbiorcom, które będą przedstawione w odpowiedni sposób. Świetnie sprawdzają się tu formy poradnikowe, zestawienia i porównania, a także prognozy na dany okres czasu. Najczęściej, szczególnie kobietom, content może się skojarzyć z modą i kosmetykami. W końcu to te treści, które nie tylko są w miarę łatwe do stworzenia, ale również mają siłę przebicia i często stają się popularnym viralem. Nie ma się co dziwić, wiele kobiet interesuje, co będzie modne w danym sezonie albo w jaki sposób zrobić naturalną odżywkę do włosów. Dla firmy istotne jest to, żeby w danym tekście, udzielając porad w odpowiedni sposób przedstawić swój produkt. Nachalna reklama nigdy nie będzie dobrze postrzegana, dlatego należy w contencie jej unikać. To podstawa, którą powinniśmy zapisać w widocznym miejscu, zapamiętać i nigdy nie zapomnieć: content marketing jest czymś innym niż treści reklamowe.
Czy zatem content marketing można wykorzystać tylko w świecie produktów i to do tego kobiecych? W żadnym wypadku. Tak naprawdę w każdej branży można stworzyć dobre treści, trzeba mieć tylko odpowiedni pomysł. To jest klucz do sukcesu. Mogłoby się bowiem wydawać, że na przykład w branży nieruchomości nie ma jak stworzyć dobrego content marketingu, bo przecież ludzie chcą poznać mieszkania, które mogą kupić, a więc należy przede wszystkim skupić się na reklamie. Jeżeli jednak chcemy być deweloperem rozpoznawalnym, który dobrze się kojarzy, a więc klienci będą mieli większe zaufanie, możemy stworzyć właśnie dobry content.
Kto sobie świetnie z tym poradził?
http://www.freedom-nieruchomosci.pl/blog
Sami zobaczcie, co ciekawego można znaleźć na tym blogu. I ostrzegam nie znajdziecie tam haseł reklamowych. Jest za to mnóstwo porad, które związane są z rynkiem nieruchomości. Jak najświeższe przykłady:
Kolejnym przykładem niech będzie znienawidzony przez wiele osób telemarketing. Któż bowiem nie kojarzy irytujących telefonów od konsultantów, którzy próbują nam na siłę wcisnąć zupełnie nową i skrojoną specjalnie dla nas ofertę. Tak, no nie jest to nic fascynującego i w sumie wszelkie reklamy z tym związane byłyby tylko irytujące i zakrawające o śmieszność, bo przecież każdy wie, że konsultanci tylko siedzą w boksach, nie mają szans na kreatywność i każdy jest zaprojektowany, jak maszyna. A potem napotykamy na taki blog.
Źródło: http://focustelecom.pl/blog
I chociaż nie są grupą docelową firmy, to mogą się dowiedzieć, że obecna technologia i oprogramowanie ma na celu uprzyjemnić rozmowy przeciętnego Kowalskiego z konsultantem. A firmy, dla których call center również kojarzy się z czymś nieprzyjemnym, choć wiadomo, że jest to wciąż najlepszy sposób dotarcia do klienta? Mogą przekonać się, że wystarczą dobre decyzje, aby nie być kojarzonym z irytującym telemarketingiem. Do tego jednak trzeba wielu ekspertów, którzy będą przedstawiać rzeczywistość, podstawowe problemy branży i najlepsze rozwiązania. Właśnie takie treści warte są uwagi, ponieważ uczą nowych rzeczy, nie są chwaleniem jednej firmy i negowaniem innych. Proste przedstawienie rozwiązań oraz porady, na co powinno się zwracać uwagę. W taki sposób powstaje dobry content.
Kolejnym przykładem jest branża budowlana. Co takiego może zaoferować firma, która żyje głównie z przetargów? Przecież oni nawet nie muszą szukać klientów, wystarczy, że zgłoszą najtańszą ofertę. Świetnym przykładem wykorzystania content marketingu jest branża producentów placów zabaw. Okazuje się bowiem, że znajdując swój target, w postaci mieszkańców, którzy mają w swoim mieście budżet obywatelski, można rzeczywiście zdobyć nowych klientów oraz zwiększyć rozpoznawalność marki. Jednym z przykładów takiego działania jest dedykowana strona
http://budzet-obywatelski.pl
Tutaj w świetny sposób został wykorzystany content marketing, w postaci poradnika. Nie tylko mieszkaniec może się dowiedzieć, jakie są kryteria powstawania placów zabaw, ale również na co warto zwrócić uwagę przy wyborze różnych ofert i jak się odnaleźć w gąszczu kruczków prawnych z tym związanymi. Zważając na to, że wiele miast ogłaszając budżet życzy sobie konkretnych projektów, takie porady mogą być bardzo cenne. A więc będą przekazywane dalej, a e-book może pozostać na dyskach wielu komputerów. W tym przykładzie content marketing możemy idealnie wykorzystać do remarketingu. W końcu ściągając e-booka możemy poprosić o pozostawienie adresu mailowego, który później przyda nam się do stworzenia dedykowanych reklam, bezpośrednio do ludzi zainteresowanych naszą ofertą.
Czy są branże, w których content marketing się nie sprawdzi?
Tak naprawdę mając odpowiedni pomysł, każdą firmę możemy promować poprzez content marketing. Ciężko w jednym artykule wymienić wszystkie branże i pomysły na nie, ważne jest jednak to, aby trzymać się kilku zasad. Content marketing to treści, które są przydatne dla użytkowników. Niezależnie więc od tego czy prowadzimy sprzedaż, jesteśmy producentem czy usługodawcą, nawiązując do naszej działalności powinniśmy tworzyć treści, które będą interesujące dla odbiorców. Po drugie w content marketingu mniej chodzi o reklamę, a przede wszystkim o przyciągnięcie potencjalnych klientów i dotarcie do grupy odbiorców, która jest naszym targetem. Po trzecie warto wykorzystywać wiele form promocji dobrego contentu, począwszy od blogów, poprzez strony internetowe, aż po social media. Linki mogą być przekazywane przez wszystkie kanały, a także maile czy bezpośrednie komunikatory. Na pewno Facebook i inne media społecznościowe bardzo pomagają w szerzeniu dobrych treści, dlatego jeżeli chcemy tworzyć dobry content dobrze jest prowadzić odpowiednie profile.
Połączenie wielu form content marketingu, które wymienione zostały na początku artykułu pomoże w dotarciu do większej grupy odbiorców. Jeżeli jednak nie mamy pomysłu na interesujący film, który nie będzie nachalną reklamą, lepiej zrezygnować z nagrywania czegokolwiek. Lepsze nic, niż cokolwiek. A przykłady filmów na Youtube pokazują, że można nawet zrobić interesujący content o montażu suwnicy
czy skupie złomu
Jeżeli komuś wydaje się, że marketing treści nie jest dla jego branży, to znaczy, że po prostu nie znalazł jeszcze na niego pomysłu. Tym bardziej, że odwołując się do raportu Stowarzyszenia Content Marketingu w Polsce 77% osób twierdzi, że działania content marketingowe wpływają na decyzje zakupowe (Stowarzyszenie Content Marketing Polska, Czas na content, 2015). Musi być to jednak dobry content, a więc warto stawiać nie na ilość, ale na jakość.
Content marketing to przede wszystkim odpowiednie przekazanie dobrej treści. Dlatego odbiorcy cenią sobie wszelkie historie, które pokazują ludzką twarz firmy. Poza tym świetnie sprawdza się wzbudzanie ciekawości czy wywoływanie zaskoczenia. Dobry content wzbudzi emocje, a więc zostanie również zapamiętany. Jeżeli klient zapamięta daną treść czy nawet zarys historii, to na pewno będzie ją kojarzył z konkretną marką.
Widzisz potencjał w marketingu tradycyjnym?
Jeżeli nie chcesz rezygnować z tradycyjnych form marketingu, jak spoty reklamowe w telewizji czy radiu albo artykuły sponsorowane w gazecie, to możesz połączyć działania content marketingowe prowadzone online i offline. Dzięki temu trafisz do większej liczby odbiorców, ale również sprawisz, że będzie większe zainteresowanie produktem. Wielokanałowość jest w tym przypadku świetnym sposobem na rozszerzenie działań i całej kampanii. Najlepsze kampanie na bazie content marketingu odsyłają do kolejnych kanałów po nowe treści. Dzięki temu niezależnie od tego, gdzie odbiorca napotka naszą firmę, dowie się czegoś nowego. W ten sposób skrojona kampania sprawi, że zwiększymy ruch w różnych kanałach firmowych, a w odbiorcy wzbudzimy ciekawość.
Marketing treści – dlaczego warto?
Marketing treści jest dla każdego, niezależnie od tego czy jesteśmy kancelarią prawną, dystrybutorem przenośnych magazynów czy zakładem fryzjerskim. Jest to świetna forma na wybicie się przez mniejsze firmy, które nie są jeszcze tak rozpoznawalne na rynku. Dzięki odpowiednim treścią zostaną one zapamiętane, a ich przekaz trafi do większej liczby odbiorców. Duże firmy mogą natomiast wzmacniać w ten sposób swoją markę. Jest to na pewno działanie długofalowe, które zajmuje również sporo czasu, ale warto go na nie poświęcić, ponieważ aż 81% osób twierdzi, że działania content marketingowe sprawdzają się lepiej niż tradycyjna reklama (Czas na content, 2015). Dlaczego więc nie zainwestować w coś, co przyniesie realne korzyści dla firmy i co sprawdza się wśród rzeszy internautów.
Zostaw komentarz