Prasówka biznes #6 Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy

22.05.2017 AUTOR: Michał Bąk

Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy

Jakiś czas temu Open Research udostępniło raport „Patriotyzm konsumencki Polaków. Analiza zjawiska, porównanie wyników 2016–2017”. Wynika z niego, że lubimy polskie marki i chętnie sięgamy po rodzime produkty. W 2016 roku 6 na 10 osób deklarowało przywiązanie do krajowych towarów, a w roku obecnym już 7 na 10 osób przyznaje się do tego typu zachowań. Jednakże, jak wskazują badania, przywiązanie do rodzimych produktów to jedno, a rozpoznawalność „naszych” marek to drugie. Przykładowo 82% badanych postrzega Wyborową jako tradycyjną polską wódkę i nie ma pojęcia, że od wielu lat jest ona własnością francuskiego koncernu Pernod Ricard. Przykładem może być też 4F, marka odzieżowa spod Krakowa, którą aż 57% respondentów nie uważa za rodzimą. Polskie Wittchen oraz Monnari są zagranicznymi brandami dla 76% ankietowanych. Wszystko może wynikać z obcobrzmiących nazw.

Najczęściej sięgamy po polskie artykuły spożywcze. Wybierając je, kierujemy się przekonaniem, że krajowa żywność jest po prostu lepsza. Po przeciwnej stronie znajdują się produkty z kategorii RTV i AGD. Dla 54% ankietowanych uważa, że „nasz” sprzęt jest gorszej jakości, a dla 54% klientów kupujących odzież polskie pochodzenie stanowi wadę. Pełny raport można pobrać tutaj.

Matras w coraz gorszej sytuacji?

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Matras jest drugą co do wielkości siecią księgarni w Polsce. Niestety, jej poważne problemy finansowe ciągną firmę coraz bardziej w dół. Prezes sieci, Jerzy Kowalewski, po otwarciu sanacji wydał specjalne oświadczenie, w którym zawarł plany na „ratowanie” księgarni. Sąd nie przychylił się jednak do jego wniosku o pozostawienie mu możliwości zarządzania firmą i wyznaczył do tego celu niezależnego zarządcę sądowego. Z wniosku o restrukturyzację wynika, że Matras ma aż 1145 wierzycieli, którym winien jest 116,4 mln zł. Niestety, zdaniem Piotra Głodka Matras jest niewypłacalnym dłużnikiem, który nie jest w stanie zaspokoić bieżących i przeterminowanych zobowiązań. Najgorsza dla Kowalewskiego może okazać wycena sieci księgarni. Jak zapewniał on w jednym z wywiadów w 2017 roku, miała być ona warta 300 milionów złotych. Niestety, nadzorca sądowy wycenił ją na około 3 miliony.

Polaroid w rękach Polaka

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Polaroid to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek fotograficznych na świecie, a wywołujący automatycznie zdjęcia aparat stał się częścią popkultury. Niestety w 2001 roku firma ogłosiła upadłość, marka przegrała bowiem z upowszechnieniem się aparatów cyfrowych. Od tego czasu wielokrotnie przechodziła ona z rąk do rąk, aż wreszcie znalazła się w „portfolio” Wiaczesława Smołokowskiego, który zajmuje 27 pozycję w rankingu Najbogatszych Polaków 2017 według Forbesa. Na razie nie wiadomo, jakie są dalsze plany związane z brandem. Jedyna informacja, jaką można uzyskać od rzecznika Wiaczesława Smołokowskiego, jest taka, że nie ma planów przeniesienia siedziby firmy z amerykańskiej Minnetonki w stanie Minnesota.

Znów wzrośnie płaca minimalna?

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Według Elżbiety Rafalskiej, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, płaca minimalna może wzrosnąć w przyszłym roku o 100 zł, do poziomu 2100 złotych. Oznaczałoby to, że w ciągu dwóch lat rządów PiS minimalne wynagrodzenia podniosą się o 250 zł. Na razie jest to propozycja resortu, którą musi zaakceptować rząd. Wraz ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego podwyższyłaby się także minimalna stawka godzinowa, do poziomu 13 zł i 70 gr, co daje 5% zwyżkę. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że podwyżki te będą wiązać się też z podwyższeniem kosztów pracowniczych, które ponosić będą właściciele firm, o czym rzadko mówi się głośno i tak samo chętnie.

Nowe prawo farmaceutyczne może doprowadzić do tragedii na rynku?

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Prezydent podpisał przeforsowaną przez PiS ustawę farmaceutyczną. Zdaniem specjalistów, ekonomistów i obserwatorów rynku może ona doprowadzić do wojny na rynku aptekarskim. Według nowego prawa apteki będą mogły być otwierane przez dyplomowanych farmaceutów i ich spółki. To nie koniec – nie będzie mogło być ich więcej niż cztery i to tylko tam, gdzie do najbliższej apteki będzie ponad 500 metrów, a na jedną będzie przypadać więcej niż 3 tysiące mieszkańców. Co z tego wynika? To, że otwarcie nowych punktów w którymś z dużych miast może graniczyć z cudem. Według sondażu Kantar Millward Brown prawie 2/3 Polaków uważa, że ustawa ta spowoduje wzrost cen leków. Nawet Mateusz Morawiecki i Jarosław Gowin byli przeciwni ustawie, twierdząc, że nowe przepisy preferują interes hurtowni farmaceutycznych kosztem pacjentów. Jak będzie w praktyce? Dowiemy się jeszcze przed wakacjami, gdyż wtedy zaczną działać nowe przepisy.

Tylko 14% Polaków chce wyjechać za pracą

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Według raportu “Migracje zarobkowe Polaków VI”, przygotowanego przez Work Service, tylko 14% polskich obywateli myśli o opuszczeniu kraju w celach zarobkowych. Najwięcej z nich chce wyjechać tylko na 3 miesiące, czyli okres wakacyjny – tak odpowiedziało 29% ankietowanych. Najchętniej wyjeżdżają osoby młode, w wieku 18-24 lata, stanowią oni 40% wszystkich emigrujących. Najczęściej o wyjeździe myślą też osoby bez wyższego wykształcenia – 84%, osoby żyjące na wsiach oraz w miejscowościach do 100 tysięcy mieszkańców – 60%. Okres wakacyjny sprzyja wyjazdom zarobkowym, gdyż dla wielu młodych ludzi to możliwość „dorobienia” sobie przed kolejnymi miesiącami.

Prasówka powstaje dzięki agencji content marketingowej:

Agencja Marketing i Biznes

mail: [email protected]
telefon: 695 069 430
strona www: https://marketingibiznes.pl/agencja/

Zazwyczaj tutaj jest miejsce, żeby przekonać Cię do współpracy z nami. Ale zacznijmy od Ciebie. Wiemy, że jesteś tu, aby znaleźć potrzebne Ci informacje. Być może o tym, dlaczego treść jest ważna na Twojej stronie, być może na temat tego, co możemy Ci zaoferować. Marketing i Biznes jest agencją content marketingową, która zajmuje się pisaniem wysokiej jakości treści. Dostarczamy artykuły na każdy temat, prowadzimy blogi firmowe, tworzymy opisy produktów, piszemy content w języku angielskim, a to wszystko w oparciu o fachową wiedzę i wymagania SEO. Jednak zanim powiemy Ci coś więcej na temat naszych usług, chcemy, żebyś poczuł, że to Ty w Marketing i Biznes liczysz się najbardziej. To dla Ciebie przygotujemy zindywidualizowaną ofertę i przeprowadzimy kampanię, która wzmocni Twoją markę oraz zapewni wzrost sprzedaży.

Czytaj również:

Wywiad z Aliną Stasiak – autorką książki “Droga do gwiazd” – wizerunek i markę można budować latami i zepsuć w jednej chwili

 

Do góry!

Polecane artykuły

18.11.2019

3×3 = więcej

13.11.2019

Dlaczego projekty, organizacje i firmy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam