Marketing i Biznes Biznes Logotyp jako znak towarowy

Logotyp jako znak towarowy

Logotyp jako znak towarowy

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W poprzednim artykule pisałam o tym, kiedy Twoje logo jest naprawdę Twoje, czyli o prawach autorskich do logotypu. Kiedy już posiadasz pełnię praw do swojego logo, warto pomyśleć o zarejestrowaniu go jako znaku towarowego. Na początku jednak zastanówmy się, co w sytuacji, gdy Twój logotyp nie jest znakiem towarowym?

Czyn nieuczciwej konkurencji

Nieprawdą jest, że logo Twojej firmy, które nie zostało zarejestrowane jako znak towarowy, nie podlega żadnej ochronie prawnej. Przede wszystkim należy pamiętać o art. 10 „Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”, zgodnie z którym oznaczenie towarów lub usług, czy też jego brak, które może wprowadzać kupujących w błąd, m.in. co do pochodzenia danego towaru lub usługi, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Abyś jednak mógł/mogła skorzystać z tej ochrony, musisz udowodnić szereg kwestii według reguł dowodowych wynikających z „Kodeksu postępowania cywilnego”, co niesie ze sobą pewne obowiązki i ograniczenia.

Przede wszystkim musisz wykazać, że używałaś swojego logotypu wcześniej do oznaczenia tych samych lub podobnych towarów i usług niż osoba, która je narusza. Jeżeli zarejestrujesz logo jako znak towarowy, to ze świadectwa ochronnego będzie wynikać, że Ty jesteś właścicielem logo, od kiedy przysługuje Ci ochrona oraz na jakie towary lub usługi została ona rozciągnięta.

Prawo autorskie

Po Twojej stronie stoi również „Ustawa o prawie autorskim”, a przede wszystkim jej art. 79. Jeśli ktoś narusza przysługujące Ci do logotypu majątkowe prawa autorskie, możesz żądać, aby przestał je naruszać, usunął skutki już dokonanych naruszeń oraz naprawił poniesioną przez Ciebie szkodę.

Niestety, znów czeka Cię udowadnianie szeregu kwestii w toku postępowania sądowego. Jak już wiesz, zarejestrowanie logotypu jako znaku towarowego powoduje, że postępowanie dowodowe jest znacznie prostsze, tańsze i przede wszystkim bezpieczniejsze dla Ciebie.

Dobra osobiste

Logo Twojej firmy to także dobro osobiste przedsiębiorcy, podlegające ochronie na podstawie art. 43 „Kodeksu cywilnego” w związku z art. 23 i 24 „Kodeksu cywilnego”. Skorzystanie z tej ochrony uwarunkowane jest również udowodnieniem szeregu okoliczności, w tym praw do logotypu.

Znak powszechnie znany

Jeśli Twój logotyp jest znakiem powszechnie znanym, czyli według naszego prawa jest znany więcej niż połowie potencjalnych odbiorców towarów lub usług, które są nim oznaczone, wówczas jest chroniony bez rejestracji. Tylko jak ten fakt udowodnić?

Skoro Twoje logo jest chronione przez tyle przepisów prawnych, nasuwa się zasadnicze pytanie…

Po co Ci znak towarowy?

Jak już wiesz, posiadanie znaku towarowego ułatwia postępowanie dowodowe, które dzięki temu staje się tańsze, szybsze i korzystniejsze dla Ciebie. Ponadto posiadanie znaku towarowego ma też inne zalety: zwiększa wartość przedsiębiorstwa oraz Twoją wiarygodność. Poza tym na znaku towarowym można zarobić – np. poprzez udzielanie licencji na jego używanie.

Warto zatem chronić logo jako znak towarowy.

Czytaj również:

Czy prawo i podatki mogą być sexi?

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl