Marketing i Biznes Biznes Monitoring cen – uzyskaj kontrolę nad konkurencją

Monitoring cen – uzyskaj kontrolę nad konkurencją

Monitoring cen – uzyskaj kontrolę nad konkurencją

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Monitorowanie cen  w sklepach internetowych , ma na celu weryfikację rynku i sprawdzenie, czy sprzedawane przez nas towary faktycznie oferowane są w atrakcyjnej, a jednocześnie niepsującej rynku cenie. Dodatkowo dzięki śledzeniu cen mamy możliwość sprawdzenia, w których sklepach pojawiają się usługi dodatkowe, niwelujące wrażliwość kupującego na cenę towaru. Czasami darmowa dostawa, czy obsługa posprzedażowa są dla klienta większą okazją, niż najniższa cena. Aby dobrze zarządzać cenami w sklepie internetowym warto zastanowić się nad skorzystaniem z usługi takiej jak monitoring cen

Twój biznes pod kontrolą – dlaczego warto być o krok przed konkurencją?

Nie można zapominać, że nie jesteśmy jedynymi przedsiębiorcami online. W wirtualnym oceanie pływa wiele ryb, a duża część z nich to drapieżniki, które nie znają litości. Dlatego, niezależnie od tego, na jakim etapie znajduje się nasz biznes, czy dopiero raczkuje, czy jest już całkiem zaawansowany, powinniśmy zastanowić się nad analizą zachowań naszej konkurencji. Monitoring cen oraz zachowania konkurencji pozwalaj zdefiniować pozycję naszej firmy na rynku. Można wychwycić u innych tak zwane „dobre praktyki”, jakie później wdrożymy do działania naszego sklepu. Śledzenie konkurencji pozwala także ocenić, jak dotychczasowo podejmowane działania marketingowe i produktowe wypadają na tle strategii pozostałych e-sprzedawców. Przy okazji, można również odkryć słabe strony naszych rywali biznesowych.

Aby zyskać przewagę nad konkurentami musimy analizować ich zachowania systematycznie. Warto zwracać uwagę na to, jak przedstawiana jest bieżąca oferta produktów podobnych do naszych, które produkty sprzedają się najlepiej, a które nie mają zbyt dobrych wyników. Należy wręcz interesować się promocjami i bestsellerami pojawiającymi się w konkretnym sklepie. Ma to szczególne znaczenie w branżach wysokokonkurencyjnych, gdzie na pierwszym miejscu liczy się to, aby mieć wyższe wyniki sprzedażowe. Dlatego konkurencji należy przyglądać się bardzo dokładnie i zwracać uwagę nawet na najmniejsze zmiany strategii działania.

Chcesz monitorować ceny konkurentów w sieci? A może potrzebujesz analizować ceny swoich produktów bo jesteś producentem? Skontaktuj się z nami przez formularz.

    Jak działa monitoring cen konkurencji?

    W dużym uproszczeniu narzędzie do monitoringu jest pewnym skryptem, robotem o zakodowanych procedurach działania, którego często nazywa się w żargonie web crawler. Skrypt ten analizuje wybrane sklepy internetowe konkurentów i pobiera dane, takie jak: cena produktu; czy produkt jest dostępny, czy nie; czy produkt jest w promocji lub czy to nowość. To oczywiście tylko kilka z podstawowych danych. Wszystko tak naprawdę zależy od narzędzi, jakie zastosujemy. Trzeba też brać pod uwagę, że technologia pozwala właścicielom sklepów na blokowanie tego typu robotów, przez co firma, która oferuje monitor cen online musi cały czas aktualizować swoje narzędzia, w taki sposób, by te dopasowane były do trendów obecnie występujących na rynku. Tak jest na przykład w przypadku Dealavo, którego twórcy cały czas udoskonalają rozwiązania monitorujące.

    Dla kogo jest monitoring cen?

    Sprawdzanie cen konkurencji służy jedynie wybranym sklepom i jest korzystne dla niektórych dystrybutorów. . Wraz ze wzrostem sprzedaży oraz ilości produktów w ofercie jest on wręcz konieczny do prawidłowego funkcjonowania biznesu, oraz uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. Poniżej znajduje się lista podmiotów, dla których analiza cen w Internecie może być bardzo korzystna, aby lepiej radzić sobie z konkurencją. 

    Sklepy internetowe

    Dla internetowych sprzedawców, narzędzie do monitoringu cen to obowiązkowe rozwiązanie, które pozwala na bieżąco reagować na zmiany, jakich dokonuje konkurencja. Wiadomo, że często obniżenie ceny np. o jeden lub dwa grosze wpływa na osiągnięcie pozycji lidera cenowego w odniesieniu do wybranego produktu. Dodatkowo mamy możliwość reagowania i sprawdzania, czy cena nie jest przez któregoś ze sprzedawców sztucznie zaniżana tylko po to, by zyskać przewagę nad innymi handlowcami.

    Dość powszechnym standardem w e-commerce nadal są sytuacje, kiedy ktoś nie odnosi się w ogóle do całości rynku i sprzedaje produkty nawet o kilka lub kilkadziesiąt procent taniej od drugiego w kolejności sklepu internetowego, tracąc przy tym często bardzo wiele ze swojej marży. Dzieje się tak na przykład w branży zoologicznej, gdzie na rynku możemy znaleźć karmę dla zwierząt importowaną z Czech lub z Niemiec. Klienci kupują ją często na wyprzedażach, w bardzo dużych ilościach, a rodzimi sprzedawcy nie są w stanie zareagować na ceny 30 zł, a nawet 40 zł niższe, niż w oficjalnej dystrybucji.

    Drugą branżą, która bardzo potrzebuje porównywarki jest branża farmaceutyczna. Zakaz reklamy produktów leczniczych i farmaceutycznych doprowadził do sytuacji, w której handlowcy mogą konkurować jedynie ceną.

    Producenci oraz marki

    Kolejną grupą, która powinna skorzystać z automatycznego porównania cen konkurencji są producenci oraz marki. Dzięki takim narzędziom mogą oni obserwować, co się dzieje w ich sieci, kanale dystrybucji i sprzedaży. Dzięki temu mogą bardzo szybko wychwytywać duże zmiany cen, które negatywnie będą przekładały się na ich biznes. Często zdarzają się sytuacje, w których na rynku pojawia się duża liczba produktów, nie zawsze pochodzących z oficjalnej dystrybucji. Bywa, że nie są to towary oryginalne. Podróbki pochodzące z Chin czy innych krajów zawsze będą dostępne dużo taniej, niż oryginalne produkty.

    Nie należy zapominać również o tym, że analizy rynku i odbioru ceny dokonuje również sam klient, a także o tym, że błędne strategie cenowe sklepów i walka cenowa, mogą odbić się na dystrybutorze czy producencie. Walczący jedynie ceną sprzedawcy schodzą przecież ze swojej marży, co w pewnym momencie może zagrażać biznesowi, dlatego e-sklepy chcąc nadal zarabiać na towarze, będą starały się negocjować z producentem lepsze warunki handlowe. Właśnie dlatego tak ważne jest kontrolowanie, czy żaden sprzedawca  nie schodzi poniżej ustalonej przez producenta minimalnej ceny, aby do takich sytuacji nie doprowadzić.

    Na co zwrócić uwagę, wybierając narzędzia do monitoringu cen?

    Przede wszystkim musimy dowiedzieć się, jakie możliwości dają nam wybrane narzędzia. Czy nasze produkty będą dopasowane w stosunku 1:1 do konkurencji? Ile produktów i sklepów możemy przeskanować, jak często odbywa się skanowanie oraz czy skanowane są wszystkie interesujące nas kanały sprzedaży, na przykład Allegro. Ogromnym plusem dedykowanych narzędzi jest możliwość skanowania dodatkowych informacji. Mowa o takich danych, jak np. data ważności; czy produkt to nowość, promocja itd. lub czy produkt jest aktualnie dostępny w magazynie, czy nie?

    monitoring cen

    Bardzo ważne jest też to, czy możemy zautomatyzować całą procedurę w taki sposób, by ceny w naszym sklepie także mogły być aktualizowane automatycznie, bez konieczności ingerencji pracowników i osób trzecich. Dzięki temu mamy pewność, że dzieje się to nawet w dni wolne od pracy oraz w godzinach nocnych.

    Trzeba pamiętać, że posiadanie samego narzędzia do monitoringu nie jest równoznaczne z wyprzedzeniem konkurencji. Otrzymamy bowiem cyferki i dane, które musimy umiejętnie wykorzystać i analizować, a tego nie zrobi żaden system. Zdobytą wiedzę musimy też zestawić z tym, jaką mamy politykę cenową  cenową oraz działaniami reklamowymi.

    Monitoring cen – dlaczego warto skorzystać z narzędzia Dealavo?

    Bardzo istotną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę wybierając narzędzie do monitoringu cen, jest jakość danych oraz poziom wsparcia. Warto dowiedzieć się, jak usługodawca dopasowuje produkty, w jaki sposób weryfikuje jakość danych, jakie mechanizmy stosuje, aby utrzymać zadeklarowaną jakość oraz, ile czasu zajmuje mu reakcja na zgłoszenia klienta. W biznesie opartym o dane nie istnieje stuprocentowa dokładność, a poziom SLA (gwarantowanej jakości) powinien być dostosowany do potrzeb klienta, tak aby mógł zrealizować swoje cele przy rozsądnym budżecie. Jakość i koszt muszą iść na kompromis, o czym wielu dostawców, szczególnie tych z niskich półek cenowych, zapomina, zamiatając problem pod dywan i przekonując klientów, że wszystkie działania są zautomatyzowane. Często to przesadzone albo nawet nieprawdziwe stwierdzenia, o czym użytkownicy się dowiadują, gdy pierwszy raz podejmują decyzję w oparciu o niepoprawne dane. Taka decyzja może być bardzo kosztowna.

    Jakub Kot, CEO Dealavo

    Jak i kiedy rozpocząć analizę cenową konkurencji?

    Każdy przedsiębiorca powie pewnie, że im szybciej, tym lepiej. Nawet prowadząc mały biznes, którym kierujemy samodzielnie, możemy podjąć próbę przeprowadzenia weryfikacji cen konkurencji, a następnie wprowadzić ich odpowiedni poziom cen w naszym sklepie. Jednak wraz z rozwojem biznesu zwiększa się liczba produktów oraz obowiązków jakie mamy na własnych barkach, wtedy też warto, a nawet należy, skorzystać z narzędzi zewnętrznych. Po pierwsze można w pełni zautomatyzować cały proces i dopasować go do naszych oczekiwań, po drugie mamy pewność, że analizowane są wszystkie interesujące nas dane.

    Warto wybrać partnera sprawdzonego, który będzie pasował do naszych indywidualnych potrzeb wynikających ze specyfiki branży, posiadanej konkurencji no i przede wszystkim potrzeb biznesowych jakie mamy. Narzędzia do monitoringu cen są przede wszystkim niezbędne do pracy sklepów internetowych oraz dla producentów i marek, gdyż realnie mogą wesprzeć te biznesy.

    Ten artykuł powstał we współpracy z Dealavo. Kliknij tutaj, jeśli szukasz wsparcia w obszarze monitoringu cen.

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl