Marketing i Biznes Biznes Prasówka biznes #6 Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy

Prasówka biznes #6 Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy

Prasówka biznes #6 Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy

Nieformalne spotkanie dla przedsiębiorców

Sprawdź Founders Beer!

Patriotyzm konsumencki coraz silniejszy

Jakiś czas temu Open Research udostępniło raport „Patriotyzm konsumencki Polaków. Analiza zjawiska, porównanie wyników 2016–2017”. Wynika z niego, że lubimy polskie marki i chętnie sięgamy po rodzime produkty. W 2016 roku 6 na 10 osób deklarowało przywiązanie do krajowych towarów, a w roku obecnym już 7 na 10 osób przyznaje się do tego typu zachowań. Jednakże, jak wskazują badania, przywiązanie do rodzimych produktów to jedno, a rozpoznawalność „naszych” marek to drugie. Przykładowo 82% badanych postrzega Wyborową jako tradycyjną polską wódkę i nie ma pojęcia, że od wielu lat jest ona własnością francuskiego koncernu Pernod Ricard. Przykładem może być też 4F, marka odzieżowa spod Krakowa, którą aż 57% respondentów nie uważa za rodzimą. Polskie Wittchen oraz Monnari są zagranicznymi brandami dla 76% ankietowanych. Wszystko może wynikać z obcobrzmiących nazw.

Najczęściej sięgamy po polskie artykuły spożywcze. Wybierając je, kierujemy się przekonaniem, że krajowa żywność jest po prostu lepsza. Po przeciwnej stronie znajdują się produkty z kategorii RTV i AGD. Dla 54% ankietowanych uważa, że „nasz” sprzęt jest gorszej jakości, a dla 54% klientów kupujących odzież polskie pochodzenie stanowi wadę. Pełny raport można pobrać tutaj.

Matras w coraz gorszej sytuacji?

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Matras jest drugą co do wielkości siecią księgarni w Polsce. Niestety, jej poważne problemy finansowe ciągną firmę coraz bardziej w dół. Prezes sieci, Jerzy Kowalewski, po otwarciu sanacji wydał specjalne oświadczenie, w którym zawarł plany na „ratowanie” księgarni. Sąd nie przychylił się jednak do jego wniosku o pozostawienie mu możliwości zarządzania firmą i wyznaczył do tego celu niezależnego zarządcę sądowego. Z wniosku o restrukturyzację wynika, że Matras ma aż 1145 wierzycieli, którym winien jest 116,4 mln zł. Niestety, zdaniem Piotra Głodka Matras jest niewypłacalnym dłużnikiem, który nie jest w stanie zaspokoić bieżących i przeterminowanych zobowiązań. Najgorsza dla Kowalewskiego może okazać wycena sieci księgarni. Jak zapewniał on w jednym z wywiadów w 2017 roku, miała być ona warta 300 milionów złotych. Niestety, nadzorca sądowy wycenił ją na około 3 miliony.

Polaroid w rękach Polaka

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Polaroid to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek fotograficznych na świecie, a wywołujący automatycznie zdjęcia aparat stał się częścią popkultury. Niestety w 2001 roku firma ogłosiła upadłość, marka przegrała bowiem z upowszechnieniem się aparatów cyfrowych. Od tego czasu wielokrotnie przechodziła ona z rąk do rąk, aż wreszcie znalazła się w „portfolio” Wiaczesława Smołokowskiego, który zajmuje 27 pozycję w rankingu Najbogatszych Polaków 2017 według Forbesa. Na razie nie wiadomo, jakie są dalsze plany związane z brandem. Jedyna informacja, jaką można uzyskać od rzecznika Wiaczesława Smołokowskiego, jest taka, że nie ma planów przeniesienia siedziby firmy z amerykańskiej Minnetonki w stanie Minnesota.

Znów wzrośnie płaca minimalna?

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Według Elżbiety Rafalskiej, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, płaca minimalna może wzrosnąć w przyszłym roku o 100 zł, do poziomu 2100 złotych. Oznaczałoby to, że w ciągu dwóch lat rządów PiS minimalne wynagrodzenia podniosą się o 250 zł. Na razie jest to propozycja resortu, którą musi zaakceptować rząd. Wraz ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego podwyższyłaby się także minimalna stawka godzinowa, do poziomu 13 zł i 70 gr, co daje 5% zwyżkę. Oczywiście trzeba brać pod uwagę, że podwyżki te będą wiązać się też z podwyższeniem kosztów pracowniczych, które ponosić będą właściciele firm, o czym rzadko mówi się głośno i tak samo chętnie.

Nowe prawo farmaceutyczne może doprowadzić do tragedii na rynku?

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Prezydent podpisał przeforsowaną przez PiS ustawę farmaceutyczną. Zdaniem specjalistów, ekonomistów i obserwatorów rynku może ona doprowadzić do wojny na rynku aptekarskim. Według nowego prawa apteki będą mogły być otwierane przez dyplomowanych farmaceutów i ich spółki. To nie koniec – nie będzie mogło być ich więcej niż cztery i to tylko tam, gdzie do najbliższej apteki będzie ponad 500 metrów, a na jedną będzie przypadać więcej niż 3 tysiące mieszkańców. Co z tego wynika? To, że otwarcie nowych punktów w którymś z dużych miast może graniczyć z cudem. Według sondażu Kantar Millward Brown prawie 2/3 Polaków uważa, że ustawa ta spowoduje wzrost cen leków. Nawet Mateusz Morawiecki i Jarosław Gowin byli przeciwni ustawie, twierdząc, że nowe przepisy preferują interes hurtowni farmaceutycznych kosztem pacjentów. Jak będzie w praktyce? Dowiemy się jeszcze przed wakacjami, gdyż wtedy zaczną działać nowe przepisy.

Tylko 14% Polaków chce wyjechać za pracą

patriotyzm konsumencki
prasówka biznes

Według raportu „Migracje zarobkowe Polaków VI”, przygotowanego przez Work Service, tylko 14% polskich obywateli myśli o opuszczeniu kraju w celach zarobkowych. Najwięcej z nich chce wyjechać tylko na 3 miesiące, czyli okres wakacyjny – tak odpowiedziało 29% ankietowanych. Najchętniej wyjeżdżają osoby młode, w wieku 18-24 lata, stanowią oni 40% wszystkich emigrujących. Najczęściej o wyjeździe myślą też osoby bez wyższego wykształcenia – 84%, osoby żyjące na wsiach oraz w miejscowościach do 100 tysięcy mieszkańców – 60%. Okres wakacyjny sprzyja wyjazdom zarobkowym, gdyż dla wielu młodych ludzi to możliwość „dorobienia” sobie przed kolejnymi miesiącami.

Prasówka powstaje dzięki agencji content marketingowej:

Agencja Marketing i Biznes

Zazwyczaj tutaj jest miejsce, żeby przekonać Cię do współpracy z nami. Ale zacznijmy od Ciebie. Wiemy, że jesteś tu, aby znaleźć potrzebne Ci informacje. Być może o tym, dlaczego treść jest ważna na Twojej stronie, być może na temat tego, co możemy Ci zaoferować. Marketing i Biznes jest agencją content marketingową, która zajmuje się pisaniem wysokiej jakości treści. Dostarczamy artykuły na każdy temat, prowadzimy blogi firmowe, tworzymy opisy produktów, piszemy content w języku angielskim, a to wszystko w oparciu o fachową wiedzę i wymagania SEO. Jednak zanim powiemy Ci coś więcej na temat naszych usług, chcemy, żebyś poczuł, że to Ty w Marketing i Biznes liczysz się najbardziej. To dla Ciebie przygotujemy zindywidualizowaną ofertę i przeprowadzimy kampanię, która wzmocni Twoją markę oraz zapewni wzrost sprzedaży.

Czytaj również:

Wywiad z Aliną Stasiak – autorką książki “Droga do gwiazd” – wizerunek i markę można budować latami i zepsuć w jednej chwili

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl