Często wśród pracowników dochodzi do konfliktów – mają na to wpływ sprzeczne potrzeby lub interesy, a także odmienne plany. Prowadzi to do wielu problemów, od których często zależy powodzenie projektu lub nawet praca całego działu. Dlatego konflikty należy rozwiązywać od razu, starając się przy tym wybrać rozwiązanie korzystne dla każdego. Jak jednak tego dokonać, aby zaradzić nawet największym konfliktom w zespole?
Interweniuj!
Gdy w zespole pomiędzy pracownikami dochodzi do niemiłych sprzeczek, należy od razu interweniować. Poza tym sami pracownicy również będą tego oczekiwać od swojego szefa, aby zaradził konfliktowi i pomógł ocenić, kto ma rację, a kto nie. Nie jest to najłatwiejsze zadanie, ale niestety często nieuniknione. Jak postępować w takiej sytuacji? Na początek trzeba pamiętać o tym, by problem rozwiązywać z pozycji mediatora, a nie szefa. Narzucenie pracownikom jak mają postąpić i wydawanie im poleceń sprawi, że nigdy nie nauczą się, jak mają radzić sobie w podobnych sytuacjach. Wiedzę, jak postępować w takich sprawach mogą dać nam m.in. studia podyplomowe online np. na kierunku „Zarządzanie”. Co prawda, trudno pozostać niezależnym i obiektywnym (zwłaszcza gdy konflikt dotyczy bliskich współpracowników), ale jest to konieczne nie tylko dla pozbycia się problemu, ale także zachowania szacunku wśród podwładnych.
Razem czy osobno?
Aby rozwiązać spory, niezbędna jest szczera rozmowa ze skonfliktowanymi stronami. Jednak czy lepiej rozmawiać z nimi razem, czy najpierw z każdą osobno? Wszystko zależy oczywiście od samej sytuacji i jej stopnia nasilenia. Gdy strony są ze sobą mocno pokłócone, to wspólna rozmowa może rozładować negatywne emocje lub niestety – wzmocnić je jeszcze bardziej. Toteż najlepszym rozwiązaniem będzie prawdopodobnie najpierw rozmowa z jedną, a potem drugą stroną. Da nam to obraz sytuacji z dwóch różnych perspektyw – jedna może być wściekła, druga zastraszona. Tej pierwszej prywatna rozmowa da szansę na rozładowanie gniewu, drugiej – możliwość powiedzenia wszystkiego bez obawy o atak z drugiej strony. Ważne jednak, aby skupić się podczas rozmowy na dokładnym zapoznaniu się z sytuacją, a nie próbie jej rozwiązania, gdyż samo rozwiązanie powinno wyjść na wspólnej rozmowie od skonfliktowanych stron. Na pewno koniecznie trzeba okazać pracownikom empatię oraz dać im do zrozumienia, że darzy się ich szacunkiem.
Wspólne rozwiązanie konfliktu
Stając się mediatorem podczas konfliktu, trzeba pamiętać o tym, by odpowiedzialność za jego rozwiązanie spadła na pokłócone strony, a nie na barki szefa. Zadaniem osoby zarządzającej jest z pewnością wysłuchanie pracowników, a także podjęcie próby zażegnania konfliktu, jednak nie jego rozwiązanie, gdyż taka postawa niczego nie nauczy podwładnych. Wspólne dojście do porozumienia nauczy podwładnych rozmawiania ze sobą oraz pomoże w przyszłości radzić sobie z takimi sytuacjami.
Materiał opublikowany dzięki www.zpsb.pl
Zostaw komentarz