Marketing i Biznes Biznes Piotr Nowosielski odpowiada na pytania dotyczące boostrapingu własnego projektu [AMA]

Piotr Nowosielski odpowiada na pytania dotyczące boostrapingu własnego projektu [AMA]

Piotr Nowosielski odpowiada na pytania dotyczące boostrapingu własnego projektu [AMA]

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Cześć Piotr Nowosielski, jak dużo u Was osób robi memy i jakie to ma przełożenie na biznes?

generalnie hmm… sporo osób stara się tworzyć różnego rodzaju lol-content, nie tylko memy, ale również video, etc. Nie ma jednej osoby dedykowanej do tworzenia takich rzeczy, robimy to mocno ad-hoc’owo, w zależności od tego, czy możemy podpiąć się pod jakiś nośny temat (oskary, nowa produkcja na netflixie, itp), natomiast 4 osoby od czasu do czasu przy tym siedzą. 🙂

A jakie ma to przełożwnie na biznes?

jakie to ma przełożenie na biznes… staramy się zwracać na siebie uwagę i rzeczywiście, niektóre akcje pozytywnie wpływają na wizerunek marki, lub zaczynają żyć własnym życiem – z serii memów przy okazji nowego Króla Lwa, wpadliśmy na Króla Deva, pod co zrobiliśmy osobną kampanię i co miało super przełożenie na rozpoznawalność naszego portalu, zostało też fajnie przyjęte przez rekruterów. Ludzie generalnie lubią rozrywkę i lubią tych, którzy im to dostarczają, także staramy się być również wtedy całkiem blisko.

Wydawało by się, że jako kolejny jobboard nie macie większych szans. Czy uważasz, że w 2020 roku może powstać i odnieść sukces jobboard w niszowej branży?

pewnie! ostatnio powstał jakiś dla prawników 🙂 widziałem również dla branży automotive. To są ciekawe nisze, pytanie tylko, jak głęboki jest rynek i jak wielu klientów rzeczywiście ma parcie na to, aby płacić za rekrutacje. Do tego dochodzi jeszcze wytrwałość w tym, aby faktycznie prowadzić portal pracy przez nieokreślony czas, do momentu… zdobycia momentum! 😉

A jak sprawdzić czy będzie na to popyt?

hmm, można wejśc na www.pracuj.pl i zobaczyć, w jakich kategoriach jest najwięcej ofert pracy 😉 następnie ocenić, jakie mogą być bezpłatne kanały promocji takich ofert i jak to zrobić kreatywnie, lub chociaż nieco inaczej, niż wszyscy. Ja wyszedłem od tego, zacząłem robić prasówki, a później dodawałem kolejne elementy – livestreamy, nowe grupy… itp

Kiedy zanotowaliście break even point?

w pierwszym miesiącu po odpaleniu płatności, czyli w grudniu 2017, po 10 miesiącach od startu. Jednak na to składała się praca poprzenich 10 miesięcy i tego, aby mocno pracować nad efektami dla klientów. To była spora niewiadoma.

Czy miałeś moment, kiedy zwątpiłeś w sukces projektu?

nie 🙂 jestem upartym człowiekiem.

Mam pytanie jak zaangażować innych do współpracy aby nie było poczucia, że proces budowania jest przerywany i są zastoje? Chodzi głównie o sprawdzone procesy dla startujących, które warto znać od początku i wdrażać. Może jakaś lektura, którą mógłbyś wskazać i za którą warto podążać?

Łukasz, dzięki za pytanie – ale masz na myśli zaangażowania kogo do współpracy? innych pracowników? czy osobę w formie co-foundera? doprecyzuj pls.

Sorki, już precyzuję: chodzi mi o innych pracowników. Co do co-foundera to też mam pytanie ale zostawmy je na później 😉

Polecam materiał Keitha Rabois’a „How to operate”, który oglądałem z 10 razy, gdzie mówi on o tym, w jaki sposób skutecznie delegować. Wszystko opiera się na stworzeniu odpowiednich framweorków do działania dla każdego pracownika, ba każdym szczeblu, które sprawią, że każdy wie, co ma robić, firma mówi jednym głosem.

Ile osób pracuje nad projektem i jaki były kryteria doboru?

Wiesz co… najpierw kumple… później kumple kumpli… następnie rekrutacje, gdzie patrzymy na pokorę, otwartą głowę, chęć do nauki i zacięcie do sportu, który sam w sobie fajnie kształtuje charakter. 🙂

I ile jest tych kumpli kumpli?

nie wiem, czy mam mówić, bo inni się obrażą 😀 generalnie osób, których znałem nie z firmy, ale np, z szachów, piłki nożnej, ze szkoły… było/jest… 8-10 osób na nieco ponad 50, także 20% w tym momencie. Wcześniej był to jeszcze większy odsetek.

miałam na myśli łączną ilość osób 🙂

to zostańmy przy dyszce!!!

Piotr, jakie jest aktualnie najwyższe wyzwanie dla Ciebie i co Cię aktualnie może stresować na typ etapie rozwoju projektu?

jestem człowiekiem, który się nie stresuje 🙂 natomiast wyzwań jest sporo – największym obecnie jest zarządzanie w Just Join IT i to, w jaki sposób poukładać wszystko, aby nie być one-man-army.

Czy w takim produkcie jak ogłoszenia macie onboarding klienta, czy raczej sam dodaje ogłoszenie i wszystko jest automatyczne?

staramy się tworzyć produkty, które nie wymagają onboardingu, także klienci póki co wszystko rozumieją samodzielnie 🙂 a jeśli nie, to wtedy mamy zespół customer care, który zajmuje się każdym casem i pytaniem od klienta

Czy miałeś takie sytuacje, ze musiałeś pożegnać kolegę z dawnych lat, bo nie dowoził biznesowo?

póki co nie! 😉 ale różnie to może być, zobaczymy. Odddzielam kwestie biznesowe od prywatnych, jestem szczery ze swoimi bliskimi w tej kwestii, także póki co nie ma absolutnie żadnych spięć na tej linii.

Jakie Twoja firma miała początkowo nakłady na marketing i jakie niestandardowe działania (nie wymagające nakładów finansowych) podejmowałeś, żeby ruszyć firmę z miejsca? Co łapało największą trakcje i w jakim czasie?

nakłady przez pierwsze 1,5 roku = 0 zł, czas = 15h/7dni w tygodniu. Co działało – tworzenie autorskiego contentu na grupach (prasówki z ofertami pracy) – to na początku. Następnie – livestreamy z polskimi programistami z całego świata – to zbudowało brand. później – grupy na facebooku pod konkretne tematy – np. pytania na rekrutacji w IT.

ok a co z perspektywy czasu byś zrobił jakbyś miał startować teraz, z niskim budżetem marketingowym?

Zrobiłbym w zasadzie to samo, tylko znacznie szybciej zaczął bym delegować poszczególne części, jak community management czy tworzenie contentu.

Na co najwięcej idzie budżetu marketingowego?

na zespół marketingu 🙂 !

Jaki macie najważniejszy cel na ten rok?

zbudować silną infrastrukturę – ludzie + BI + automatyzacja

Jakie są największe kamienie milowe w Twoim projekcie?

w zasadzie to nie mamy kamieni milowych

10 miesięcy od startu i dopiero pierwsza płatność.
1. Ile osób liczyła wtedy firma?
2. Jak duży kapitał trzeba szykować pod bootstraping, aby miało to sens? (tak wiem, to zależy od wielu czynników, ale tak przekładając na Wasz biznes 😉 )
3. Czy te 10 miesięcy były od początku planowane, czy po prostu w którymś momencie stwierdziliście, że to jest ten moment, aby zebrać pierwsze „plony”?

Maks, dzięki za szeroki zestaw pytań! 😉 już odpowiadam:
1. 3 osoby – 2 founderów + 1 pracownik, który doszedł na miesiąc przed monetyzacją – obecnie jest szefem sprzedaży i był strzałem w 10. 😉
2. 0 zł oszczędności. Totalnie. Nawet serwisy mieliśmy na darmowych hostingach, czy bezpłatny aws z podpiętą kartą
3. 10 miesięcy nie było planowane 🙂 ja chciałem już po 3 to monetyzować… ! 😀 ale rzeczywistość zweryfikowała… widziałem, że nie dowozimy, także musieliśmy poczekać. najpierw 6 miesięcy, później 8, a później po drugim cyklu livestreamów – czyli 10!

Pit, czemu nie inwestor? Nie chcesz drogi na skróty czy nikogo nie stać na JJIT? 🙂

defocus, rośniemy własnymi siłami i nie potrzebujemy pleców. Jeśli sytuacja ulegnie zmianie, to zastanowimy się, natomiast w chwili obecnej po prostu nie ma sensu. Lepiej rozwijać organizację, która ma Focus na własne finanse.

Pod jakim kątem zamierzacie rozwijać JJIT? Czy da się jeszcze bardziej rozwinąć jobboard aby tym jobboardem pozostał?

Bartek, to jest dobre, filozoficzne pytanie 🙂 uważam, że z definicji job board to po prostu portal z ogłoszeniami i każdy nowy element zmienia nieco środek ciężkości, uważam, że dopóki strona główna jest stricte boardem, można mówić, że faktycznie jest to job board, niezaleznie od tego, jak wiele rzeczy będzie dookoła. Tak bym do tego podszedł. Jak my zamierzamy to rozwijać? Doczepiając kolejne cegiełki dookoła boardu, także to on będzie naszym corem.

Jak zdobyć zaufanie i pozyskać pierwszych klientów?

zastanów się, jak dać klientowi jak najwięcej wartości, w naszej wypadku było to po prostu dowożenie aplikacji.

Co byś polecił teraz jako najskuteczniejszy sposób na zbudowanie społeczności?

zacznij od znalezienia, gdzie jest Twoja społeczność i tam zacznij to robić. Szukaj bezpłatnych kanałów dystrybucji Twoich treści, dodając do tego jak najwięcej wartości. W miejsca słów „wartość, społeczność, kanał dystrybucji” wstaw sobie to, co najbardziej pasuje do Twojej branży. 🙂

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl