Jak nowe technologie wspierają content marketing?

27.05.2016 AUTOR: Antonina Zarakowska

Jeszcze do niedawna działania marketingowe wielu firm opierały się na tym, by zareklamować wszystko wszystkim bez zwracania uwagi na potrzeby poszczególnych grup docelowych. Komunikacja między konsumentem a marką nie odbywała się na poziomie równoległej relacji Klienci nie dostawali tego, czego oczekiwali, ponieważ komunikaty reklamowe były niespersonalizowane. Jednak coraz szybciej postępująca ślepota bannerowa i rosnąca niechęć do reklam sprawiły, że marketerzy musieli znaleźć nową, skuteczniejszą drogę dotarcia do konsumenta. Mimo że wszystko dzieje się w obszarze marketingu, to nadal mówimy o komunikacji między ludźmi. Dobre relacje międzyludzkie opierają się natomiast na słuchaniu i odpowiadaniu na potrzeby drugiej strony. I to właśnie jest sednem content marketingu. Tworzenie wartościowych treści, będących odpowiedzią na zapotrzebowanie i zrozumienie odbiorcy jest podstawą skutecznej komunikacji. Poza tworzeniem treści i odpowiednim ich doborem istotne są też kanały dystrybucji, które będą pomocne do zaangażowania odbiorcy. Ważne by spełnić wszystkie warunki i postawić na dialog z udziałem dwóch stron.

Zmiana podejścia i trend content marketingu nie byłyby możliwe bez rozwoju nowych technologii. Powstanie innowacyjnych narzędzi i możliwość poznania użytkowników pozwoliły wcielić nowe zasady w życie.

Dane, dane, i jeszcze więcej danych

Big Data, czyli zbiory zmiennych i różnorodnych danych, odgrywa zasadniczą rolę w działaniach marketingowych. Ogromne ilości informacji, które udostępniamy codziennie w sieci oraz prędkość ich generowania sprawiają, że poznanie internautów staje się łatwiejsze. Nowe technologie umożliwiają zbieranie, analizowanie oraz łączenie w różne formaty danych zebranych w wielu miejscach (na stronie www, w social media, czy reakcji na reklamę lub newsletter) i tym samym pozwalają na realizowane bardziej zaawansowanych działań marketingowych opartych na badaniu zachowań konsumentów.

Programmatic buying

Mówiąc o Big Data, nie mogę nie wspomnieć o programmatic buying, który dzięki zgromadzonym danym pozwala na dotarcie do konsumenta ze spersonalizowanym przekazem reklamowym. Umożliwia on automatyczny zakup powierzchni reklamowej przez platformy, które skupiają wydawców. Dzięki temu marketerzy docierają do ściśle określonej grupy odbiorców z przekazem dopasowanym do ich cech lub zachowań, a dzięki automatyzacji programmatic buying mogą podnieść efektywność kosztową zakupu i prowadzenia kampanii.

Wi-fi i geolokalizacja

Połączenie zebranych danych z geolokalizacją pozwala osiągnąć jeszcze lepsze efekty, ponieważ umożliwia dotarcie do konsumenta w odpowiednim miejscu i czasie. Jednym z narzędzi zapewniających takie rozwiązanie jest wi-fi, które jako narzędzie marketingowo-sprzedażowe łączy te dwa aspekty. W trakcie korzystania z sieci przez użytkownika, zbieramy informacje dotyczące jego zachowań. Dzięki temu otrzymuje on spersonalizowany, wyświetlony w odpowiednim miejscu i czasie komunikat reklamowy odpowiednio dobrany jego do preferencji zakupowych. Zaletą marketingu wi-fi jest to, że użytkownik angażuje się w przekaz reklamowy, otrzymując w zamian za interakcję profit w postaci dostępu do wi-fi.

Tu i teraz

Powyższe zagadnienia idealnie wpisują się w aktualną potrzebę konsumentów, która wymaga komunikacji tu i teraz. Dzięki dokładnym danym, analitycznemu podejściu i zestawieniu ich z geolokalizacją możliwa jest realizacja tej potrzeby. Jednak powyższe spojrzenie, to spojrzenie ze strony marketera. Odbiorca nie wie, jak to się dzieje, że otrzymuje dopasowane do różnych kontekstów komunikaty. Odbiorca zna się na tym, co widzi i czego używa. Dlatego wszelkie urządzania i kanały pozwalające zrealizować potrzebę tu i teraz powinny być ważne dla marketera, bo właśnie tam jest konsument oczekujący wartościowego contentu.

Internet of Things

 

Istotą Internet of Things jest komunikacja między urządzaniami, np. wearable devices, oraz ich autonomiczne działanie w oparciu o przesyłane między sobą informacje. Potencjał gromadzonych i przesyłanych przez nie danych jest olbrzymi. Wynika to z tego, że urządzania podłączone do Internetu stały nieodłącznym elementem naszego życia i zaczęły odgrywać coraz większą rolę. Mówi się o tym, że jednym z podstawowych elementów rynku IoT będą wearable devices, np. smartwatch, które zyskują funkcjonalny charakter.

Odpowiednie wykorzystanie Internet of Things ma usprawnić życie użytkownikom, a firmom przynieść źródło wiedzy, którą będą mogli wykorzystać w komunikatach reklamowych. Wartość polskiego rynku IoT w 2018 roku ma sięgnąć 3,1 mld USD.

Social media: Snapchat, Vine, YouTube

 

Połączenie content marketingu z dopasowaniem treści i uwzględnieniem zasady tu i teraz dobrze wpisuje się w aktualne podejście do mediów społecznościowych. Warto zwrócić na coraz większe zainteresowanie działaniami marketingowymi na Snapchacie, co także świadczy o wychodzeniu naprzeciw wymaganiom odbiorców. Aplikacja skierowana do młodszej grupy docelowej staje się obiektem zainteresowania coraz większej liczby marek, które chcą mówić językiem swoich odbiorców, skuteczniej docierać do potencjalnych klientów oraz nawiązywać dialog w czasie rzeczywistym poprzez krótkie i zwięzłe formy, zazwyczaj wideo.

Content w formie filmów sprawdza się nie tylko na Snapchacie. Facebook, YouTube czy Vine także mocno stawiają na rozwój wideo, które staje się coraz bardziej pożądane i zyskuje większą popularność niż teksty. Atrakcyjny i skondensowany przekaz jest tym, czego oczekują odbiorcy w świecie, w którym nikt na nic nie ma czasu. By zyskać uwagę i zainteresowanie należy wyjść naprzeciw oczekiwaniom.

Nowe technologie będą w coraz większym stopniu ułatwiać nam dostęp do treści z każdego miejsca i urządzenia oraz pomogą w organizacji olbrzymiej ilości informacji. Marketerzy będą jeszcze większą uwagę przywiązywać do spersonalizowanych treści i dopasowanych przekazów. Tradycyjne formy marketingu są coraz mniej skuteczne, więc poszukiwania zastępczych form spowodują zapełnianie nisz i tworzenie unikalnego contentu. Podejście do komunikacji z klientem na poziomie dialogu umożliwi lepsze dotarcie i skuteczniejsze działanie. W dalszej perspektywie wpłynie to znacząco na lokalizację klientów.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/marketing/najciekawsze-cytaty-z-magazynu-marketing-biznes-kwiecien-2015

Brief to też content. Zarób na nim!

Jak stworzyć tekst ‘O NAS’ na stronę www?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail