Marketing i Biznes Content marketing Jak napisać artykuł do gazety i nie zniechęcić redaktora do jego publikacji? 5 wskazówek

Jak napisać artykuł do gazety i nie zniechęcić redaktora do jego publikacji? 5 wskazówek

Tekst opublikowany w prasie to ważny krok w budowaniu osobistej marki eksperta. Zanim jednak przeczytasz swoje nazwisko w gazecie, sprawdź wytyczne związane z pisaniem artykułu prasowego. Zobacz też, jak wygląda proces wydawniczy i dowiedz się, o czym warto pamiętać, żeby nie zniechęcić redaktora do publikacji.

Jak napisać artykuł do gazety i nie zniechęcić redaktora do jego publikacji? 5 wskazówek

Źródło: Unsplash/Adeolu Eletu

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Chcesz wiedzieć, jak napisać dobry artykuł do gazety? Najpierw poznaj specyfikę medium

Teksty pisane do prasy różnią się od materiałów publikowanych na portalach internetowych. Przede wszystkim ilość miejsca w gazecie jest ograniczona, dlatego każdy artykuł musi mieć zwykle z góry określoną liczbę znaków ze spacjami. Aby ją sprawdzić, wystarczy podczas pisania przeliczyć znaki w zakładce „Recenzja” w Wordzie.

Wymagania dotyczące objętości artykułu to jednak nie wszystko. Istotna jest także jego struktura, np. podział na śródtytuły i długość leadu, które mogą być ściśle określone w redakcyjnych wytycznych. Dlatego zanim napiszesz tekst do gazety, skontaktuj się z redakcją i poproś o rekomendacje dotyczące przygotowania artykułu. Najprawdopodobniej otrzymasz też garść wskazówek od redaktora, który określi zakres tematyki i zasygnalizuje potrzebę przytoczenia przykładów lub danych liczbowych.

Jak napisać dobry artykuł do gazety, a jak na portal internetowy?

Specyfika pracy w gazecie różni się od wydawania portalu internetowego, co wpływa także na sposób przygotowywania artykułów. W przypadku prasy proces wydawniczy jest dłuższy i bardziej skomplikowany. Zazwyczaj obejmuje on napisanie artykułu przez autora, przeprowadzenie redakcji i czasami także autoryzacji, a następnie adiustację oraz skład. W większości przypadków po złożeniu czasopisma odbywa się jeszcze jedna, ostateczna korekta.

Wieloetapowy proces wydawniczy sprawia, że artykuły publikowane w gazetach są często bardziej dopracowane, niż te zamieszczane na portalach internetowych, choć oczywiście nie jest to regułą. Warto jednak pamiętać, że wprowadzanie ewentualnych poprawek w tekście przeznaczonym do prasy może być trudne lub wręcz niemożliwe. Dlatego przed jego napisaniem dokładnie zweryfikuj wszystkie dane i sprawdź, czy artykuł jest w 100% zgodny z Twoimi założeniami.

Niezależnie od tego, do jakiego medium przygotowujesz tekst, pamiętaj jednak o tym, by był on zbieżny ze specyfiką tytułu prasowego lub serwisu. Dopasuj do niego nie tylko tematykę, ale także stylistykę  i charakter wypowiedzi.

5 zachowań, których unikaj jak ognia w kontakcie z redaktorem

  1. Nie ignoruj wytycznych

Zalecenia dotyczące liczby znaków ze spacjami, układu i specyfiki śródtytułów oraz tematyki artykułu nie powstały po to, by utrudnić Ci życie. Redakcyjne wytyczne przyspieszają i ułatwiają proces wydawniczy oraz pozwalają ujednolicić pracę wielu ludzi. Jeżeli więc nie chcesz marnować czasu redaktora i wchodzić z nim na wojenną ścieżkę, przestrzegaj zaleceń dotyczących pisania tekstu.

  1. Nie idź na łatwiznę

Przygotuj artykuł, dzięki któremu zaprezentujesz się jako ekspert, ale także osoba, która potrafi przekazywać wiedzę w interesujący sposób. Zadbaj nie tylko o merytorykę wypowiedzi, ale również o jej formę. Zaangażuj czytelników przykładami oddziałującymi na wyobraźnię i użyj stylu, który sprawi, że czytanie Twojego tekstu stanie się emocjonującą przygodą.

  1. Nie przedłużaj autoryzacji

Jeżeli redaktor uzna, że Twój artykuł wymaga wprowadzenia dużych zmian, najprawdopodobniej wyśle go do Ciebie ponownie, dając krótki czas na zaakceptowanie nowej wersji. Nie przekraczaj zalecanych terminów, aby nie psuć dobrych relacji z redakcją i nie ryzykować opóźnieniem procesu wydawniczego.

  1. Nie dostarczaj niedopracowanych szkiców

Wyślij tekst w takiej formie, która Twoim zdaniem umożliwiłaby jego natychmiastową publikację. Nie dziel się w artykule swoimi uwagami i nie wysyłaj redaktorowi chaotycznego zapisu strumienia świadomości. Dostarcz artykuł zgodny z wytycznymi, który można uznać za finalną wersję tekstu.

  1. Nie bądź roszczeniowy

Na każdym etapie procesu wydawniczego bądź uprzejmy i dbaj o dobre relacje z redakcyjnym zespołem. Unikaj roszczeniowej postawy i nie obrażaj się, jeżeli w Twoim tekście pojawi się konieczność wprowadzenia zmian. Dzięki temu otworzysz sobie furtkę do stałej współpracy z gazetą. A z czasem zaczniesz tworzyć jeszcze lepsze teksty, budując przy tym silną markę eksperta.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl