CONTENT MARKETING W BRANŻY MEDYCZNEJ

21.07.2016 AUTOR: Paulina Żmijowska

Internet stanowi dziś jedno z największych źródeł informacji i pozyskiwania klientów. Wykorzystanie stron www, nowych technologii czy mediów społecznościowych w celu dotarcia do odbiorców, przedstawienia im swoich usług oraz nawiązania relacji, nie stanowi dziś żadnego problemu. Schody mogą zacząć się wtedy, gdy zdamy sobie sprawę ze specyfiki branży, którą promujemy – czy robimy to dobrze i efektywnie?

Marketing treści, jako jedna z najlepszych metod pozyskiwania klientów, pozwala tworzyć nie tylko merytoryczne teksty, ale także interesujące i oryginalne. Dystrybucja wartościowych materiałów, przyciągnięcie uwagi czy zaangażowanie klienta to tylko niektóre elementy wpływające na efekt końcowy. Ich składowymi są przede wszystkim odpowiednie artykuły SEO, media społecznościowe (Facebook, YouTube, Instagram) oraz blogi. Zasób możliwości, jakie niesie ze sobą content marketing sprawia, że sięgają po niego coraz częściej różnorodne branże, w tym także placówki lecznicze czy usługi medyczne.

PODMIOT MEDYCZNY

Biorąc pod uwagę dostęp do wielu porad, opinii czy informacji, trudno dziś wyselekcjonować nie tylko te prawdziwe, ale przede wszystkim sprawdzone. W 2011 roku amerykańska organizacja Pew Research Center przeprowadziła badanie, według którego ponad 80% internautów szuka porady lekarskiej w Sieci[1]. Co ciekawe, w 2012 roku organizacja National Re pokazała, iż na 23 000 badanych osób, 22 080 korzysta z informacji o placówce medycznej, które są umieszczone na Facebooku. Z tej grupy 6440 osób wykorzystuje także platformę YouTube lub Twittera[2].

Wynika z tego jednoznacznie, że pacjenci lub po prostu nowi odbiorcy chętnie korzystają z Internetu jako wiarygodnego źródła informacji, szukając wartościowych treści. Sieć staje się w tym przypadku pośrednikiem między lekarzem czy specjalistą a pacjentem.

Odpowiednio zaplanowana strategia, przygotowana promocja i dystrybucja materiałów odgrywają znaczącą rolę w tworzeniu wizerunku podmiotu medycznego: placówki lub osoby personalnej.

Decydując się na udzielanie rad czy opinii, od samego początku należy postawić na rolę eksperta. Przykładowo, publikując treści na najpopularniejszych portalach medycznych można się spodziewać, że profil danego lekarza zostanie wyświetlony przez setki tysięcy osób. Udzielanie konstruktywnych odpowiedzi wpływa na reputację i profesjonalizm lekarza-eksperta. Najpopularniejsze strony medyczne, na których dostępne są rady, opinie czy profile specjalistów, to:

– abcZdrowie.pl,

-Forumzdrowia.pl

-Zdronet.pl

-Medonet.pl

Warto także zauważyć, że obecność w takich miejscach nie jest obca personal brandingowi. Bardziej przyczynia się do indywidualnego wizerunku lekarza niż placówki medycznej, budując zaufanie i wzmacniając markę osobistą.

Dobrą praktyką, którą coraz częściej stosują podmioty medyczne, są rady udzielane bezpośrednio na stronie internetowej (np. czaty) lub na fanpage’ach. To skuteczny pomysł, szczególnie w dobie promocji strony docelowej i kierowania klientów bezpośrednio na własną stronę. Hasła typu „Zapytaj”, „Skonsultuj”, „Sprawdź”, „Zadaj pytanie” poprzez swój bezpośredni zwrot, przyciągają odbiorców, pomagają budować relację i nawiązać stały kontakt z zainteresowanym pacjentem.

MARKETING W SŁUŻBIE ZDROWIA

W przypadku branży medycznej, czyli placówek i gabinetów medycznych, content marketing może stanowić skuteczne narzędzie w walce o klienta (pacjenta). Dziedzina, która jest przede wszystkim oparta na zaufaniu i pozytywnym wrażeniu, wymaga dużego zaangażowania ze strony marketerów i osób zajmujących się wizerunkiem. Marketing usług medycznych stanowi przyszłość profesjonalnych gabinetów i podmiotów medycznych, na który składają się przede wszystkim:

1/ Teksty SEO zapewniające optymalne pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach (blogi).

2/ Odpowiednio zaprojektowane strony internetowe (łatwa nawigacja, responsywność, czytelność). Rzadko się o tym wspomina, ale kolorystyka w branży medycznej jest na wagę złota. Dobór odpowiednich barw wpływa korzystnie nie tylko na potrzeby zdrowotne (uspokojenie wzroku: brązy, zielenie), ale także na wiarygodny status danego miejsca:

marketing w branży medycznej

Źródło: www.viteautin.com

3/ Wykorzystanie mediów społecznościowych w celu budowania kontaktu z pacjentem (relacja i zaufanie). Prezentacje medyczne, video porady, ciekawe animacje to tylko wycinek możliwości. Warto zaangażować odbiorców nie tylko w stałe informacje medyczne, ale także wydarzenia, które są związane z konkretną placówką. Kontakt staje się mniej sztampowy,        a odbiorca chętniej śledzi, co się dzieje:

marketing w branży medycznej

Źródło: http://facebook.com/angelius.provita

Należy wziąć pod uwagę, że content marketing sam w sobie nie „kupuje” zwolenników, ale pomaga ich gromadzić. Korzystanie z narzędzi content marketingu zapewnia osiąganie wielu szczytów biznesowych, do których należą także kształtowanie opinii czy edukacja.

W branży medycznej informacja jest przede wszystkim pewnym skarbem intelektualnym, którego wartość przekłada się na ludzkie życie. Jej dystrybucja w procesie określonej komunikacji marketingowej powoduje konkretne zachowania, np. subskrypcję newslettera, zakup asortymentu medycznego czy wypełnienie formularza kontaktowego.

W tym miejscu warto wspomnieć o generowaniu leadów, które swoje miejsce ma także w branży medycznej. Umiejscowienie przycisku CTA w formie „Zarezerwuj termin” skłania do podjęcia określonej czynności i działania, a jednocześnie wychodzi naprzeciw potrzebom pacjenta:

marketing w branży medycznej

Źródło: www.vitamedical.com.pl

Coraz chętniej stosuje się także praktykę przedstawienia zespołu lekarzy. Taka technika jest dobrym sposobem wyjścia naprzeciw pacjentowi, poznającego osoby, którym „powierza swoje zdrowie”. Z psychologicznego punktu widzenia, wykorzystanie tej techniki pokazuje siłę podmiotu medycznego, jego status, wiarygodność i profesjonalizm. Nie trzeba chyba zaznaczać, że na tego typu sesjach eksperci zwykle są uśmiechnięci, podobnie ubrani i tworzą obraz zgranego zespołu specjalistów.

marketing w branży medycznej

Źródło: www.vitamedical.com.pl

Branża medyczna wypracowała sobie pewien utarty slogan: Lepiej zapobiegać niż leczyć. W content marketingu rzecz ma się podobnie: Lepiej tworzyć niż czekać, aż ktoś stworzy. Jeśli połączymy content marketing i branżę medyczną, możemy wykreować trzecie hasło: Lepiej tworzyć content marketing niż leczyć z jego braku.

Kompleksowa i dobrze zaprojektowana kampania content marketingowa nie tylko zapewni odwiedzających, ale przekształci ich w pacjentów, a w końcowym etapie po prostu utrzyma lojalność i trwałą relację. Dystrybuowanie wartościowej i pomocnej treści medycznej w różnych obszarach mediów internetowych (własne strony docelowe, media społecznościowe, portale tematyczne, a nawet newslettery) sprzyja nie tylko promocji oraz pozyskiwaniu odbiorców, ale przede wszystkim pozwala zbudować efektywny marketing danej branży.

[1] http://www.pewinternet.org/2011/02/01/health-topics-4/

[2] http://www.informationweek.com/healthcare/patient-tools/healthcare-providers-plug-into-facebook-twitter-youtube/d/d-id/1082145?

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/content-marketing/content-marketing-branzy-niszowej

Czy Polacy są smart konsumentami?

Jak sprawić, by zebrania przynosiły korzyści wszystkim?

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam